صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۰۰۲

خاندوزی: برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری که امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: شاخص شامخ یکی از شاخص‌هایی است که هم وضعیت بنگاه‌ها و هم چشم اندازی برای آینده را نشان می‌دهد. مقدار این عدد در خرداد ماه برای کل اقتصاد عدد ۵۳.۲۸ بود که هم‌چنان بالای ۵۰ است و به معنای حضور اقتصاد در منطقه رونق است. شامخ صنعت نیز در خردادماه عدد ۵۵.۳۰ را ثبت کرده است.

خاندوزی:  برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ  رشد داشته است

وی افزود: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. از ۱۳ صنعت منتخب این شاخص، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند. در ماشین آلات و تجهیزات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد را شاهد هستیم.

خاندوزی گفت: ورود حوزه تولید به رونق و چشم انداز مثبت پیش روی فعالان اقتصادی خود را در کاهش نرخ بیکاری خرداد نشان داده است. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است. اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند، نشان دهنده کاهش حقیقی بیکاری و افزایش اشتغال است.

نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال  ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است

خاندوزی تاکید کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز نرخ بیکاری از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده. نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش ۱.۱ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

دولت سیزدهم به غفلت ۱۱ ساله از بازار افریقا پایان داد

وی افزود: سفر اخیر رئیس جمهور به آفریقا، خاتمه دادن به غفلت ۱۱ ساله نسبت به این منطقه از دنیا بوده است. اندازه بازار آفریقا حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بود اما با اقدامات دولت سیزدهم این عدد در سال اول دولت با افزایش ۲ برابری به ۱.۲ میلیارد دلار رسید.

وی گفت: فرانسه ۲۷ برابر، امریکا ۴۰ برابر، چین ۱۵۰ برابر، ترکیه ۱۹ برابر، هند ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به افریقا صادرات دارند.

برای ۴۵ هزار خانه لوکس برگ تشخیص مالیاتی صادر شد

وی گفت: در خصوص مالیات موسوم به باغ ویلاهای مجاز دولت به دنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است و تاکنون برای 45 هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیات صادر شده است.

توافقات با چین  وارد فار اجرایی می شود

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: سفر اخیر هیئت ایرانی به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بود.

وی ادامه داد: در کمیسیون درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

نتایج اقدامات دولت در برخورد با سفته بازان نمایان شده است

خاندوزی تصریح کرد:  اقداماتی که دولت در 3 ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته بازی در بازارهای دارایی انجام داد، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد.

وی گفت: 63 هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی در 3 ماهه اخیر صادر شده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که 2 واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشتند. در کنار استفاده از ابزار مالیاتی، سایر مولفه‌ها مانند کنترل رشد نقدینگی منجر به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آتی خواهد شد.

آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

خاندوزی در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تاکنون گفت: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان 1400 بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود

وی تاکید کرد: در قانون بودجه 1401 مبلغ 1500 میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تاامروز 600 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است.

وی ادامه داد: تا امروز 493 هزار و 671 نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده اند و بزودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می شوند.

خاندوزی تاکید کرد که درباره متولدین 1400 و 1402 در بودجه سنواتی اعتباری در نظرگرفته نشده با این وجود با نظر مساعد و همراهی ریاست سازمان برنامه قرار است از منابع عمومی تامین اعتبار صورت گیرد. در همین راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین 1400 و دو هزار میلیارد تومان جهت متولدین 1402 اعتبار اختصاص یابد.

وی گفت: امیدواریم با همراهی سازمان برنامه و تامین اعتبار مورد نیاز، بتوانیم متولدین این دو سال را هم فراخوان کنیم.

وزارت اقتصاد قائل به مبناشدن «فرمول» در نرخ خوراک پتروشیمی هاست

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبری گفت: بنده با نرخ گذاری ثابت مخالف هستم و معتقدم که باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول باشد.

وی افزود: مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی پذیر شدن بازارها برای فعالین اقتصادی باشد.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد ما بر این مبناست که فرمول مبنایی برای 3 سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: به جهت بررسی این پیشنهاد، فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها این پیشنهاد مصوب شود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات