صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 25 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک جبهه، جبهه‌ دروغ‌گویی است که خودش را «لیبرال‌دموکراسی» نام‌گذاری کرده، در حالی که نه لیبرال است، نه دموکرات؛ به دروغ می‌گوید لیبرال‌دموکراسی. اگر شما لیبرال هستید، چرا استعمار کردید؟ شما چطور لیبرالی هستید، آزادی‌خواهی هستید، آزاداندیشی هستید که مثلاً یک ملت چندمیلیونی مثل هند را سال‌های متمادی، بیش از صد سال، استعمار می‌کنید، در تصرف خودتان نگه می‌دارید، همه‌ دارایی‌هایش را از او بیرون می‌کشید، تبدیلش می‌کنید به یک ملت فقیر؟»(1402/4/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
برای یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشید!
اگرچه در سال‌های اخیر شرایط دو کشور ایران و روسیه سبب نزدیکی آن دو به هم شده است اما همچنان در حافظه تاریخی ایرانیان اگر منفوریت روس‌ها بیشتر از انگلیس‌ها نباشد کمتر هم نیست و همین امر سبب می‌شود با اندک اظهارنظر و تحرک مقامات روس جامعه ایرانی نسبت به آن واکنش نشان دهد به خصوص اگر این موضوع در مورد تمامیت ارضی مملکت باشد، تمامیت ارضی که بارها در طول تاریخ توسط روس‌ها نقض شده است.
با توجه به حساسیت این موضوع در افکار عمومی ایرانیان، طرف‌های روسی باید در اظهارنظر و‌ موضع‌گیری درخصوص این چنین موضوعاتی با دقت و ظرافت بیشتری عمل کنند و مواظب باشند که برای یک دستمال، قیصریه را به آتش نکشند، آنها باید بدانند که برقراری روابط استراتژیک با ایران در شرایطی که روسیه درگیر جنگ و منازعه با غرب است به مراتب از خوشحال کردن دل امیرنشین‌های حوزه خلیج‌فارس اهمیتی صد چندان دارد و نمی‌ارزد که با اظهارات نسنجیده آن را دچار خلل نمایند. این اتفاق در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در حفظ تمامیت ارضی خود از اراده و توانایی لازم برخوردار است و این دست اظهارنظرها غیر از آسیب رساندن به روابط دو کشور نتیجه‌ای در برنخواهد داشت چرا که جزایر ایرانی برای همیشه ایرانی و در تصرف و ید جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند و این را کشورهای مدعی خوب می‌دانند با این حال تنها عِرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.
اما در این طرف ماجرا نیز برخی گروه‌های سیاسی با اینکه می‌دانند جمهوری اسلامی در حفظ تمامیت ارضی ایران با احدی شوخی ندارد با این حال تلاش می‌کنند با گروگان گرفتن احساسات مردم رقیب خود را به گوشه رینگ بکشانند غافل از اینکه این دست تحرکات در نهایت اعتبار عمومی و آرامش فکری را جامعه را دچار خدشه خواهد کرد. برخلاف این تحلیل‌ها که تلاش می‌کنند روابط میان جمهور اسلامی ایران با برخی کشورها را نوعی رابطه پسر خاله‌ای ترسیم نمایند، برای جمهوری اسلامی دوستی و دشمنی با دیگر کشورها تابعی از منافع ملی است و همین موضوع سبب شده در طول سال‌ها در مواردی جای دوستان و دشمنان عوض شود بنابراین تنها منافع ملی است که در نهایت تعیین‌کننده نهایی روابط خارجی است. 
حسین حسینی‌نژاد
 
 
▼ گزارش روز
تا شهریورماه صبر می‌کنیم؟!
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سالانه فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد مقدس از رشد دیپلماسی دفاعی کشور خبر داد و گفت: امروز با اکثر کشورهای همسایه ارتباط داریم و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعددی امضاء شده و یا در مسیر امضاء قرار دارد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از کشورهای همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز به درستی عمل نمی‌کنند؛ در شمال عراق گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تأثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از اینکه دولت عراق متعهد شد تا شهریورماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند این عملیات متوقف شد. سرلشکر محمد باقری بر این نکته تأکید کرد و عنوان کرد: «تا شهریورماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و اینها مسلح باقی بمانند و یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.»
وضعیت گروه‌های تروریستی در شمالغرب کشور، موضوع جدیدی نیست. این گروه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی با کمک آمریکا و سایر دشمنان در اقلیم شمال عراق لانه کردند اما در چند سال اخیر با حمایت آمریکا مقرهای آنان تبدیل به یک مجموعه‌ای علیه امنیت ملی ایران گردید. نمونه‌های قابل توجهی موجود است که رژیم صهیونیستی با انتخاب، جذب و آموزش نیروی انسانی، ترور و کارهای ضد امنیتی علیه ایران انجام می‌دادند و از اینها به عنوان تروریست اجاره‌ای استفاده می‌کردند. دو راه وجود دارد یا اینها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند یا اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های ترویستی را از این منطقه اخراج کند.
باید دانست؛ هشدار و اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه‌طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است. در حقوق بین‌الملل احترام به حاکمیت و امنیت کشورهای همسایه یک اصل است و جز قواعد آمره است. همچنین عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بخشی از قواعد آمره محسوب می‌شود. دولت عراق بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند و اقدام ایران در سرکوب این گروه‌ها، پس از آن صورت می‌گیرد که همه مسیرهای قانونی هم در چارچوب دوجانبه و هم سازمان ملل طی شده باشد. یادداشت‌های ایران به طرف عراقی در سازمان ملل به ثبت رسیده است و شواهد متقنی به دولت عراق داده شد و توافقاتی با دولت عراق صورت گرفت که حاکمیت خود را توسعه دهد و مناطق مرزی را کنترل کند. توافقات دوجانبه‌ای نیز با مقامات کردستان عراق صورت گرفت که از خاک اقلیم تعرضات علیه ایران صورت نگیرد. این هشدارها و تذکرات حاوی این پیام مهم است که ایران اسلامی نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد در پایان با توجه به اظهارات مقامات عالی کشورمان می‌توان به این نتیجه رسید که دوران برخورد نرم ایران با گروهک‌های تجزیه‌طلب به پایان رسیده است و مقامات اقلیم کردستان عراق لازم است به این موضوع توجه کنند، کسی که در خانه‌ شیشه‌ای زندگی می‌کند، باید مراقب فرزندان خطاکار خود باشد که مبادا به سمت همسایگان سنگ‌پرانی کنند!
حسين عباسيان
 
 
▼ اخبار 
1ـ ژنرال یا سروان؟
به گفته مدیرمسئول روزنامه ابتکار «در دولت روحانی ژنرالی داشتیم به ‌نام زنگنه؛ چندین بار در دو سال آخر گفتم چند شرکت معرفی می‌کنم که ادعا می‌کنند می‌توانند در زمان تحریم مقدار زیادی نفت صادر کنند.» زنگنه یک جمله تکراری داشت و می‌گفت: حوصله اینکه بعدا بروم پاسخگوی یک جوان بیست و چند ساله شوم و سین‌جیم شوم را ندارم و معنایش این بود که ترسی وجود دارد و الا او هم می‌فهمد که باید این نفت را بفروشد، اما او حاضر نبود این راه‌های فرعی را برود. اما اوجی که در مقابل زنگنه که یک ژنرال است یک سروان به حساب می‌آید، صادرات نفت را در بدترین شرایط تحریم به 2 میلیون بشکه رسانده. معنایش این است که اوجی می‌تواند و نمی‌ترسد، زنگنه می‌توانست ولی می‌ترسید. پس در شرایط طبیعی بهتر است که اوجی بر سر کار باشد نه زنگنه. زمانی که مرحوم هاشمی رد صلاحیت شد مطالبی منتشر کردم که برایم تبعات داشت. یک حکیمی به تصور اینکه نتیجه انتخابات معلوم است و فکر نمی‌کردند حسن روحانی پیروز انتخابات شود پیشنهاد داده بود که برخورد با من هزینه‌سازی بی‌خود است و اگر بناست برخوردی شود بعد از انتخابات اتفاق بیفتد. تنها خیر حسن روحانی به من این بود که بعد از رئیس‌جمهور شدنش به یک مصونیتی رسیدم. سال 1375 سرپرست نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان بودم خاتمی قرار بود در مسجدی در اهواز سخنرانی کند که جریان مخالف مسجد را قفل کردند. دستور دادم باند و میکروفون نهاد رهبری را روی پشت‌بام مسجد نصب کردند و خاتمی برای مردمی که راه به مسجد نداشتند سخنرانی کرد.
 
2ـ وجود یک بنگاه املاک به ازای هر 440 ایرانی
رشد قارچ‌گونه مشاوران املاک در سراسر کشور و در سال‌های اخیر در آشفته بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که به وضعیت نابسامان این حوزه دامن زد. نزدیک ‌به 180 هزار بنگاه املاک مجاز در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 11 هزار بنگاه مربوط به شهر تهران است، این در حالی است که اگر جمعیت ایران را حدود 85 میلیون نفر در نظر بگیریم به ازای هر 440 نفر یک بنگاه املاک به صورت مجوزدار در حال فعالیت است. دلالی و سوداگری در این بازار رها شده با هدف کسب سود را از مهم‌ترین دلایل ایجاد بنگاه‌های املاک می‌توان عنوان کرد که طبق آمار و اخبار مستند در چند ماه اخیر با پلمب تعدادی از واحدهای غیرمجاز، قیمت مسکن در برخی از مناطق بسیار کاهش یافته است؛ این مسئله در واقع نشان‌دهنده میزان تأثیرگذاری این بنگاه‌ها در روند معاملات حوزه مسکن است.
 
3ـ سهم صفر از واردات از آفریقا
طی دو سال اخیر گرچه صادرات ایران به کشورهای آفریقایی با رشد 2 برابری از حدود 600 میلیون دلار به 2/1 میلیارد دلار رسیده، با این‌ حال آمارها نشان می‌دهد این مقدار نیز سهم ناچیزی از بازار آفریقاست؛ چرا که طی سال 2022 سهم ایران از واردات 655 میلیاردی آفریقا تنها 0/2 درصد است. همچنین آمارهای گمرک ایران و آمارهای trademap نشان می‌دهد طی سال 2022 سهم ایران از بازار کشورهای آفریقایی در 11 کشور بین 0/1 تا 5/2 درصد بوده و این میزان در 30 کشور نیز نزدیک به صفر بوده است. بالاترین سهم ایران از واردات کشورهای آفریقایی مربوط به سودان با 5/2 درصد، سومالی با 6/1 درصد، موزامبیک با 3/1 درصد، غنا با 0/9 درصد و کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، ساحل عاج، تانزانیا، نیجریه و تونس بین 0/1 تا 0/3 درصد بوده است.
 
4ـ اتباع ایرانی، دومین خریداران خانه در ترکیه
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه، در سال 2022 میلادی، اتباع 10 کشور در ترکیه بیش از هزار خانه خریداری کرده‌اند که اتباع روس با 16 هزار و 312 خانه و اتباع ایرانی با 8 هزار و 223 خانه در رده اول و دوم قرار دارند. عراق، آلمان، قزاقستان، اوکراین، افغانستان، کویت، آذربایجان و کویت نیز در رده‌های سوم تا دهم این لیست قرار دارند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
نگرانی جمهوری‌خواهان از ناکارآمدی تحریم‌ نفتی ایران/ افزایش فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که نشانگر ناکارآمدی این تحریم‌ها است، قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه را نگران کرده و فشار بر دولت بایدن را به همراه داشته است. 8 تن از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جنت یلن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا از دولت خواستند برنامه‌ای را ارائه دهد تا جلوی حمایت صنعت پتروشیمی ایران از فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را بگیرد.
 
تلفن همراه نظامیان صهیونیست هک شد/ شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد، یگان اطلاعتی‌اش موفق شد به تلفن همراه صهیونیست‌ها رخنه کند و شماره تلفن هزاران نظامی صهیونیستی را به دست آورد. ارسال پیامک به نظامیان صهیونیست تأثیرات روانی شدیدی بر صهیونیست‌ها وارد داشته و به آنها نشان داد که ساختار مقاومت تحولات فن‌آورانه گسترده‌ای داشته است.
 
وابستگی بالا و نامطلوب بخش کشاورزی به بارندگی/ داده‌های آماری دهه 90 بیانگر وابستگی بالای بخش کشاورزی با میزان بارندگی در کشور است. (در نمودار فوق میله‌های سبز میزان بارندگی سالانه به میلی‌متر و نقطه‌چین قرمز رشد سالانه بخش کشاورزی را نشان می‌دهد) این در حالی است که می‌توان با توسعه روش‌های کشت گلخانه‌ای، از این وابستگی کاست و خطر تهدید امنیت غذایی را کم کرد.
 
نخست‌وزیر مجارستان مانع عضویت اوکراین در ناتو/ وی گفت: «احتمالا به ‌محض عضویت اوکراین در ناتو جنگ جهانی جدید آغاز می‌شود. در همین راستا کشورهای غربی می‌خواهند جنگ روسیه و اوکراین طولانی شود. زلنسکی اگر در دردسر افتاده و خواستار کمک است پس باید درست رفتار کند.»
 
کالیفرنیای آمریکا در آتش می‌سوزد/ سه آتش‌سوزی در جنوب کالیفرنیا که از بعدازظهر روز جمعه در میان موج گرمای تابستان در ایالات متحده آمریکا آغاز شده، موجب شده است تا صدها آتش‌نشان به منطقه اعزام شده و دستور تخلیه هزار خانه صادر شود.
 
بومی‌سازی سامانه هدایت خودکار هواپیماهای فوق‌ سبک/ متخصصان شرکتی دانش‌بنیان موفق شدند سامانه هدایت خودکار و دستگاه حافظه اطلاعات پرواز هواپیماهای فوق سبک را داخلی‌سازی کنند.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات