صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۸۲
به بهانه سالروز رسوایی واترگیت

از رسوایی واترگیت تا نظم جدید جهانی

هتل واترگیت در واشنگتن دی‌سی یادآور یک رسوایی بزرگ در تاریخ آمریکاست. نزدیک نیم قرن پیش در ماه اوت سال ۱۹۷۲ سر و صدای رسوایی رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی ریچارد نیکسون بلند شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ شیرین زارع‌پور

هتل واترگیت در واشنگتن دی‌سی یادآور یک رسوایی بزرگ در تاریخ آمریکاست. نزدیک نیم قرن پیش در ماه اوت سال ۱۹۷۲ سر و صدای رسوایی رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی ریچارد نیکسون بلند شد. آنچه از آن به عنوان رسوایی نام می‌برند، بیشتر یک دعوای حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بود چرا که رسوایی نیکسون چهارسال پیش از آن در ۱۶ مارس سال ۱۹۶۸ وقتی سربازان آمریکایی در یک روستای ویتنام اعمالی مرتکب شدند که حتی با معیار‌های قرون وسطایی هم قابل سنجش نبود، اتفاق افتاده است.

نام جنایت "می‌لای" با نام نیکسون گره خورده است. عکس مشهور روستای می‌لای که دختری را در حال بستن دکمه‌های پیراهنش نشان می‌داد، تنها یکی از تصاویری بود که از جنایات روستای می‌لای توسط یک نظامی آمریکایی ثبت شده و در واقع این تصویر در فاصله بعد از تجاوز جنسی تا کشته شدن آن دختر و بقیه زن‌ها و کودکان گرفته شده بود. پس از واقعه می‌لای، با فشار افکار عمومی و روزنامه‌ها، یک کمیسیون تحقیق برپا شد. کمیسیونی که به صورت فرمایشی و ساختگی در حال بررسی جنایات درجه‌داران آمریکایی نیکسون بود. در این دادگاه فرمایشی، چند نفر از سربازان و درجه‌داران نظامی با پاسخ به چند سوال، تبرئه شدند. جواب آن‌ها این بود که ما فقط به وظیفه خودمان عمل کردیم؟! نتیجه رأی دادگاهی که قاضی‌اش از خودشان بود، متهمان هم از خودشان، از ابتدا معلوم بود.

ماجرای کشتار‌های آمریکایی و عدالت آمریکایی به این جا‌ها ختم نمی‌شود. سیاهه‌ای از لحظه ورود کریستف کلمب یهودی به این سرزمین و کشتار و به بردگی گرفتن بومی‌های رنگین پوست و غارت سرمایه‌های آن در تاریخ ثبت شده و نیکسون سی و هفتمین زمامدار کاخ سفید بود که سردوشی جنایتکار جنگی را روی شانه‌های منحوس خود احساس می‌کرد.

«رسوایی واترگیت» که در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون از قدرت در سال ۱۹۷۴ شد، یک امر عادی در بین سردمداران سیاسی آمریکاست. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از ماموران سیا مخفیانه به مرکز انتخاباتی دموکرات‌ها در هتل واترگیت نفوذ کرده و قصد جاسوسی به نفع ریچارد نیکسون را داشته‌اند که این خبر مخفیانه، توسط ««دبلیو مارک فلت» معروف به «گلوی عمیق» در اختیار «باب وودوارد» و «کارل برنشتاین» دو خبرنگار واشنگتن‌پست قرار گرفته و معروف به رسوایی واترگیت می‌شود.

در رسوایی واترگیت، حزب جمهوری‌خواه مورد حمله قرار گرفت و در رسوایی جنسی «بیل کلینتون»، حزب دموکرات بی آبرو شد. جالب اینجاست که «هیلاری کلینتون» همسر بیل کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان «زندگی من»، ماجرای رسوایی جنسی همسرش با «مونیکا لوینسکی» کارآموز جوان کاخ سفید که از سال ۱۹۹۴ به تدریج با بیل کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا رابطه نزدیکی برقرار کرده بود را، شایعات بدخواهانه جمهوری‌خواهان برای زمین زدن حزبشان عنوان کرده است!

در کشوری مانند آمریکا، این درگیری‌ها بخصوص در پست ریاست جمهوری شدیدتر است تا جایی که برای این دعوای حزبی، فیلم و سریال ساخته می‌شود. سریال «برافروخته» به کارگردانی «مت راس» محصول سال ۲۰۲۲ آمریکاست که به واکاوی رسوایی واترگیت و کسانی که در این اتفاق توسط دادگاه و جامعه محکوم شدند می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این‌باره می‌توان گفت این است که پیام اصلی سریال همان دعوای حزبی کاخ سفیدنشینان است. به این ترتیب که تمام کسانی که به رئیس‌جمهور وقت آن زمان یا همان نیکسون خیانت کردند، به صورت انسان‌های بی‌مایه و خودنما به تصویر کشیده شده‌اند چرا که وقتی پای اسرار یک حزب آن هم در کشوری مانند آمریکا مطرح باشد، تحت هر عنوان، اعضا باید وفاداری خود را نشان بدهند و غیر از این، قابل قبول نیست!

بیان رهبر معظم انقلاب "غربی‌ها علی‌رغم ظاهر نونوارِ اتوکشیده‌ی ادکلن‌زده‌ی منظم و مرتب و داعیه‌های حقوق بشرشان، چه وحشیگری عظیمی در این مقوله کردند. نه اینکه فقط آدم‌ها را بکُشند؛ در دور نگهداشتن ملت‌های تحت استعمارِ خودشان از عرصه‌ی پیشرفت و امکان پیشرفت در همه‌ی زمینه‌ها هم تلاش زیادی کردند" به همین موضوع اشاره دارد. همین افراد اتوکشیده منظم، نزدیک انتخابات ریاست جمهوری هر دوره، برای رسوایی یکدیگر شوی تلویزیونی راه می‌اندازند و به سمت پایین کشیدن حزب مقابل از قدرت می‌روند. عجیب اینجاست که حوادث تاریخی رؤسای جمهور آمریکا شباهت زیادی به یکدیگر دارد. این روز‌ها دعوای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، به رسوایی خانواده جو بایدن برمی‌گردد.

ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هزینه سنگینی برای راه انداختن این دعوا پرداخت کرده و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به رهبری نانسی پلوسی توانستند به همین بهانه ترامپ را به چهارمین رئیس‌جمهور استیضاح‌شده این کشور بعد از «اندرو جکسون»، «ریچارد نیکسون» و «بیل کلینتون» تبدیل کنند. در این میان نگاهی به جزییات پرونده نشان می‌دهد که علیرغم تلاش ترامپ برای سوء استفاده از اختیاراتش، پرونده جوبایدن و پسرش هانتر، به فساد جنسی و مالی متهم است. هانتر بایدن نمونه کوچک افشا شده در آمریکاست که عمق انحرافات جنسی رها شده در این کشور را به نمایش می‌گذارد.

به نوشته فاکس نیوز، از لپ‌تاپ هانتر بایدن، عکس‌های جنسی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ استخراج شده که در سایتی بنام BidenLaptopMedia بارگزاری شده است. زیگلر، دستیار سابق کاخ سفید ترامپ، درباره محتویات یافت شده روی لپ‌تاپ می‌گوید: "چند ماه طول کشید تا عکس‌ها را مرور کنیم تا حدود ۱۰۰۰۰ عکس که اندام تناسلی هانتربایدن بود را روی عکس‌ها اصلاح کنیم" علاوه بر هانتر بایدن، دختر این خانواده هم دارای پرونده تخلف است. چند سال پیش بود که دو فرد در فلوریدا بخاطر فروش دفتر خاطرات اشلی بایدن (دختر جوبایدن) به پروژه وریتاس، مجرم شناخته شدند. اطلاعات این دفترچه توسط رسانه‌های راست‌گرای ایالت متحده منتشر شد که حاوی محتوای تکان دهنده بود. در این گزارش آمده است اشلی بایدن معتاد به مواد مخدر است که اعتیاد بیش از حد جنسی «هیپرجنس‌گرایی» بودن او، عامل اعتیاد وی است. اشلی بایدن در این دفترچه خاطرات نوشته بار‌ها در جوانی با پدرش حمام می‌رفته است. هنوز تکلیف فساد هانتر معلوم نشده بود که قانونگذاران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا پس از انتشار سند جدیدی از اف. بی. آی که از زوایای جدید فساد مالی رئیس‌جمهور کشورشان در مافیای انرژی اوکراین پرده برمی‌دارد، خواستار استیضاح او شده‌اند.

یکی از نشانه‌هایی که آمریکا را به افول قدرت نزدیک‌تر کرده و تغییر نظم جهانی را تسریع می‌بخشد، حضور رؤسای جمهور آمریکا در کاخ سفید است. به ندرت می‌توان در تاریخ آمریکا، رئیس‌جمهوری را یافت که در پرونده‌اش سابقه فساد اخلاقی، مالی و جنسی نباشد چنانچه رسوایی اخلاقی خانواده بایدن از زمان انتخابات آمریکا تاکنون تیتر یک رسانه‌های غربی شده است.

بخشی از پیش‌بینی افول آمریکا توسط نظریه‌پردازان غربی، به رهبران کاخ سفید برمی‌گردد. برای نمونه پائول کندی مورخ مشهور انگلیسی در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ در کتاب پرفروش «ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ» آینده تاریکی را برای آمریکا ترسیم می‌کند و آمریکای آن روز را با امپراتوری‌هایی که با فرسایش جایگاه جهانی مواجه شده‌اند، مقایسه کرده و به رهبران آمریکا هشدار می‌دهد. حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به این دگرگونی‌ها دامن زده و با وجود رئیس‌جمهور فعلی و حواس پرت آمریکا دیگر شعار‌های «اول آمریکا»، «تنها آمریکا» و «آمریکای تنها» رنگ باخته و شفافیت این امر، ضربه‌ای محکم به هژمونی آمریکا وارد کرده است.

۱۴۰۲/۰۵/۱۰

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات