صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۸۳۰

بار دیگر اقتدار

بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، انقلابی که با همه فراز و نشیب‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب امروز بر بلندای اقتدار و صلابت ایستاده، تلاش شبانه‌روزی دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم ایران اسلامی را از هر وابستگی به خارج از مرز‌ها رهانده است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ ملیحه زرین‌پور

بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، انقلابی که با همه فراز و نشیب‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب امروز بر بلندای اقتدار و صلابت ایستاده است چرا که تلاش شبانه‌روزی دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم ایران اسلامی را از هر وابستگی به خارج از مرز‌ها رهانده است.
تا جایی که امروز در پزشکی، تولید علم و فناوری، در حوزه امنیتی و دفاعی، تولید دارو و واکسن و تولیدات صنعتی و مواد غذایی جزو سرآمدان هستیم.

از تحریم تا پیشرفت
این پیشرفت و اقتدار به ویژه با تحریم دشمن و بعد از آنکه در جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس و در برابر موشک‌باران دشمن دست رزمندگان و مدافعان آب و خاک سرزمینمان خالی ماند و حتی یک موشک برای دفاع به ما داده نشد، بیشتر نمود یافت.
متخصصان و مهندسان تصمیم گرفتند با وجود همه تحریم‌ها و کاستی‌ها از روی لاشه موشک دشمن سلاحی برای مقابله بسازند و این آغاز راه موشکی ایران بود. حالا بعد از سه دهه و اندی از ماجرا ایران اسلامی در نقطه‌ای ایستاده که هر روز سامانه و سلاح و موشکی با آخرین فناوری به روز دنیا رونمایی می‌کند؛ و از همین روست که دشمن دست روی صنعت موشکی ایران می‌گذارد و این صنعت اقتدار افزا را تحریم می‌کند و در مذاکرات خواهان تعطیلی آن می‌شود، اما ایران اسلامی روز به روز با تلاش دانشمندان و مهندسان و متخصصان بومی قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کند.

موشک مافوق صوت کروز
چنانچه هفته گذشته متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک مافوق صوت کروز دست یافته‌اند.
این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است، هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد. موشکی که فصل جدیدی از اقتدار و صلابت را برای میهن اسلامی به ارمغان آورده است تا بار دیگر شاهد عقب‌نشینی و خلا سلاح دشمن باشیم.

فناوری پیشرفته دنیا
دستیابی به این فناوری از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود.
در صنعت هوانوردی از اصطلاح سوپرسونیک و هایپرسونیک برای توصیف سرعت اجسام استفاده می‌شود، هر دوی این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند، اما تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

سرعت بالا
نسبت سرعت اجسام به سرعت صوت با «عدد ماخ» توصیف می‌شود، بنابراین ۱ ماخ برابر سرعت صوت، یعنی چیزی حدود ۳۴۳ متر بر ثانیه است.
برابر این تعریف اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک»، اجسامی که بین ۱ تا ۵ ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» و اجسامی که بیش از ۵ ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» نام‌گذاری می‌شوند.
موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتور‌های توربوجت ساخت داخل به‌نام «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.

توان واکنش بالا
بهره‌برداری از موتور‌های رم‌جت در موشک‌های کروز دریایی و دستیابی به موشک‌های کروز سوپرسونیک (مافوق‌صوت) از آن‌جایی مهم و قابل توجه است که در صورت بروز هرگونه درگیری، قدرت واکنش جمهوری اسلامی ایران را بسیار سریع‌تر خواهد کرد و از سویی فرصت واکنش را نیز از نیرو‌های مهاجم خواهد گرفت.
امروز دشمنان این نظام و انقلاب توان رویارویی در خود نمی‌بینند و شاید از همین روست که نیرو‌های خود را از منطقه تخلیه می‌کنند.

بومی‌سازی
باید گفت تمامی انواع موتور‌های توربین گاز، موتور‌های راکتی شامل سوخت مایع و جامد و نیز موتور‌های رم‌جت، اسکرم‌جت و... پیشرانه‌هایی هستند که بر اساس قانون عمل و عکس‌العمل کار می‌کنند و از جت خروجی سیال، نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. در این بین، موتور‌های توربین گاز به‌عنوان موتور‌های هواتنفسی و موتور‌های راکتی به‌عنوان پیشرانه‌هایی که سوخت و اکسیژن لازم برای احتراق را با خود حمل می‌کنند، بسیار پرکاربرد هستند. هر دو دسته این موتور‌ها قابلیت کار در گستره بسیار وسیعی از سرعت شامل لحظه سکون وسیله تا سرعت‌های بالاتر از سرعت صوت را دارند.
اما بین این پیشرانه‌ها به‌جز راکت سوخت جامد، باقی مدل‌ها دارای اجزاء متعدد مکانیکی‌اند که هم هزینه تمام شده توسعه، ساخت و آزمایش را بالا می‌برند و هم برای کسب قابلیت اطمینان کافی در سری‌های تولیدی باز هم به صرف هزینه‌های بالا احتیاج است. هزینه‌های سنگین دیگری نیز برای دوره عمر این موتور‌ها باید صرف نگهداری و تعمیرات شود. اما ایران اسلامی با بومی‌سازی تمام هزینه‌ها را کاهش داده است. هر چند دشمن تصورش را هم نمی‌کند که ایران اسلامی تا چه حد پیشرفت کرده، اما نگران و مستاصل است.
نظام اسلامی ایران امروز به یکی از قدرت‌هایی مبدل شده که گزینه مقابله نظامی را از دشمن ستانده و جایگاه اقتدار و صلابتش را همچنان افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات