صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۹۶۶۰

معاریو: گفت‌وگوهای آمریکا با عربستان نتایج مثبتی نداشت

شبکه صهیونیستی «آی۲۴» در گزارشی اعلام کرد که مقامات سیاسی در تل‌آویو، تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان را ناکافی و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌کنند.

معاریو: گفت‌وگوهای آمریکا با عربستان نتایج مثبتی نداشت

این شبکه به نقل از روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: در اسرائیل ما شاهد اظهارنظرات زیادی در این زمینه هستیم و این تحلیل‌ها در چند وقت اخیر افزایش چشمگیری داشته‌اند؛ این موضوع باعث شده تا نتایج تحولات برای اسرائیل مثبت نشان داده شود‌.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: در اسرائیل اما این تمایل وجود دارد کلماتی را که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال به زبان آورد، مرور شوند. جایی که او به مشاوران خود هم گفته بود که «برای امضای توافقنامه با دولت تندرو فعلی [کابینه بنیامین نتانیاهو] عجله نخواهد کرد».

معاریو درباره نتیجه‌گیری صهیونیست‌ها از این مواضع نوشت: بنابراین در اسرائیل، این گفت‌وگوها نقطه پایان نیست؛ بلکه نقطه شروعی برای مذاکرات بین عربستان سعودی و ایالات متحده است.

«ایلی کوهن»، وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی هم در این باره به معاریو می‌گوید: «ایالات متحده منافعی در پیشبرد توافق صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل دارد. زیرا این توافق به ثبات منطقه کمک کرده، قیمت انرژی و نفت را کاهش می‌دهد و دستاورد بزرگی برای رئیس جمهور بایدن در آستانه انتخابات آمریکا خواهد بود».

وی در ادامه مدعی شده است: «عربستان سعودی نیز در چنین توافقی کمتر از اسرائیل منافع نخواهد داشت؛ زیرا توافق به ریاض می‌کند تا با تهدید اصلی خود، یعنی ایران مقابله کند. این توافق، ‌درها را به روی فرصت‌های جدیدی برای همکاری اقتصادی و فناوری بین اسرائیل و عربستان سعودی باز خواهد کرد».

گزارش تحلیلی معاریو از عدم پیشرفت مذاکرات ریاض و واشنگتن در حالی منتشر می‌شود که محافل رسانه‌ای و تحلیلگران جهان، امکان حصول پیمان عادی‌سازی بین عربستان و رژیم صهیونیستی پس از توافق با کاخ‌سفید را در سایه اقدامات افراط‌گرایانه متحدان نتانیاهو در قبال فلسطینیان، ضعیف ارزیابی کرده بودند.

«جیلی کوهن»، تحلیلگر امور سیاسی در شبکه صهیونیستی «کان» هم دو روز گذشته مدعی شده بود: نهادهای امنیتی و نظامی تل‌آویو مذاکرات بین دولت آمریکا و مقامات ارشد عربستان سعودی را زیرنظر دارند؛ آن‌ها با معامله تسلیحاتی احتمالی بین ریاض و واشنگتن مشکل دارند، چرا که معتقدند برتری نظامی در منطقه را از تل‌آویو سلب می‌کند.

کوهن در ادامه و درباره شروط طرف سعودی در این توافق، اذعان کرده بود: عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پیامی را به آمریکا و اسرائیل رسانده و در آن تاکید کرده «ما اسباب‌بازی‌های کودکانه و گام‌های کوچک در مسیر عادی‌سازی را نمی‌خواهیم، ​​بلکه خواهان گام‌های مهمی هستیم».

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، هفتم آگوست طی مصاحبه‌‌ای درباره تعمیق روابط میان تل‌آویو و ریاض و امکان پاسخ مثبت به خواسته‌های عربستان، تاکید کرده بود حاضر نیست در ازای توافق با عربستان «امنیت اسرائیل» را به خطر بیاندازد.

پیش‌تر شبکه آی۲۴ در گزارشی مدعی شده بود که «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از امکان توافق با تل‌آویو، شخصاً به موضوع ورود کرده و ایجاد دولت برای فلسطینی‌ها را شرط هرگونه رایزنی قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات