صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۹۳۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 9 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ‌امام سجاد(علیه‌السلام) به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمی‌توانستند آن فاجعه را بیافرینند... ممکن نبود حکومت‌ها‌ـ ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند‌ـ بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا(سلام‌الله‌ علیها) وادار کنند.(1372/4/23)
 
 
 
▼ حرف روز
در گوش زمان پیچید!
کل قصه پرغصه کربلا در یک نیمروز به وقوع پیوست اما امتداد آن تا به امروز نه تا به همه فرداها ادامه خواهد داشت؛ این بخشی از اثر ندای مظلومانه و جگرسوز تاریخی امام خوبان و مولای مظلوم ما در ساعتی از آن روز غم‌زده است. امام حسین(ع) قبل از آن که «سر» بدهد، سر داد «هل من ناصر ینصرنی». شاید بعضی از سپاه دشمن انگشت حیرت به دندان گزیدند که خطاب فرزند رسول ‌خدا(ص) با کیست؟ در این‌سو که یارانش همه به خون غلتیده‌اند و در آن سوی، دشمنانش با شمشیرهای آخته به ریختن خونش ایستاده‌اند! چه کسی را به یاری می‌طلبد؟ اما این ندای همیشه راه‌گشا در پرتو «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» در گوش «زمین‌ها» و «زمان‌ها» پیچید و در «عصر خمینی» به ما رسید و البته به عصرهای دیگر هم خواهد رسید. حرامی‌ها و پیروان شیطان نمی‌دانستند که کربلا سرزمینی است به پهنای همه سرزمین‌ها و عاشورا، روزی است به درازای همه روزها و سر باختن امام حسین و یارانش و اسارت خاندانش تازه آغاز راه از مبدأ کربلاست. اما امام به نور ولایت می‌دانست که ندای «هل من ناصر» عصر عاشورای او در گوش زمان می‌پیچد و در «عصر خمینی» به گوش کربلایی‌هایی می‌رسد که آن روز به کربلا نرسیده بودند.
امروز هم همان دو جبهه در مقابل هم آرایش گرفته‌اند؛ کفر و باطل به سردمداری آمریکا و حق و ایمان به رهبری جمهوری اسلامی ایران! در آن سوی خفاش‌وار از تلألو نور قرآن واهمه دارند و غره به ابزار و یراق‌های نوین می‌خواهند نور اسلام و انقلاب را با جنگ‌شناختی خاموش کنند یا لااقل حرکت روزافزون اسلام در جهان را به پندار خام خود کُند نمایند! اما راه قرآن، راه حسین و راه خمینی شاهراهی بدون توقف برای اتصال مبدأ و مقصد الهی انسان است. آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس پرآوازه انگلیسی درباره تحولات بنیادین قرن حاضر می‌نویسد: «در گذشته، سه غول فکری جامعه‌شناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس ‌وبر با ‌اندکی اختلاف ‌نظر، فرآیند عمومی جهان را به سوی سکولاریزم و در جهت حاشیه‌نشینی دین ارزیابی می‌کردند ولی از سال 1979 و با پیدایش انقلاب اسلامی در ایران، شاهد روند معکوس و متفاوت با این فرضیه هستیم، یعنی فرآیند عمومی جهان با شتاب به سمت دینی ‌شدن پیش می‌رود». و این است راز فریاد غریبانه امام که همچنان سرباز برای جبهه دین و حقیقت جذب می‌کند تا روز به روز این جبهه آن قدر قوی شود که زمانه ظهور «منتقم ثارالله» فرا برسد. در آن روز دیگر برای ظلم، ستم، تبعیض، سلطه‌گری و باج‌خواهی جایی نیست «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ».  
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
ابعاد مختلف پرونده رابرت مالی
در روزهای گذشته خبر تعلیق مجوزهای امنیتی و مرخصی اجباری بدون حقوق رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سرتیتر مطبوعات دنیا قرار گرفت. به نوشته تهران تایمز از تاریخ 21 آوریل، این مرخصی اجباری بر رابرت مالی تحمیل گردیده است و پرونده حقوقی وی به FBI ارجاع داده شده است. این در حالیست که با وجود گذشت حدود سه ماه از تعلیق وی، اختلاف شدیدی میان کنگره و دولت درگرفته است به طوری که همچنان دولت بایدن و وزارت خارجه آمریکا به رغم درخواست‌های مقامات مختلف سیاسی از جمله مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، از افشای علت دقیق این تصمیم سرباز زده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص پرونده مبهم رابرت مالی ادامه یافته است. آنچه که به طور کلی در رسانه‌ها عنوان شده این است که رابرت مالی از اطلاعات محرمانه طبقه‌بندی شده سوء‌استفاده کرده و آن را در اختیار ایران و یا کشورهای دیگر قرار داده است. حال آنکه رابرت مالی این اتهام را رد نموده است.
با این حال با توجه به فضای سیاسی حاکم در آمریکا در خصوص پرونده حقوقی رابرت مالی می‌توان چند برداشت مختلف ارائه کرد:
1ـ از یک منظر می‌توان محتمل دانست که تعلیق نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یک سناریوی صهیونیستی و طراحی لابی‌های این رژیم برای منتفی کردن روند مذاکرات برجام باشد. صهیونیست‌ها از روز اول مخالف جدی هرگونه توافق آمریکایی‌ها با ایران بودند و تلاش کرده‌اند در هر مسیری که به توافق بیانجامد ایجاد اخلال و سنگ‌اندازی کنند. در شرایط فعلی و با افزایش بحران در سرزمین‌های اشغالی، صهیونیست‌ها از یک توافق که منجر به کاهش تنش‌ها می‌شود استقبال نمی‌کنند. به زبان ساده دم سیاست صهیونیست‌ها را به بحران‌سازی و تصاعد بحران بسته‌اند.  2ـ از زاویه‌ای دیگر این اتفاق یعنی تعلیق رابرت مالی می‌تواند به نوعی بازی قدرت در سپهر سیاسی ایالات متحده آمریکا باشد که ناچارا بر آینده روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده آمریکا نیز مؤثر خواهد بود. آنچه که محتمل است این است که این سناریو توسط راستگرایان افراطی به جهت تخریب وجهه سیاسی دموکرات‌ها طرح‌ریزی و اجرا شده باشد. همچنین از سوی دیگر کمپانی‌های اسلحه‌سازی و طرفداران جنگ نیز چون مصلحت و منفعت‌شان در منع گسترش روندهای دیپلماتیک است، احتمالاً در راستای همین سناریو لابی‌گری‌هایی کرده باشند.
نکته پایانی؛ رابرت مالی و دموکرات‌ها با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حفظ و تثبیت قدرت منطقه‌ای خود، به این نتیجه رسیده‌اند که نه تنها تقابل و تنش‌زایی، گره‌ای از مسائل مطروحه میان ایران و آمریکا باز نخواهد کرد بلکه مذاکره و تعامل دیپلماتیک با ایران شیوه مؤثرتری خواهد بود. به همین جهت وی در زمینه توافقات هسته‌ای ایران موضع تعامل محور داشت در حالیکه همتای پیشین وی برایان هوک جمهوری‌خواه موضع تقابل‌محور داشت. همین امر را احتمالاً می‌توان زمینه‌ساز دسیسه لابی‌های صهیونیستی ضد ایرانی و راستگرایان افراطی به جهت پایین کشیدن رابرت مالی از جایگاه سیاسی‌اش دانست. رابرت مالی با وجود اینکه خود یهودی‌الاصل می‌باشد، همواره بر صلح اعراب و رژیم صهیونیستی تأکید ورزیده و معتقد است که رژیم صهیونیستی برای صلح با فلسطینی‌ها حتی باید با حماس نیز مذاکره را پذیرا شود، به همین جهت همواره به صهیونیست‌‌ستیزی متهم گردیده است. در مجموع به جهت فقدان محبوبیت در نزد دولت رژیم صهیونیستی به دلیل تمایل رابرت مالی بر تعامل و توافق با ایران و... می‌توان این نکته را عنوان کرد که وی قربانی لابی‌گری‌های صهیونیستی شده باشد.    
رامین نصیری
 
 
▼ اخبار 
1ـ دعوای دیوانه و بچه خنگ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و نامزد کنونی جمهوری‌خواهان آمریکا، در کمپین انتخاباتی خود در پنسیلوانیا، خطاب به هواداران خود گفت: «ما کسی را داریم که در اوج بازی‌اش نیست، او یک پسر خنگ است.» ترامپ در بخشی دیگر از سخنان خود به چند موضوع حقوقی که با آنها درگیر هست هم اشاره کرد. او در این کیفرخواست به اتهامات مربوط به ادعا‌هایی مبنی بر نگهداری غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی شده دولتی در املاک مار‌ـ آ‌ـ لاگو خود در فلوریدا پاسخ خواهد داد. همچنین گفته می‌شود که ترامپ مورد اتهامات فدرال دیگری قرار گرفته است، این اتهام مربوط به نقش او در حملات به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 است. دونالد ترامپ با اشاره به این موارد گفت: «آنها دو سال و نیم، یا سه سال صبر کردند تا بتوانند این موضوع را درست در میانه انتخابات ریاست‌جمهوری من مطرح کنند، این دخالت در انتخابات است. آنها من را متهم نمی‌کنند بلکه شما را متهم می‌کنند و من سر راه آنها ایستاده‌ام.» او در مصاحبه‌ای عنوان کرده که تصورش بر این بود که ملزم به تحویل فیلم‌های موجود از اقامتگاه خود در مارآلاگو نبوده، ولی به هر حال این کار را انجام داده است.
 
2ـ نتانیاهو در آرزوی راه‌آهن به عربستان!
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به جده و دیدارش با بن‌سلمان برای عادی‌سازی روابط ریاض‌ـ تل‌آویو دستاوردی نداشته اما این باعث نشده که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آرزوهایش برای رهایی از مشکلات حرفی نزند. نتانیاهو مدعی شده که رژیم صهیونیستی پروژه راه ‌آهنی به ارزش 27 میلیارد دلار را برای گسترش شبکه راه آهن کنونی و اتصال مناطق دوردست اطراف، به تل‌آویو آغاز خواهد کرد. این خط راه آهن می‌تواند ارتباط زمینی را با عربستان در آینده فراهم کند. اما رئیس کمیته امور خارجه و دفاع در کنست تأکید می‌کند که «فکر می‌کنم هنوز خیلی زود است درباره توافق عادی‌سازی روابط با عربستان صحبت کنیم.» یولی ادلشتاین، افزود: «بیشتر گفت‌وگوهای عربستان با آمریکایی‌ها است نه با ما. مواردی وجود دارند که می‌توانیم بهتر از دیگران با آنها تعامل کنیم. همچنین برخی موارد در رابطه با خواسته‌های ریاض از واشنگتن وجود دارند که نمی‌توانیم به همان نحو با آنها تعامل داشته باشیم. این تلاش بی‌وقفه رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط با سعودی‌ها با پشتوانه و فشار کاخ سفید، یکی از معدود برگ‌های برنده‌ تل‌آویو است.
 
3ـ پشت طاقچه به کجا گرم است؟
چند روز پس از سکوت مدیران طاقچه، حالا آنها بیانیه‌ای سه‌بندی را منتشر کرده که در حقیقت می‌توان گفت دهن‌کجی بزرگی به معترضان و ناشران است. طاقچه نه تنها عذرخواهی نکرد، که حتی از کارمندان خود حمایت نمود و خطاب به ناشران معترض گفت: هر که می‌خواهد برود برود! از طرفی صبح دیروز هم خبری مبنی بر تعلیق شرکت «ازکی» به دلیل بی‌حجابی کارمندانش منتشر شد. متأسفانه موضوعی که در این بین بیشتر به چشم می‌آید، رفتار دوگانه در برابر اقدام خلاف قانون طاقچه و دیگر شرکت‌هاست. این تبعیض در برخورد در کنار اخباری که نشان می‌دهد سهامداران و مدیران طاقچه وابسته به برخی وزرای سابق هستند می‌تواند موجب بدبینی به رویه‌های قانونی در کشور شود.
 
4ـ پیش‌بینی IMF از رشد اقتصاد ایران در 2023
صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل خود رشد 2 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرده بود که در گزارش جدید خود این رقم را 0/5 درصد افزایش داده است. رشد 3/5 درصدی اقتصاد ایران در سال 2022 برابر با متوسط رشد اقتصاد جهان در این سال بوده و از رشد اقتصادی کشورهای بسیاری از جمله کانادا، چین، آلمان، کره جنوبی، و آمریکا بیشتر بوده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
رکوردزنی خودروسازها/ بررسی گزارش ماهانه دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا در 4 ماهه نخست سال 1402 در مجموع تعداد بیش از 347 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که از این تعداد، 178 هزار و 108 دستگاه برای گروه ایران‌خودرو و 168 هزار و 932 دستگاه نیز تولیدی گروه سایپاست. مجموع تولید 4 ماهه نخست سایپا و ایران‌خودرو طی سال‌های 1398 تا 1402 به ترتیب 230 هزار دستگاه، 261 هزار، 290 هزار، 304 هزار و 347 هزار دستگاه بوده است. به عبارتی، در سال 1402 رکورد تولید 4 ماهه خودرو پس از تحریم‌ها شکسته است.
 
دستور دولت برای حل مشکل کارگران ساختمانی/ رئیس‌جمهور سیدابراهیم رئیسی در دستوری وزیر راه، وزیر کار و وزیر کشور را مکلف کرد با برگزاری جلسه‌ای مشترک موضوع بیمه کارگران ساختمانی را با فوریت بررسی و راهکارهای مساعدت دولت برای تسریع در حل این موضوع را پیدا کنند.
 
عبور خرید تضمینی گندم از 8 میلیون تن/ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: «خرید تضمینی 8 میلیون و 88 هزار تُن گندم تا 6 مردادماه انجام شده است. میزان خرید گندم امسال یک میلیون و 878 هزار تُن و به عبارتی، بیش از 30 درصد افزایش داشته است.»
 
ثبت‌نام داوطلبین انتخابات کلید خورد/ ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: «متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس باید از دوشنبه 16 تا یک‌شنبه 22 مردادماه از ساعت 8 تا 18 عصر به مدت هفت روز در پنجره واحد وزارت کشور ثبت‌نام کنند.»
 
گذرنامه جدید برای اربعینی‌ها/ پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اعلام کرد که از ابتدای محرم تا به امروز تعداد 17 هزار جلد از گذرنامه ویژه اربعین چاپ شده است و حتی برخی از افراد با گذرنامه ویژه اربعین به عراق سفر کرده‌اند.
 
برق قطع نشد، سیمان ارزان شد/ در فصل گرم پارسال و امسال نرخ سیمان با تأمین برق ثابت ماند و حتی کاهش هم داشت. در سال 1400 به ‌دلیل قطعی‌های مکرر برق، قیمت سیمان 433 درصد افزایش پیدا کرده بود.
 
افزایش صادرات نفت ایران به چین/ طبق آمار مؤسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در 3 سال گذشته 3 برابر شده و از رقم 324 هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.
 
عمری که دود می‌شود/ براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت اثرات ترکیبی آلودگی هوای محیط و آلودگی هوای خانگی سالانه با هفت میلیون مرگ زودرس در جهان مرتبط است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات