صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۳۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه شعبان از اول تا آخرش عید است. استغفار در این ماه، دعای در این ماه، ‌زیارت در این ماه، تضرع در این ماه، قرآن خواندن در این ماه، نماز خواندن در این ماه، اینها همه فرصت است. ما برای آبادی دل باید تلاش کنیم؛ دل‌مان را باید آباد کنیم. ... از ‌ماه شعبان غفلت نکنید.(۱۳۹۷/۲/۱۰)‌ *میلاد با سعادت حضرت سیدالساجدین امام سجاد(علیه‌السلام) و ولادت قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل عباس(علیه‌السلام) و روز جانباز را تبریک می‌گوییم*

 

▼ حرف روز

اجماع بر سر ایران

کمتر از چند هفته مانده به انتخابات کم‌کم احزاب و تشکل‌های سیاسی آخرین آرایش سیاسی خود برای حضور در انتخابات اسفندماه را رو‌نمایی می‌کنند. اگرچه پیشتر بنا به برخی صلاح‌دید‌ها یا برای امتیاز‌گیری‌های سیاسی برخی مواضع سیاسی، همچون قهر با صندوق‌های رأی یا برچسب‌زنی‌های ناصواب نسبت به فرآیند انتخابات از سوی احزاب یا چهره‌های سیاسی مطرح می‌شد، اما پس از اعلام ردصلاحیت‌ها و تأیید صلاحیت‌های افراد از سوی شورای نگهبان تقریباً حرف و حدیثی دیگر باقی نمانده است. الان زمان اعلام برنامه‌ها و ایده‌ها و آرا و اندیشه‌های افراد است تا در یک رقابت سالم مورد قضاوت مردم قرار بگیرد؛ زیرا در نهایت این مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه سرنوشت سیاسی در انتظارشان باشد و حقیقت «میزان رأی ملت است» عیان شده است.
جالب است که موضع‌گیری‌ها درباره حضور یا قهر در انتخابات در نهایت به یک دوگانگی در گفتمان‌ و اندیشه برخی جناح‌ها نیز منجر شده است. برای نمونه، موضع‌گیری خانم «آذر منصوری» رئیس خودخوانده جبهه اصلاحات درباره انتخابات در قیاس با برخی مواضع سایر افراد فعال در این جناح کاملا برملاکننده این دوگانگی است. آذر منصوری در نشست خبری دیروز خود گفت: «با قانون جدید انتخابات، جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفت که توصیه‌ای برای انتخابات ندارد، اما این به معنای قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست.» اما در مقابل «محمدعلی وکیلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه «ابتکار» در مصاحبه‌ای که دیروز روزنامه «فرهیختگان» با وی منتشر کرده، گفته است: «من هیچ‌گاه با آذر منصوری در یک جبهه تعریف نمی‌شوم؛ با اینکه خودم را در گفتمان اصلاح‌خواهی و اصلاح‌طلبی، پیشتر، مقدم‌تر، مصمم‌تر و چهارچوب‌دارتر از او و امثال وی می‌دانم. آذر منصوری یک ‌نفر است و به نظر من شبهه‌ناک انتخابش کردند. جبهه اصلاحات هم با این انتخاب بیش از پیش مشروعیتش را از دست داده، اما او یک ‌نفر است.»
به نظر می‌رسد، اگرچه انتخابات و رقابت انتخاباتی چیزی جز تلاش برای پیروزی در عرصه انتخابات و تأیید برنامه‌ها و اندیشه‌های افراد با رأی مردم نیست؛ اما باید پیرامون ایران اجماع نظر صورت بگیرد؛ امتیازگیری سیاسی، باج خواهی سیاسی و غیره نباید جوری باشد که ایران و امنیت و سلامت نظام در آن مورد وجه‌المعامله قرار بگیرد. هشدار اینکه مردم در نهایت منتظر ارائه برنامه‌ها و ایده‌های افراد و جناح‌ها هستند و تمایلی به حضور در این بازی‌های سیاسی ندارند و البته به بهترین نحو خود می‌توانند تا میان نامزد‌ها و احزاب و جناح‌ها، سره را از ناسره تشخیص دهند و انتخاب کنند.        

رامین نصیری 

 

▼ گزارش روز

اوج‌گیری مجدد جنایات رژیم صهیونیستی

130 روز است که رژیم صهیونیستی در نبردی نابرابر بدون هیچ دستاوری در حال ظلم و جنایت و تجاوز به مردم مظلوم فلسطین و غزه است؛ این در حالی است که این جنایات در میان دیدگان همه عالم در حال رخ دادن است و کشورهای مدعی حقوق بشر اقدامی جدی برای توقف آن انجام نداده‌اند. «مقاومت» مردم فلسطین چنان رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را در منجلاب شکست غوطه‌ور کرده است که آنها در ادامه جنایات خود قصد دارند حمله زمینی خود را به رفح، جایی که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند، بکشند. 
گفتنی است، یکی از اهداف اصلی رژیم غاصب در حمله به غزه، تخلیه این منطقه از ساکنان آن به هر نحو ممکن بوده است. رژیم در مرحله اول عملیات نظامی که حدود شش هفته به درازا کشید، با بمباران شدید بخش شمالی شامل بیت حانون، بیت لاحیا، غزه و جبالیا نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت حدود 1/3 میلیون نفری این بخش را به نقاط مرکزی و جنوبی باریکه کوچ داد و در مرحله دوم عملیات نظامی که نزدیک به هفت هفته طول کشید، با محاصره و تخریب خان یونس، این جمعیت را به سمت رفح در جنوب نوار غزه منتقل کرد و هم‌اکنون حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنان نوار غزه در چادرهای نصب شده در رفح به سر می‌برند. الان نیز با مرحله سوم خواندن عملیات علیه فلسطینیان تلاش دارد آوارگان فلسطینی را به سمت مصر و محور فیلادلفیا در شمال صحرای سینا انتقال دهد. کوچی که اگر محقق شود به جنایات عدیده‌ای منجر شده و احتمالا به قتل عام و نسل‌کشی هزاران هزار فلسطینی طی مدت چند روز منجر خواهد شد.
رژیم غاصب و شخص بنیامین نتانیاهو گمان می‌کند با اقدام شدید نظامی در رفح و کشتار وسیع مردم به یکی از دو دستاورد می‌رسد؛ یا اینکه ساکنان غزه تحت فشار شدید نظامی، مرز رفح را می‌شکنند و به سمت سینا سرازیر می‌شوند که در این صورت کنترل نظامی باریکه برای رژیم غاصب آسان خواهد شد یا اینکه با وجود استقامت ساکنان غزه در برابر بمباران شدید، مقاومت ناگزیر می‌شود به هر تحمیلی که از میز پاریس صادر شود، تن دهد و درواقع پایان مقاومت مسلحانه در غزه را اعلام کند.
همچنین، واکنش شدید رژیم صهیونیستی به تلفات بی‌سابقه پریروز ارتش صهیونیستی در خان‌یونس نشان می‌دهد، مردم انتقال‌یافته به رفح در معرض یک تهدید جدی هستند. این تهدید اگرچه صحنه نظامی و سیاسی را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌دهدـ کما اینکه چهار ماه جنگ تغییر نداده است‌ـ ولی حفاظت از جان مردم مظلوم غزه موضوعی نیست که به این دلیل نادیده گرفته شود. رژیم صهیونیستی به‌طور حقیقی و طی یک تهدید باید دریابد که چنین اقدامی برایش بسیار سنگین تمام می‌شود.                              

موسی راجی

 

▼ خبر ویژه

دلار پاشی صهیونیست‌ها برای آزادی اسرا

«محمد نزال» از رهبران حماس در گفت‌وگو با «الجزیره مباشر» گفت: «دو اسیری که خبر آزادی آنها را رژیم صهیونیستی منتشر کرد، اصلاً در اختیار مقاومت قرار نداشتند و افراد غیر نظامی آنها را به اسارت درآورده بودند، اطمینان می‌دهیم که نتانیاهو هرگز نخواهد توانست به هیچ یک از اسرای موجود در اختیار مقاومت دست یابد.» در همین حال، برخی از فعالان عرب در فضای مجازی اطلاعات بیشتری را در این زمینه افشا کردند. به گفته این فعالان این دو اسیر در اختیار یک خانواده (طایفه) به نام ابو سرور بودند که بعد از مذاکراتی که از طریق یک واسطه بریتانیایی با این خانواده صورت گرفته، در مقابل دریافت یک میلیون دلار برای هر یک از آنها، معامله به انجام رسید. به گفته این منابع، خانواده ابو سرور افزون بر 2 میلیون دلار، هزینه ساختمانی را هم که این دو در آن نگهداری می‌شدند و در حمله نظامیان اسرائیلی تخریب شد، از نتانیاهو گرفتند.

 

▼ اخبار 

سوءاستفاده گروسی از یک مصاحبه تلویزیونی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اظهاراتی مغرضانه و جهت‌دار ضمن اشاره غیرمستقیم به صحبت‌های رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و البته بدون بردن نامی از او مدعی شد، ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفافیت ندارد. «علی‌اکبر صالحی» چند روز قبل در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی درباره توانمندی کشورمان در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم.» «رافائل گروسی» ایران را به نداشتن شفافیت متهم کرد و گفت: «به تازگی در جاهای مختلف از جمله در ایران خیلی راحت درباره سلاح‌های هسته‌ای صحبت می‌شود. یک مقام بلندپایه ایران گفت که ما همه اجزا را داریم فقط روی هم سوار نشده‌اند.» اگرچه گروسی به نام علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران اشاره‌ای نکرد؛ اما مدعی شد همه چیزهایی [که درباره ایران می‌گویم] واقعیت هستند. ما در اینجا دستور کار سیاسی نداریم.

هیئت‌های مذاکره فقط دنبال منافع تل‌آویو هستند

«سیدحسن نصرالله» گفت: «با توجه به آنچه در غزه می‌گذرد، منافع ملی لبنان، سوریه، اردن و مصر ایجاب می‌کند که «اسرائیل» از این نبرد شکست خورده و درهم شکسته بیرون آید.» دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «گشودن جبهه لبنان در برابر رژیم اشغالگر، در درجه نخست برای جلوگیری از پیروزی «اسرائیل» و در راستای منافع ملی لبنان است. این در حالی است که برخی افراد درباره همه فداکاری‌هایی که در مقابله با دشمن صورت می‌گیرد، به شکلی اهانت‌آمیز برخورد می‌کنند.» دبیر کل حزب‌الله در ادامه گفت: «همه هیئت‌هایی که ظرف ماه‌های گذشته به لبنان آمده‌اند، همگی یک هدف را دنبال می‌کنند که همان امنیت اسرائیل و فراهم کردن مقدمات بازگشت 100 هزار شهرک‌نشین به شهرک‌های صهیونیست‌نشین است.» وی افزود: «این در حالی است که تمامی هیئت‌های غربی کاملاً تحت تأثیر این رژیم هستند.»

با صدای بلند می‌گویم که رأی نمی‌دهم

«سعید حجاریان» از جمله نظریه‌پردازان چپ که پیش از این خبر مرگ اصلاحات را اعلام کرده بود، این‌بار در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» به صورت علنی از تحریم انتخابات گفته تا زیر میز بازی بزند. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «من در هر مقطع با توجه به شرایط نسخه و تجویز خودم را پیشنهاد کرده‌ام. اگر روزنه‌ای برای گشایش فضا و ایجاد تغییر دیده‌ام، از صندوق رأی دفاع کرده‌ام مثل مجلس ششم. از آن طرف، اگر روزنه‌ای ندیده‌ام از مشارکت مشروط گفته‌ام. همین‌جا صراحتاً بگویم که من سخن گفتن از تحریم انتخابات را جرم نمی‌دانم و اگر انتخابات در دو نوع «ابزار کنترل سخت» و «بیعت‌گونه» باشد، حتماً با صدای بلند آن را تحریم می‌کنم و پشت عنوان «مشارکت مشروط» پنهان نمی‌شوم!» این اظهارات را می‌توان واکنش به بیانیه اخبر 110 چهره اصلاح‌طلب و نمایی از عمق شکاف در این جریان دانست.

همچنان گفت‌وگو برای وحدت ادامه دارد

سخنگوی شورای وحدت اعلام کرد: «برای اینکه وحدت بین نیروهای انقلابی و ارزشی فراهم آید، کماکان باب مذاکره با آنها و تشکل‌های انقلابی باز است تا هر جا که لازم باشد مذاکره صورت پذیرد.» «منوچهر متکی» با اشاره به این مطلب گفت: «با جمع زیادی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی جلسات مصاحبه و ارزیابی برگزار کرده‌ایم و این مصاحبه‌ها با حضور اعضای هیئت عالی و در فضایی کارشناسی و نخبگانی صورت پذیرفته است.» وی افزود: «در تهران فعلاً دو برابر ظرفیت، یعنی 60 نفر را معرفی و مجدداً ارزیابی نهایی خواهیم داشت.» متکی همچنین گفت: «در آخرین مرحله تصمیم‌گیری هستیم لذا جمع‌بندی و اعلام نهایی را به زودی خواهیم داشت.»

 

▼ اخبار کوتاه

«سرلشکر حسین سلامی» با بیان اینکه شاید تصور جهانی این بود که در پی امواج سخت، مردم با این شکوه 22 بهمن در میدان حاضر نشوند، اظهار کرد: «خدا را شاکر هستیم که پس از 45 سال، این ملت از فرازهای سخت و تکرارنشدنی تاریخ، از فتنه‌های پیچیده، مرموز و بزرگ، از میان طوفان وحشتناک عملیات‌های رسانه‌ای و روانی، از درون جنگ‌های اطلاعاتی، از میانه ارعاب‌های نظامی، از درون ترورها و گاهی قتل عام‌ها، از میانه تحریم و از فضای تهاجم فرهنگی عبور کرد. ملت عزیز ایران با حضور بسیار شکوهمند، اقتدارآفرین و تمام‌کننده در راهپیمایی روز 22 بهمن، اعتبار و افتخار دیگری به مجموعه افتخارات نظام افزود.»

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع روسی مدعی شد، به دنبال تماس میان واسطه‌ها بین مسکو و واشنگتن، آمریکا پیشنهاد آتش‌بس «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین را رد کرده است. رویترز به نقل از منابع روسی افزود، پوتین در سال 2023 به صورت علنی و خصوصی از طریق واسطه‌ها، از جمله از طریق شرکای عرب مسکو در خاورمیانه و دیگران، سیگنال‌هایی را به واشنگتن ارسال کرد که نشان می‌دهد آماده بررسی آتش‌بس در اوکراین است. یک منبع ارشد روسی که از گفت‌وگوها در اواخر سال 2023 و اوایل سال 2024 مطلع است، به رویترز گفت: «تماس با آمریکایی‌ها به نتیجه نرسید.»

«سیداحسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به آمار رشد نقدینگی، افزود: «از ابتدای سال هدف‌گذاری کردیم که رشد نقدینگی تا پایان سال به 25 درصد کاهش یابد و این نرخ در دی‌ماه امسال به 25/2 درصد رسیده و این کمترین میزان رشد نقدینگی از تابستان سال 1398 تا امروز است. رشد پایه پولی در دی‌ماه به 31/7 درصد رسیده و این عدد کمترین میزان در 17 ماه گذشته است. رشد نقدینگی در پایان دولت سابق به 40 درصد رسیده بود و دولت امروز توانسته است یکی از لنگرهای تورم‌زا در کشور را تا حد خوبی کنترل کند.»

با پایان یافتن مذاکرات قاهره برای حصول توافق آتش‌بس در غزه، «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین گفت: «هنوز زود است درباره جزئیات این مذاکرات سخنی گفته شود، ولی مشخص است که دولت آمریکا تا این لحظه، اراده‌ای برای چنین توافقی ندارد.» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین، ضمن انتقاد از نقش مخرب آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توافق آتش‌بس غزه، گفت: «نتانیاهو می‌داند که نابودی حماس و مقاومت، غیر ممکن است و به همین دلیل مجبور به مذاکره شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات