صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۲۴۲

مسیری برای دیپلماسی موفق

. افزایش توان دفاعی که می‌توان از آن به عنوان افزایش قدرت ملی نیز نام برد، پشتوانه سیاست خارجی موفقی است که در آن منافع کشور تأمین می‌شود.

در این روزها با دو پدیده سیاسی‌ـ نظامی مواجهیم؛ در یک‌سو تلاش دولت برای عضویت ایران در گروه بریکس که با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قاره آفریقا دنبال می‌شود و همچنین رونمایی از پهپاد مهاجر 10 که در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اتفاق افتاد.

امری که نشان‌دهنده آینده‌ای روشن برای کشورمان است. افزایش توان دفاعی که می‌توان از آن به عنوان افزایش قدرت ملی نیز نام برد، پشتوانه سیاست خارجی موفقی است که در آن منافع کشور تأمین می‌شود. دو مقوله‌ای که سعی شد در یک برهه‌ای یکی را تضعیف کنند و سیاست خارجی بدون قدرت را پیش ببرند. اینکه دنیای امروز دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک، حرف ناصوابی بود که در صورت جدی گرفتن آن، امنیت و استقلال کشور زیر سؤال رفته و سیاست خارجی التماسی نتیجه آن شعار بود.

روند کنونی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با سرمایه‌گذاری در حوزه پهپادی توانسته است در کنار توانمندی موشکی، برتری آمریکا را در حوزه هوایی دچار خدشه کند. به طوری که ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام، پیش از این درباره چالش پهپادهای ایران برای آمریکا گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی به این معناست که برای نخستین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه 1950 میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»

خانواده پهپادهای مهاجر قدیمی‌ترین و مشهورترین پهپادهای ایران هستند که برخی نمونه‌های آن مانند مهاجر 6 در اختیار برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد. مهاجر جدید با مداومت پروازی 24 ساعته، ‌می‌تواند در ارتفاع 7 هزار متری و در شعاع عملیاتی 2 هزار کیلومتر پرواز کند.

از طرف دیگر بریکس، مهم‌ترین گروهی به شمار می‌آید که قادر به رقابت با گروه 7 است که 60 درصد از ثروت جهانی را به خود اختصاص داده است. البته در سال‌های اخیر سهم بریکس در اقتصاد جهانی به 31/5 درصد رسیده که بیش از سهم 30/7 درصدی گروه 7 است. مقایسه گروه بریکس با گروه 7 نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران با عضویت در آن می‌تواند روند کنونی دشمنی غرب با ایران را به حداقل ممکن برساند و سهم خود از تجارت جهانی را افزایش دهد و عملا تحریم‌های غرب را به چالش بکشاند.
بنابراین افزایش قدرت نظامی و تلاش برای فعال شدن در تجارت جهانی دو مقوله مهم و در کنار هم تعریف می‌شود که جدا کردن این خیانت آشکار به منافع ملی محسوب می‌شود و پشتوانه دیپلماسی موفق، موفقیت در حوزه‌های دیگری از جمله حوزه نظامی را می‌طلبد.    

 

اکبر معصومی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات