صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۳۳

سرقت آمریکا از آثار باستانی عراق

با تجاوز وحشیانه تکفیری‌های داعش به عراق، برخی از شاهکارهای باستانی و مجسمه‌های موزه موصل در استان نینوا تخریب شد

سرقت آثار باستانی  عراق یکی از بارزترین پیامدهای فاجعه‌بار حمله واشنگتن به این کشور در سال 2003 بود؛ جایی که هزاران قطعه از آثار باستانی عراق از موزه ملی این کشور و نیز چندین موزه بغداد ربوده شد. البته این تنها آسیب به تمدن و آثار ملی عراق نبود و بعد از ورود داعش به این کشور در سال 2014 موج جدیدی از سرقت آثار باستانی عراق توسط تروریست‌ها آغاز شد.
با تجاوز وحشیانه تکفیری‌های داعش به عراق، برخی از شاهکارهای باستانی و مجسمه‌های موزه موصل در استان نینوا تخریب شد و قطعات ارزشمند آن به خارج از کشور قاچاق شد. شهر «کلهو» در 30 کیلومتری موصل که قدمت آن به قرن 13 قبل از میلاد می‌رسد و یکی از مهمترین مکان‌های باستانی کل خاورمیانه محسوب می‌گردد نیز به دست داعشی‌ها نابود شد. این شهر توسط «شلمنسر اول» پادشاه آشوری روی رود دجله بنا شده بود و پایتخت حکومت آشوری محسوب می‌شد.
اما اکنون 20 سال بعد از حمله آمریکا و درحالی که داعش نیز رسما در عراق شکست خورده، با زهم مسئله غارت آثار باستانی این کشور در کانون توجهات قرار دارد و هرازگاهی در صدر اخبار آن قرار می‌گیرد. آثار باستانی مربوط به تمدن‌های سومری و آشوری و بابلی و... همواره مورد توجه گردشگران از سراسر جهان قرار داشته و به تبع آن در سطح اقتصادی نیز برای عراق سودآور بود. اما غارت این آثار آسیب زیادی به صنعت گردشگری در عراق وارد کرده است.
در زمان حمله آمریکا به عراق موزه ملی این کشور در بغداد برای 2 روز متوالی مورد غارت و دزدی اشغالگران آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی قرار گرفت. نگهبانان موزه فرار کرده و درب موزه را باز گذاشتند که این امر زمینه لازم را برای سوءاستفاده طرف‌های مختلف جهت دزدی از قطعه‌های قدیمی موجود در موزه فراهم کرد؛ به طوری که حتی مردم عادی نیز وارد موزه شده و هر اندازه که می‌توانستند آثار باستانی آن را غارت کردند. غارتگران حتی وارد انبارهای موزه ملی عراق نیز شدند.
 
«عامر عبدالرزاق»، پژوهشگر باستان شناسی عراقی در این زمینه می‌گوید که اشغالگران آمریکایی مکان‌های باستانی عراق را تبدیل به پادگان نظامی کرده بودند و قطعات و لوح‌های گلی باستانی در موصل و بابل و سایر شهرهای عراق زیر آتش آمریکایی‌ها به خاکستر تبدیل شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات