صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز سوم خرداد نماد ایثار و مقاومت و پیروزی ملت ایران به برکت ایمان و به کار گرفتن قوای خود در مقابل دشمن است. (۰۳/۰۳/۱۳۸۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

خرمشهر آزاد و خرمشهرهای پیش رو

سوم خرداد سالروز گرامیداشت ایثار مجاهدین انقلاب در آزادسازی خرمشهر است. اگر به این جمله امام راحل(ره) اعتقاد داشته باشیم که فرمودند «فتح خرمشهر، فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است»، آنچه به نظر می‌رسد مغفول مانده است، تلاش برای روزآمدسازی آموزه‌های آن مطابق با نیازهای روز و ویژگی‌ها و ظرافت‌های پدیده‌های هر عصر است. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در سوم خرداد سال 95 فرمودند: «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است».

برای شکل‌گیری این‌همانی و تطابق شرایط انقلاب با آزادسازی خرمشهر، آنچه نیاز است، تطبیق مؤلفه‌های درون گفتمانی آن با هر عصر است. اولین اصل درون گفتمان سوم خرداد، فهم این موضوع است که اختلاف ما با دشمن و نظام استکبار یک اختلاف ماهوی است نه تاکتیکی. این فهم خصوصاً در جوانان موجب تعمیق دشمن‌شناسی و شناخت ماهیت استکبار می‌شود. دومین اصل قابل احصاء در آزادسازی خرمشهر و گفتمان سوم خرداد، شناخت خط تحریف و نفاق است. یکی از دلایل اشغال خرمشهر، نگاه بنی‌صدرهای حاکم بر ارکان نظام در برهه جنگ است. البته شناخت این خط صرفاً بر شناخت تاکتیک «زمین دادن و زمان خریدن» بنی‌صدر محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان به مصادیق متعددی مانند کارشکنی‌های نهضت آزادی و فرزندان پلید این نهضت یعنی سازمان منافقین هم اشاره کرد. قطعاً شناخت جریان تحریف به‌عنوان ابزارهای نظام سلطه می‌تواند کمک شایانی به جریان شناسی انقلاب خصوصاً در عصر حاضر نماید. هرچند برخی تلاش نموده‌اند که اعتقاد به درون‌زایی و تکیه بر داشته‌های داخلی را کم‌رنگ نمایند ولی آنچه موجب برون‌رفت از چالش‌ها و تحریم‌ها در برهه‌های مختلف بوده است، همین روحیه خودباوری و خوداتکایی است که در آزادسازی خرمشهر نیز نمود داشت؛ فتح خرمشهر در زمانی اتفاق افتاد که دنیا از دادن سیم خاردار به ایران به‌عنوان نازل‌ترین ابزار نظامی هم امتناع می‌کرد. روحیه انقلابی و جهادی نکته چهارمی است که در خرمشهر به کمک آمد و امروز حلقه گمشده همه مشکلات پیش رو و تکمیل‌کننده آنچه گفته شد است.

نکته پایانی: إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ نخ تسبیح و گردآورنده همه این اصل‌هاست؛ چراکه نصرت الهی در پدیده‌های سیاسی و اجتماعی، نه یک ادعا، بلکه باوری است که در برهه‌های مختلف به اثبات رسیده است و باید به‌عنوان یک امر اثبات شده، ملکه ذهن سیاستمداران و سیاست‌گذاران نظام باشد. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز           

«گاپ» و «داپ»؛ اهرم‌های ترکیه برای فشار بر همسایگان

فعالیت‌های بی‌حدوحصر دولت ترکیه در زمینه سدسازی، تاکنون باعث نابودی حدود 7 میلیون هکتار زمین کشاورزی در عراق و سوریه، گسترش خشک‌سالی و کم‌آبی در این کشورها و درنتیجه بحران‌های زیست‌محیطی ازجمله ریزگردها در ایران شده است.

گزاره‌های خبری: 1- ترکیه که از موقعیت بالادستی نسبت به دو همسایه جنوبی خود در دجله و فرات برخوردار است، در چهارچوب پروژه آناتولی جنوب شرقی یا «گاپ» با این توجیه که توسعه کشاورزی و صنعتی سرزمین‌های جنوب شرقی ترکیه نیازمند مقدار زیادی از آب رودخانه‌های دجله و فرات است، با ساخت سدهای زیاد بر روی این دو رودخانه در خاک خود، مقدار آب خروجی به دو کشور سوریه و عراق را به مقدار زیادی نسبت به قبل کاهش داده است. 2- بر پایه ابرپروژه «گاپ» که اجرای آن 32 میلیارد دلار هزینه و 30 سال زمان برده است، دولت ترکیه احداث مجموعه بزرگی از سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی را بر بخش بالایی رودخانه‌های دجله و فرات در دستور کار قرار داده است. ترکیه با تکمیل پروژه گاپ، 5 برابر ظرفیت دجله و فرات بر روی آن‌ها سدسازی انجام داده است! این طرح قرار است 1.7 میلیون هکتار زمین کشاورزی را آبیاری و سالانه 55 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. 3- سد آتاتورک (بزرگ‌ترین سد اروپا) که در سال 1992 تکمیل شد، ازلحاظ حجم کار ساختمانی پنجمین سد بزرگ جهان و ازلحاظ تولید برق‌آبی، رتبه سوم در دنیا را دارد. این سد 16 برابر بزرگ‌ترین سد ایران یعنی کرخه گنجایش دارد. ایلیسو نیز نوزدهمین سد بزرگ ابرپروژه گاپ است که سال گذشته افتتاح گردید. این سد هم چهار برابر سد کرخه گنجایش دارد. 4- «داپ» یکی دیگر از ابرپروژه‌های سدسازی دیگر است که ترکیه آن را بر اساس تجارب حاصل از پروژه گاپ، بر روی رود ارس طراحی کرده و به مرحله اجرا درآورده است. قرار است در چهارچوب این پروژه، 14 سد بر روی رودخانه ارس احداث شود. سد کاراکورت در شمال ترکیه یکی از این سدهای مهم است که سال گذشته با یک و نیم میلیارد مترمکعب آبگیری شد که 56 درصد ورودی آب ارس را کاهش داده است! کم‌آبی و خشکسالی‌ای که در سال‌های اخیر در سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی وجود دارد، بخش مهمی از آن ناشی از سدسازی‌های ترکیه بر روی رود ارس است که ممکن است در سال‌های آینده باعث خشک شدن حاصلخیزترین دشت ایران یعنی دشت مغان شود! 5- علاوه بر این‌ها، دولت ترکیه در قالب 10 ابرپروژه دیگر، از سال 2003 تاکنون 585 سد بر روی رودخانه‌های خود احداث کرده است. این در حالی است که کل سدهای ساخته شده ترکیه تا قبل از سال 2003، درمجموع 276 سد بود.

گزاره تحلیلی: ابرپروژه‌های سدسازی دولت ترکیه به‌ویژه داپ و گاپ برخلاف ادعاهای آنکارا که آن را در جهت توسعه کشاورزی معرفی می‌کند، یک اهرم فشار قوی برای اثرگذاری بر کشورهای همسایه یعنی عراق، سوریه، ایران و ارمنستان در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. اگر همچنان که دولت آنکارا مدعی است، مسئله اصلی سدسازی‌های ترکیه، کشاورزی بود، پس نباید حق‌آبه کشورهای همسایه از دجله و فرات و رود ارس قطع می‌شد! تجربه نشان می‌دهد، تنها با دیپلماسی نمی‌توان با رفتارهای مخرب دولت ترکیه در حوزه زیست‌محیطی که آثار و پیامدهای مخرب آن در کشورهای همسایه مشاهده می‌شود، مقابله کرد. لذا باید سازوکارهای واقعی‌تر، جدی‌تر و قاطعانه‌تری در دستور کار قرار گیرد. غرب آسیا به اندازه کافی از اقلیم خشک و بیابانی رنج می‌برد. در چنین شرایطی، هیچ‌چیز مهم‌تر از تأمین و تضمین بلندمدت دسترسی به منابع آبی برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی و خشک‌سالی نیست. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

سلامی: دشمن را در آرزوهایش منجمد می‌کنیم

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، روز دوشنبه در سومین اجلاسیه «مجمع جهادگران کشور» در اردوگاه شهید باکری خرمشهر افزود: «هیچ عمل شرورانه دشمن بدون پاسخ نخواهد بود و دشمن را در آرزوهایش منجمد می‌کنیم». وی با اشاره به شهادت مدافع حرم، سرهنگ پاسدار «صیاد خدایی» در اقدام تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی افزود: «ان‌شاءالله انتقام خون این عزیزان سخت خواهد بود و انتقام خون وی گرفته خواهد شد». وی افزود: «امروز جنگ چهره خود را عوض کرده است و برای شکست نخوردن باید دست‌های مردم را بگیریم و کشور را بسازیم؛ امروز حاکمیت و مردم یکی هستند و هیچ چیزی جز پیشرفت و افتخار مردم مدنظر رهبری و نظام نیست». فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به عملیات روانی دشمن برای ناامید کردن مردم گفت: «کشور حصر اقتصادی، فشار حداکثری ممکن و گزینه‌های نظامی دشمن را از روی میز کنار گذاشت و با جنبش تولید و جنبش نرم‌افزاری و تولید، تحریم را فرصتی برای ساختن و خودکفایی تبدیل کرد». سردار سلامی ضمن گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: «تجربه داریم که تمام فرصت‌های ما از درون تهدیدات و مخاطرات حاصل شده و امروز حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و اعتلای دین و درخشش جوانان در میدان جهاد ممکن است».

موسوی تبریزی: روحانی را انتخاب کردیم، چون پوست‌کلفت بود

حجت‌الاسلام موسوی تبریزی از روحانیون فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، درباره چگونگی حمایت از روحانی در انتخابات سال 1392 ریاست جمهوری، به جلسه‌ای در منزل رئیس‌جمهور دولت اصلاحات اشاره و درباره جزئیات آن توضیح می‌دهد که: «در زمان انتخابات سال 92 و بعد مشخص شدن کاندیدای احراز صلاحیت شده‌. جلسه‌ای مهم و تعیین‌کننده‌ای در منزل آقای خاتمی برگزار شد که بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم؛ تقریباً بزرگان اصلاحات همه بودند. بحث حمایت از کاندیدای ریاست‌جمهوری را مطرح کردند و اعضا علی‌رغم اینکه آقای جهانگیری و عارف گزینه‌های ایده‌آل‌تری از روحانی بودند، به این تصمیم رسیدیم که باید از روحانی حمایت کنیم». وی با اشاره به رفاقت قدیمی خود با حسن روحانی، «پوست‌کلفت» بودن را از مزیت‌های وی در نسبت با جهانگیری و خاتمی برشمرده است!

بی‌بی‌سی: «سلام فرمانده» زمزمه دهه‌ نودی‌ها شده است

رسانه دستگاه سلطنتی انگلیسی در مطلبی با بررسی موج‌آفرینی سرود سلام فرمانده، اگرچه نتوانسته محبوبيت این سرود را زیر سؤال ببرد؛ اما مدعی شده است: «همان‌طور که آهنگ‌های ساسی مدتی موردتوجه قرار گرفت، سلام فرمانده هم می‌تواند زمزمه بخشی از افراد مذهبی و دهه نودی‌ها شود». در ادامه این تحلیل آمده است: «اما سابقه این نوع ترانه‌ها و سرودها نشان داده که عمدتاً موج‌هایی هستند که بر اساس ذائقه فصلی مخاطبان راه می‌افتد و ممکن است پس از مدتی فروکش کند». این تحلیل در حالی است که همین رسانه قبلاً در خصوص آهنگ مستهجن یک خواننده فارسی‌زبان در فضای مجازی آن را «شکست فرهنگی پس از ۴۲ سال» خوانده بود. بی‌بی‌سی نوشته بود: «این میزان استقبال که گفته می‌شود یک رکورد بی‌سابقه است، از توجه و اقبال نسلی می‌آید که قرار بوده در فضای جمهوری اسلامی پرورش یابد و زندگی کند و به چنین ترانه‌هایی گوش ندهد». این استاندارد دوگانه نشان می‌دهد برای بی‌بی‌سی فارسی، سلام فرمانده که شهر به شهر به‌صورت مردمی خوانده می‌شود، یک موج زودگذر است؛ اما ترانه مستهجنی‌ که تنها در گوشه‌هایی از فضای مجازی دیده شده، نماد شکست فرهنگی حاکمیت تلقی می‌شود.

ویزای اربعین حسینی برداشته می‌شود

معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین خبر داد: «دولت عراق اعلام کرده برای اربعین ویزا نخواهیم داشت و وزیر کشور عراق هم به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد. عراقی‌ها گفته‌اند که در چند روز آینده موافقت خود با حضور محدود بدون ویزای زائران عتبات عالیات از مرز زمینی را نیز اعلام می‌کنند. حضور حدود پنج میلیون زائر ایرانی در مراسم امسال پیش‌بینی می‌شود. مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه برای عبور زائران، آماده می‌شوند».

اخبار کوتاه

محسنی اژه‌ای: وعده‌های وزیر صمت پیگیری شود/ رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به موضوع خودرو در کشور و قول وزارت صنعت به شورای عالی سران قوا مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن ظرف مدت یک سال، در صورت واگذاری تعیین قیمت خودرو به این وزارتخانه، گفت: «از تعهد داده شده، حدود شش ماه می‌گذرد. وعده‌هایی که وزارت صمت در مورد تولید و قیمت خودرو داد را پیگیری کنید و نگذارید وعده‌هایی که داده‌اند به فراموشی سپرده شود»

دسته‌گل کارآفرین نمونه در آبادان!/ دیروز بخشی از ساختمان بزرگ متروپل در خیابان امیری آبادان فروریخت و بر اساس اعلام رئیس جمعیت هلال‌احمر، تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است. بنا بر اعلام رئیس دادگستری خوزستان، مالک و پیمانکار این ساختمان که به جهت فعالیت در ساخت‌وساز ابنیه، در سال 1397 از سوی دولت تدبیر و امید به‌عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده بود، به همراه ۶ نفرِ دیگر که نیروهای شهرداری و ناظران ساختمان جزو آن‌ها هستند، بازداشت شده‌اند.

12 سند همکاری، حاصل سفر یک‌روزه رئیسی به مسقط/ ۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط‌زیست و ورزشی به امضا رسید و در بیانیه مشترک میان دو کشور، بر توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و همسایگی تأکید شد.

فائو: ایران 11 درصد ارزش صادراتی‌اش، غذا وارد می‌کند/ سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران را از نظر شاخص امنیت غذایی در رتبه ۷۶ جهان قرار داد و اعلام کرد، ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری در مقایسه با ایران دارند. بنا به گزارش فائو، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال، غذا وارد می‌کند.

فتوای شبکه العربیه برای مفتی‌های عربستان/ شبکه «العربیه» در برنامه‌ای بی‌سابقه، از علمای کشورش خواست به‌هیچ‌وجه طبق نظر ابن تیمیه، پدرخوانده وهابیت، فتوا ندهند. این برنامه موجب عصبانیت و خشم وهابیان و مفتی‌های عربستان شده و حکم به کفر و ارتداد عوامل شبکه العربیه دادند.

کاهش نرخ باروری در ایران؛ فرصت کمی باقی مانده است/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: «یک‌سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند! نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کمتر و معادل 1.2 است. در سال ۱۴۰۰ در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق 0.6 بوده است. الآن در میانه پنجره جمعیتی هستیم و فرصت اندکی برای افزایش جمعیت باقی مانده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات