صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۱۵۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 12 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شخصیت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش می‌شود شخصیتی مثل شهید سلیمانی که حتی دشمنانش او را تحسین می‌کنند!(۱۳۹۸/۱۱/۱۶) * ۱۳ مهر آغاز هفته نیروی انتظامی را بر جان بر کفان امنیت‌ساز تبریک می‌گوییم *

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

پیام‌ها و ملاحظات لغو یک بازی

لغو بازی الاتحاد عربستان و سپاهان ایران به دلیل ترک ورزشگاه از سوی تیم عربستان کافی بود تا موج گسترده‌ای از اخبار و تحلیل‌ها حول و حوش این رخداد ایجاد شود. در این میان، آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، حفظ همبستگی اجتماعی و صیانت از منافع ملی کشور در برابر برخی پروژه‌هایی است که منشأ سیاسی و عملیات روانی دارد. از این منظر در نظر گرفتن چند نکته درخور اعتناست:
۱ـ واقعیت این است که با وجود برخی شعارها و ادعاها، ورزش خواسته یا ناخواسته با مسائل سیاسی پیوند خورده است. در این زمینه آثار جنگ روسیه و اوکراین را به راحتی می‌توان در مسابقات جهانی ورزشی مشاهده کرد. حال در شرایطی که برخی می‌کوشند ناکامی‌های سیاسی خود را در عرصه ورزش جبران کنند، باید مقهور این طراحی‌ها نشد و در دام دوقطبی‌سازی‌های اجتماعی مخاطره‌آمیز نیفتاد. وحدت ملی در این‌جا اولویت دارد.
۲ـ برخی می‌پرسند مگر ایران و عربستان در اسفند ۱۴۰۱ به توافق دست نیافتتد؛ پس چرا از نو روابط بین آنها با بهانه‌های سیاسی در یک میدان ورزشی دچار تنش شد؟ در پاسخ باید گفت، اتفاق رخ داده در اصفهان، به معنای این نیست که مسیر از سرگیری ارتباطات بین این دو کشور دچار توقف یا برگشت به عقب خواهد شد. این گونه رخدادها و نظیر آن در سایر عرصه‌ها اولین و آخرین اتفاق نخواهد بود. طی سال‌های گذشته انبوهی از مسائل و چالش‌های حل ناشده بین عربستان و ایران پدید آمده و کماکان پابرجاست.
۳ـ توافق اعلام شده بین پادشاهی عربستان و جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته، توافقی برای از سرگیری روابط بود و نه توافق و تفاهم بر سر موضوعات و مسائل اختلافی؛ بنابراین باید در نظر داشته باشیم که همچنان بین ایران و عربستان درباره برخی از موضوعات مهم سیاسی منطقه اختلاف نظر و رأی وجود دارد؛ به گونه‌ای که هنوز مذاکره یا توافق بر سر آنها نیز آغاز نشده یا آنکه مذاکرات ایجاد شده به نتیجه نرسیده است.
۴ـ هر چند دولت‌های عربستان و ایران در حال اجرای طراحی فرآیند برقراری مجدد روابط سیاسی هستند و هنوز برای ارزیابی این روابط نسبت به منافع ملی زمان بیشتری نیاز هست، اما تا همین‌جا این رویداد بر روابط دوجانبه و سایر پروژه‌های منطقه‌ای و دنیای اسلام آثار مثبتی ایجاد کرده است. جمهوری اسلامی ایران لازم است با در نظر گرفتن منافع ملی و مصالح اسلامی تنظیم روابط با کشورهای همسایه و مسلمان را با لحاظ سه شاخصه «حکمت»، «عزت» و «مصلحت» پیش ببرد.

عزیز غضنفری

 


▼ گزارش روز

دولت سیزدهم و اصلاح سفره مردم

یکی از مهم‌ترین انتظارات جامعه از دولت سیزدهم در مقطع شروع به کار و حتی قبل از تحویل گرفتن دولت، مسئله اصلاح معیشت و سفره مردم بوده است. پایین آمدن سهم تولید در کشور در کنار تورم بسیار بالا در سال‌های پایانی دولت قبل، کشور را به سمت نوعی رکود تورمی سوق داده بود که بیشترین فشار را بر روی معیشت اقشار ضعیف وارد می‌کرد؛ لذا اصلاح وضعیت معیشت مردم باید در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد. اقدامات دولت در این موضوع در دو دسته قابل مشاهده هستند:
۱ـ اقدامات عمیق و پایدار و در عین حال زمان‌بر: این اقدامات شامل اصلاحات زیرساختی با هدف اصلاح معیشت مردم است. برای نمونه، زمانی که درآمد دولت بدون خلق نقدینگی از طریق افزایش ترانزیت، اصلاح نظام مالیاتی، بالارفتن میزان فروش نفت و... افزایش پیدا کند، دولت می‌تواند بدون تحمیل تورم به جامعه، تغییراتی ایجاد کند؛ از جمله تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، ترمیم حقوق کارکنان دولت، پرداخت بخش قابل توجهی از معوقات کارکنان و بازنشستگان، اصلاح فرآیند دریافت مجوز برای آحاد جامعه در مرحله شروع کسب و کار از طریق درگاه یکپارچه مجوزها، کاهش سهم مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد، کنترل رشد نقدینگی کشور، مدیریت بازار ارز و... که اگرچه در ظاهر ارتباطی با معیشت مردم ندارد؛ ولی بی تردید آثار آنها بر معیشت مردم عمیق و پایدارتر است. البته باید پذیرفت که این اقدامات زمان‌بر است.
۲ـ اقدامات مستقیم و کوتاه‌مدت: در حمایت‌های مستقیم و فوری اولویت با اقشاری است که آسیب‌پذیری بالاتری داشته‌اند. با این اولویت‌بندی شاهد اقدام جهادی دولت در مدیریت بیماری کرونا، ترمیم حقوق ۵۷ درصدی کارگران در سال گذشته و ۲۷ درصدی در سال جاری با همکاری بخش خصوصی، بیمه پایه رایگان بیش از ۵ میلیون نفر که فاقد بیمه بودند و تأمین هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج در طبقات آسیب‌پذیر، افزایش یارانه و کمک‌های حمایتی از مستمری‌بگیران و دهک‌های پایین جامعه، افزایش سهم یارانه طبقات پایین جامعه از ۴۰۰ هزار تومان به ۵۲۰ هزار تومان به شرط استفاده از کالابرگ الکترونیک و... هستیم؛ به گونه‌ای که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، قدرت خرید مردم در طبقات پایین جامعه افزایش یافته است، اگرچه در طبقات متوسط شاهد وضعیت متفاوتی هستیم.
در نهایت اینکه هرچه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، شاهد افزایش آرامش و امید در جامعه و حل تدریجی مشکلات اقتصادی هستیم؛ اما رسانه‌های بیگانه با بزرگ‌نمایی اقدامات انجام نشده و نادیده‌انگاری تلاش‌های موفق دولت سیزدهم به دنبال گسترش ناامیدی در جامعه هستند که چنین موضوعی ضرورت جهاد تبیین در حوزه اقدامات دولت را بیش از پیش نشان می‌دهد.

علی کارگر

 


▼ خبر ویژه

تمرکز بر شبکه ترور، پس از شکست پروژه احیای آشوب‌ها

در پی رصد اطلاعاتی و اقدام عملیاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات کرمان و سازمان اطلاعات سپاه استان، یکی از شبکه‌های این گروه تروریستی که آماده اقدام عملیاتی و ایجاد ناامنی در کشور بود، در استان کرمان شناسایی و منهدم شد. این تروریست‌ها مترصد دریافت مأموریت و اجرای عملیات تروریستی در عمق کشور بودند که به لطف الهی قبل از هر اقدامی در تور اطلاعاتی نهادهای امنیتی قرار گرفته و بازداشت شدند. گفتنی است، سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم در چندین مرحله در ماه اخیر قصد داشتند در صورت ناکامی در راه‌اندازی آشوب و اغتشاشات، با بهره‌گیری از ظرفیت عناصر تکفیری موجی از ناامنی را در داخل کشور ایجاد کنند که با هوشیاری و اقدام به موقع خنثی شد.

 

 

▼ اخبار

۱ـ وقتی ضد انقلاب مهربان‌تر از مادر می شود

پس از شکست سخت ضد انقلاب و براندازان در احیای آشوب‌ها در سالگرد بلوای پاییزی ۱۴۰۱، حالا رسانه‌های معاند در تلاش هستند به هر بهانه‌ای شانس خود را برای ایجاد آشوبی تازه بیازمایند. آنها در جدیدترین تلاش‌شان سعی کردند با روایت‌سازی از اتفاقی که برای یک دانش‌آموز دختر در مترو تهران رخ داده است، بهانه‌ای برای بلوایی تازه جور کنند. ماجرا از این قرار بود که روز یکشنبه، ۹ مهرماه، ساعت ۷ صبح دانش‌آموز دختری به نام «آرمیتا گراوند» برای رفتن به مدرسه با دوستان خود در مترو قرار داشت. این دانش‌آموز در مسیر مدرسه و بر روی سکوی ایستگاه میدان شهدا، یکباره بیهوش شده و بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شود. اما از همین لحظه حاشیه‌سازی‌ها شروع می‌شود و رسانه‌های ضد انقلاب تلاش می‌کنند این موضوع را به مسئله حجاب مرتبط کنند. این در حالی است که خانواده دختر جوان می‌گویند که تمام دوربین‌ها را بررسی کرده و موضوع خاصی مشاهده نشده و سر دخترشان بعد از بیهوش شدن با سکوی مترو برخورد کرده است؛ اما رسانه‌های ضد انقلاب دایه مهربان‌تر از مادر شده و اصرار دارند که ماجرا چیز دیگری است.

۲ـ ادعای رسانه‌های ضد انقلاب تکذیب شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ادعای رسانه‌های ضد انقلاب مبنی بر صدور مجوز برای مذاکرات مستقیم با آمریکا از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: «هرگونه مذاکره مستقیم با واشنگتن را تکذیب می‌کنیم.» «ناصر کنعانی‌مقدم» همچنین درباره مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه توافق مد نظر ما همان توافق برجام ۲۰۱۵ است که ایران به تعهداتش در آن چارچوب عمل کرد و اروپا متأسفانه از انجام تعهداتش شانه خالی کرد و آمریکا نیز یک‌جانبه از آن خارج شد، افزود: «ابتکار ما به روند مذاکرات برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام پایبند هستیم و روند مذاکره را فرآیند مناسبی برای این مهم می‌دانیم و گفت‌وگوهای غیرمستقیمی با نمایندگان آمریکا هم انجام شده و کشورهای دوست هم ابتکار عمل‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه طرف‌ها مطرح کردند؛ ابتکاراتی که به هیچ عنوان توافق جدید نیست، بلکه تلاش‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در مسیر احیای توافق ۲۰۱۵ است.»

۳ـ توافق ریاض و تل‌آویو به کجا رسید؟

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران به دنبال آن است که مانع از شکل‌گیری توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شود. «یوآو گالانت» در بیانیه‌ای گفت: «ایران تا همین الآن موفق شده است، اما تلاش‌های ما نیز برای به دست آوردن امنیت برای شهروندانش و صلح برای منطقه ادامه خواهد یافت.» پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند عربستان سعودی در ازای عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی از ایالات متحده، دریافت کمک برای توسعه برنامه بومی هسته‌ای و کاهش محدودیت برای دریافت سلاح‌های آمریکایی است. تلاش‌های صهیونیست‌ها در حالی است که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت فرمودند قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مانند شرط‌بندی روی اسب بازنده، محکوم به باخت است؛ چرا که نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه است و رژیم غاصب، رفتنی و در حال مرگ است.

۴ـ بازی تمام است و ما شکست خوردیم!

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به تازگی با انتشار گزارش «راهبرد مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی»، به نظامی نبودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد و نوشت: «ارزیابی می‌شود ایران در حال حاضر به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست.» این گزارش منجر به عصبانیت محافل سیاسی و رسانه‌ای صهیونیستی شده است تا جایی که «جاناتان توبین» سردبیر وبگاه سندیکای خبری یهود (JNS) می‌نویسد: «بازی تمام شده و تلاش‌های ما برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران شکست خورده است. آمریکا واقعیتی به نام ایران در آستانه سلاح هسته‌ای را پذیرفته است و استراتژی مهار را برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب را در پیش گرفته است.» این کارشناس صهیونیست تأکید می‌کند: «مشکل این استراتژی اساساً شکست‌آمیز این است که حتی اگر ایران هرگز از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده نکند، این واقعیت که ظرفیت ساخت آن را در اختیار دارد، آنها را بسیار قدرتمندتر می‌کند.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

برخی از رسانه‌ها گزارش دادند، روز گذشته دکل نفتی در خوزستان و در هفتاد کیلومتری جاده اهواز به هفتکل ناپدید شده است. به گفته شاهدان عینی، تریلی‌هایی که قطعات این دکل را حمل و جابه‌جا کرده‌‎اند، پلاک تهران بوده و از استان خارج شده‌اند. اخبار منتشره حاکی است، این دکل متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری نیست، بلکه به یکی از شرکت‌های خصوصی بابک زنجانی تعلق دارد و شرکت خصوصی او در نقاط مختلف کشور دکل دارد که غیر فعال هستند.

«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن حرکت برخی کشورها به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: «هر کشوری که به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام بردارد، باید محکوم شود و اقدام آن کشور باید مورد انزجار قرار بگیرد. این موضوع از دایره روابط و تعارفات سیاسی خارج است؛ زیرا به منزله خنجری از پشت به مقدسات اسلامی و مسیحی، رهاکردن فلسطینیان و تقویت دشمن است.»

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما از صفحه جدید روابط با کشورهای اسلامی استقبال می‌کنیم، اما معتقدیم در توافقات با کشورهای مسلمان باید بر اساس حفظ منافع فلسطین و نامشروع دانستن رژیم صهیونیستی پیش برویم. «حسین امیرعبداللهیان» به روابط رو به بهبود ایران و مصر هم اشاره کرد و گفت: «با وزیر امور خارجه مصر دیدار کرده و توافقات خوبی انجام داده‌ایم که امیدواریم شاهد یک تحول خوب به نفع دو ملت باشیم.»

«خلف خلف‌اف» دیپلمات کهنه‌کار و دستیار «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در امور ویژه به تهران سفر کرده و روابط دوجانبه و تحولات منطقه، محور گفت‌وگوهای او در ملاقات با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران است. این سفر در حالی انجام خواهد شد که در روزهای اخیر نیز «آرمن گریگوریان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان برای گفت‌وگو در زمینه مسائل دوجانبه و منطقه به ایران آمده بود.

«سیدحسین نقوی‌حسینی» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به مواضع جدید لیدر اصلاحات گفت: «آقای خاتمی با ژست اپوزیسیون می‌خواهد جذب نیرو کند. او تصور می‌کند به این شکل پایگاه اجتماعی طیفش تقویت می‌شود. حالا او و طیفش دچار پاردوکس می‌شوند؛ زیرا در معرض این پرسش قرار می‌گیرند که از این پایگاه‌ اجتماعی می‌خواهید کجا استفاده کنید؟»

وزیر اقتصاد در دیدار با «آیت‌الله علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه در قم با تشریح سند تحول نظام بانکداری، تأکید کرد که دولت سیزدهم به سمت حذف بانکداری ربوی در حرکت است. «خاندوزی» افزود: «سیاست‌های دولت در راستای جهت‌دهی به سمت تجلی بانکداری اسلامی است، حذف جریمه‌های دیرکرد نیز در این راستا بوده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات