صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۶۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفاداری عشایر غیور مؤمن سلحشور این خطه‌ پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظه‌ای تردید نکرده‌ایم‌.‌‌ ‌عشایر همان طوری که امام فرمودند، ذخائر انقلابند. همه‌ عشایر، مرزداران، سنت‌داران، حافظان هویت و حیثیت بومی این ‌کشورند؛ در این هیچ شکی نیست، لکن بعضی از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیایی و سیاسی و حساسیت‌هایی که در طول ‌این تاریخ پرفراز و نشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و ‌شما عزیزان من [عشایر کردستان]، در این زمره قرار دارید‌. (۱۳۸۸/۲/۲۴)‌

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

از زاهدان تا تهران؛ بهانه‌ای برای بحران

جمعه گذشته بود که شبکه‌های معاند با رپورتاژ اخبار و گزارش‌های میدانی از زاهدان و برخی دیگر از شهرهای سیستان وضعیت بسیار وخیمی را از اوضاع امنیتی و اجتماعی این شهرها نشان دادند؛ اما واقعیت این است که با وجود تلاش‌های فراوان دشمنان و شایعه‌پراکنی‌های بسیار آنها مبنی بر بازداشت چندین نفر از اهالی سیستان در «جمعه خونین زاهدان» این بار نیز به نتیجه مد نظر خود نرسیدند. دیگر حتی پروژه‌های کشته‌سازی‌شان نیز علاجی برای اغتشاش‌سازی و تحریک مردم نبود و عملاً با وجود هجمه همه‌جانبه رسانه‌ای دشمنان در سال گذشته باز شکست‌خورده و مأیوس شدند.
امروز نیز الگوی تکراری و سناریوی شکست‌خورده‌شان بار دیگر از سوی ضد انقلاب‌ها در حال اجراست؛ به طوری که تلاش می‌کنند دختری به نام «آرمیتا گراوند» دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای را مطرح کنند و آن چیزی که در سال گذشته برای خانم مهسا امینی مطرح کردند، برای وی نیز تکرار کنند، البته شاید هیچ گاه در مخیله‌ خانم گراوند چنین سناریوسازی‌ای نمی‌گنجید که روزی در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از مرزها ترند شده و اینقدر بر روی شخصیت او مانور رسانه‌ای انجام شود. منظور از الگوی تکراری این است که سال گذشته «رادیو زمانه» و «ایران وایر» اولین رسانه‌هایی بودند که خبر درگذشت مهسا امینی را منتشر کردند و امروز نیز خبر آرمیتا را این دو رسانه برای اولین بار کار کردند. سال گذشته بلافاصله بعد از خبر رادیو زمانه و ایران وایر، خبرنگاران شرق و هم‌میهن (نیلوفر حامدی، الهه محمدی) برای پوشش کامل خبر در صحنه حاضر می‌شوند، امسال نیز خبرنگار شرق (مریم لطفی) در صحنه حاضر شد. سال گذشته مصاحبه جنجالی مریم لطفی با دایی مهسا امینی انجام شد و نود درصد گزارش‌های روزنامه هم‌میهن نیز که درباره مهسا امینی بود، از سوی مریم لطفی کار شد، امسال نیز مریم لطفی محور انعکاس اخبار مربوط به آرمیتا به شمار می‌آید. مهسا و آرمیتا هر دو دختر، هر دو به یک بهانه، هم سن و سال و اصالتاً از یک منطقه جغرافیایی‌اند. تکرار این الگو نشان می‌دهد، هم دشمنان از احمقان هستند و برای همین هم موج‌سواری رسانه‌های بیگانه هیچ موجی در فضای داخلی به وجود نیاورد. هر چند به نظر می‌رسد پیاده نظام رسانه‌ای دشمنان کاملاً آموزش‌دیده هستند و منتظر بروز فرصتی برای ضربه زدن بر نظام و انقلاب هستند. بنابراین، نقطه اشتراک همه این حوادث آن است که محور رسانه‌ای عبری‌ـ غربی تلاش می‌کنند تا اجازه عادی‌سازی روند کشور را ندهند و همچنان کشور را در وضعیت التهاب و آشوب به افکار عمومی معرفی کنند.

 

▼ گزارش روز

گسترش اعتصابات در ایالات متحده

چند وقتی است که کارگران و کارمندان مشغول به کار در ایالات متحده آمریکا در اعتراض به وضعیت معیشت خود به اعتصاب و اعتراض دست می‌زنند. در تازه‌ترین مورد ۷۵ هزار کارمند خدمات بهداشتی و درمانی در پنج ایالت آمریکا در اعتراض به کمبود حقوق و دستمزدها به اعتصاب گسترده‌ای دست زدند که می‌توان گفت در نوع خود در این کشور بی‌سابقه بوده است
اعتراض‌ها در چند بیمارستان آمریکا در کالیفرنیا، کلرادو، ویرجینیا، اورگان و پایتخت آمریکا، واشنگتن دی‌سی برگزار شد و طی این اعتصابات گسترده بخشی از پرستاران، دستیاران بهداشت، سونوگرافیست‌ها، تکنسین‌های بخش رادیولوژی، جراحی، داروسازی و اورژانس شرکت کردند. آمریکا از سال گذشته به صورت محسوس‌تری با این قبیل اعتراضات رو‌به‌رو بوده است و اصلی‌ترین دلیل آن نیز فشار مضاعف معیشتی بر قشر کارگران و کارمندان و سود سرشار شرکت‌های تجاری‌ـ صنعتی است. کارگران می‌خواهند که در این سود سرشار شرکت‌ها سهیم باشند غافل از اینکه ارابه مخوف سرمایه‌داری تنها زیر گرفتن و له کردن‌شان را بلد است.
عملکرد اقتصادی دولت بایدن نیز که نمایش‌دهنده دولت سرمایه‌داری است، هیچ تعریفی ندارد. از زمان روی کار آمدن جو بایدن، ایالات متحده آمریکا تورم ۱۷/۴ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین تورم نیز مربوط به انرژی و برق مصرفی با عدد ۲۴/۸ می‌شود که این بخش طبیعتاً تولید و بخش صنعت را بیش از همه تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر چند دولت فدرال رزرو با انجام دادن برخی کارها، همانند افزایش نرخ بهره به عدد ۲۵ درصد که در ۲۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و همچنین افزایش ۱/۲ درصدی حقوق بخشی از کارگران، سعی کرده است تا حدودی فرآیند این اعتراضات و اعتصابات را کنترل کرده و سرعت و دامنه آن را کُند و محدود کند؛ اما اعتصاب در بخش‌های مختلف از جمله خودروسازی، بهداشت و درمان، هالیوود، فرودگاه‌ها و... در چند وقت اخیر از موج جدید شورش کارگری یا انقلاب پرولتاریا خبر می‌دهد؛ موضوعی که به چالش اصلی رئیس‌جمهور پیر آمریکایی‌ها در مناظرات انتخاباتی ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد و فراتر از رقابت بر سر ورود به کاخ سفید، به صراحت می‌توان گفت شروعی است بر پایان هژمونی کاپیتالیسم و سرمایه‌داری در اقتصاد جهانی.

 

 

▼ خبر ویژه

تاریخ انقضای مولوی عبدالحمید فرا رسیده است؟

به تازگی در کویته پاکستان جلسه‌ای محرمانه با حضور جواد دبیران نماینده گروهک تروریستی منافقین، عبدالغفار نقشبندی، حبیب‌الله بلوچ (سربازی) سرکرده جریان تجزیه‌طلبی سهاب و نماینده گروهک تروریستی جیش‌العدل با هدف هماهنگی درباره اتحاد منافقین و این گروهک‌ها در شرق کشور برگزار شده است. در این جلسه دبیران نماینده منافقین، با انتقال پیام و قول مریم رجوی به تجزیه‌طلبان بلوچ، به آنها اطمینان داده است که منافقین حق خودمختاری بلوچستان، مانند کردستان را علنی به رسمیت خواهند شناخت. عرفی‌سازی ادبیات ترور و تجزیه در شرق کشور از دیگر توافقات شکل گرفته در این نشست محرمانه است. همچنین، چرخش از «مولوی عبدالحمید» به «عبدالغفار نقشبندی» بررسی شده است. گفتنی است، بررسی و پایش اخبار رسانه انگلیسی «بی‌بی‌سی فارسی» نیز به وضوح نشان می‌دهد، جریان‌های ضد ایرانی برای مطرح کردن عبدالغفار نقشبندی برنامه ویژه‌ای تدارک دیده‌اند!

 


▼ اخبار

۱ـ لیست مشترک روحانی و لاریجانی برای مجلس؟

«محمدرضا باهنر» از فعالان سیاسی نزدیک به اصولگرایان که خود نیز در انتخابات مجلس اسفند ماه نام‌نویسی کرده است، در باره آرایش انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی گفت: «چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند؛ اما یک سری چهره‌های سیاسی این جریان ثبت‌نام کرده‌‌اند که شاید سابقه سیاسی شاخصی نداشته باشند.» نایب رئیس مجلس ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با محتمل دانستن ارائه لیست مشترک از سوی لاریجانی و روحانی گفت: «اعتدال‌گرایانی چون آقای نوبخت نیز در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و در حال فعالیت سیاسی هستند، اطراف آقای لاریجانی نیز یک سری از نمایندگان ادوار در حال فعالیت هستند، اما خودِ آقای لاریجانی هیچ گاه این مسئله را که دنبال ایجاد یک جریان مستقل است، تأیید نکرده است. بنده معتقدم که دو یا سه لیست انتخاباتی در نهایت ارائه می‌شود، اما معنای آن این نیست که جریان‌های مختلف اصولگرایی با یکدیگر رقابت کنند.»

۲ـ بانک جهانی از حرکت رو به جلوی ایران خبر می‌دهد

بانک جهانی جدیدترین برآورد خود را از شاخص‌های حکومت‌داری در کشورهای مختلف جهان، از جمله ایران در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی سه شاخص حکومت‌داری ایران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل از آن بهبود یافته است. شاخص‌هایی که در این گزارش بررسی شده‌اند عبارتند از: پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، ثبات سیاسی و نبود خشونت، کارآمدی دولت، کیفیت مقررات و قوانین‌، حاکمیت و اجرای قانون‌ و کنترل فساد. برای نمونه بر اساس برآورد بانک جهانی، دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سایر کشورها کارآمدتر شده است. در حالی که نمره ۱۶/۷ به دولت ایران در سال ۲۰۲۱ در شاخص کارآمدی دولت داده شده بود، در سال ۲۰۲۲ این نمره به ۱۸/۴ واحد افزایش یافته است که رشد کارآمدی دولت را نشان می‌دهد.

۳ـ وقتی نرگس محمدی کنار شیمون پرز می‌ایستد

وزیر اطلاعات دولت رژیم غاصب صهیونیستی بردن جایزه «صلح» نوبل را به نرگس محمدی تبریک گفت! «گیلا گاملیل» در پیامی فارسی نوشت: «امروز از شنیدن برنده شدن جایزه صلح نوبل نرگس محمدی خرسند شدم.» او پیامش را هم با این جمله تمام کرد: «با هم پیروزیم، زن، زندگی، آزادی!» جایزه‌ای که یک روز در دستان شیمون پرز قصاب کودکان فلسطینی و اسحاق رابین صهیونیست بود، حالا به نرگس محمدی رسیده است. این واضح است که غرب پس از شکست سختش در راه‌اندازی آشوب‌های پاییز سال قبل، هنوز حاضر به بالا بردن دست‌ها به نشانه تسلیم نیست و با این جایزه‌ها سعی در موج‌سازی دارد؛ اما عجیب این است که در داخل ایران چهره‌های اصلاح‌طلب از معروف‌شان تا مغضوب‌شان به خانم محمدی تبریک گفته‌اند!

۴ـ تل‌آیو در حد و اندازه تهدید کردن ایران نیست

به تازگی کارشناسان «بی‌بی‌سی» در برنامه‌ای در این شبکه دولتی انگیس اذعان کردند: «ایالات متحده آمریکا به قدری ضعیف شده است که ۱۰ سال به دنبال توافق با ایران است و ماه‌ها به دنبال راضی کردن عربستان برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو است و هنوز هم نتوانسته موفقیتی به دست آورد، این موارد به خوبی نشان می‌دهد تا چه حد قدرت منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه از دست رفته است.» همچنین در این برنامه مطرح شد: «رژیم صهیونیستی و عربستان رقیب ایران در منطقه نیستند، تل‌آویو با توجه به بحران‌های داخلی و قدرت‌یابی نیروهای مقاومت در شرایطی نیست که تهدیدی برای ایران و منطقه به حساب آمده و تأثیرگذار باشد.»

 

▼ اخبار کوتاه

دولت آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های اقتصادی را علیه ۴۹ شرکت چینی و غیر چینی به اتهام ارائه تراشه‌هایی با منشأ آمریکایی به روسیه اعمال کرده است و به این ترتیب شرکت‌های مورد نظر در فهرست سیاه قرار گرفتند. واشنگتن اقدامات محدودکننده‌ای را علیه ده‌ها شرکت از آلمان، هند، چین، ترکیه، استونی و سایر کشورها به بهانه حمایت از نیروهای مسلح روسیه یا صنایع نظامی آن اعمال کرده است.

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره راه‌های پیش روی اصلاح‌طلبان برای سیاست‌ورزی گفت: «عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به معنی خودکشی است؛ آنها این واقعیت را می‌دانند و به هیچ وجه این کار را نخواهند کرد.» «حسین سبحانی‌نیا» با بیان اینکه بخشی از اصلاح‌طلبان شاید رویه دیگری را بروند، اما اکثریت اصلاح‌طلبان به نظام معتقد هستند و در میدان رقابت سیاسی شرکت خواهند کرد.

بر اساس پیش‌بینی IMF(صندوق بین‌المللی پول)، در سال ۲۰۲۸ بیش از ۱۴۵ کشور دنیا، از جمله همسایگان ایران با کسری حساب جاری مواجه خواهند شد که علت اصلی آن کمبود انرژی است. بر اساس این پیش‌بینی در ۲۰۲۸، ایران با مازاد ۷ میلیارد دلاری حساب جاری مواجه شده و این مزیت در کنار منابع و زیرساخت انرژی می‌تواند قدرت ایران در این حوزه را تحکیم کند.

رئیس‌جمهور آذربایجان با اشاره به اینکه حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای با مشارکت کشورهای منطقه اهمیت دارد، اظهار کرد: «آذربایجان به فعالیت‌های خود در زمینه ایجاد کریدورهای حمل‌ونقل در قالب همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ادامه می‌دهد.» «علی‌اف» همچنین تأکید کرد: «دوستی و همکاری جمهوری آذربایجان و ایران عامل مهمی برای کل منطقه است.»

«محمدبن‌عبدالعزیز الخلیفی»، وزیر مشاور امور خارجی دولت قطر در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «متعهد به یافتن زمینه مشترک بین ایران و آمریکا هستیم.» الخلیفی ضمن اشاره به موانع و مشکلات پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای میان تهران و واشنگتن، افزود: «دوحه متعهد به ایفای نقش و یافتن زمینه مشترک بین ایران و آمریکاست.»

براساس نظرسنجی یکی از مراکز پایش اصلاعات غربی، ۸۶ درصد مردم عربستان با هرگونه همکاری میان دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی مخالفند. جالب این است که در سال ۱۳۹۹ که میان ابوظبی و تل‌آویو عادی‌‌سازی صورت گرفت، مخالفت شهروندان سعودی ۷۷ درصد بوده است.

وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه «اینترنشنال» در اظهاراتی مضحک گفت: «به نظرم حمله نظامی در خصوص ایران ضروری است، اسرائیل برای این کار نیازی به هماهنگی با آمریکا نیز ندارد، ما برای فلج کردن ایران هر اقدامی انجام خواهیم داد.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات