صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): به خانواده‌های خودتان هم برسید؛ به زن، به فرزند برسید. اگر بهتر از ما بودند، کاری نکنیم که خراب شوند؛ اگر دیدیم خدای نکرده طوری هستند که احتیاج به کمک ما دارند، کمک‌شان کنیم؛ مراقب باشید. «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجارة»(۱)؛ از آتشی که آتشگیره‌ آن انسان‌ها و سنگ‌ها هستند، خودتان و زن و بچه‌‌تان را حفظ کنید؛ معلوم می‌شود که وظیفه‌ حفظ زن و بچه هم به عهده‌ ماهاست. خداوند خودش باید کمک کند؛ باید از خدا همین را بخواهید.(۱۳۸۳/۷/۱۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

پیروزی با کیست؟

آمار شهدای غزه که به بالای هفت هزار نفر رسیده است، بسیار ناراحت‌کننده و نشان‌دهنده تنها انشایی بودن حقوق بشر برای جامعه بین‌الملل و به ویژه غرب پر ادعاست. توجه به رفتار کشورهای غربی و عربی نشان می‌دهد، نباید مردم فلسطین و غزه انتظار اقدام عملی از این کشورها داشته باشند. در نکته مقابل، ایالات متحده و کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورهای عربی برای از بین بردن مقاومت در غزه حمایت کاملی را از رژیم صهیونیستی دارند. ارسال سلاح‌های پیشرفته از سوی غرب و حضور نظامیان آمریکایی در کنار ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به غزه تنها بخشی از اقدامات عملی برای حمایت از رژیم صهیونیستی است. در واقع، جنگ غزه یک جنگ تمام‌عیار با مقیاس جهانی است که محور عبری‌ـ غربی تلاش می‌کند محور مقاومت را در غزه از بین ببرد؛ از این رو تنها شاخه موفقیت در میدان نبرد، مقاومت همه‌جانبه است. موضوعی که در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی خود را نشان داد. شکست اسقاطیل و در نتیجه نابودی رژیم صهیونیستی از مسیر مقاومت می‌گذرد که بخشی از آن در عملیات طوفان‌الاقصی خود را نشان داد. تحلیل میدانی جنگ غزه پس از ۲۲ روز نشان می‌دهد، موفقیت‌های محور مقاومت به طور مستمر آشکار می‌شود و شکست‌های محور عبری‌ـ غربی در سرزمین‌های اشغالی نمود بیشتری پیدا می‌کند. خروج ۴ هزار کارگر خارجی از رژیم صهیونیستی که در ادامه مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد، خسارت روزانه ۲۴۶ میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی (رسانه‌های عبری گزارش دادند تل‌آویو روزانه در این جنگ ۲۴۶ میلیون دلار از دست می‌دهد) و افزایش نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی حتی در کشورهای غربی و عربی که تنها یک نمونه آن را می‌توان به لندن، پایتخت انگلیس اشاره کرد، جملگی نشان‌دهنده شکست سنگین رژیم صهیونیستی از محور مقاومت در غزه است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه هر چه جنگ طولانی‌تر شود، ابعاد شکست‌ها برای رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد شد. البته نباید از شکست‌ها و هزینه‌های ایالات متحده آمریکا به عنوان شریک اصلی و راهبردی جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه غافل شد. حماس نشان داد که چگونه قدرت‌های پر ادعا در برابر ایمان و اراده و حق‌طلبی سر خم فرود می‌آورند. ابهت پوشالی ارتش آمریکا و ارتش توخالی رژیم صهیونیستی در طول ۲۲ روز گذشته کاملاً آشکار شد و ان‌شاءالله به زودی شاهد سیلی نهایی محور مقاومت به محور عبری‌ـ غربی خواهیم بود.

اکبر معصومی

 


▼ گزارش روز

پُررویی و دورویی آمریکایی!

«پت رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سخنانی بدون اشاره به ارسال تسلیحات نظامی آمریکا به غرب آسیا، ادعا کرده است: «واشنگتن نمی‌خواهد درگیری در منطقه گسترش یابد، بنابراین آمریکا می‌خواهد پیام بازدارندگی ارسال کند، علاقه‌ای نیز به درگیری با ایران ندارد.» روزنامه «فایننشال تایمز» نیز شنبه این هفته در یک گزارش خبر داد، واشنگتن از پکن در جریان سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به واشنگتن برای حمایت از رژیم صهیونیستی کمک خواسته است. آمریکا از چین خواسته است با استفاده از روابط خود با ایران و دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا، از گسترش دامنه درگیری‌ها جلوگیری کند. این درخواست‌ها در حالی است که پیش از این آمریکا چندین جنگنده و ناو هواپیمابر به منطقه اعزام کرده است.
«Military Watch Magazine» مجله آمریکایی متخصص مسائل نظامی در مقاله‌ای فاش کرد: «گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهد، آمریکا نیروهای عملیات ویژه خود را برای آغاز حملاتی مشترک با نیروهای ارتش اسرائیل علیه جنبش حماس مستقر کرده است.» به نوشته این مجله آمریکایی، نیروهای ویژه این کشور با همکاری ارتش رژیم صهیونیستی حملاتی را علیه جنبش حماس در غزه انجام دادند. در همین راستا، مقامات کشورمان نیز توصیه کردند مقامات واشنگتن جلوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را بگیرند؛ زیرا با ادامه جنایات این رژیم در غزه ابعاد درگیری گسترده‌تر می‌شود و گروه‌های مقاومت در دیگر کشورهای منطقه نیز ساکت نخواهند ماند. بعدها با انتشار اسناد طبقه‌بندی‌ شده آمریکا و رژیم ‌صهیونیستی آشکار خواهد شد که چه تعداد صهیونیست در این جنگ کشته شدند؟ تل‌آویو تحت تأثیر وضعیت خاص، چقدر رویدادها را سانسور کرد؟ و از همه مهم‌تر، سطح و عمق مشارکت مستقیم نیروهای آمریکایی در جنگ چقدر بوده است؟ دکترین امنیتی رژیم ‌صهیونیستی بر پایه سه رویکرد تقویت بازدارندگی دفاعی، راهبردهای تهاجمی و اتحادهای فرامنطقه‌ای استوار است. سبک عملیات و غافلگیری طوفان‌الاقصی موجب زیرسؤال رفتن این دکترین و در رأس آن خدشه‌دار شدن بازدارندگی دفاعی رژیم‌ صهیونیستی شد؛ به همین دلیل نقش مؤلفه‌های کلیدی دیگر در راهبرد امنیتی رژیم‌ صهیونیستی، یعنی تقویت رابطه امنیتی ویژه با آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. استحکام چتر حمایتی آمریکا از رژیم ‌صهیونیستی با هدف احیای دوباره بازدارندگی دفاعی و راهبرد تهاجمی رژیم‌ صهیونیستی ارزیابی می‌شود. در این راستا، نکاتی حائز اهمیت است: اولاً رژیم ‌صهیونیستی توان ورود به جنگی فرسایشی را ندارد و در هنگام جنگ نمی‌تواند در برابر حملات ضربتی برای مدت زیادی مقاومت کند. ثانیاً روندها نشان می‌دهند، محدودیت‌های ایالات متحده برای کنش‌گری فعال در غرب آسیا بیشتر شده است. به همین دلیل در گزارش المعلومه آمده است: «قدرت نظامی آمریکا به ضعیف‌ترین سطح از عملکرد رزمی خود در تاریخ مدرن رسیده است؛ موضوعی که معادلات بین‌المللی را با تغییرات جدی روبه‌رو می‌کند.»

حسين عباسيان

 


▼ خبر ویژه

حضور مستقیم آمریکا در جنگ غزه

اطلاعات رسیده از منابع امنیتی حاکی از آن است که حدود ۵ هزار نظامی آمریکایی در عملیات جمعه شب رژیم اشغالگر صهیونیستی برای ورود زمینی به غزه مشارکت داشته‌اند. بر اساس این اطلاعات، یورش شکست‌خورده ارتش صهیونیستی به نوار غزه با مشارکت ۳ لشکر و چند تیپ انجام شده است. در این حمله، ارتش اشغالگران سعی کرد به‌ موازات بمباران بسیار شدید و دیوانه‌وار، از چند منطقه از جمله البریج، بیت‌حانون و بیت‌لاهیا و همچنین شمال خان‌یونس، به‌صورت زمینی نیز وارد باریکه غزه شود که با ضرب شست نیروهای مقاومت ناکام ماند. گفتنی است، سران رژیم صهیونیستی در تلاش هستند از طریق ورود از این مناطق، نوار غزه را به دو یا سه منطقه تقسیم کنند و سپس با تصور قطع ارتباط میان نیروهای مقاومت فلسطین، با آنها وارد فاز بعدی جنگ شوند؛ اما تا کنون با همه پشتیبانی‌ها و حمایت‌های صورت گرفته عملا نتوانسته‌اند هیچ پیشروی‌ای داشته باشند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ حماس با برنامه‌ای حساب شده منتظر حمله زمینی است

یک رسانه عبری‌زبان با ابراز نگرانی از حوادثی که پیش روی تل‌آویو قرار دارد، پیش‌بینی کرد، گروه‌های مقاومت خود را به شکل ویژه‌ای برای چهار ماه مقاومت در داخل تونل‌ها آماده کرده‌اند. «کالکالیست» با اذعان به محاصره و به گرسنگی کشاندن مردم غزه و انتقاد از رویکرد رژیم اشغالگر و سیاست‌های نتانیاهو نوشت: «این اطمینان حاصل شده است که آنچه فعلا صورت گرفته، فقط مردم و غیر نظامیان ساکن این منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده است، زیرا حماس و گروه‌های (مقاومت) تدارک ویژه‌ای برای مقاومت در مقابل حمله اسرائیل و جنگ سه تا چهار ماهه دیده‌اند.» این رسانه صهیونیستی همچنین افزود: «شماری از مقامات و تصمیم گیران صهیونیست که امکان انتشار نام‌شان وجود ندارد، به این رسانه خبر دادند، با توجه به اطلاعات امنیتی و جاسوسی که در اختیار دارند، معتقدند، حماس این تدارک ویژه را در تونل‌هایی که حفر کرده، نگهداری می‌کند.»

۲ـ رژیم تحریم‌ها فرو ریخته است

صادرات نفت ایران همچنان روند صعودی خود را طی می‌کند. روز گذشته مؤسسه کپلر از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از ۱/۸ میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد. ایران در ماه اکتبر پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده و حتی با اختلاف چشمگیری عربستان را نیز پشت سر گذاشته است. طبق آمار مؤسسه کپلر، متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی، یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که ۸۴ درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال است.«خاویر بلاس» خبرنگار بلومبرگ نیز در این باره نوشت: «ایران نه تنها تولید خود را افزایش می‌دهد، بلکه ذخایر عظیم ذخیره‌سازی نفت شناور خود را نیز منحل کرده و کاملاً فروخته است یا کاخ سفید اجازه صادرات نفت ایران را داد، یا نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، در هر صورت، رژیم تحریم‌ها فروریخته است.»

۳ـ فقط یک عملیات برای شکستن رژیم اشغالگر کافی است

سرلشکر سلامی با تأکید به اینکه «عرصه را بر دشمنان تنگ کرده‌ایم» گفت: «چرا امروز اینها غوغا می‌کنند؟ اسرائیلی‌ها آرام می‌خوابیدند، چون تصور می‌کردند دستگاه اطلاعاتی و ارتش مجهز با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها از آنها مراقبت می‌کند؛ اما طوفان‌الاقصی همه چیز را فرو ریخت و بیش از مساحت غزه را از اسرائیلی‌ها پس گرفتند.» فرمانده‌کل سپاه پاسداران گفت: «فقط یک عملیات بیت‌المقدس ما کافی است تا اسرائیل را بشکند. امروز اسرائیل سرزمین ناآرامی‌ها و سرزمین کابوس‌های سخت است، هر روز یک مقام اروپایی به آنجا می‌رود تا به آنها تنفس مصنوعی بدهد تا آن شکست سنگین را جبران کنند.» وی اظهار کرد: «در تمام عملیات‌های زمینی تا کنون اسرائیلی‌ها شکست خورده‌اند، آنها توانایی جنگ با حماس را ندارند، زمین نقطه قوت حماس است و اگر زمینی جنگ کنند بلعیده خواهند شد و غزه مدفن آنها خواهد شد.»

۴ـ وحدت در برابر رژیم اشغالگر اولویت فوری است

پس از داستان سرایی‌های برخی از رسانه‌ها درباره تغییر رویکرد ایران در زمینه مسئله فلسطین به دلیل رأی به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل که البته دلایل آن به سادگی قابل درک بود، نمایندگی ایران در سازمان ملل توضیح داد: «قطعاً ایران با بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و در تعارض با سیاست‌های اصولی و قطعی کشورمان در قبال فلسطین قرار دارد؛ اما در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش داشتند تا اولاً عملیات مقاومت در ۱۵ مهر یک اقدام تروریستی تلقی شود، که با تلاش و انسجام قوی کشورهای اسلامی و همراهی تعدادی از کشورهای دیگر این توطئه خنثی شد و ثانیاً تلاش داشتند با ایجاد تفرقه در میان کشورها، این قطعنامه با ضعیف‌ترین رأی به تصویب برسد. لذا هر رأی ایران غیر از مثبت به این قطعنامه، بازی در زمین رژیم صهیونیستی و حامیانش بود.»

 


▼ اخبار کوتاه

رئیس سازمان بورس گفت: «صندوق توسعه ملی بر اساس تعهد خود تا پایان سال شش‌هزار میلیارد تومان دیگر به بورس اوراق بهادار پرداخت خواهد کرد و این مبلغ به بازار سرمایه تزریق خواهد شد.» «مجید عشقی» در پاسخ به پرسش ریزش‌های اخیر شاخص بورس که تا ۵۰ هزار واحد کاهش یافته است، بیان کرد: «دلایل متعددی باعث نوسانات بازار سرمایه شده که یکی از این عوامل ریسک سیاسی و شرایط ریسک سیستماتیک بوده است که بازار عکس‌العمل منفی نشان داده و مباحث دفعات قبل هم تکرار شده که به طور قطع کنترل می‌شود.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترک با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ این رژیم گفت، نمی‌تواند بگوید که ایران در برنامه‌ریزی عملیات طوفان‌الاقصی دست داشته است. وی مدعی شد: «از هدف خود یعنی نابودی حماس عقب نمی‌نشینیم و به دنبال انتقال به مرحله بعدی، یعنی گسترش عملیات زمینی خواهیم بود.» گفتنی است، رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روز نیز به دنبال حذف حزب‌الله لبنان بود.

«یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه از آمادگی این جنبش برای توافق با رژیم صهیونیستی بر سر اسرای بین دو طرف خبر داد. السنوار گفت: «حماس آماده توافقی است که بر اساس آن، همه اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی در قبال همه اسرای نزد مقاومت، آزاد شوند.» «ابوعبیده» سخنگوی کتائب القسام هم پیش از این گفت، ۵۰ اسیر صهیونیست در بمباران نوار غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت: «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت، دیپلمات‌های اسرائیل را از ترکیه فراخوانده است. کوهن نوشت که این اقدام به منظور ارزیابی مجدد روابط اسرائیل و ترکیه انجام شده است. کوهن این اظهارات را اندکی پس از آن بیان کرد که اردوغان تأکید کرد حماس یک سازمان تروریستی نیست و صهیونیست‌ها را یک اشغالگر توصیف کرد.

«سیدمحمدصادق قنادزاده» معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به عضویت ایران در گروه اقتصادی «بریکس» در کنار دیگر اقتصادهای قدرتمند دنیا، گفت: «ایران به زودی سهام‌دار بانک بریکس می‌شود که مقدمات این امر در بانک مرکزی در حال انجام است.»

پس از انتشار خبر درگذشت آرمیتا گراوند، «صادق زیباکلام» و دو خبرنگار اصلاح‌طلب ادعاهای واهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که در این زمینه دادستان عمومی و انقلاب تهران به دلیل انتشار مطالب بدون سند و خلاف واقع علیه آنها اعلام جرم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات