صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر جنایت صهیونیست‌ها ادامه یابد نمی‌توان جلوی نیروهای مقاومت را گرفت. البته رژیم صهیونیستی هر کار هم بکند، جبران شکست مفتضحانه‌ای را که در این قضیه خورد نخواهد توانست بکند.(۱۴۰۲/۷/۲۵) *بمباران ددمنشانه بیمارستان المعمدانی و شهادت مظلومانه زنان و کودکان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

آموزه‌ای به نام «مقاومت»

در زمان جنگ احزاب که تمام کفار دست به یکی کرده بودند و برای نابودی اسلام و مسلمانان نیات شیطانی داشتند و مسلمانان عِده و عُده کمی داشتند، پیامبر(ص) پیشنهاد سلمان را مبنی بر حفر خندق پذیرفتند؛ در زمان حفر خندق از ضربه کلنگ بر سنگ جرقه‌ای جهید و رسول خدا(ص) فرمودند: «من در پرتو این جرقه فتح دو امپراتوری بزرگ آن دوران، یعنی ایران و روم را دیدم.» به راستی که مقاومت این وعده برخاسته از سنت الهی را اثبات کرد.
در دوران دفاع مقدس که بیش از ۲۰ کشور برای نابودی انقلاب اسلامی حامی صدام بودند، امام خمینی(ره) فرمودند: «من یقین دارم اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک مذلّت می‌کشاند» و چنین نیز شد. با مقاومت رزمندگان هر دو ابرقدرت آن دوران، یعنی آمریکا و شوروی که حامی صدام بودند، سیلی محکمی خوردند. بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «یک امتیاز بزرگ امام(ره) این بود که ملّت را با مفهوم مقاومت آشنا کرد. ملّت‌ها در موارد زیادی اتّفاق می‌افتد که دنبال یک کاری هم هستند؛ امّا قدرت مقاومت ندارند؛ وقتی فشار وارد می‌آید، عقب‌نشینی می‌کنند. امام(ره) ملّت ایران را این جوری بار آورد، این جوری تقویت کرد؛ مقاومت را، ایستادگی را به این ملّت تزریق کرد؛ لذا ملّت ایران امروز یک ملّت کاملاً مقاوم و کاملاً مستحکم شده است...!»
شیخ زکزاکی نمونه دیگری از قدرت و گستره جبهه مقاومت و ایستادگی است. عالم بزرگواری که در مقابل همه سختی‌ها ایستاد؛ به گونه‌ای که شش فرزند این مجاهد به شهادت می‌رسد؛ اما او در راه خدا به تأسی از امام حسین(ع) ثابت قدم می‌ماند. جالب است بدانیم که در سال ۲۰۰۰ میلادی جمعیت شیعیان نیجریه چند هزار نفر بوده و امروز با مقاومت و مجاهدت‌های این عالم نستوه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسلمان و شیعه شده‌اند. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در دیدار اخیر خود خطاب به ایشان فرمودند: «شما مصداق مجاهد حقیقی فی سبیل‌الله هستید و امیدواریم که بتوانید مجاهدت خود را ادامه دهید.»
آری، جبهه مقاومت همواره پیروز است و این سنت الهی است. سال ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی طی شش روز کشورهای عربی را شکست می‌دهد، اما تأسی به انقلاب اسلامی ایران سبب شده است که گروه‌های مقاومت رژیم صهیونیستی را بیش از هر زمان دیگری به سمت نابودی بکشانند. از همان روزی را که مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت با سنگ در مقابل صهیونیست‌ها ایستادند تا امروز باید تأمل کرد که چگونه عنصر مقاومت می‌تواند شرایط را جابه‌جا کند و جبهه حق را بر اباطیل پیروز گرداند.

مصطفی برزکار

 


▼ گزارش روز

واکنش‌ها به جنایت هولناک بمباران بیمارستان و مجروح‌کشی صهیونیست‌ها

پس از آنکه رژیم صهیونیستی دچار یک شوک بزرگ اطلاعاتی، امنیتی و نظامی شد، خشونت و حملات همه‌جانبه‌ای را علیه غزه انجام داد که بیش از آنکه یک راهبرد نظامی و عقلانی باشد، واکنشی خشمگین به این شکست بزرگ و تاریخی بود. این رژیم جعلی در تازه‌ترین جنایات خود به بیمارستان المعمدانی در غزه حمله کرده است که طی این جنایت بیش از ۱۱۰۰ نفر از مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. گفته می‌شود، در این حمله صهیونیست‌ها از نوع خاصی از بمب استفاده کرده‌اند که سبب به وجود آمدن تعداد زیادی ترکش شده است. این فاجعه و جنایت رژیم صهیونیستی واکنش‌های بسیاری در اقصی نقاط دنیا در پی داشته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با قوی‌ترین عبارات جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد. حماس هم اعلام کرد: «جنایت کشتار بیمارستان المعمدانی نسل‌کشی است.» جهاد اسلامی نیز حمله به بیمارستان غزه را بخشی از طرح بایدن برای نسل‌کشی و کوچاندن مردم غزه عنوان کرد. انصارالله یمن و صنعا نیز اعلام کردند: «جنایت بیمارستان غزه با حمایت آمریکا و غرب انجام شده است و این دو استکبار جهانی خوی وحشیانه خود را نشان دادند.» اردوغان خواستار اقدامی جدی برای توقف وحشی‌گری بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در غزه شده است و «محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ضمن محکومیت این جنایت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: «سایر کشورهای حامی و همکار رژیم صهیونیستی در این جنایات همگی مسئول هستند.»
همچنین، در پی این جنایت هولناک تظاهرات‌کنندگان خشمگین اردنی به سفارت رژیم صهیونیستی در امان حمله‌ور شدند و وزارت خارجه اردن نیز طی بیانیه شدیداللحنی جنایت اسرائیل در حمله به بیمارستان المعمدانی را محکوم کرد. دبیرکل اتحادیه عرب هم به رژیم صهیونیستی هشدار داد، جنایت‌کاران نمی‌توانند از جنایات خود فرار کنند. سردبیر سابق خبرگزاری «الجزیره» نیز این اقدام رژیم صهیونیستی را با نام هلوکاست واقعی و امروزی تعبیر کرد. نخست‌وزیر کانادا نیز گفته است: «اخباری که از غزه می‌رسد، فاجعه‌بار و غیر قابل قبول است.» در کشورهای ایران، عراق و فلسطین عزای عمومی اعلام شده و دیدار محمود عباس با بایدن لغو شده است. گروه‌های مقاومت در پاسخ به این جنایت رژیم صهیونیستی فرودگاه بن‌گوریون را زیر آتش موشک‌های خود گرفتند. در عین حال، وزیر امور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با قباحت تمام اعلام کرده است: «تنها چیزی که باید وارد غزه شود صدها تُن مواد منفجره است نه کمک‌های بشردوستانه!»
به نظر می‌رسد این جنایات تنها باعث نابودی‌شان خواهد شد؛ چرا که این قبیل وحشی‌گری‌ها صرفاً عزم مقاومت برای مقابله با آنان را افزایش می‌دهد.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

آزادی واقعی در غرب وجود دارد!

«بی‌بی‌سی عربی» شش خبرنگار را که به گفته کارشناسان رسانه جزء بهترین نیروهای این شبکه بودند، تنها به دلیل لایک کردن توئیت‌هایی در همدلی با فلسطینیان از کار معلق کرد. روزنامه «گاردین» نیز «استیو بیل» کاریکاتوریست مشهور خود را به دلیل کشیدن کاریکاتور نتانیاهو از کار اخراج کرده است. پیشتر فرانسه تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین را ممنوع کرده بود و دولت انگلستان با وضع قوانین فوری حمل پرچم فلسطین را جرم‌انگاری کرده بود. شبکه ایکس نیز همزمان با جنایات صهیونیست‌ها قوانین خود را به نفع روایت رسانه‌ای تل‌آویو تغییر داده است. همه اینها نشانه‌هایی از میزان واقعی آزادی و عیار ادعای گردش آزاد اطلاعات از سوی غرب است. گفتنی است، این در حالی است که دولت‌های غربی با ادعای آزادی به راحتی از کشیدن کاریکاتور توهین‌آمیز پیامبر اعظم اسلام و توهین به باورها و کتاب مقدس بیش از دو میلیارد مسلمان به نام آزادی دفاع می‌کنند!

 

 

▼ اخبار

۱ـ رشد ۴ درصدی تولید ناخالص ملی

معاون اقتصادی بانک مرکزی با یادآوری اینکه «افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی و کاهش ارزش ریال محرک اصلی تورم در سال گذشته بود» گفت: «وضعیت کنونی اقتصاد ایران با وجود شوک‌های اخیر جهانی به‌شدت نسبت به قبل بهبود یافته است و در حال حاضر رونق فعالیت‌های اقتصادی بالاتر از سطوح پیش از همه‌گیری کرونا قرار دارد؛ تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال ۲۰۲۲، به میزان ۴ درصد رشد کرد و نرخ رشد آن در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به ترتیب به ۵/۳ و ۶/۲ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تحقق رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی و به صورت متوازن بوده است.» «محمد شیریجیان» افزود: «وضعیت ذخایر ارزی ایران به دلیل رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در حال افزایش است و ایران بدهی خارجی ندارد. در این زمینه، اقتصاد ایران در برابر شوک‌ها، تاب‌آوری بالایی از خود نشان داده است.»

۲ـ انقلاب اسلامی مرگ تدیجی استکبار را رقم زده است

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه هویت و شاکله یک انسان و سازمان را خواسته‌ها و گرایش‌ها و تعلقات آن می‌سازد و قیمت انسان‌ها را مطالبات آنها تعیین می‌کند، گفت: «فلسفه وجودی سپاه جهاد همه‌جانبه برای صیانت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است.» حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی با بیان اینکه دشمن با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد، گفت: «الگوی الهی که در انقلاب اسلامی به‌کارگیری شده، امروز جبهه دشمنان را با چالش‌های جدی و افول مواجه کرده است.» وی ادامه داد: «امروز آمریکایی‌ها اذعان دارند انقلاب اسلامی مرگ تدریجی آنها را رقم زده است.» نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان تأکید کرد: «به فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) سپاه و بسیج ظرفیت الگو شدن برای همگان را دارند و بسیج پتانسیل بی‌بدیلی است که امروز در اقصی نقاط دنیا به الگویی تعیین‌کننده و ارزشمند تبدیل شده است.»

۳ـ دفن صهیونیست‌ها در اعماق غزه!

رژیم صهیونیستی این احتمال را مطرح کرده که در واکنش به «عملیات الاقصی» حمله زمینی به غزه را شروع خواهد کرد؛ اما «بلومبرگ» در گزارش اخیر خود نوشته است، اگرچه حماس «پیچیدگی‌های فناورانه ارتش اسرائیل» را ندارد، اما شبکه وسیعی از دالان‌های مخفی و زیرزمینی دارد که هیچ‌کس جز حماس از گستردگی کامل این تونل تودرتو مطلع نیست. «بی‌بی‌سی» نیز در گزارشی به نقل از یک متخصص نبردهای زیرزمینی و مدرس دانشگاهی در مناطق اشغالی عنوان کرده است، گذرگاه‌هایی که زیر غزه ساخته شده‌اند، برخلاف نمونه‌های کلاسیک و نظامی، یک‌بار مصرف نیستند. اشغالگران قدس برای تقلیل آنچه زیر غزه ساخته شده، از این شبکه هزارتوی نامرئی با عنوان «مترو غزه» یاد کردند، اما حماس همان موقع در واکنش، خبر داد شبکه‌ای به طول ۵۰۰ کیلومتر دارد که تنها 5 درصد آن ضربه خورده است.

۴ـ باید استعفا می‌دادی!

«عبدالباری عطوان» با نقد اظهارات و عملکرد محمود عباس در روزهای اخیر، کارنامه تشکیلات خودگردان فلسطین را بسیار شرم‌آور دانست. این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در همه جنگ‌های خود با ارتش‌های عربی طی ۷۵ سال گذشته که میلیاردها دلار هزینه تسلیحات و بودجه مالی آنها شده بود، حتی نیمی از این تلفات را نیز نداشت، گفت: «مردم فلسطین انتظار این حجم از خیانت را از کسی که می‌گوید نماینده و سخنگوی ملت فلسطین است، نداشتند؛ بلکه انتظار داشتند دست کم در این لحظه تاریخی، محمود عباس برای انحلال تشکیلات خودگردان به هماهنگی امنیتی با دشمن پایان دهد و چراغ سبز را به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان برای پیوستن به گردان‌های مقاومت در کرانه باختری و ایستادن در سنگر ملت فلسطین نشان می‌داد.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

«شیخ علی‌الاسدی» رئیس شورای سیاسی جنبش نُجَباء عراق گفت: «آنچه در بیمارستان المعمدانی اتفاق افتاد، به معنای واقعی کلمه یک رذالت است. سلاح‌های ما بی‌تاب است و زمان چیدن میوه‌هاست؛ چرا که مجاهدان دیگر طاقت از کف داده‌اند.» وی خطاب به صهیونیست‌ها، تأکید کرد: «جمجه‌های شما در تیررس ماست. بهای جان بی‌گناهان، منافع و جان‌های شما در هر وجب از این سرزمین خواهد بود. بین ما و شما خونخواهی نیست، بلکه نبرد و درگیری موجودیت و نابودی است.»

◄ روسیه اعلام کرد، به محض انقضای محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر روی فناوری موشکی ایران دیگر نیازی به پیروی از آنها ندارد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد، عرضه محصولات ذیل «رژیم کنترل فناوری موشکی» به و از ایران دیگر نیازی به تأیید قبلی شورای امنیت سازمان ملل ندارد. این محدودیت‌ها در قطعنامه ۲۲۳۱ در چارچوب توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی، علیه ایران اعمال شده بود؛ اما فردا منقضی خواهد شد.

◄ «حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی» در پیامی درباره جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نوشت: «آنچه واقع شد، پایان مشروعیت سیاست‌ورزی بزدلانه برخی حاکمان عرب بود و بیش از هر چیز به مسلمانان و آزادگان نشان داد، رژیم سفاک اسرائیل از کمترین مشروعیت اخلاقی برخوردار نیست. این فاجعه نشان داد، با سردمداران این رژیم و طرفداران آنها جز با منطق قدرت و زور نمی‌توان سخن گفت.»

◄ «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظرسنجی‌های مربوط به میزان مشارکت در سه یا چهار ماه منتهی به انتخابات، به دلیل بعضی مطالبات و ناراحتی‌ها چندان واقعی نیستند، تصریح کرد: «یکی از عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت، عملکرد دولت‌هاست. بدون شک، اقدامات دولت در حوزه معیشتی و مطالبات مردمی، در ماه‌های آینده بر میزان مشارکت اثر خواهد گذاشت.»

◄ «الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور، طی مصاحبه‌ای گفت‌: «سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق در جهان از ۱۰ درصد کنونی به ۲۰ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.» به گفته این مقام، روسیه مدت‌هاست که سردمدار انرژی هسته‌ای در جهان است و این جایگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار حفظ خواهد کرد.

◄ شنیده‌ها حاکی از آن است که «حسن روحانی» در انتخابات دور ششم مجلس خبرگان رهبری قطعاً نام‌نویسی خواهد کرد. گفته می‌شود رئیس دولت یازدهم که هم اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است، با فهرستی تحت عنوان یاران اعتدال در انتخابات حضور پیدا می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات