صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز «روز جوان و نوجوان» است و مناسبت آن هم شهادت نوجوان بسیجی شهید حسین فهمیده است. او سیزده ساله بود؛ اما با رشد، با شعور، با اراده و مصمم، كه كشور خود را می‌شناخت، امام خود را می‌شناخت، دشمن خود را می‌شناخت، اهمیت وجود و فعالیت خود را هم می‌شناخت و رفت این سرمایه را تقدیم عزت كشور و آینده انقلاب و منافع و مصالح مردم كرد. جسم او رفت؛ اما روحش زنده ماند، یادش ابدی شد و خاطره‌اش به صورت اسطوره درآمد. این الگوست.(۱۳۷۷/۸/۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

وقتی مقاومت رسانه می‌شود

با وجود صحنه‌های بسیار دلخراش از شهادت و جراحت زنان و کودکان بی‌گناه در بمباران و جنگ هوایی، دریایی و زمینی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها، کسی پیدا نمی‌شود در هیچ سطحی‌ـ اعم از سطوح راهبردی نظامی تا حوزه رسانه‌ای و تحلیلی‌ـ این رژیم را برنده و طرف برتر درگیری‌های اخیر بداند. این موضوع به دلیل دستاوردها و آثار تعیین‌کننده این درگیری‌ها و نتیجه‌دهی خون‌های پاک و مظلوم مردم فلسطینی است؛ مردمی که بی‌دفاع زیر حجم بی‌سابقه آتش و گلوله هنوز ایستاده‌اند. بیدارگری فراگیر جهانی به نفع فلسطین که به مدد رسانه داشت روند فراموشی را طی می‌کرد و با محکومیت جهانی جنایت‌گری‌های اسرائیلی‌ها از سوی مردم و افکار عمومی همه کشورها حتی کشورهای غربی که در صف‌بندی جنگی طرف رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، یکی دیگر از تمایزات و مختصات درگیری‌های این دوره است. گزاف نیست اگر بگوییم وضعیت جاری در غزه، مقاومت فلسطین را از مسئله‌ای محلی و منطقه‌ای، به مسئله‌ای جهانی تبدیل کرده است. این در حالی است که صهیونیست‌ها با تسلط بر امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان، در طول سال‌های متمادی، تصویری حق به جانب از خود و تروریست از طرف مقابل ارائه کرده بودند. در واقع، در کنار دستاوردهای نظامی و سیاسی عملیات طوفان‎الاقصی، یکی از ابعاد مهم دستاوردهای مقاومت فلسطین در جریان این عملیات و وضعیت جاری در غزه، واژگون کردن حاد واقعیتی است که صهیونیست‌ها درباره فلسطین و مقاومت ساخته بودند. مقاومت از این طریق توانست تا صدای مظلومیت غزه و فلسطین را به‌خوبی به جهانیان مخابره کند. ناگفته پیداست که آنچه در این میان، بیش از همه به کمک مقاومت آمد، اقدامات سبعانه و جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها در روزهای اخیر در غزه بود. مبتنی بر این دستاورد، هم اکنون علاوه بر محکومیت رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل با رأی موافق ۱۲۰ کشور جهان، آزادی‌خواهان در اقصی نقاط جهان، به حمایت از مردم مظلوم غزه برخاسته‌اند؛ موضوعی که پیش از این، با این حجم و شدت از حمایت برخوردار نبوده است. درواقع، آنچه رژیم منحوس اکنون در غزه انجام می‌دهد، اگرچه مسبوق به سابقه است، اما آنچه سبب شده هم اکنون، رژیم صهیونیستی با این حجم مخالفت و اعلام انزجار از سوی جهانیان مواجه شود، به دلیل واژگونه شدن همان حاد واقعیتی است که در ۷۵ سال اخیر به مدد تسلط بر ابزار رسانه به نفع صهیونیست‌ها در جریان بوده است. بنابراین، مقاومت فلسطین هم اکنون علاوه بر توازنی که در حوزه سیاسی و نظامی در غزه در برابر دشمن صهیونیستی به دست آورده است، به توازن روانی و رسانه‌ای نیز دست یافته است که موفقیتی چشمگیر است.

مصطفی قربانی

 

 

▼ گزارش روز

چین؛ شریک تجاری یا شریک راهبردی؟

روابط چین با غرب آسیا تاریخچه‌ای طولانی دارد و به حدود ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که چین تحت حکومت سلسله «هان» بود. در قرون بعد، تجارت نقش حیاتی در بهبود این روابط ایفا کرد؛ اما به صورت ویژه در دوران جنگ سرد چین قصد دخالت فعال در امور منطقه را نداشت، اما نگرشی در چارچوب «نظریه سه جهان» دوران مائو اتخاذ کرد. در این دوران روابط چین با خاورمیانه عمدتاً سیاسی بود. اوج ارتباط‌گیری چین با کشورهای غرب آسیا به سال ۱۹۵۸ و پس از انقلاب عراق برمی‌گردد که توانست برای اولین بار پایگاهی در منطقه خلیج‌فارس به دست بیاورد.
امروزه شاهد تغییر رویکرد چین نسبت به منطقه غرب آسیا و تلاش این کشور برای کنشگری فعال در این منطقه هستیم. در دوره معاصر مبادلات اقتصادی و انرژی جایگاه اول در تعاملات چین و غرب آسیا را به خود اختصاص داده است و با افزایش قدرت چین در نظم نوین جهانی، این کشور روند سابق خود را دستخوش تغییر کرده و با حضور و مداخله بیشتر در منطقه، سعی دارد در رقابت با سایر قدرت‌های بین‌المللی، امتیازاتی به دست آورده و منافع خود را تأمین کند. رد پای این موضوع را می‌توان در افزایش سطح همکاری‌ها و مبادلات زیرساختی و تکنولوژیک، موضع‌گیری‌های راهبردی چین در دفاع از فلسطین، امتناع از اجماع‌سازی علیه ایران و... دنبال کرد؛ به گونه‌ای که صادرات چین به ایران و سایر کشورهای منطقه رشد کمی و کیفی خوبی را تجربه کرده و به تجارت کالاهای استراتژیک ارتقا یافته است؛ قرارداد همکاری اخیر با ایران برای بهره‌گیری از سامانه موقعیت‌یاب «بیدو» نیز شاهد مثال مناسبی بر این مدعاست. در مسئله فلسطین اشغالی نیز، چین همواره خواهان حفظ ثبات و امنیت منطقه بوده و با حمایت از فلسطین، سعی در کوتاه نگه داشتن دست ایالات متحده آمریکا از منطقه و تأمین منافع خود داشته است. این حمایت در درگیری‌های اخیر جبهه مقاومت و رژیم اشغالگر قدس نیز دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که مقامات چینی در سطوح مختلف از فلسطین حمایت و اقدامات تل آویو را محکوم کرده‌اند. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه فلسطین نیز با وتو نمایندگان چین و روسیه همراه بود.
این مخالفت با طرف غربی درباره ایران نیز اتفاق می‌افتد تا چین با وجود تحریم‌های آمریکا، به مشتری پروپا قرص نفت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. این تغییر رویکرد چین در کنار دیدگاه جمهوری اسلامی‌ ایران در خصوص کشورهای غرب و رویارویی دیرینه با این کشورها، موجب ایجاد منافع مشترک بین ایران و چین و یک ظرفیت عظیم برای گسترش همکاری‌ها و روابط بین این دو کشور شده است؛ به گونه‌ای که می‌توان از چین به عنوان نه شریک تجاری، بلکه شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران نام برد.

علی اکرمی‌‌نیا

 


▼ خبر ویژه

روزهای آخر یک تروریست

به گزارش یک منبع امنیتی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین سه سال قبل در سال ۱۳۹۹ بر اثر سکته قلبی مرده است. «مسعود رجوی» پس از حمله آمریکا به عراق در یکی از عملیات‌های نیروهای آمریکایی از ناحیه پا و صورت دچار جراحت شدید شده و از عراق فرار و از حضور در انظار عمومی اجتناب می‌کند. وی به‌دلیل وضعیت نامناسب اختفا در اردن به بیماری قند و فشار خون مبتلا شده و از ترس افشای محل اختفا، مانع درمان بیماری‌اش می‌شود و در نتیجه یک پایش قطع و بینایی‌اش را از دست می‌دهد. در اوایل دهه ۹۰، منافقین (به‌دلیل فشارهای نیروهای مردمی عراق و حملات ایران به مقر اشرف) برای خروج از عراق نیازمند خروج از فهرست تروریستی بودند و یکی از شروط آمریکا برای خروج از این فهرست عدم حضور مسعود رجوی و پیگیری مناسبات سازمان از کانال مریم رجوی بود. سران منافقین نیز با توجه به شرایط به‌شدت بحرانی شروط آمریکا را قبول می‌کنند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ دیگر هیچ کجا برای اشغالگران امن نیست

شهر «ایلات» جنوبی‌ترین نقطه در فلسطین اشغالی است. این منطقه دورترین نقطه به جبهه شمالی (حزب‌الله لبنان) و ایضاً دورترین نقطه نسبت به دو منطقه فلسطینی‌نشین غزه و کرانه باختری (حماس و جهاد اسلامی) است؛ به همین دلیل بر اساس اخبار منتشر شده از سرزمین‌های اشغالی و به گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت «ایلات شهری است که بیشترین آوارگان اسرائیلی را در خود جای داده و از ابتدای جنگ جمعیت آن دو برابر شده است»؛ اما این شهر که تا پیش از این همیشه دور از حملات موشکی مقاومت بود، در روهای اخیر شرایط تفاوتی را تجربه کرده است. ابتدا نیروهای مقاومت فلسطین یکی از پایگاه‌های ارتش رژیم در شهر ایلات را با موشک «عیاش ۲۵۰» هدف قرار دادند و با فاصله‌ای کوتاه بازیگر جدیدی وارد معادلات منطقه‌ای شد. رسانه‌های صهیونیستی از حمله گسترده پهپادی و موشکی انصارالله یمن به منطقه ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی و فعالیت شدید سامانه‌های پدافندی و جنگنده‌های صهیونیستی برای دفع حمله خبر دادند تا به این ترتیب دیگر هیچ جا برای اشغالگران امن نباشد.

۲ـ تلاش برای براندازی خیانت به مردم و کشور است

«سعید رضوی‌فقیه» از فعالان اصلاح‌طلب با اشاره به بلوای پاییزی سال گذشته گفت: «تجربه سال گذشته نشان می‌دهد، کسانی که دچار توهم براندازی بوده‌اند، فقط به خودشان و جامعه‌شان خیانت کرده‌اند. اگر فرصت برای اصلاحات باشد و ما به انقلاب دست بزنیم، به خودمان، مطالبات و حمایت‌های مردمی‌مان خیانت کرده‌ایم.» او همچنین تصریح کرد: «سال‌هاست که می‌گویم ما به خوش‌بینی و امیدواری محکوم هستیم. یأس و ناامیدی ما را به ورطه انفعال می‌کشاند. بسیاری از کسان که اصلاح‌طلب هستند و ادعای انقلابی‌گری دارند، این را بهانه‌ای برای انفعال خود ساخته‌اند؛ یعنی می‌گویند هیچ امکانی برای کنشگری اصلاح‌طلبانه باقی نمانده است، منظورشان این است که می‌خواهند دنبال کسب‌وکارشان بروند. از بین این کسانی که می‌گویند کنشگری اصلاح‌طلبانه بی‌فایده است و باید با خشونت نظام موجود را کنار زد، کسی را ندیده‌ام که برود مثلاً یک گروه چریکی مسلحانه تأسیس کند، پس دنبال بازارشان هستند.»

۳ـ آمریکا به پای خود شلیک می‌کند

«الجزیره» در گزارشی درباره تأثیر حمله شاخه نظامی حماس به خاک سرزمین‌های اشغالی نوشت: «حمله حماس نه تنها مسیر مناقشه فلسطین و اسرائیل، بلکه پویایی کل خاورمیانه را نیز تغییر داده و راهبرد کاهش تنش آمریکا در منطقه را به هم ریخته است. طی سه سال گذشته، دولت بایدن تلاش کرده تا دخالت خود را در خاورمیانه محدود کند و به عنوان بخشی از «محور خود به سمت آسیا» بر چین تمرکز کند. به نظر می‌رسد ایالات متحده به پای خود شلیک می کند. ایالات متحده اگر دولت اسرائیل را برای توقف جنگ غزه، رفع محاصره و شروع مذاکره با فلسطینی‌ها تحت فشار قرار ندهد، ممکن است کل منطقه در آتش بسوزد. این نه تنها به اتحادهای منطقه‌ای ایالات متحده آسیب می‌رساند، بلکه درها را برای دخالت عمیق‌تر روسیه و چین در منطقه باز می‌گذارد.»

۴ـ حمایت از فلسطین را انکار نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: «چیزی که روز هفتم اکتبر روی داد، تصمیمی بود که فلسطینیان خودشان اتخاذ کرده بودند.» «حسین امیرعبداللهیان» که با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت: «از فلسطین حمایت می‌کنیم و آن را انکار نمی‌کنیم؛ اما ارتباطی با عملیات طوفان‌الاقصی نداریم.» رژیم صهیونیستی از ۲۳ روز گذشته تاکنون غزه را تحت محاصره شدید خود قرار داده و بسیاری از تأسیسات غیرنظامی از جمله مدارس، مساجد و مراکز درمانی را در حملات خود ویران کرده است. رسانه‌های فلسطینی در جدیدترین آمار خود اعلام کرده بودند شمار شهدای فلسطینی از ۸۰۰۰ نفر فراتر رفته و تعداد مجروجان به حدود ۲۰۰۰۰ نفر رسیده است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

به گفته کارشناسان با توجه به عرضه مناسب روزانه در سامانه نیما و استفاده‌ نشدن منابع ارزی در کشور قطر، همچنین با توجه به اینکه بازارساز هر میزان تقاضای ارز در بازار را پاسخ می‌دهد، دست بازارساز برای تأمین ارز باز است و مشکل کمبود ارز نداریم. روز گذشته نیز از ۱۷۲ میلیون ارز عرضه شده در این سامانه، ۵۷ میلیون دلار معامله انجام شد‌. بر این اساس میزان عرضه ارز بسیار بیشتر از تقاضای موجود در سامانه‌های ارزی کشور بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر تعطیلی دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در دوحه را تکذیب کرد. او در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت مذاکرات برای آزادسازی اسیران در غزه و تلاش‌های انجام شده در جهت جلوگیری از تشدید تنش‌ها تأکید کرد و درباره ادامه عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در نوار غزه هشدار داد و گفت: «این کار تلاش‌ قطر برای آزادی اسیران اسرائیلی در غزه را بسیار پیچیده کرده است.»

مجریان و کارشناسان «فاکس نیوز» با عصبانیت از سخنان «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران در سازمان ملل اظهار کردند: «وزیر ایرانی کنار گوش ما آمده و ما را تهدید می‌کند، او در حمایت از مردم فلسطین به ما هشدار می‌دهد که اگر جنگ غزه ادامه پیدا کند، آمریکا در امان نخواهد بود.» آنها همچنین یادآور شدند: «ایران اصلاً به صحبت‎‌های بایدن اهمیت نمی‌دهد، ما مسخره شده‌ایم.»

«صالح تسبیحی» عضو هیئت عامل صندوق با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: «با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌دلیل نوساناتی که در بازار سرمایه ایجاد شده است، جلسه هیئت عامل صندوق توسعه ملی روز گذشته تشکیل و قرار شد صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق کند.»

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران درباره وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: «۲ هزار واحد مسکن نهضت ملی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.» حسین جنتی افزود: «همچنین زمین مورد نیاز برای ۱۲۰ هزار نفر تأمین شده و عملیات اجرایی ۵۰ هزار واحد نیز آغاز شده است.»

سازمان «پزشکان بدون مرز» بر لزوم آتش‌بس فوری درگیری‌ها تأکید و تصریح کرد: «بمباران نیروهای اسرائیلی به حدی افزایش یافته که تاکنون دیده نشده است. شمال غزه دارد با خاک یکسان می‌شود؛ در حالی که کل نوار (غزه) مورد حمله قرار گرفته و غیرنظامیان جایی برای پناه گرفتن ندارند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات