صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۲۸۷۷

روزشمار جنگ، روز سیزدهم حمله زمینی اسرائیل به غزه

سفر هنیه به قاهره و ویلیام برنز رییس سیا به دوحه نشان از آن دارد که فشار‌ها بر آمریکا برای آتش‌بس افزایش یافته که ایالات متحده نیز آن را به وقفه بشردوستانه تقلیل داده و سعی در وادارسازی تل‌آویو به پذیرش آن دارد. ولی مذاکره درباره مابه‌ازای این وقفه، به دشواری پیش رفته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

گزارش «اندیشکده مطالعات جنگ» از تحولات میدانی ۱۸ آبان ۱۴۰۲، نشان از تشدید درگیری در ساحل شمال غربی غزه دارد.

نوار غزه
روز قبل ارتش اسرائیل در روند پاک‌سازی جبالیا، مدعی کشف یک مرکز ذخیره و تولید سلاح در محله شیخ‌رضوان شد. روز گذشته، این محله شاهد درگیری شدید گردان‌های عزالدین‌قسام (شاخه نظامی حماس) و سرایالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) با ارتش اشفال‌گر بود که توانستند تعدادی از تانک‌های آن‌ها را منهدم کنند. درگیری‌های پراکنده‌ای نیز در شرق بیت‌حانون گزارش شده است. طبق این گزارش، نرخ عملیات‌های موشکی مقاومت به مناطق اشغالی در روز گذشته، به کمترین تعداد از ابتدای طوفان‌الاقصی رسیده است. عزالدین‌قسام ۲ عملیات موشکی به سوی اشدود و سرایالقدس نیز ۱ عملیات موشکی علیه میوتحیم انجام دادند.

کرانه باختری
روز گذشته این محدوده شاهد ۶ درگیری مسلحانه و پرتاب ۴ بمب دست‌ساز از سوی گروه‌های مقاومت مانند عرین‌الاسود علیه اشغال‌گران صهیونیست بود. ۲ درگیری و پرتاب ۲ بمب دست‌ساز در اردوگاه بلاطه در نابلس رخ داد. ۲ درگیری و ۲ بمب دست‌ساز نیز در جنین در شمال کرانه باختری، واقع شد. ۲ درگیری مسلحانه نیز در طولکرم در شرق کرانه باختری رخ داد.

جنوب لبنان
روز قبل، حزب‌الله لبنان طی عملیاتی موشکی، یک واحد پیاده‌نظام مکانیزه اسرائیل را در نزدیکی شهر شومرا در شمال فلسطین اشفالی هدف قرار داد. در عملیات دیگری تانک مرکاوای اسرائیل در متولا واقع در شمال شرقی سرزمین‌های اشغالی نابود شد و یک موشک هدایت‌شونده ضدتانک به سمت نیرو‌های اسرائیلی در نزدیکی میتزعاویو در قلب سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی الجلیل پرتاب شد.

عراق
روز گذشته، مقاومت اسلامی عراق ۱ پهپاد به نیرو‌های آمریکایی در پایگاه هوایی الحریر در شمال اربیل، ۳ راکت به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار و ۲ راکت کوتاه‌برد را به سمت میدان نفتی العمر در دیرالزور در جنوب شرقی سوریه پرتاب کردند. نیرو‌های آمریکایی نیز یک انبار تسلیحات نیرو‌های تحت حمایت سپاه پاسداران ایران در دیرالزور را هدف قرار داد. یک مورد متمایز اینکه روز گذشته یک گشت «ضدتروریسم» آمریکایی در نزدیکی موصل هدف یک حمله از طریق پرتاب یک بمب دست‌ساز قرار گرفت که البته تلفات جانی برای نیرو‌های آمریکایی در پی نداشت.
سفر هنیه به قاهره و ویلیام برنز رییس سیا به دوحه نشان از آن دارد که فشار‌ها بر آمریکا برای آتش‌بس افزایش یافته که ایالات متحده نیز آن را به وقفه بشردوستانه تقلیل داده و سعی در وادارسازی تل‌آویو به پذیرش آن دارد. ولی مذاکره درباره مابه‌ازای این وقفه، به دشواری پیش رفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات