صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۸۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اعتراض مسئولان برخی کشورها در مکالمات خود با مسئولان ما این بوده که چرا فلسطینی‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؟ این حرف خلاف واقع است چرا که ساکنان شهرک‌ها غیرنظامی نیستند و مسلح هستند ولی با حتی فرض غیرنظامی بودن، چه تعداد از آنها کشته شدند و چه تعداد از غیرنظامیان فلسطینی این روزها به شهادت رسیده‌اند؟(۱۴۰۲/۷/۲۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

جغرافیای نبرد کجاست؟

آیا می‌توان آمریکا را خارج از تحولات کنونی فلسطین به حساب آورد و نقش این کشور را در حمایت‌های همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی نادیده انگاشت؟ آیا سکوت توأم با حمایت دولت‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی انکارشدنی است؟ مسئله این نیست که سرزمین و جغرافیای جنگ کنونی کجا قرار دارد؛ مسئله اصلی این است که از حیث راهبردی سطوح سیاسی و امنیتی جنگ تا کجا امتداد پیدا کرده است. در سمت دیگر ماجرا و در پی آشکارتر شدن و تشدید اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت مرحله‌ای جدید و بلکه بی‌سابقه از قدرت‌نمایی خود را در قالب یک ائتلاف منسجم نمایان کردند.
نه فقط در جبهه مقاومت، بلکه تقریباً همه یا دست کم بیشتر کارشناسان سیاسی و امنیتی وابسته به غرب و حتی برخی مقامات‌ صهیونیستی، جبهه مقاومت را بازیگر پیروز و دارای ابتکار عمل در صحنه نبرد کنونی دانسته و رژیم صهیونیستی را بازیگر شکست‌خورده و فاقد گزینه‌های راهبردی و نظامی معرفی کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع کافی است تحولات جاری جنگ را نه در مقیاس ۳۶۵ کیلومتری باریکه غزه، بلکه در سطح منطقه‌ و نظام بین‌الملل، یعنی همان‌گونه که صحنه واقعی و راهبردی جنگ است، تحلیل و ارزیابی کنیم.
از مقاومت ملت و مجاهدان فلسطینی که بگذریم، شلیک‌های پی‌درپی و هزار و هفتصد کیلومتری انصارالله به «ایلات» و «اریتره» و برخی نقاط دیگر سرزمین‌های اشغالی اتفاقی مهم، راهبردی و جدید است. حزب‌الله به تنهایی حدود یک سوم از توان نظامی ارتش رژیم موقتی را در شمال مرزهای فلسطین اشغالی زمین‌گیر کرده و سران رژیم کودک‌کش را به استیصال کشانده و در عمق چند کیلومتری بسیاری از تجهیزات و پایگاه‌های نظامی و راداری رژیم را منهدم کرده است. حملات مستمر گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های ارتش آمریکا در عراق و سوریه به طرز کم‌‌سابقه‌ای در جریان است؛ در پی وارد کردن ضربات اساسی به امکانات آمریکا در غرب آسیا، همین چند روز پیش یک مقام آمریکایی در یک اعتراف بزرگ گفت: «ایران و شرکای منطقه‌ای او منزلت ایالات متحده آمریکا را در خاورمیانه در نظر نمی‌گیرند.»
این را باید در نظر داشت که جبهه و ائتلاف مقاومت علیه رژيم صهيونيستی هیچ گاه این‌گونه منسجم و یکپارچه آرایش متحد نگرفته بود. به نظر می‌رسد، این خود یکی از بزرگ‌ترین توفیقات و تجربیات موفق گروه‌های مقاومت به شمار می‌آید. جبهه مقاومت در هر نبرد منطقه‌ای پای گذاشته، جز با پیروزی از آن خارج نشده است. این را تجربه نبردها و تحولات نظامی و سیاسی گذشته گواهی می‌دهد؛ مصاف راهبردی کنونی نیز از قواعد پيشين مستثنی نیست.

عزیز غضنفری

 

 

▼ گزارش روز

اکو و ظرفیت‌های مغفول مانده

هفته گذشته تاشکند به مدت دو روز میزبان شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی بود. رئیس‌جمهور ایران نیز در همین قالب در این اجلاس مهم حضور داشت.
اکو یا سازمان همکاری اقتصادی در سال ۱۳۶۴ (۱۹۸۵ میلادی) و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ابتکار ایران و با عضویت ترکیه و پاکستان تشکیل شد و سپس کشورهای دیگری به آن پیوستند. هدف از تشکیل این سازمان ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار عنوان شده و شامل ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از نیم میلیارد جمعیت است. از همین‌رو یکی از اعضای ناظر سازمان ملل است و حتی سازمان همکاری اسلامی نیز این سازمان را به عنوان یک مقام ناظر پذیرفته است.
آنچه نقطه قوت و وجه تمایز اکو با سازمان‌های هم نوع آن به شمار می‌آید، عضویت تعدادی از کشورهای دارای انرژی جهان در این سازمان، اشراف بر چند موقعیت استراتژیک جهان، همسایگی با چند دریای مهم، شرایط ژئوپلیتیک و سرزمینی منحصر به فرد، دارا بودن مسیری کوتاه و مقرون به صرفه از اروپا به آسیا برای تجارت و حمل و نقل و داشتن بازار مصرف قابل توجه است.
در وضعیتی که نظم جهانی در حال تغییر به چندجانبه‌گرایی است، سازمان‌هایی از جنس اکو با ظرفیت‌های این چنینی چنانچه بتوانند افتراق‌ها و اختلاف‌نظرها را کنار بگذارند، می‌توانند در حل و فصل پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مؤثر ظاهر شوند. روح اسلام‌گرایی حاکم بر این سازمان‌ها می‌تواند در ایجاد ثبات سیاسی و رفع ناامنی متأثر از حضور کشورهای فرامنطقه‌ای بسیار مؤثر باشد و احیاناً زمینه‌ای برای تحقق هدف اصلی سازمان، یعنی توسعه اقتصادی باشد. اکو با ظرفیت‌هایی که دارد می‌‌تواند در برابر اتحادیه‌های منطقه‌ای، نظیر اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس فعال‌تر شود و حتی مکملی برای اتحادیه‌ای، نظیر اوراسیا باشد. البته توسعه نیافتن زیرساخت‌های ریلی و حمل‌و نقل هوایی و زمینی از یک‌سو و از سوی دیگر موانع اداری و تعرفه‌ای در تجارت بین اعضا مانعی بزرگ بر سر راه رسیدن سازمان به اهدافش قلمداد می‌شود. همچنین، گاهی رویکردهای سیاسی متفاوت بین برخی اعضا می‌تواند زیربنای عدم توسعه و گسترش نقش‌آفرینی مؤثر سازمانی باشد. به هر حال، نظر به اینکه گسترش تجارت درون سازمانی از اولویت‌های اکوست، ایران نیز به دنبال گسترش سهم تجارت خود با اعضا از ۷ درصد فعلی به ۲۰ درصد است. بر همین اساس و منطبق بر آمارها، در هفت ماهه امسال میزان تجارت تهران با اعضای سازمان، با رشد ۱۸ درصدی در وزن و ۴/۵ درصدی در ارزش همراه بوده است. ترکیه، پاکستان و افغانستان سه مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی هستند.

علی محمدی

 


▼ خبر ویژه

رایزنی‌های پس پرده حزب لیکود

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، شماری از اعضای کنست این رژیم از حزب لیکود معتقدند هر یک روز که بنیامین نتانیاهو بیشتر در پست نخست‌وزیری باقی بماند، نه تنها به ضرر حزب لیکود، بلکه به زیان کل «اسرائیل» است. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، منابعی در ائتلاف دولتی حاکم بر رژیم صهیونیستی هم در رایزنی‌های پشت‌پرده تأکید می‌کنند، نتانیاهو باید کناره‌گیری کند. این در حالی است که مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره آتش‌بس در جنگ غزه گفت، موضوع آتش‌بس چند روزی است که مورد بحث قرار گرفته، اما اشغالگران مانع این موضوع می‌شوند. وی در این باره افزود: «هرگونه توافق درباره آتش‌بس و آزادی اسرا توسط اشغالگران اسرائیل مختل می‌شود.» «طاهر النونو» به المیادین گفت: «نتانیاهو هرگونه آتش‌بس را رد می‌کند، زیرا نمی‌خواهد مسئله اسرا را با هدف طولانی شدن نبرد حل کند.»

 



▼ اخبار

۱ـ جنگ در ۷ اکتبر و با شکست اشغالگران تمام شده است

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت، هیچ کس نمی تواند درباره نحوه مدیریت غزه بدون مقاومت صحبت کند و مدیریت نوار غزه موضوعی است که تنها به ملت فلسطین مربوط می‌شود و به آمریکایی‌ها و عرب‌هایی که تماشاگر این کشتارها هستند، مربوط نمی‌شود. «محمد الهندی» به نشست اضطراری سران کشورهای عربی در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «برگزاری نشست سران کشورهای عربی ۳۵ روز پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، نشانه‌هایی از نتایج مورد انتظار این اجلاس به ما می‌دهد. هیچ امیدی به چنین جلساتی نداریم، جلساتی که سال‌هاست نتایج آن را می‌دانیم؛ به همه اطمینان می دهیم که این جنگ دیوانه‌وار در ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) با شروع طوفان‌الاقصی به پایان رسید؛ زیرا شوک بزرگی در اشغالگران صهیونیستی ایجاد کرد.» وی در ادامه افزود: «کشتارهایی که بعد از این تاریخ رخ داد، نشان‌دهنده آشفتگی بزرگ در اشغالگران است.»

۲ـ آمریکا در بدهی غرق می‌شود؟

بانک آمریکا با اشاره به آمارهای دفتر بودجه کنگره اعلام کرد: «میزان بدهی ملی آمریکا احتمالاً طی یک دهه آینده ۲۰ تریلیون دلار دیگر اضافه شده و از ۵۰ تریلیون دلار عبور کند. بر اساس این پیش‌بینی در حال حاضر میزان بدهی عمومی آمریکا به رقم قابل ملاحظه ۳۳/۶ تریلیون دلار رسیده، اما با توجه به سرعتی که به دلیل افزایش مالی در دهه ۲۰ داشته، احتمال دارد این رقم با افزایش روزانه ۵/۲ دلار طی یک دهه آینده در محدوده ۵۴ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۳ برسد.» بر اساس اعلام بانک آمریکا یکی از عواملی که به افزایش بیشتر بدهی در این کشور منجر می‌شود، بالا رفتن میزان کسری بودجه است که با افزایش ۳۲۰ میلیارد دلار به ۱/۷ تریلیون دلار در سال جاری رسید. «مایکل هارتنت» سرمایه‌گذار در بانک آمریکا اعلام کرد: «بدهی عمومی آمریکا بیش از مجموعه تولید ناخالص داخلی کشورهای چین، ژاپن،‌ آلمان و هند است.»

۳ـ تلفات واقعی صهیونیست‌ها چقدر است؟

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد، از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه از دو هفته پیش تاکنون، بیش از ۲۵۰ نظامی اسرائیلی مجروح شده‌اند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی سعی دارد تلفات نظامی خود در غزه را تقلیل دهد، این روزنامه عبری نوشت: «حال ۱۰۰ نفر از این مجروحان وخیم گزارش شده است.» یدیعوت آحارونوت در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: «علت اصلی مرگ سربازان هدف قرارگرفتن مستقیم یا در اثر اصابت ترکش و موشک ضد زره در جریان درگیری با نیروهای فلسطینی بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک نظامی دیگر خود طی درگیری‌های شب گذشته در شمال نوار غزه خبر داد و تعداد کشته شدگان نظامی اسرائیلی در نوار غزه را بعد از آغاز عملیات نظامی، ۳۸ نفر اعلام کرد.»

۴ـ نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم

تلاش رضا پهلوی برای کشاندن جنگ به مرز‌های جغرافیایی ایران به حدی از صراحت رسیده که صدای حامی و مشاور سابق رضا پهلوی را هم درآورده است. پس از آنکه رضا پهلوی در گفت‌وگو با یک رسانه بریتانیایی با موضوع جنگ غزه، گفت: «چشم اختاپوس در تهران است و ما سرگرم مقابله با پا‌ها (در منطقه) هستیم.» رامین پرهام در واکنش به این سخنان رضا پهلوی گفت: «کشاندن پای ایران به جنگ، خیانت به مردم، خیانت به میهن و به منافع ملی ایران است. تشویق غرب برای حمله نظامی به ایران و آماده کردن اذهان عمومی غرب برای چنین اقدام شومی، خیانت به ایران و ایرانی است. فقدان صلاحیت سیاسی و فقدان حس مسئولیت را نه فراموش می‌کنیم و نه خواهیم بخشید.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه گفت: وقتی حداقل هزار و پانصد فلسطینی حمله کردند حتی یک فلسطینی شهید نشد و همه سلاح‌ها از کار افتاد. رژیم صهیونسیتی یک دیوار مستحکم اطلاعاتی بود که در طوفان الأقصی فرو شکست. صهیونیسم نمی‌تواند با تاریخ به جای گذاشته از جنایت در میان دریایی از دشمنان صاحب اراده زنده بماند و این مسیر زوال و نابودی اوست. ظرفیت بازدارندگی اسرائیل از هم گسیخته است و آمریکا نمی‌تواند اسرائیل را نجات دهد و قطعا اسرائیل فرو خواهد پاشید.

نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده کاهش محسوس محبوبیت بایدن رئیس‌جمهور آمریکاست. نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی می گوید بایدن بازنده خواهد بود. بایدن طی هفته‌های اخیر کمتر از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده سخن به میان آورده و همین مسئله، شائبه‌هایی را در خصوص احتمال کناره‌گیری وی به وجود آورده است. اما نکته اصلی اینجاست که کامالا هریس، معاون بایدن نیز وضعیت بدی در نظرسنجی‌ها دارد و جایگزینی تأثیری در شکست دموکرات‌ها ندارد.

وال‌استریت ژورنال از قول مقامات ارشد قاهره نوشت: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا دیدار کرد. سیسی پیشنهاد برنز برای مدیریت امنیت در نوار غزه تا زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین پس از شکست حماس قدرت را در دست بگیرد را رد کرد. بر اساس این گزارش رئیس‌جمهور مصر گفت که دولت او نقشی در از بین بردن حماس ایفا نخواهد کرد چراکه به این گروه برای کمک به حفظ امنیت در مرز این کشور با نوار غزه نیاز دارد.

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به طرح آتش بس مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و مخالفت نتانیاهو با آن نوشت: این واکنش نتانیاهو به مثابه سیلی قوی به کاخ سفید و رئیس آن بایدن بود که این آتش‌بس را مطرح کرد. این تأکیدی بر این نکته بود که با وجود اعزام ناوهای جنگی و هزاران تُن مهمات و سلاح آمریکایی مدرن، این نتانیاهو است که در کاخ سفید حکومت می‌کند نه بایدن.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۷ ماهه امسال میزان تجارت غیرنفتی کشور به ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. همچنین میزان صادرات غیرنفتی ما به چین طی مدت یادشده ۸ میلیارد دلار و میزان واردات ما از چین ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

در راستای اجرای ماده ۶۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و با توجه به اتمام مهلت بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه، نتایج مربوط به داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز و یا تأیید نشده است، ابلاغ شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات