صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۳۷۴

از دادگاه علنی رسیدگی به جنایات سرکرده منافقین تا جزئیات جدید از قتل مهرجویی

سرانجام دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضا و سرکرده گروهک ترویستی منافقین در تاریخ ۲۱ آذر سال جاری به صورت علنی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار خواهد شد.

سی و هشتمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز ۳۰ آبان ماه در ساختمان قوه قضاییه و با حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد‌‌. 

در این نشست سخنگوی قوه قضائیه ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) به عنوان اولین راوی قیام عاشورایی امام حسین(ع) این روز را به جامعه پرستاری، پزشکی و بهورزان و مدافعان سلامت و بهداشت تبریک گفت.

وی همچنین با تبریک هفته بسیج نیز گفت: فرارسیدن سالگرد صدور فرمان تاریخی حضرت امام در ۵ آذرماه سال ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین را به همه بسیجیان دلاور و سرافراز تبریک می گویم و از خداوند می خواهیم که بتوانیم حق این عزیزان را ادا کنیم.

ستایشی افزود: امروز پس از گذشت ۴۵ سال از فرمان تاریخی حضرت امام(ره)، فرهنگ و آرمان بسیج در تمامی شقوق اجتماعی وفرهنگی و تمام آزادی خواهان و مقابله کننده با کفر به عنوان فرهنگ پیش رونده و تاثیرگذار شناخته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: صدور دستورات پانزده گانه رئیس قوه قضاییه با روسای کل دادگستری و دادستان های مرکز استان ها فصل نوینی از حرکت تعالی بخش قضایی را در برابر دیدگان همه قرار داده است. بدون شک ما در مجموعه دستگاه قضایی معتقدیم که رسانه ها و افکار عمومی حق دارند با تمسک به همین دستورات خواسته های خود را از قوه قضاییه تدارک دیده و از ما برای نیل به این دستورات نقادانه مطالبه‌گری کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با ابراز انزجار از اقدامات جنایت کارانه علیه کودکان و زنان بی‌دفاع و مظلوم فلسطین عنوان کرد: بلندگوهای مدعی حقوق  امروز در برابر تراژدی غمبار لحظه به لحظه، لب از لب نگشوده اند.

* دادگاه علنی رسیدگی به جنایات سرکرده منافقین برگزار می‌شود

وی ادامه داد: براساس وعده های داده شده با انجام کار تحقیقاتی و مسنجم و بی وقفه و بسیار پرحجم و پیچیده از سوی مجموعه‌های ما پس از  طی کلیه مراحل و تشریفات قانونی و حقوقی و صدور کیفر خواست دادسرای عمومی و انقلاب از این جایگاه اعلام می‌کنم با اذن خدای عادل سرانجام دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضا و سرگرده گروهگ ترویستی منافقین در تاریخ ۲۱ آذر سال جاری به صورت علنی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: قرار است در جریان این دادگاه به یکایک جنایت‌ها و خباثت‌ها  و نسل‌کشی ها علیه بشریت و ملت مظلوم ایران رسیدگی شود.

وی  با بیان اینکه گروه ترویستی مجاهدین خلق جنایت بسیاری را علیه بشر انجام شده؛ جنایاتی که روی تمامی جنایت ها را سفید کرده است، گفت: ما تعهد داریم شقاوت‌ها همه اتهامات را به دقت و موشکافانه بررسی و در موعد مقرر و قانونی منطبق با موازین شرعی و قانونی تعیین تکلیف کنیم.

* حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری ۲۸ آذرماه صادر می‌شود

ستایشی در بخش دیگری از این نشست درباره دادگاه رسیدگی به اتهامات واهی حمید نوری بیان کرد: کما فی السابق در روند دادگاه آقای حمید نوری و همچنین دادگاه تجدید نظر ایشان با تخلفات عدلیه روبرو است.

وی افزود: هنوز حکم دادگاه تجدیدنظر صادر نشده است و امیدوارم بر خلاف روند دادگاه انشای حکم براساس موازین حقوق بشری و قانونی و قوانین داخلی کشور به دور از نگاه‌های تحریکی گروهک‌های منفور ملت ایران صورت بگیرد.
سخنگوی قوه قضائیه دراین جایگاه به قاضی پرونده و براساس ادبیات مشترک قضاوت به درستی و بدون هیچ شائبه ای قصاوت کنند و می گویم ایم رعایت جنبه های عدالت و اکنون مداری و پرهیز از تحت تاثیر قرار گرفتن از فضاهای سیاسی اجتناب کنند و اگر واقع شد نقش یک رئیس دادگاه در تاریخ رسیدگی ها تعیین و مشخص می‌کند.
ستایشی خاطرنشان کرد: آخرین جلسه دادگاه حمید نور ی در روزهای هفتم و هشتم نوامبر سال ۲۰۲۳ برگزار شد و وکلا آقای نوری آخرین دفاعیات خود را مطرح و تسلیم دادگاه کردند اما درحال حاضر دادگاه تجدید نظر بازداشت آقای نوری را تمدید کرد و حکم دادگاه تجدید ۲۸ آذرماه صادر خواهد شد‌. 

سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادستان کل کشور با همتای سوئدی خود نامه‌نگاری کرده و برای فراهم‌سازی امکانات لازم برای اظهار شهادت شهود اعلام آمادگی کرد اما متأسفانه دولت سوئد با تأخیری غیرقابل توجیه درخواست معاضدت قضایی را به وزارت خارجه ایران تحویل داده است. 

وی تصریح کرد: ده ها مورد نقص شکلی و ماهویی در رای دادگاه آقای نوری دیده شده است؛ نقص دادرسی عادلانه، بازداشت خودسرانه، نادیده گرفتن اصل برائت، نادیده گرفتن اصل تفسیر به نفع متهم،نقض حقوق اولیه متهم، نقض حریم خصوصی، تناقض رفع محدودیت های بازداشتی پس از اتمام جلسات دادگاه. عدم تحقیقات میدانی از سوی دادستان، شکنجه و خشنونت نسبت به متهم و ... را می توان از این ایرادات دانست.

وی همچنین تاکید کرد: از دولت سوئد بارها خواسته ایم این که خود را آلت دست فرقه های تروریستی نکند، سوئد باید محلی برای اجرای عدالت باشد و عدالت نسبت به آن دسته از قربانیان تروریسم و گروه های ترویسم و مقابله با فرقه ها باشد.

* پرونده توماج صالحی در حال رسیدگی است

وی همچنین درباره پرونده توماج صالحی، خواننده غیرقانونی عنوان کرد: پرونده توماج صالحی در حال رسیدگی است و براساس ضابطین خاص به داسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شد. براساس اتهامات مصرحه در پرونده صالحی، تحقیقات جامع و کامل در حوزه بازپرسی صورت گرفته و پس از تحقیقات و تفهیم اتهامات به عمل آمده و قرارهای قانونی درخصوص فرد مورد نظر صادر شد.

ستایشی افزود: پس از صدور قرارهای قانونی و متناسب با اتهامات مطروحه، پرونده به دادگاه صالحه ارسال شد و در محکمه و اتهامات مورد بررسی قرار گرفت و دادگاه درخصوص متهم رای را صادر کرد. متعاقبا در اجرای حقوقی که مقررات دادرسی ما برای متهمین قائل است، متهم از حق قانونی خودش استفاده کرد و به تصمیم دادگاه بدوی اعتراض کرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دیوانعالی کشور با ارجاع پرونده فرایند رسیدگی را آغاز می‌کنند و نهایتا  قضات تصمیم می‌گیرند که رای ارسال شده را نقض کنند و به دادگاه ارسال کنند. دادگاه در مقام توجه به این تصمیم مرجع بالاتر، حکم آزادی را با قرار وثیقه صادر می کند. البته پرونده در جریان رسیدگی است اما این فرآیند دقیق، ستودنی است.

* مطابقت نتایج تحقیقات قتل مهرجویی با اقرار متهمین

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره آخرین وضعیت پیگری داریوش مهرجویی و همسرش عنوان کرد:  تا کنون ۴ متهم حاضر در صحنه قتل بازداشت شدند و به اعمال خود اقرار داشتند. از نکات مهم پرونده مطابقت اقرار متهمین با تحقیقات حاصل شده است. به عنوان مثال  نتایج شرح معاینه جسد، یا خونی که در محل ارتکاب کشف شده با خون یکی از متهمین انطباق دارد. همچنین کشف گوشی مقتولین از منزل یکی از متهمین، بازبینی پیام‌های گوشی همراه و طلاهای کشف شده در منزل یکی از متهمین دلالت بر این موضوع دارد.

وی افزود: تحقیقات ادامه دارد و استعلامات صورت گرفته و به نظر می‌رسد در نیمه اول آذرماه پرونده منتهی به کیفرخواست خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص زمینه هایی اجرایی شدن قانون هوای پاک، گفت: به منظور سرعت بخشی و جامع نگری نسبت به قانون هوای پاک در سازمان بازرسی کل کشور دفتر ویژه ای ایجاد شده است و در این راستا آسیب های پیش روی را شناسایی و در قالب ۱۵ پیشنهاد اصلاحی به ریاست جمهوری ارسال شده است. برخی از مدیران وقت تحت تعقیب قرار گرفته اند و عملکرد مدیران فعلی نیز از سوی همکاران سازمان بازرسی تحت رصد هستند و اگر ترک فعلی در اجرای قانون هوای پاک باشد مطابق با قانون با انها برخورد خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات