اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۳۶

معاون وزیر صمت: قیمت‌ کالاها در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: تیمی در سطح کشور داریم که هر روز قیمت‌ها را رصد می‌کند، در هفته‌های اخیر روند کاهشی داریم، اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی است.

حسین فرهیدزاده صبح امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان از سیاست‌های دولت برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سخن گفت و اظهار داشت: همه سعی و تلاش ما این است که اجحافی در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت نگیرد.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به اینکه اقدامات ما بر اساس مقررات اساسنامه منتج از مجلس انجام می‌شود، عنوان کرد: هیات تصویب قیمت‌ها در سازمان، صورت‌های مختلف مالی را بررسی و برای کالاهای مختلف سود متعارف تصویب می‌کند.

وی اضافه کرد: در این قیمت‌گذاری، کالاهای اساسی و ضروری متفاوت هستند، چراکه سود چندانی ندارند و حاکمیت در تامین بخش زیادی از آن سهیم است.

معاون وزیر صمت از ورود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به خدمات سخن به میان آورد و اظهار کرد: دخالت در تعرفه آب، برق و غیره نیز جزو وظایف این نهاد است تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

فرهیدزاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت به ماه‌های گذشته ثبات داریم، ابراز داشت: گهگاه افراد سودجو هم پیدا می‌شوند اما سعی ما نظارت بیشتر است.

معاون وزیر صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را سیاستگذار بازرسی‌ها خواند و با تاکید بر اینکه صمت‌های استانی بازوان اجرایی ما هستند، خاطرنشان کرد: البته عمده این بازرسی‌ها برعهده اتحادیه‌ها و اصناف است.

وی عنوان کرد: تیمی در سطح کشور داریم که هر روز قیمت‌ها را رصد می‌کنند، در هفته‌های اخیر روند کاهشی داریم، اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی است.

معاون وزیر صمت، کرمان را استان معیار در حوزه مقاومت و جهاد خواند و خاطرنشان کرد: کرمان، استانی پیشرو است و تخلفات آن نسبت به دیگر استان‌ها بسیار کم است.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها پرداخت و گفت: از این طرح یک سال گذشته، باید بررسی و معایب و محاسن آن مشخص شود، اگر فاکتورهای لازم را داشت می‌ماند در غیر این صورت جمع می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام را شروع کرده و نتیجه آن را هم اعلام می‌کنیم، کارگروه کارشناسی در سال جاری شکل گرفته و برنامه‌های مختلفی دارد، یکی از اهداف نیز همین طرح است.

فرهیدزاده ادامه داد: در حالت کلی، به نظر می‌رسد این طرح روابط بین زنجیره توزیع و تامین را تحت تاثیر قرار داده است.

وی به صادرات محصولات پرداخت و با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم این بخش را فعال‌تر کنیم، یارانه کالاها هم تقویت می‌شود و اوضاع اقتصادی داخل را بهبود می‌بخشد، گفت: با برخی کشورها به‌ویژه همسایگان رابطه سیاسی خوبی داریم که فضا را تا حدودی فراهم کرده است.

 شبکه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بخشی از اقتصاد کشور است و باید حمایت شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز در ادامه اقتصاد را در دو نگاه متفاوت خواند و عنوان کرد: در نگاه اول، دولت‌ها مقدمات کالاها را از لحظه تولید، رصد و قیمت تمام شده کامل را درج و اگر کالایی جزو کالاهای اساسی بود بخشی از قسمت تمام شده را جبران می‌کنند تا به مردم فشار نیاید، به این سیاست، تثبیت اقتصادی می‌گویند.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی اضافه کرد: نگاه دوم اما تعدیل اقتصادی است، به گونه‌ای که دولت‌ها نظارت کلی انجام می‌دهند، جلوی تولید کالای تقلبی را می‌گیرند، اما اجازه می‌دهند بازار روند خودش را طی کند.

امام جمعه کرمان ابراز داشت: نگاه اول برای دوران‌های خاص و حساس مانند جنگ است و نگاه دوم شرایط عادی را به تصویر می‌کشد، کشور ما در شرایط کنونی خاص است و باید حالتی بینابین داشته باشد.

وی اضافه کرد: رصدها باید قوی باشد، تثبیت و تعدیل را با هم داشته باشیم، مداخلات دولت به صورت جدی باشد تا فشارهای جنگ اقتصادی را کاهش دهد.

علیدادی‌سلیمانی حضور در بازارهای دنیا را حلقه‌ای در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواند و بیان داشت: شاید در نگاه اول، دو بحث متفاوت باشند، اما تا آن مسأله به خوبی حل نشود، بخشی از کار شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان شبکه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را بخشی از اقتصاد کشور خواند و بیان کرد: اگر این قشر را حمایت نکنیم مشکلات زیادی بیرون می‌زند و تعادل را از بین می‌برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات