صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۹۳

چارچوب جدید!/ ماموریت جدید کاخ سفید به گروسی

مرگ مشکوک یوکیو آمانو مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جایگزینی سریع و غیر متعارف گروسی، به وضوح نشان می‌دهد که واشنگتن و تل‌آویو نسبت به گروسی نگاهی فراتر از یک "بازیگر همراه "در مسند آژانس داشته و وی را "مهره" خود در این نهاد تلقی می‌کنند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روز‌های اخیر به واسطه استمرار سکوت وقیحانه خود و نهاد متبوعش در برابر بلندپروازی‌های هسته‌ای رژیم کودک کش صهیونیستی، مورد انتقاد شدد افکار عمومی دنیا قرار گرفته است. با این حال وی (گروسی) هر گونه اقدامی در مواجهه با خواست و اراده مقامات آمریکایی و صهیونیستی را خط قرمز خود تلقی می‌کند! مرگ مشکوک یوکیو آمانو مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جایگزینی سریع و غیر متعارف گروسی، به وضوح نشان می‌دهد که واشنگتن و تل‌آویو نسبت به گروسی نگاهی فراتر از یک "بازیگر همراه "در مسند آژانس داشته و وی را "مهره" خود در این نهاد تلقی می‌کنند.

تازه‌ترین لفاظی‌های گروسی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به کشور‌های جهان هشدار داد اکنون که تمام توجهشان را به موضوع غزه معطوف کرده‌اند، «خطرات» برنامه هسته‌ای ایران را نادیده نگیرند! قطعا این موضع گیری گروسی، ریشه در تازه‌ترین خواسته پشت پرده رژیم اشغالگر قدس از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. تل‌آویو از یک سو تاکتیک تمرکززدایی افکار عمومی دنیا نسبت به جنایات صورت گرفته این رژیم در نوار غزه را دنبال می‌کند و از سوی دیگر، تصور می‌کند تشدید فشار‌های آژانس بر ایران، منجر به افزایش ضریب احتیاط تهران در قبال حوادث جاری در منطقه و نظام بین‌الملل خواهد شد. اما جمهوری اسلامی ایران این بار نیز چنین پیش فرض‌هایی را به چالش می‌کشد.

سیستم گفتگو با تهران!
در این میان باید مراقب آدرس‌های نادرست و هدفمندی که از سوی گروسی به نظام بین الملل مخابره می‌شود بود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قدرت‌های جهان خواست مذاکرات با ایران را از سر بگیرند و خطرات ناشی از انباشت اورانیوم غنی‌شده را فراموش نکنند. او در گفتگو با فایننشال تایمز، بازآفرینی سیستم گفتگو با تهران را ضروری توصیف کرد و هشدار داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران می‌توانند خطرناک باشند! مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده است که مذاکره با ایران به چارچوبی جدید نیاز دارد و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با نام برجام «کارساز» نخواهد بود.

همان گونه که مشخص است، گروسی در صدد تکمیل روند ماموریت خود در زمین واشنگتن، تل‌آویو و اتحادیه اروپا می‌باشد. گروسی به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا تهران از برجام خارج شده یا در احیای آن قصوری صورت داده است! مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خود نیز نسبت به نقش منفی و بازدارنده آمریکا و تروییکای اروپایی در مرگ غیررسمی برجام آگاه است. ضمن آنکه در روند مذاکرات احیای برجام نیز آژانس نه تنها به عنوان یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده عمل نکرد، بلکه با طرح پرونده‌های ادعایی به نیابت از رژیم اشغالگر قدس و تاکید غیر حقوقی بر مفتوح نگاه داشتن آن‌ها (حتی در صورت احیای برجام!)، عملا به مانعی در مسیر مذاکرات وین و دوحه تبدیل شد. در چنین شرایطی گروسی در اقدامی وقیحانه تلاش می‌کند خود را در برجام ۲!

به گفته گروسی، چارچوب جدید می‌تواند برجام ۲ نامیده شوند؛ مشروط بر اینکه با شرایط روز مطابقت داشته باشند. گروسی در ادامه تصریح کرد که وضعیت برنامه هسته‌ای ایران بسیار نامشخص است و کشور‌های جهان باید دوباره بنشینند و در این زمینه تعامل کنند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره وضعیت سیاسی در کشور‌های مختلف که مانع از مشارکت کامل برخی از آن‌ها می‌شود یکی از موانع پیش روی پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران را حواس‌پرتی داخلی خواند. او تصریح کرد: «ما از دیگران نمی‌خواهیم بر ایران فشار بیاورند، بلکه با ما تعامل کنند. برای موفقیت این امر باید حداقل سطح اجماع در جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد و ایران هم باید با ما واقعا همکاری کند.»

گروسی خود نیز به وضوح می‌داند که مانع اصلی احیای توافق هسته‌ای، نام برجام نیست، بلکه نوع نگاه کلان و رویکرد عملیاتی آژانس، آمریکا و تروییکای اروپایی در تقابل مطلق با فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشورمان است. از این رو بهتر است گروسی به جای تمرکز بر روی مدل‌ها و اسامی دخیل در روند مذاکرات، بر روی رویکرد نادرست و خطرناکی تمرکز کند که خود و همراهانش در وین در پیش گرفته اند! به گفته گروسی، ذخایر اورانیوم ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در حال افزایش است، به طوری که آخرین گزارش آژانس نشان می‌دهد از اواخر ماه اوت تاکنون، میزان ذخایر ۶۰ درصدی نزدیک به هفت کیلوگرم بیشتر شده است. این گزارش، نشان می‌دهد ایران هرگز قصد ندارد در مسیر رسیدن به خواسته‌های بر حق خود در مسیر احیای توافق هسته ای، کمترین باجی به طرف مقابل (آژانس و غرب) بدهد. راه مواجهه با این موضوع نیز تغییر اسامی و عناوین مذاکره نیست! بهتر است گروسی به جای برجام جدید، بر روی آژانس جدید متمرکز شود، هر چندکه لابی‌های صهیونیستی و آمریکا اجازه چنین اقدامی را به مهره بازی خود در وین نخواهند داد.

سکوت وقیحانه گروسی
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنان سکوت هدفمندی را در قبال مستندات مربوط به وجود سلاح‌های هسته‌ای در اراضی اشغالی در پیش گرفته و حتی تمرکز جهان بر جنگ غزه و جنایات صهیونیست‌ها را نیز بر نمی‌تابد! رافائل گروسی نه‌تن‌ها به بهانه عدم عضویت رژیم اشغالگر قدس در ان پی تی، اقدامی در مواجهه با تل‌آویو صورت نمی‌دهد، بلکه تبدیل به لابی‌گر اصلی و کارگزار این رژیم در مذاکرات پنهان و آشکارشده است. بهتر است گروسی به‌جای لابی‌گری با صهیونیست‌ها در آستانه برگزاری نشست‌های فصلی شورای حکام (بر سر صدور یا عدم صدور قطعنامه علیه ایران)، پاسخگوی نیاز مبرم نظام بین‌الملل مبنی بر عضویت رژیم اشغالگر قدس در ان پی تی باشد. تاکنون مقامات غربی و آژانس با پاک کردن صورت‌مسئله، بسی وقیحانه چشمان خود را بر روی فعالیت‌های هسته‌ای مخرب رژیم صهیونیستی بسته‌اند. بنابراین، در کنار رژیم کودک کش صهیونیستی، اکنون سه عضو غربی شورای امنیت (آمریکا، انگلیس و فرانسه) به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهمان این تهدید هستند. مطابق اعتراف ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، این رژیم دارای ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای ممنوعه می‌باشد. با همه این اوصاف، نه خبری از قطعنامه‌های شورای امنیت می‌باشد و نه خبری از مذاکرات بر سر خلع سلاح اتمی رژیمی متوحش و خطرساز برای جهان!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات