صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۴ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عرصه‌ بسیج یک عرصه‌ عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیایی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌‌ دون عرصه‌ دیگری است. در همه‌ جاها، در همه‌ مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.(۱۳۸۹/۴/۲) *هفته بسیج لشکر مخلص خدا را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
پیروزی قاطع مقاومت
پس از گذشت حدود ۵۰ روز از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه و مقاومت جانانه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت شروط حماس پذیرفته شد تا آتش‌بس موقت چند روزه اجرا شود. مرحله اول از تبادل اسرای دو طرف انجام شده و گذرگاه رفح برای عبور برخی مایحتاج فلسطینی‌ها باز شده است. این ظاهر امر بود و نکته اساسی‌تر از آن شکست ذلیلانه رژیم صهیونیستی است. در پذیرش این آتش‌بس عوامل گوناگون مؤثر بودند؛ از جمله:
۱ـ مقاومت مردم مظلوم فلسطین و حمایت آنها از گروه‌های مقاومت در سخت‌ترین شرایط که دشمن را به این نتیجه رساند که نه تنها مردم غزه تسلیم طرح کوچ اجباری نمی‌شوند؛ بلکه پایگاه اجتماعی حماس با این حملات بیش از گذشته تقویت شده است. ۲ـ آنچه صهیونیست‌ها آن را جنگ اشباح نامیدند، در واقع شیوه جنگی حماس است که روز به روز تلفات صهیونیست‌ها را بالاتر برده و فضا را برای آنها پیچیده‌تر می‌کند. میدان در دست حماس است و فضاسازی رسانه‌ای تغییری در معادلات میدانی ایجاد نمی‌کند. ۳ـ وحدت میدانی گروه‌های مقاومت از یمن تا عراق و از سوریه تا لبنان عامل مهم دیگری است که صهیونیست‌ها را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرد. حضور گروه‌های مقاومت در کشورهای گوناگون روندی هماهنگ داشته و همانگونه که سیدحسن نصرالله در دو سخنرانی خود بر آن تأکید داشت، گزینه‌های مختلف مقاومت متناسب با وضعیت جنگ رونمایی می‌شود. ۴ـ حمایت بین‌المللی مردم در کشورهای گوناگون و تظاهرات گسترده ایشان در حمایت از مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها که متناوباً فشار مضاعف بین‌ا‌‌‌لمللی را برای آتش‌بس در غزه ایجاد کرد. ۵ـ تحقق نیافتن ادعاهای صهیونیست‌ها از نابودی حماس تا کوچ اجباری مردم غزه و علاوه بر آن، در بدترین شرایط مالی رژیم روزانه میلیون‌ها دلار هزینه جنگ بدون دستاورد می‌شود؛ کما اینکه حتی یکی از تونل‌های حماس کشف نشده و یک اسیر هم آزاد نشده است. این مسائل وضعیت بنیامین نتانیاهو را در سرزمین‌های اشغالی با مشکلات عدیده و روزافزونی مواجه کرده است و آمریکا را به عنوان نگه‌دارنده رژیم و حامی اصلی او برای ادامه جنگ دچار تردید جدی کرده است.
با توجه به آنچه گفته شد، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست مجبور به پذیرش شروط حماس شده‌اند. در حقیقت، از ابتدا هم روشن بود که حملات رژیم صهیونیستی نمی‌تواند ادامه داشته باشد و مجبورند برای آزادی اسرا راه مذاکره را در پیش بگیرند. اکنون یک مرحله از تبادل اسرا انجام شده و عاقلانه‌ترین راه برای صهیونیست‌ها ادامه همین روند است و باید دید رژیم صهیونیستی راه مذاکره را می‌رود یا اینکه راه شکست خورده حملات را دوباره ادامه می‌دهد.    
مصطفی برزکار
 
 
▼ گزارش روز
قانون جدید بازنشستگی در کشور
هم اکنون در ایران ۱۷ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع ۲۵/۳ میلیون مشترک و مستمری‌بگیر را تحت پوشش قرار داده است. با این حال، بیشتر این صندوق‌ها قادر به پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان خود از محل منابع داخلی نیستند و در قوانین بودجه سالانه مبلغی برای کمک به آنها در نظر گرفته می‌شود. نکته قابل تأمین در این خصوص، رشد فزاینده مقدار این کمک بر اثر گرفتن تصمیمات هزینه‌ساز برای این نهادها و نیز رسیدن تعداد قابل توجهی از شاغلان فعلی به سن بازنشستگی است. وضعیت صندوق‌های بازنشستگی پنج ریشه بحران‌زا دارد: ۱ـ تغییرات جمعیتی: رشد نامتوازن جمعیت یعنی بالابودن نرخ رشد جمعیت در یک دوره (دهه ۶۰) و کاهش این نرخ در دوره‌های بعدی، موجب روند منفی یک شاخص با عنوان نسبت پشتیبانی در 10 سال اخیر شده‌ است. این نسبت برابر است با نسبت تعداد بیمه‌شدگان به تعداد پرونده‌های مستمری‌بگیران. روند تغییرات این شاخص برای سازمان تأمین اجتماعی، رسیدن آن از ۶/۱ به ۴/۲ در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. همچنین ملاحظه می‌شود این رقم برای صندوق بازنشستگی کشوری از ۱/۰۷ به ۰/۵۹ رسیده است. ۲ـ سن بازنشستگی: در دهه‌های اخیر، با وجود افزایش پیوسته امید به زندگی، نه‌تنها متناسب با آن (به دلیل افزایش توان افراد جامعه برای اشتغال) سن بازنشستگی افزایش نیافته، بلکه این روند نزولی بوده و متوسط سن بازنشستگی نزدیک به پنج سال کاهش نیز یافته است. ۳ـ نسبت ارزش روز همه دارایی‌ها به مصارف سال ۱۴۰۰: بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که امکان واگذاری تمامی دارایی‌های موجود در صندوق‌های بازنشستگی وجود داشته باشد، این دارایی‌ها کفاف تأمین مصارف ۲۳ ماه برای سازمان تأمین اجتماعی، ۱۸ ماه برای صندوق بازنشستگی کشوری و ۱۲۶ ماه برای صندوق روستاییان و عشایر را خواهد کرد. ۴ـ درآمد حاصل از دارایی‌ها به کل منابع: در این زمینه شاخص «سهم درآمد حاصل از دارایی‌ها از کل منابع» برای صندوق بازنشستگی کشوری، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، نسبتاً رو به بهبود بوده و از ۱۱/۹ به ۱۴/۲ درصد رسیده است. در سازمان تأمین اجتماعی نیز این شاخص از ۲/۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۵/۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. ۵ـ بازنشستگی‌های پیش از موعد: یکی دیگر از عوامل بروز بحران در صندوق‌های بازنشستگی انطباق نداشتن قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه با اصل حفظ پایداری مالی صندوق‌ها بوده است. از جمله می‌توان به قوانین مربوط به بازنشستگی‌های پیش از موعد اشاره کرد و در این میان بازنشستگی‌های پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور یکی از مهم‌ترین آنهاست. نکته پایانی اینکه دولت برای رفع مشکلات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی با نگاه کوتاه‌مدت می‌تواند با اختصاص بودجه دولتی و کاهش استفاده از منابع این صندوق‌ها، وضعیت نسبی آنها را بهبود دهد، اما در بلندمدت نیاز است تا راهکارهای اساسی‌تری اتخاذ شود.       
محمد علوی
 
 
▼ خبر ویژه
التماس‌های نتانیاهو برای آتش‌بس
یک رسانه آمریکایی در بخشی از گزارش خود با محور تلاش‌های دولت آمریکا برای محقق کردن توافق تبادل اسرا میان گروه حماس و رژیم صهیونیستی به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای مجاب کردن آمریکایی‌ها جهت حصول این توافق اشاره کرده است. پایگاه «آکسیوس»، نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی در گزارش خود تصریح کرده است، نتانیاهو بازوی یک مقام دولت جو بایدن را که مأمور پیگیری پرونده تبادل اسرا بوده، گرفته و گفته است: «ما به این توافق نیاز داریم.» آکسیوس نوشته است، بایدن پس از عملیات حماس «جیک سالیوان»، مشاور ارشد بایدن در مسائل خاورمیانه و یکی دیگر از مشاوران ارشد خود به نام «جاش گلتزر» را مأمور تشکیل یک کارگروه مخفیانه برای آزاد کردن «گروگان‌‌ها» کرده است. در یکی از جلسات پس از آنکه مک‌گورک گفت، نظر کاخ سفید این است که حکمرانی غزه بعد از اتمام جنگ در غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود، جنجالی شد.
 
 
▼ اخبار 
چهار راهبرد دشمن برای اسفند ۱۴۰۲
«سردار مهدی سیاری» جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید در برابر برنامه‌ریزی دشمن درباره انتخابات حالت تهاجمی بگیریم و روحیه جهادی داشته باشیم تا هم درست ببینیم و هم درست عمل کنیم، گفت: «راهبرد انتخابات مطابق فرمایش رهبر انقلاب مشارکت بالا، سلامت انتخابات، رقابت و امنیت انتخابات است و راهبردهای دشمن نیز در انتخابات، بی‌ثبات‌سازی کشور، تفرقه بین ادیان و اقوام، دوقطبی‌سازی و القای ناکارآمدی است.» این فرمانده سپاه خبرسازی دروغ را از برنامه‌های دشمن دانست و گفت: «دشمن ‌روی رسانه‌ها با دروغ‌پردازی تمرکز کرده است، آنها می‌خواهند از تنفر و دروغ‌سازی در این خصوص به عنوان موتور پیش‌برنده اعتراضات استفاده کنند.» وی افزود: «امروز دین‌مداری یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی است؛ لذا دشمنان پارسال بر موضوع حجاب متمرکز شدند تا بحث دوقطبی‌سازی را از این طریق دنبال کنند، آنها می‌خواستند حجاب را مرکز ثقل همه اعتراضات قرار دهند تا به منزله موتور محرک براندازی نظام از آن استفاده کنند.»
 
بحران‌های اقتصادی یکی یکی خود را نشان می‌دهند
خبرگزاری «بلومبرگ» واقع در آمریکا به نقل از یکی از مقامات وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم طی دو سال آینده با کسری بودجه فزاینده‌ای مواجه خواهد شد که ممکن است به نُه درصد از تولید ناخالص داخلی خود برسد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کسری بودجه رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته به ۲/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید و به گفته مسئول صهیونیست، پیش‌بینی می‌شود کل کسری بودجه این رژیم در دو سال آینده به حدود نُه درصد افزایش یابد. بلومبرگ با اشاره به اینکه جنگ روزانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار برای اقتصاد رژیم صهیونیستی هزینه دارد، تأکید کرد، این بیشتر از چیزی است که اسرائیل در زمان شروع جنگ در هفتم اکتبر انتظار داشت. اداره آمار رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود، میزان بیکاری در ماه اکتبر پس از جنگ غزه به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.
 
آقای گروسی لحنت را اصلاح کن
ایران در پاسخ به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی تأکید کرد: «آژانس تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به فعالیت‌های غیرهسته‌ای پیوند ندهد.» در این یادداشت آمده است: «تورقوزآباد یک مکان صنعتی است و جابه‌جایی کانتینرها در چنین مکان تنها مدرک آژانس است که نمی‌توان آن را مبنای محکمی برای هرگونه ادعا درنظر گرفت.» در پاسخ ایران همچنین از لحن و نگارش گزارش رافائل گروسی انتقاد و به او توصیه شده است، در گزارش‌های بعدی این لحن را اصلاح کند. ایران در این باره تأکید می‌کند: «از مدیر کل انتظار می‌رود گزارش واقعی و نه احساسی منتشر کند.» ایران تأکید کرده است، حق حاکمیت خود را برای اعتراض به لغو انتصاب بازرسان آژانس، نه تنها در زمان پیشنهاد انتصاب، بلکه در هر زمان دیگری پس از انتصاب آنها محفوظ می‌دارد.
 
دشمن در برابر مقاومت سر تعظیم فرود آورد
رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنانی درباره آتش‌بس موقت گفت: «دشمن صهیونیستی در قبال شروط مقاومت مجبور شد کوتاه بیاید و این اراده مردم غزه بود که منجر به آتش‌بس شد.» اسماعیل هنیه گفت: «به مقاومت اسلامی در کشور برادرمان لبنان درود می‌فرستیم که ده‌ها شهید در مقابله با دشمن اشغالگر فدا کرد؛ به برادران یمنی درود می‌فرستیم و به مقاومت عراق که در نبرد، با مردانگی و شهامت مشارکت کرد سلام می‌کنیم.» وی همچنین در دیدار امیرعبداللهیان با تشکر از تلاش‌ها و حمایت‌های ایران برای تحقق آتش‌بس موقت، گفت: «آمریکا با وجود مخالفت اولیه، اما با درک واقعیت‌های میدان نبرد، مجبور به تسلیم در مقابل اراده ملت فلسطین و خواست ملت‌های جهان شد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
با وجود آنکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خود را بی‌میل به مشارکت در انتخابات نشان می‌دهند و اغلب در برابر طیف‌های تحریمی‌شان سکوت کرده‌اند، به‌ صورت چراغ خاموش اشتیاق‌شان برای بازگشت به قدرت را نمایان کرده‌اند. «رمضانعلی سبحانی‌فر» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه‌ از نام‌نویسی تعداد قابل توجهی از تشکیلات حزب و کسانی که نزدیک به حزب هستند، خبر داد.
 
«فاکس‌نیوز» در گزارشی درباره تأثیر جنگ غزه بر رأی‌دهندگان آمریکایی نوشت:  «بر اساس گزارش‌ها، رأی‌دهندگان جوان حزب دموکرات در حال بررسی مجدد حمایت از انتخاب دوباره بایدن در سال ۲۰۲۴ به دلیل تعهد او به حمایت از تلاش‌های جنگی اسرائیل علیه حماس هستند. نسل جوان آمریکایی بایدن را شریک نسل‌کشی فلسطینی‌ها می‌داند.»
 
«حسن روحانی» با بیان اینکه ما نزد خداوند و مردم و انقلاب و این نظام مسئولیم. چه پاسخی داریم اگر ما هم رها کنیم و برویم کنار؟ گفت: «ما که در یک انتخابات امکان شرکت داریم، از ترس اینکه صلاحیت ما را رد کنند یا مردم پای صندوق نروند و رأی ندهند برویم خانه بنشینیم، آیا درست است؟ این کار چه خاصیتی دارد؟»
 
حکم قصاص قاتل شهید «حمیدرضا الداغی» پس از تأیید در دیوان عالی کشور جمعه ۳ آذرماه اجرا شد. شهید حمیدرضا الداغی ساعت ٢١ روز هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان به شدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
 
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» پس از اجرایی شدن آتش‌بس، گفته‌های سران تل آویو درباره جنبش حماس را مورد تمسخر قرار داد و نوشت: «اسرائیل اعلام می کند که رهبران و فرماندهان حماس در غزه را از بین خواهد برد؛ اما برمی گردد و با همین رهبران و فرماندهان برای عملیات تبادل اسیران مذاکره می‌کند.»
 
کارشناسان شبکه دولتی انگلستان با اعتراف به شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی اذعان داشت: «برنده این آتش‌بس، حماس است؛ اسرائیل تا الان هیچ دستاوردی نداشته است. برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر، فلسطینی‌ها توانستند جایگاه برتر اسرائیل را بشکنند.»
 
سه کشور اروپایی طرف برجام در جلسه شورای حکام آژانس اتمی در بیانیه‌ای بدون توجه به عدول سه کشور از تعهدات خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۷ ایران را به پایبند نبودن به این توافق متهم کرده‌اند.
 
براساس گزارش‌های جدید تولید نفت مناطق مرکزی ایران با جریان‌دهی و راه‌اندازی ۱۱ حلقه چاه جدید در میدان نفتی دانان روزانه حدود ۱۱ هزار بشکه نفت افزوده شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات