صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۳۸۱۴
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی:

چه اقداماتی باعث افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود؟

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه نظام اعتقاد ویژه‌ای به مشارکت و سهیم بودن مردم در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور دارد، گفت: ازجمله عوامل زمینه‌ساز حضور پرشور مردم پای صندوق رأی این است که مسئولان با تأمین زیرساخت‌های لازم در بحث انتخابات توجه مردم را به صندوق‌ها جلب کنند.

در مسیر انتخاباتی سرنوشت ساز برای کشورمان قرار داریم، انتخاباتی که سرنوشت همه به آن گره خورده است‌. در عرصه بین المللی کشور با چالش های کم نظیری مواجه است که دشمنان برای آن رقم می زنند، هر نوع کاستی در حضور می تواند سیگنالی به دشمن برای برقراری تحریم های شدیدتر باشد. 
 تحریم ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در کنار سوءمدیریت های پیشین، بخشی از ملت را از حضور در صحنه انتخابات دلسرد کرده است. بنابراین لازم است مردم قانع شوند انتخابات آتی روی بهبود زندگی آن‌ها تأثیر مثبت دارد. به همین دلیل، ورود نامزدهای خبره، نام آشنا و دارای پیشینه مثبت به کارزار انتخابات، پیش نیاز برگزاری انتخابات پرشور است. 
 ازجمله عواملی که به حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی منجر می شود، تقویت این احساس است که باور کنند نظام اعتقاد ویژه ای به حضور و مشارکت و سهیم بودن مردم در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور دارد
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی درباره راهکارهای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو و خنثی‌سازی توطئه های دشمنان برای تأثیرگذاری منفی بر مردم به «راهبرد معاصر» گفت: مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بستگی به عوامل مختلفی دارد، اما موضوع حائز اهمیت اینکه بعضی از عوامل در اختیار ما هستند که برای آن می توان راهکارهایی ارائه کرد تا به شور و شوق حضور حداکثری مردم در پای صندوق رأی کمک کند. 
 وی افزود: برخی عوامل به صورت مستقیم در اختیار ما نیستند، هرچند با روشنگری در این موارد می توان تا حدودی مانع اثرگذاری شدید دشمن بر افکار توده های مردمی شد. ازجمله عواملی که در زمینه حضور پرشور مردم پای صندوق رأی در اختیار ماست، اینکه مسئولان با تأمین زیرساخت های لازم در بحث انتخابات توجه مردم را به صندوق‌ها جلب کنند. 
 کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه مردم باید احساس کنند بدون کمترین چالش و مشکلی نامزدهایشان انتخاب می شوند، عنوان کرد: ازجمله عواملی که به حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی منجر می شود، تقویت این احساس است که باور کنند نظام اعتقاد ویژه ای به حضور و مشارکت و سهیم بودن مردم در شرایط سیاسی و اجتماعی کشور دارد و رأی مردم کشور را از جهات مختلف می سازد. 
 کنعانی مقدم گفت: در این صورت مردم‌ علاوه بر اینکه از حقوق شهروندی و حقوق مشروع خود استفاده می‌کنند، مطمئن خواهند شد رأیی که به نماینده مورد نظرشان می دهند، به تشکیل مجلسی با نمایندگان کارآمد منجر می‌شود که درنهایت به نفع حل مشکلات کشور عمل می کند.
 وی تصریح کرد: مردم باید نماینده ای انتخاب کنند که در حد سهم و وظیفه خود مشکلات کشور را حل کند، نه اینکه مشکل ساز شود. در این صورت مردم با امید به ساختن فردایی بهتر و مشاهده اینکه اثرات اعتماد به نماینده‌ای کارآمد در ساختار مدیریتی کشور تا چه اندازه تأثیرگذار است، به دنبال انتخاب اصلح خواهند بود.
 کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: برای افزایش جلب مشارکت مردم لازم است نمایندگان مجلس کارنامه عملکردی چهار سال گذشته خود را شفاف ارائه دهند تا از مردم بابت کاری که در چهار سال پیش کرده اند رأی بگیرند، قطع به یقین آن‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند مردم به نمایندگان اعتماد کردند و به نمایندگان خود رأی دادند به این دلیل که احساس کردند نمایندگان می توانند مشکلاتشان را حل و فصل کنند. 
 وی افزود: برای جلب مشارکت مردم لازم است نمایندگان کارنامه خود را ارائه دهند تا مشخص شود چه نمره ای از این بابت از مردم می گیرند و مردم نیز نتیجه رأی خود را ببینند.
 برای افزایش جلب مشارکت مردم لازم است نمایندگان مجلس کارنامه عملکردی چهار سال گذشته خود را شفاف ارائه دهند تا از مردم بابت کاری که در چهار سال پیش کرده اند رأی بگیرند
کنعانی مقدم درباره مؤلفه های تأثیرگذار بر تقویت حضور مردم در انتخابات پیش رو گفت: طبق آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان مؤلفه های تأثیرگذار بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطرح فرمودند، وقتی سلامت و امنیت انتخابات رعایت شود به افزایش مشارکت و رقابتی شدن و بالا رفتن میزان شور و شوق انتخاباتی در مردم منجر می شود. 
 وی افزود: برای اینکه مردم در این زمینه احساس تکلیف کنند، باید با راهکارهای متنوع میزان شور و شوق مردم افزایش داده شود تا با ایجاد حس رضایت نسبت به اینکه در این مشارکت سیاسی اثرگذار هستند، بهترین نمایندگان را راهی خانه ملت کنند.
 کارشناس سیاست خارجی درباره تأثیر عوامل خارجی بر روند حضور مردم در انتخابات گفت: برخی تأثیراتی که عوامل خارجی بر انتخابات می گذارند، در اختیار ما نیست، زیرا دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می کنند با غبارآلود کردن فضای سیاسی داخلی و ایجاد جنگ روانی و جنگ رسانه‌ای مانع از شفاف سازی هایی شوند که حق ملت ایران است، لذا با شبهه افکنی به دنبال گرفتن ماهی از آبِ گِل آلودی باشند تا در کشور فتنه ایجاد کنند و در کاهش حضور مؤثر مردم در انتخابات اثرگذار باشند.
 وی یادآور شد: با وجود اینکه دشمن سال‌هاست در موضوعات مختلف علیه جمهوری اسلامی و خواسته مردم فتنه افکنی می کند، اما ملت ایران بعد از 40 انتخاباتی که در سال‌های بعد از انقلاب داشته، به بلوغ سیاسی قابل توجهی دست یافته اند و خوشبختانه رسانه‌های بیگانه نمی‌توانند چندان تأثیری در رأی آن‌ها بگذارند به این دلیل با کار داخلی و تلاش برای شفاف سازی می توان بخش قابل توجهی از توطئه های دشمنان مبنی بر تشویق مردم به مشارکت نکردن در انتخابات را خنثی کرد.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات