صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۱۶

محدودیت های آمریکا در کمک به صهیونیست ها

واکاوی روندها در رفتار آمریکا در طول نزدیک به دو ماه گذشته نشان می دهد که ایالات متحده بعنوان پشتبان و طراح اصلی عملیات نظامی اسرائیل به غزه بوده است

حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه با چراغ قرمز آمریکایی ها اتفاق افتاد. بررسی ها نشان می دهد که بعد از عملیات طوفان الاقصی کاخ سفید حمایت عیار از رژیم صهیونیستی داشته است و میزان ارسال سلاح و مهمات نظامی به ارتش صهیونیست ها ده برابر بیشتر از زمان های دیگری بوده است. حمایت تمام عیار دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در حالی اتفاق افتاد که به اعتماد بسیاری جنگ غزه باتلاقی برای آمریکاست.

واکاوی روندها در رفتار آمریکا در طول نزدیک به دو ماه گذشته نشان می دهد که ایالات متحده بعنوان پشتبان و طراح اصلی عملیات نظامی اسرائیل به غزه بوده است که البته  با شکست روبرو شده است.  در بررسی علل رفتار آمریکا بعد از عملیات طوفان الاقصی نشان می دهد کهاین عملیات به پیکره آمریکا نیز در منطقه ضربه زده است. در همین زمینه رهبر معظم انقلاب فرمودند : "حادثه تاریخ‌ساز طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است اما آمریکازدایی است"

فارین‌افرز در یادداشت مهم خود با عنوان «جنگی که خاورمیانه را دوباره شکل داد» به قلم، ولی نصر (استاد دانشگاه جان‌هاپکینز) و ماریا فانتاپی در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ نوشت: پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، به نظر می‌رسید چشم‌انداز ایالات متحده برای خاورمیانه، در حال تحقق است. واشنگتن به تفاهم ضمنی با تهران درباره برنامه هسته‌ای خود رسیده بود و در حال کار روی یک پیمان دفاعی با عربستان سعودی بود که این کشور را به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل سوق می‌داد. همچنین واشنگتن برنامه‌هایی را برای یک کریدور تجاری بلندپروازانه که هند را از طریق خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند تا نفوذ فزاینده چین در منطقه را خنثی کند، اعلام کرده بود. اما حماس به اسرائیل حمله کرد و نگاه ایالات متحده را تغییر داد. با توجه به اینکه حمایت ایران عامل توانایی‌های نظامی حماس است، اکنون توانایی‌های نظامی منطقه‌ای ایران بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد.

در همین زمینه «نیویورک تایمز» گزارشی تحت عنوان "اختلاف در کنگره آمریکا بر سر کمک نظامی به تل‌آویو" نوشت: "به دنبال تصویب کمک‌های کنگره آمریکا به اسرائیل، برخی دموکرات‌ها درصدد هستند آن را مشروط شده به الحاق برخی بندهای خاص جلوه دهند. در این زمینه حتی اختلاف نظرهایی میان دموکرات‌ها و دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه آیا تصمیم به ارسال کمک‌های نظامی گسترده به تل آویو به شروط خاصی ازجمله اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از جان باختن غیرنظامیان فلسطینی وابسته خواهد بود یا خیر، وجود دارد.

این روزها رابطه دموکرات‌ها با یکدیگر و رابطه شان با دولت بایدن شاهد تنش‌هایی بر سر تلاش چپ‌ها برای مرتبط کردن تصمیم ارسال کمک‌های نظامی اضطراری گسترده به اسرائیل در مدت جنگ با حماس، آن هم با شروط خاصی است که اوج اختلاف نظر نمایندگان حزب دموکرات را در زمینه حمایت از دولت یهودی نشان می دهد. 

این موضوع نشان دهنده انحراف آشکار از رویه دیرین کنگره است؛ جایی که قانونگذاران در دهه های مختلف توافق کردند مبالغ هنگفتی برای تأمین مالی نظامی بدون قید و شرط اسرائیل اختصاص دهند. امروز در حالی که اسرائیل در بحبوحه درگیری‌های جاری با حماس است و لحظه به لحظه بر تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی افزوده می شود، تعداد زیادی از نمایندگان دموکرات نسبت به نحوه استفاده از بودجه آمریکا برای کمک به اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند.

احتمال دارد اختلافات در سنای آمریکا به اوج خود رسیده باشد؛ زمانی که سناتور چاک شومر از نیویورک، رئیس اکثریت دموکرات ها گفت، سنا ممکن است کار بر روی بسته ای قانونی را آغاز کند که شامل اقدامات مربوط به کمک هاست.

اختلافات میان دموکرات ها سه شنبه گذشته پشت درهای بسته کنگره و کاخ سفید بالا گرفت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید با حدود 20 سناتور دموکرات ملاقات کرد و آنها نگرانی های خود را در زمینه نحوه استفاده اسرائیل از کمک های آمریکا در میدان جنگ ابراز کردند.

مدتی بعد، تعدادی از دموکرات‌ها با همکارانشان در ضیافت ناهار ویژه ای در ساختمان کنگره، درباره بسته کمک‌ها به اسرائیل و ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه و اطمینان از اینکه اسرائیل تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از جان باختن غیرنظامیان فلسطینی انجام می‌دهد، رایزنی کردند.

سناتور کریس ون هولن، نماینده دموکرات ایالت مریلند که در رأس این تکاپوها قرار دارد (در زمینه ایجاد شروط خاص برای ارسال کمک ها) درباره مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: ما از بایدن، رئیس جمهور می خواهیم در رابطه با طرح ارسال کمک ها و کاهش میزان غیرقابل قبول جان باختگان غیرنظامی از دولت نتانیاهو تضمین صریح دریافت کند.

وی افزود: ما از کابینه ائتلافی نتانیاهو می خواهیم به طور کامل با تلاش های واشنگتن برای ارائه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه همکاری کند. ما باید ضمانت های صریح بگیریم، اما اینکه چگونه به آن دست یابیم، موضوع قابل بحث است.

ون هولن ماه جاری نامه‌ای که به وسیله نیمی از اعضای حزب دموکرات امضا شده بود به بایدن ارسال و در آن نگرانی‌هایی را درباره استفاده خلاف  قوانین بین‌المللی از سلاح‌های اعطا شده به وسیله ایالات متحده مطرح کرد.

دولت بایدن پیش تر به عنوان بخشی از بسته جامع امنیت ملی که شامل میلیاردها دلار بیشتر برای تسریع سرعت ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه است، 14.3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل در جنگ علیه حماس درخواست کرده بود.

هیچ یک از دموکرات ها با این بسته مخالفت نکردند، اما بسیاری از آنها نگران هستند بسته مذکور بررسی نشود. استفاده اسرائیل از تسلیحات تهاجمی سنگین‌تری که به وسیله ایالات متحده ارائه و باعث پمپاژ بیشتر بودجه به آمریکا می‌شود، می‌تواند تلاش‌ها را برای کاهش جان باختگان فلسطینی و ارائه کمک به غیرنظامیان زیر بمباران تضعیف کند.

سناتور چاک شومر سه‌شنبه گذشته گفت: درباره کمک به اسرائیل اختلاف نظر وجود دارد، من این اختلاف نظر را با دولت آمریکا و بلوک سیاسی خود در میان خواهم گذاشت.

در سوی مقابل، جمهوری‌خواهان که مشتاق نشان دادن اختلافات میان دموکرات‌ها بوده اند، پر سر و صداتر عمل می کنند.

اسرائیل از زمان تأسیس در سال 1948، بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی ارائه شده به وسیله ایالات متحده بوده است و 3.8 میلیارد دلار کمک نظامی سالانه دریافت می کند. این، بیش از مبلغی است که آمریکا به هر کشور دیگری، به جز کمک های نظامی اخیر به اوکراین می دهد. گرچه برخی از بندهای بودجه به دنبال توافق صلح و آتش بس در غزه تصویب شد، ولی کنگره پیش تر شروطی برای محدود کردن استفاده از سلاح هایی که اسرائیل از ایالات متحده خریداری می کند، اعمال نکرده بود.

سناتور تیم کین، نماینده دموکرات از ایالت ویرجینیا که نامه به بایدن را امضا کرد، گفت: فکر می‌کنم اینها اهدافی است که همه در آن سهیم هستند و ما فقط سعی می‌کنیم بهترین راه برای دستیابی به آنها را بیابیم.

اگرچه دولت بایدن در ابتدا در حمایت از تلاش‌های اسرائیل برای بیرون راندن حماس از غزه صریح بود، اما به تازگی از اسرائیل خواسته است در حملات خود دقیق‌تر عمل کند تا از تشدید بحران انسانی جدی‌تر جلوگیری شود. هفته گذشته نیز بایدن به خبرنگاران گفت، ایده تحمیل شروط خاص برای کمک به اسرائیل قابل توجه است.

به نوبه خود، سناتور بنجامین ال. کاردین، نماینده دموکرات از ایالت مریلند و رئیس کمیته روابط خارجی گفت: دولت بایدن گفت و گوهای خوبی با اسرائیلی ها داشته و فکر می کنم بایدن بر راهبرد نظامی و کمک های بشردوستانه تأثیر گذاشته است.

دموکرات‌ها که برای تحمیل شروط خود برای ارسال کمک‌ها به اسرائیل فشار می‌آورند، می‌گویند نگرانی‌هایشان نباید به عنوان عقب‌نشینی از حمایت از اسرائیل تلقی شود و مدعی هستند تلاش می‌کنند از بدترین فاجعه انسانی و بحران امنیتی در منطقه جلوگیری کنند.

سناتور پیتر ولش، نماینده دموکرات از ایالت ورمونت گفت: از کمک رسانی به اسرائیل حمایت می کنم و همیشه از آن حمایت کرده ام، اما بزرگترین مشکل من کمک ها به اسرائیل نیست، بلکه بمباران اسرائیل است که تأثیر مخربی بر غیرنظامیان دارد. دولت آمریکا درباره اهدافی که بسته کمکی برای آن استفاده خواهد شد، ازجمله اینکه چرا به سلاح های تهاجمی سنگین نیاز است، شفافیت بیشتری به کنگره بدهکار است.

گنبد آهنین بخش مهمی از زیرساخت های دفاع موشکی اسرائیل است که برای انهدام موشک های تهاجمی حماس استفاده می شود. اسرائیل به دلیل استفاده از بمب های سنگین برای هدف قرار دادن اهدافی در نوار غزه و آسیب های ناشی از آن به غیرنظامیان در منطقه ای پرجمعیت مورد انتقاد قرار گرفته است."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات