صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۳۶۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): درباره زهرای اطهر(علیهاالسلام) هر چه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار بیشتر تدبّر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهد شد. تعجب انسان بیشتر از این جهت است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان در آن شرایط دشوار، بتواند این منزلت عالی را کسب کند. هم عظمت این موجود و این انسان والا تعجب‌آور و شگفت‌انگیز است و هم عظمت مکتبی که این موجود عظیم القدر و جلیل المنزله را پدید آورده است.(۱۳۷۱/۹/۲۵) *هفتم آذر، روز نیروی دریایی را بر نگهبانان خستگی‌ناپذیر دریاها تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
ناامیدسازان
در کنار فعال شدن فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی، موتور انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز به تدریج در حال روشن شدن است. در این میان، خبر حضور حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین به صدر اخبار این روزها بدل شده است. حضوری که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است؛ برخی با حضور وی مخالف هستند و از شورای نگهبان تقاضای عدم احراز صلاحیت او را دارند و برخی حضور او را موجب رونق عرصه انتخابات و افزایش مشارکت مردم می‌دانند.
در این میان، حسن روحانی زبان به سخن گشوده و در نقد جریانی که خط تحریم انتخابات را در پیش گرفته است، گفته است: «ما نزد خداوند و مردم و انقلاب و این نظام مسئولیم. چه پاسخی داریم اگر ما هم رها کنیم و برویم کنار؟ ما که در یک انتخابات امکان شرکت داریم، از ترس اینکه صلاحیت ما را رد کنند یا مردم پای صندوق نروند و رأی ندهند برویم خانه بنشینیم، آیا درست است؟ این کار چه خاصیتی دارد؟» 
دعوت روحانی به مشارکت و اینگونه که قهر و خیابان راهکار حل مشکلات نیست، اقدام مثبتی است که باید آن را به فال نیک گرفت و از او خواست تا آن بخش از هواداران جریانی خود را که بر آتش رادیکالیسم دمیده و اغتشاش و بلوا را دنبال می‌کنند، سر عقل آورد که تداوم این راه نه ممکن است و نه مطلوب و جز خسارت برای این سرزمین نخواهد داشت و اگر که قابل هدایت نیستند، بدون رودربایستی از آنان اعلام برائت کند. اما روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش تلاش می‌کند رقیب سیاسی خود را تخطئه کند و مدعی شود: «هدف آنها این است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قهر کنند و همه کنار بروند و انتخابات را حتی با شرکت ۳۰ درصد هم که شده برگزار کنند.»
در این باره باید گفت، متأسفانه پرچم‌دار کاهش مشارکت و تزریق سیاست ناامیدسازی به جامعه در طول دو سال گذشته دوستان آقای روحانی بوده‌اند. آنان در گامی وسیع‌تر حتی با ایجاد اخلال در امر حکمرانی (که مهم‌ترین آن خلق بلوای پاییزی سال ۱۴۰۱ است) در مسیر ناامیدسازی مردم گام برداشتند! با دمیدن در آتش جنگ شناختی تمام عیار دشمن آسیب‌های مادی و معنوی بسیاری بر مردم و کشور تحمیل کردند و تلاش کردند خدمات دولت انقلابی در ذهن و قلب جامعه ننشیند و روزی نیست که تریبون‌ها و رسانه‌های این جریان القاء یاس و ناامیدی نکرده و مردم را نسبت به حضور در پای صندوق رأی بی‌انگیزه نکنند! لذا آقای روحانی بیش از هر کسی باید نگران هم‌پیمانان خود باشد!    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
اخطار نیروی دریایی سپاه به ناو هواپیمابر آمریکایی
«نیروی دریایی» یکی از راهبردی‌ترین شاخه‌های نیروهای نظامی در سراسر دنیا قلمداد می‌شود. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ضمن انجام رسالت‌های گوناگون در حوزه امنیت‌آفرینی در دریاها و همچنین ایجاد بازدارندگی در برابر سایر بازیگران بین‌المللی موفق شده است یک نظم دقیق و همراه با اقتدار و قدرت را در کنترل آب‌های سرزمینی، به ویژه در کنترل تنگه هرمز به منزله استراتژیک‌ترین مسیر عبور و مرور انواع شناورها ایجاد کند. به نقل از خبرگزاری‌های داخلی، سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره نحوه کنترل ورود و خروج کشتی‌ها و شناورهای مختلف به خلیج‌فارس گفت: «دو روز قبل وقتی که ناو هواپیمابر آمریکایی ‌وارد خلیج‌فارس شد، به تمامی سؤالات ما پاسخ دادند؛ به گونه‌ای که وقتی ‌شناورهای سپاه را در جلوی روی خودشان دیدند، سریعا به سمت جنوب خلیج‌فارس رفتند. در واقع، نیروی دریایی سپاه با پهپادها و ریزپرنده‌های خود ‌‌بالای سر آنها قرار گرفته و ضمن اخطار دادن به آنها بالگردهای‌شان را مجبور به پرواز دقیقا بالای سر ناو خودشان کرد تا اقدام به هرگونه ماجراجویی دیگری نکنند.» سردار تنگسیری در ادامه افزود: «ناو آمریکایی از دستورات ما تمکین کرد؛ ما نیز از همه تحرکات آنان فیلم و عکس داریم و این بار که وارد شدند نسبت به بار قبل تمکین بسیار بیشتر و همکاری بهتری داشتند.» نکته حائز اهمیت این است که هر گونه ورود و خروج به خلیج‌فارس از سوی نیروی دریایی سپاه کنترل می‌شود و این اصل اساسی را همه کشور‌ها و نیرو‌های نظامی پذیرفته‌اند. در هنگام انجام این مأموریت مهم همه بازیگران ملزم به استفاده از زبان فارسی برای ارتباط با نیرو‌های ایرانی هستند. واضح است که این کنترل تردد به معنای امنیت‌آفرینی و جلوگیری از هرگونه تنش و ماجراجویی در منطقه است. رصد رفتار ناو‌های آمریکایی و اروپایی در خلیج‌فارس سبب شده است که شاهد رفتار عقلانی از سوی این ناو‌ها باشیم. حضور ناو‌های آمریکایی در منطقه نمی‌تواند گزاره‌ای امنیت‌آفرین در منطقه قلمداد شود. رهبر معظم انقلاب نیز در همین باره می‌فرمایند: «امنیت خلیج‌فارس مربوط به کشورهای این منطقه است که دارای منافع مشترک هستند و نه آمریکا. بنابراین امنیت منطقه خلیج‌فارس باید به وسیله کشورهای همین منطقه تأمین شود.» رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا به دنبال تأمین امنیت منطقه خلیج‌فارس نیست و صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را هم ندارد، ادامه می‌دهند: «اگر منطقه خلیج‌فارس امن باشد، همه کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد، اما اگر خلیج‌فارس ناامن شود، برای همه کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.»      
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
نظرسنجی‌ها درباره انتخابات اسفندماه چه می‌گویند؟
رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به نتایج موج اول پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، گفت: «اولین موج پیمایش‌های انتخاباتی با عنوان «مشارکت سیاسی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آبان ماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در سراسر کشورمان به صورت حضوری اجرا شده است که بر این اساس ۳۵/۳ درصد اظهار می‌کنند قطعاً و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند و ۲۸/۷ درصد در حال بررسی بوده و هنوز تصمیم نگرفته‌اند.» «حسن مسلمی نایینی» در ادامه گفت: «می‌توان انتظار داشت پس از تأیید صلاحیت نامزدهای نهایی مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مشارکت جدی‌تر شود و به تدریج افزایش ‌یابد، در این زمینه لازم است چهار اصل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، یعنی امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات پیش رو، مورد توجه همه مسئولان مربوطه قرار گیرد.»
 
 
▼ اخبار 
واقعیت نام‌نویسی نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات چیست؟
«محمود علیزاده‌طباطبایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه این حزب خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: «جمع‌بندی اصلاح‌طلبان به این ترتیب بود که در انتخابات شرکت کنند، اما با طرح پیش‌ ثبت‌نام که در مجلس تصویب شد، امکان حضور را از اصلاح‌طلبان گرفتند که این اقدام برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب است که بر حضور حداکثری تأکید کردند. در حقیقت مجلس و شورای نگهبان با تصویب این قانون، عملاً با نظر رهبری در مورد انتخابات و برگزاری انتخابات پر شور مخالفت کردند، در نتیجه وقتی قضیه پیش ثبت‌نام مطرح شد، شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد، هیچ‌کدام از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام نکند.» گفتنی است، علیزاده در حالی مدعی می‌شود که عدم ثبت‌نام اصلاح‌طلبان در انتخابات به دلیل قانون مجلس است که پیشتر روزنامه «شرق» افشا کرده بود اصلاح‌طلبان از استقبال نکردن مردم به این جریان نگران هستند و تصمیم گرفتند وارد انتخابات نشوند.
 
رشد ۱/۷ درصدی اقتصاد ایران
مرکز آمار ایران گزارش مقدماتی خود از تغییرات تولید ناخالص داخلی در تابستان ۱۴۰۲ را منتشر کرد. براساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی در تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با تابستان سال گذشته ۷/۱ درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت هم ۴/۲ درصد گزارش شده است. طبق جدول ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی منفی ۳/۲ درصد، بخش نفت و گاز ۲۵/۶ درصد، معادن ۱/۷ درصد، صنعت ۲/۶ درصد، تأمین آب، برق و گاز طبیعی منفی ۶/۳ درصد، ساختمان ۲/۹ درصد و خدمات ۷/۵ درصد بوده است. در تابستان امسال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۴/۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در اجزای تشکیل سرمایه، تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات ۶/۱ درصد و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان ۲/۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، به‌معنای افزایش ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه خرید ماشین‌آلات و احداث ساختمان و بناست.
 
اقتصاد صهیونیست‌ها همچنان در شوک است
«بلومبرگ» در گزارشی نوشت، شوک عملیات طوفان‌الاقصی به شرکت‌های اسرائیلی بسیار شدید بود، زیرا با وجود اینکه مدتی از جنگ گذشته است، بیش از یک سوم شرکت‌های اسرائیلی هنوز شروع به کار نکرد‌ه‌اند. بلومبرگ با بیان اینکه اقتصاد رژیم صهیونیستی هنوز تا بازگشت به ظرفیت واقعی خود فاصله دارد، گفت: «هنوز ۲۰ درصد از کسب‌وکارها و شرکت‌ها در جنوب اسرائیل(شهرک‌های صهیونیست‌نشین همجوار غزه که هدف عملیات طوفان‌الاقصی قرار داشتند) تعطیل و بسته هستند، زیرساخت‌ها آسیب دیده و ساکنان آنجا تخلیه شده‌اند.» بر اساس این گزارش، همچنین، بیش از یک سوم شرکت‌های ساختمانی در سرزمین‌های اشغالی در بازگرداندن کارگران و کارمندان خود با بحران مواجه هستند و هزینه جنگ غزه حدود ۴۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
 
کودکان غزه آمریکا را شکست دادند
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تنفر ایجاد شده از رژیم صهیونیستی و آمریکا در صحنه بین‌الملل، گفت: «تنفری که امروز در کشورهای مختلف نسبت به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و آمریکا به وجود آمده، ارزشمند است.» «حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی» بیان کرد: «علت عصبانیت آمریکا و صهیونیست‌ها تنها به دلیل شکست ترمیم‌ناپذیر آنها در نبرد طوفان‌الاقصی نیست، بلکه عمده عصبانیت آنها از خنثی شدن توطئه‌های‌شان علیه فلسطینی‌ها با تلاش رزمندگان جبهه مقاومت است.» وی با بیان اینکه در نبرد طوفان‌الاقصی رژیم صهیونیستی از رزمندگان جبهه مقاومت شکست خورد، اضافه کرد: «در اقدامات بعدی تمام جبهه استکبار از جمله آمریکا، اروپا از کودکان غزه شکست خوردند و این شکست خیلی بزرگ‌تر بود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا» درباره تأثیرگذاری جریان اعتدال با محوریت حسن روحانی بر معادلات انتخابات اسفند گفت: «آقای روحانی و مجموعه‌ای از دوستان او به ویژه نیروهای حزب اعتدال و توسعه قطعا همفکری‌ها و همراهی‌هایی با هم داشتند و دارند؛ ولی بعید به نظر می‌رسد این مجموعه بتواند نمایندگی اصلاحات را در انتخابات آینده به دست بگیرد.» وی افزود: «افراد منتقد زیادی در درون اردوگاه اصلاحات نسبت به آقای روحانی و عملکرد دولت او وجود دارند که حاضر نیستند پرچم جریان‌شان دست آقای روحانی باشد.» 
 
 نظرسنجی صورت گرفته در اراضی اشغالی در ساعات منتهی به آتش‌بس موقت(در حالی که خبر آتش‌بس موقت اعلام شده بود) نشان می‌دهد، در صورت برگزاری انتخابات دوباره در اراضی اشغالی، احزاب ائتلافی کنونی مجموعا ۴۱ کرسی و احزاب مخالف نتانیاهو ۷۹ کرسی را به دست خواهند آورد. این فاجعه‌بارترین نظرسنجی ممکن علیه نتانیاهو و همراهانش محسوب می‌شود. واقعیت امر این است که جنگ غزه به عامل شکست و تباهی نتانیاهو تبدیل شده است.
 
شبکه «سی‌ان‌ان» که به حزب دموکرات نزدیک است، در گزارشی ضمن برشمردن مشکلات گریبانگیر آمریکا اذعان کرد: «بایدن در سیاست خارجی، بیشتر خرابکاری می‌کند تا رفع مشکل.» سی‌ان‌ان می‌نویسد: «آمریکا اکنون خود را در سه بحران عمده ژئوپولیتیکی در سه نقطه دوردست جهان گرفتار کرده و کشور را در برابر سه قدرت مهم قرار داده است، آن هم از طرف سه کشوری که آمریکا با آنان پیمان اتحاد ندارد: اسرائیل، اوکراین، تایوان.»
 
«سیدمحمدهادی سبحانیان» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در تشریح افزایش درآمدهای پایدار و تحقق بودجه بدون نفت گفت: «سهم اصناف و مشاغل از تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ درصد است ولی سهم آنان از مالیات کل کشور کمتر از ۵ درصد است. برای اصلاح این مسئله گام‌هایی برداشته شده و در نتیجه در هفت ماهه نخست سال جاری، مالیات‌ستانی از مشاغل رشد بیش از ۹۲ درصدی داشته است.»
 
نشریه «the nation» در گزارشی به استاندارد دوگانه مقامات ورزشی جهان انتقاد کرد و نوشت: «چطور کمیته ملی المپیک، روسیه را جریمه می‌کند؛ ولی رفتاری متفاوت با اسرائیل دارد! آیا این رژیم نباید جریمه شود یا از المپیک ۲۰۲۴ محروم شود؟»
 
وزیر ارتباطات گفت: «۵ ماهواره جدید تا پایان سال در مدار زمین قرار خواهد گرفت.» «زارع‌پور» افزود: «دو پرتاب ماهواره توسط سپاه، دو پرتاب توسط وزارت دفاع و یک پرتاب خارجی هم خواهیم داشت که در مجموع ۵۵ ماهواره در مدار قرار خواهد گرفت.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات