صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۷۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از مهم‌ترین روزهای سال، روز نیمه شعبان است که هم مصادف با ولادت ذی‌جود و مسعود حضرت بقیةاللَّه رواحنافداه شده است و هم شب و روز نیمه شعبان از لیالی و ایام متبرکند. شب نیمه شعبان، شب بسیار متبرکی است. تالی تلو لیالی قدر و وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات باری‌تعالی‌ و طلب و درخواست است.(۱۳۷۶/۹/۲۵) *ولادت با سعادت قطب عالم امکان، منبع خیر و برکات، مهدی موعود(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و روز سربازان گمنام امام زمان(عج) را تبریک می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
فراتر از دموکراسی‌ها
باید پذیرفت جمهوری اسلامی ایران در میان نظام‌های سیاسی دنیا، کشوری خاص و متمایز است. میزان مشارکت مردم در کشورهایی که در آن انتخابات برگزار می‌شود و به طور کلی نظام‌های سیاسی مدعی دموکراسی در بسیاری از مواقع، به ویژه در سال‌های اخیر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است؛ برای نمونه، میزان مشارکت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ایالات متحده آمریکا هیچ گاه از ۵۰ درصد بیشتر عبور نکرده و به مراتب کمتر از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. نگاهی به آمار میزان مشارکت در انتخابات کنگره آمریکا نشان می‌دهد، میزان مشارکت در این انتخابات در سال ۲۰۰۶، حدود  ۴۰/۱ درصد بوده، در سال ۲۰۱۰، ۴۱ درصد، در سال ۲۰۱۴،  ۳۶/۷ درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۴۹/۶ درصد رسیده، اما نتوانسته است از ۵۰ درصد عبور کند. یا انتخابات مجلس قانون‌گذاری فرانسه در سال ۲۰۲۲ برای انتخاب ۵۷۷ نماینده این مجلس که به دور دوم کشیده شد، به ترتیب با مشارکت ۴۷/۵ و ۴۶/۲ درصدی مردم این کشور همراه بود. این در حالی است که میزان مشارکت مردم در مرحله اول این دور از انتخابات در مقایسه با دور قبلی ۱/۲ درصد کمتر شده است.
در مثالی دیگر انتخابات پارلمانی سال ۱۹۷۵ در پرتغال با مشارکت ۹۱/۷۳ درصدی مردم همراه بود، اما این رقم در انتخابات سال ۲۰۱۹ به زیر ۵۰ درصد رسید. در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نیز وضعیتی مشابه تکرار شد و ۴۸/۷۰ درصد مردم پای صندوق رأی رفتند. در بسیاری از کشورهای اروپایی، همچون جمهوری چک، دانمارک، سوئد و سوئیس مشارکت‌ها پایین بوده، به گونه‌ای که در سوئیس از سال ۱۹۴۷ به بعد آمار مشارکت نزولی بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۴۵/۱۲ درصد کاهش یافته است.
حالا به عبارت صدر این یادداشت که نوشتیم جمهوری اسلامی ایران کشور خاص و متفاوتی است، برمی‌گردیم. در حالی‌که وضعیت مشارکت در انتخابات در کشورهای گوناگون دنیا مشخص است، رسانه‌های وابسته به امپراتوری غرب بر روی انتخابات ایران به طرز بی‌سابقه‌ای متمرکز هستند تا کوچک‌ترین نقص را در انتخابات ۱۱ اسفندماه ضریب داده و به مثابه نقطه چالش و بحران برای جمهوری اسلامی ایران معرفی کنند. 
در این میان، آمارها به ما می گوید که معدل مشارکت مردم در ادوار انتخابات مجلس ۵۸/۸ درصد بوده است؛ عددی که وقتی در کنار میانگین ۶۶/۶ درصدی مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد موضوع مشارکت مردم ایران در انتخابات با وجود شدیدترین فشارهای تبلیغاتی و مشکلات اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، فراتر از میانگین نظام‌های دموکراتیک در جهان است.       
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
هجمه بی‌سابقه علیه ریل‌گذار توسعه
اگر چه انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همیشه شاهد هجمه‌های ضد انقلاب بوده است، اما انتخابات اسفند‌ماه امسال را باید بی‌نظیرترین یا حداقل کم‌نظیرترین انتخابات از حیث شدت و پیچیدگی هجمه‌ها علیه آن (قبل از شروع رأی‌گیری) در نظر گرفت. این پیچیدگی به حدی است که حتی خواص و جریان‌های دلسوز ایران و اسلام نیز در دام پهن شده از سوی دشمن قرار گرفتند و به نوعی مخرج انتقاد آنها با مخرج دشمنی دشمنان یکی شد و ناخواسته در مسیر تکمیل کردن نقشه خطرناک دشمن قرار گرفتند.
البته ما منکر نقدها و ضعف‌های مجلس فعلی و برخی نمایندگان آن نیستیم؛ اما هجمه‌ها و سیاه‌نمایی‌ها علیه این مجلس و ایجاد ناامیدی در مردم بی‌سابقه است. به نظر می‌رسد این سیاه‌نمایی‌ها زمانی فزونی یافت که از سوی رهبر معظم انقلاب مدال انقلابی بودن بر سینه آن گماشته شد. در واقع فارغ از نقدهای موجود و مترتب بر برخی نمایندگان، نوک پیکان سیاه‌نمایی‌ها تنها علیه این مجلس و جمهوریت نظام نبود بلکه در همه این چهار سال و به ویژه ماه‌های اخیر غرض آن بوده که واژه انقلاب و انقلابی را نیز هدف قرار دهند تا با بزرگنمایی ضعف‌های مجلس، انقلاب و انقلابی‌گری را ناکارآمد جلوه دهند. لذا برخی رسانه‌ها، ضعف‌های یک نماینده متخلف را با تیتر «نماینده مجلس انقلابی» منتشر می‌کردند. 
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طراحی بیگانگان، جلوگیری از برگزاری انتخابات و به انحراف کشاندن نتیجه آن در ایران بود که تلاش‌هایی را هم انجام دادند، اما چون مأیوس شدند، در سال‌های اخیر، تمرکز خود را بر زیر‌سؤال بردن انتخابات و نهاد آن قرار داده‌اند. لذا تخریب شورای نگهبان و القای بی‌فایده و دستوری بودن انتخابات را در دستور کار قرار دادند تا نهادی را که نماد جمهوریت نظام و ریل‌گذار توسعه است، تضعیف کنند. در واقع، تضعیف نهاد انتخابات و القای بی‌تأثیر بودن رأی مردم یا تشویق به مشارکت نکردن، برای کند کردن حرکت توسعه و پیشرفت ایران است‌. بدیهی است که انتخابات پرشور و حداکثری براساس بصیرت و آگاهی، در نحوه ریل‌گذاری حرکت کشور و جهت‌گیری آن بسیار تأثیرگذار است، به ویژه که دولت فعلی تاکنون از حیث رویکردی و جهت‌گیری در مسیر درست قرار دارد و از حیث عملکردی نیز برای بهبود شرایط نیازمند ریل‌گذاری درست از سوی مجلس است. اگر مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم و فناوری و استقلال و عزت ملی باشد، ریل‌گذاری آن در جهت این هدف‌ها خواهد بود، اما اگر مجلس مرعوب غرب و آمریکا، و به دنبال حاکمیت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت خواهد بود و کشور را به مسیر بدبختی هدایت خواهد کرد. بنابراین، هجمه‌ها علیه انتخابات و ناامید کردن مردم تنها در جهت تضعیف جمهوریت نظام و ممانعت از ریل‌گذاری توسعه و پیشرفت در کشور است.     
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
طرح نتانیاهو برای غزه پس از جنایت
«بنیامین نتانیاهو» طرح خود برای اداره نوار غزه پس از جنگ را به کابینه امنیتی ارائه کرده است. پیشتر نیز گزارش‌هایی در این باره منتشر شده بود، اما اکنون نتانیاهو آن را علنی کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، طرح نتانیاهو کنترل امنیتی و اداره کامل کل باریکه غزه به دست ارتش اسرائیل را شامل می‌شود. طبق این طرح، اداره نوار غزه از طریق «مقامات محلی با تجربه و حرفه‌ای» مدیریت خواهد شد که ارتباطی با «کشورها یا سازمان‌های حامی تروریسم» ندارند. در این گزارش از تشکیلات خودگردان فلسطینی که کرانه باختری را اداره می‌کند، نامی برده نشده و مشارکت آنها در اداره آینده نوار غزه را منتفی نمی‌کند. نشریه «تایمز اسرائیل» می‌گوید، این طرح شامل پیشنهادهایی برای انتصاب مقامات فلسطینی‌ای که هیچگونه ارتباطی با حماس یا کشورهای حامی «تروریسم» ندارند، در غزه است. براساس این طرح ارتش رژیم صهیونیستی قادر خواهد بود در سراسر نوار غزه در دوره‌ای که آن را «دوره میانی» نامگذاری کرده‌، به عملیات نظامی دست بزند.
 
 
▼ اخبار 
ترامپ اطلاعات طبقه‌بندی را لو داد!
«دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ اخیر خود با شبکه «فاکس‌نیوز» در کارولینای جنوبی نگرانی کارشناسان مسائل امنیتی را در این کشور به همراه داشته است. در حال حاضر، مسئله این است که آیا دونالد ترامپ یک بار دیگر اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمریکا را لو داده یا اینکه تنها در تلاش بوده است تا رأی‌دهندگان را برای رأی دادن به خودش بترساند. ترامپ در آن مصاحبه گفت: «می‌توانم صادق باشم؟ من هم نگران ایمنی آنها (مردم) هستم. این مردم، یعنی همه کسانی که الان در این اتاق هستند، الان در معرض خطر قرار دارند.» وی اضافه کرد: «ما یک سلاح هسته‌ای داریم که اگر نیویورک را بزنیم، کارولینای جنوبی هم همراه آن نابود می‌شود. من درباره ایمنی آنها نگرانم.» نحوه رفتار او با اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به گونه‌ای بوده که جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه او را از دریافت گزارش‌های اطلاعاتی که معمولاً به رؤسای‌جمهور سابق ارائه می‌شود، محروم کرده است.
 
امنیت پایدار نتیجه هم‌افزایی جامعه اطلاعاتی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت روز سربازان گمنام امام زمان(عج) تأکید کرد: «بی‌شک بهره‌مندی میهن اسلامی از نعمت عظیم و بی‌بدیل امنیت پایدار در شرایط پر تلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و همت، همدلی، همکاری و هم‌افزایی هوشمندانه و خلل‌ناپذیر جامعه اطلاعاتی کشور به ویژه نقش آفرینی‌های راهبردی وزارت اطلاعات بوده و با الطاف خداوندی موجبات افتخار ایران و ایرانی در عصر حاضر را رقم زده است.» «سرلشکر پاسدار محمد باقری» خاضعانه سجده شکر بر آستان قدس الهی ساییده و دوام توفیق و سربلندی سربازان گمنام امام زمان(عج) در انجام مأموریت‌های خطیر، تحت عنایات حضرت ولی عصر(عج) و تبعیت از تدابیر، منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای را از درگاهش طلب می‌کنم.
 
انتخابات سرنوشت‌ساز
«سردار حسین سلامی» اظهار کرد: به عنوان یک سرباز کوچک که برای خودم هیچ منزلتی جز خدمت و فداکاری برای مردم قائل نیستم از ملت ایران درخواست می‌کنم انتخابات پیش‌رو را بسیار سرنوشت‌ساز بدانند و برای رضای خداوند متعال و حمایت از وطن، اسلام، رهبر معظم انقلاب و اعتقادات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.» فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه انتخابات شاخص دقیق و واضحی از مردم‌سالاری در ایران است‌، افزود: «در جامعه ما همه نهادها و ارکان اساسی و ضروری کشور براساس ساختارهای مردم‌سالارانه شکل گرفته و مشارکت بالای مردم در انتخابات حاکی از وجود نشاط سیاسی در کشور است.» وی با بیان اینکه دشمن با توطئه‌های متفاوت به دنبال تحقق آرزوها و اهداف شوم خود است، گفت: «حضور پرشور مردم در صحنه باعث می‌شود دشمنان در محاسبات خود بازنگری کنند و از توهمات و آرزوهای باطل خود فاصله بگیرند.»
 
نقشه دشمن برای ایجاد ناامنی در ۲۲ بهمن
رئیس کل دادگستری اصفهان با بیان اینکه با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان اصفهان، در ماه‌های گذشته تعدادی تروریست و عناصر معاند ‌در سطح استان ‌دستگیر شدند، اظهار داشت: «در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن هشت تروریست ‌با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان اصفهان دستگیر شدند.» «حجت‌الاسلام اسدالله جعفری» اضافه کرد: «نیروهای وزارت اطلاعات در استان همچنین در راستای مبارزه با عناصر تروریستی وابسته به گروهک‌های معاند در ماه‌های گذشته موفق به دستگیری‌ ۱۳ تروریست در اصفهان شدند و از آنها ۵۵ بمب دست‌ساز و ‌تعداد انبوهی سلاح غیر‌مجاز کشف شد‌.‌» رئیس کل دادگستری اصفهان با بیان اینکه همچنین با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) شبکه بهائیت در منطقه سرکوب شد، گفت: «در راستای مبارزه با قاچاق داروهای حساس و مورد نیاز مردم در استان اصفهان، ۲۱ قاچاقچی ‌دستگیر شد‌ند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
نامه «حسن روحانی» به شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ارسال شد. دو نامه‌ قبلی دکتر روحانی به شورای نگهبان بی‌پاسخ مانده است. «هادی طحان‌نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان درباره پاسخگو نبودن این شورا به نامه‌های حسن روحانی برای بیان دلایل ردصلاحیتش گفته بود: «اولویت ما بررسی صلاحیت کسانی است که شکایت داشتند. نسبت به کسانی که شکایت نداشتند، هنوز وارد بررسی نشدیم که وارد بررسی آن هم می‌شویم. نسبت به افرادی که شکایتی را ثبت نکردند، حتماً رسیدگی می‌کنیم و حق قانونی آنهاست.»
 
در راستای مجازات تروریست‌های جنوب شرق کشور، عملیات دستگیری اسماعیل شه‌بخش از سرکردگان گروهک تروریستی جیش‌العدل و عامل اصلی عملیات‌های تروریستی اخیر در جنوب شرق کشور به دست نیروهای امنیتی برون‌مرزی انقلاب اسلامی در خاک پاکستان به اجرا در آمد. در پی اجرای این عملیات پیچیده اطلاعاتی و مقاومت تروریست‌ها، اسماعیل شه‌بخش و همراهان وی در درگیری مسلحانه به دست نیروهای امنیتی انقلاب اسلامی به هلاکت رسیدند.
 
گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف» اعلام کرد، ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. طبق این بیانیه، ایران در ژانویه ۲۰۲۴ در گزارش خود هیچ تغییری در «برنامه اقدام» ارائه نکرده است. در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی گفته است، بررسی وضعیت ایران و کره شمالی را متوقف کرده و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه قرار دارند و از کشورهای عضو خواسته شده که در قبال این دو کشور اقدامات نظارتی مضاعف و ضروری را اتخاذ کنند.
 
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی در دولت آمریکا ادعا کرد، تعدادی از کشورهای عربی ابتکار عملی برای روز بعد از جنگ در غزه تهیه کرده‌اند. بر اساس این ادعا، برنامه این کشورهای عربی که نام‌شان ذکر نشده است شامل بندی درباره ادغام جنبش حماس در سازمان آزادی‌بخش فلسطین می‌شود. این منابع افزودند: «برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ‌سفید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده است تا در کابینه در مورد روز بعد از جنگ غزه گفت‌وگو کند.»
 
«اسحاق جهانگیری»، چهره اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس جمهور در هشت سال دولت های حسن روحانی در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» به اصلاح‌طلبان تحریمی هشدار داده است: «دوستانی كه خود را از انتخابات كنار می‌كشند، فرصت نقد كردن را هم از خودشان می‌گیرند. انتخابات یك فرصت است، فرصتی كه در بطن آن مسائل كشور نقد شود. (مسائل) باز و گفته شود كه مسائل كشور چیست؟»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات