صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما [باید] وضع فرهنگى مطلوب کشور را تصویر کنیم و اجزاء متشکل آن را در مقابل خودمان ترسیم کنیم، بعد ببینیم کجاها اولویت دارد، کجاها احتیاج به مراقبت بیشتر دارد؛ به آنجاهایى که در این مدت مغفول‌عنه باقى مانده، برسیم و مسئله را دنبال کنیم؛ یک جاهایى سرمایه‌گذارى بیشترى لازم دارد، به اینها توجه کنیم. این، مهندسى فرهنگى است.(۱۳۹۰/۳/۲۳)
 
 
▼ حرف روز
انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
امروز سی و نهمین سالگرد تأسیس و تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذر ماه ۱۳۶۳ با فرمان امام خمینی(ره) است. رهبر انقلاب اسلامی در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۲۳ صادر شد، اولویت‌هایی را برای شورا مشخص کردند؛ نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز، به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های تمدنی، ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله فرهنگ. حقیقتاً، همین دو فرمان اصلاحی و انقلابی رهبر معظم انقلاب در سایه مساعی و اهتمام اعضا و دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به منصه عمل و ظهور برسد، به مثابه انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود و می‌تواند بر بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی امروز کشور غلبه نماید. امروز لبه برنده جنگ ترکیبی و شناختی دشمنان قسم خورده و خبیث انقلاب و اسلام و ایران متوجه فرهنگ، تمدن و ارزش‌های دینی جامعه است و مسلم است که راه علاج آن این است که بعد فرهنگی زیست مردم تقویت و تعمیق شود. یعنی همان طور که تمام نقشه‌ها و طراحی‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و چشم‌انداز تمدنی آن دارای پیوستار فرهنگی اومانیستی و سکولاریستی غربی برای هدف قرار دادن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است، تمام طراحی‌های ما هم باید پیوست مهندسی شده فرهنگی داشته باشد. جالب است که رهبر معظم انقلاب در ادامه حکم‌شان «شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان» دانسته‌اند.
مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاه‌های متصدی آن به سمت ارزش‌ها و هدف‌ها و آرمان‌های انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است. مبتنی بر همین مأموریت‌ها و وظایف لازم است آسیب‌های امروز جامعه را در حوزه‌های فرهنگی از جمله حجاب و عفاف، فرهنگ شهروندی، فرهنگ عمومی، پایبندی به فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و صدها مشکل را مورد توجه قرار داد و برای آنها نسخه و راه‌حل اندیشید. به نظر می‌رسد شورای‌عالی انقلابی فرهنگی لازم است با هدف قرار دادن تمدن نوین اسلامی، رهیافت‌های جدیدی را برای پاسخ به مسائل جدید و نگاه تحولی به فرهنگ و سبک زندگی در روزگار جدید جست‌وجو کند. امروز جامعه انتظار دارد که خروجی اقدامات سازمان‌های عریض و طویل فرهنگی کشور «استقرار عدالت و رفع تبعیض» باشد و مبارزه با با همه مصادیق تبعیض، فساد و ظلم مقابل چشم همگان قرار داشته باشد.
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
مثل دو لبه قیچی!
آیت‌الله رئیسی ظهر جمعه ۱۷ آذرماه در ادامه برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان البرز، در اجتماع مردم شهر کرج، خطاب به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف توجه به ارباب رجوع و حساسیت و پرهیز نسبت به روابط ناسالم اداری، رشوه و پارتی‌بازی در نظام اداری کشور را گوشزد کرد و افزود: ما با مردم پیمان بسته‌ایم که ضمن اصلاح بسترهای فسادزا یک نظام اداری عادلانه در کشور بنا کنیم و یقین بدانید در برخورد با فساد به هیچ‌کس و در هیچ سطحی رحم نخواهد شد. محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز (شنبه ۱۸ آذرماه) در دانشگاه علم و صنعت در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان، اظهار کرد: مشی دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور مشی مبارزه با فساد محکم و صریح است. و این بحث صرفاً نمایشی نیست. هرجایی فسادی دیدند محکم برخورد کردند. فرقی هم برایشان ندارد دور باشد یا نزدیک، اداری باشد یا غیر اداری. وی با اشاره به برخورد قاطع دولت و قوه قضائیه با فساد، گفت: در موضوع چای دبش قوه قضائیه و دولت مثل دو لبه قیچی با فساد برخورد کردند و در زمان اطلاع این فساد را قطع کردند. در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است: «همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است.» دولت سیزدهم برای تحقق این شرط مشروعیت، از ابتدای شروع به کارخود، اقدامات قابل توجهی کرده است، ازجمله این اقدامات می‌توان به انتشار بسیاری از فهرست‌های مالی، نظارت و کنترل در موضوع حقوق‌ها و دستمزدها در موضوع شفافیت، فعال شدن سامانه‌های همچون سامانه تجارت برای کاستن بسیاری از فسادها، تدبیر و فرمان رئیس‌جمهور برای راه‌اندازی مجموعه بازرسی و مبارزه با مفاسد و جایگاه نمایندگی و اختیارات ویژه به آن، راه‌اندازی ستاد خبری مبارزه با مفاسد اقتصادی، راه‌اندازی ستادی بین قوه‌ای برای مسائل مبارزه با فساد ذیل معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد. همین راه‌اندازی‌ها، قاطعیت و جدیت در مبارزه با فساد موجب گردیده است که کشف چنین فسادی، تصادفی نباشد بلکه کاملاً در ساختار اداری کشور کشف و پیگیری صورت پذیرد.
کشف فساد و پیگیری آن شرط لازم برای مبارزه با فساد است لکن کافی نیست. ریشه‌کنی این اژدهای هفت سر در گرو همت و جدیتی مضاعف در حذف و اصلاح مواردی است که با شدت و ضعف‌هایی دامنگیر جامعه ماست: فقدان سامانه و روشی رقیب‌محور، شفافیت اطلاعاتی ناقص، انحصاری بودن برخی بازارها، محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌های تجاری و ارزی، ساختار غیر رقابتی و متمرکز بانکی، موانع ساختاری و تشکیلاتی در برخی نهادهای نظارتی، بروکراسی فوق‌العاده زیاد و مقررات دست و پاگیر دولتی، ارجحیت روابط بر ضوابط از جمله بسترهای قابل اصلاح است که سرعت و دقت و هدفمندی را می‌طلبد.                                 
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
در جلسات محرمانه منافقین چه می‌گذرد؟
پس از فروپاشی و افزایش گسست‌ها در گروهک منافقین کادر رهبری سازمان تصمیم گرفتند برای جلوگیری از ریزش نیروها، اجازه حضور اعضای عادی در چند نشست محرمانه و بیان انتقادات خود در حضور مژگان پارسایی و فهمیه اروانی دو مقام ارشد حاضر در اشرف ۳ را صادر کنند که تصمیمی بی‌سابقه در این گروهک بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده در یکی از همین نشست‌ها که با حضور فهمیه اروانی برگزار گردیده، اعضای عادی حاضر در جلسه که بسیار عصبی بودند، انتقادات شدیدی را نسبت به گروهک و مسئولان آن مطرح کرده‌اند. فضای انتقادی در این نشست به سمتی می‌رود که اروانی جلسه را ترک می‌کند. با خروج اروانی از جلسه، بین اعضا و کادر معترض و برخی مسئولان درگیری لفظی صورت می‌گیرد که مسئولان اشرف ۳ با انتقال معترضان به بازداشتگاه سعی می‌کنند فضای تشنج و شورش را تا حدودی کنترل کنند.
 
 
▼ اخبار
همه به جز صهیونیست‌ها
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که این کشور اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که عازم فلسطین اشغالی هستند، از آب‌های یمن عبور کند، مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم غزه باشند. سریع همچنین گفت: هر کشتی که عازم رژیم صهیونیستی باشد، هدف مشروعی برای ما خواهد بود. به همه کشتی‌ها و شرکت‌ها هشدار می‌دهیم که هیچ ارتباطی با بندرهای رژیم صهیونیستی نداشته باشند. وی با اشاره به اینکه تصمیم ممانعت از عبور همه کشتی‌ها به سمت فلسطین اشغالی را از همین لحظه اجرایی می‌کنند، تصریح کرد: تصمیم جلوگیری از ورود کشتی‌های خارجی به این رژیم پس از آن اتخاذ شد که اجازه ندادیم کشتی‌های صهیونیستی از دریاهای سرخ و عرب عبور کنند. سرتیپ یحیی سریع در پایان گفت: نیروهای مسلح یمن خواستار ادامه حرکت همه کشتی‌هاست، به جز کشتی‌هایی که مربوط به صهیونیست‌ها باشد یا به بندرهای رژیم صهیونیستی، کالا منتقل کند. وی تأکید کرد حملات ارتش یمن به اراضی اشغالی فلسطین و همچنین جلوگیری از کشتی‌های صهیونیستی در دریای مکران و دریای سرخ تا زمان توقف تجاوزات علیه غزه ادامه خواهد داشت.
 
اعتراف به قدرت تحریم
یک وبگاه آمریکایی نوشت: تحریم شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی استارباکس قدرت تأثیر اعتراضات اقتصادی علیه حمایت از اسرائیل را ثابت کرده است. شرکت جهانی استارباکس با از دست دادن میلیاردها دلار در نتیجه پویش تحریمی که در جهان علیه این شرکت به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن جنایات این رژیم علیه ساکنان غزه به راه افتاد، حالا به دنبال جلب مشتری از طریق ارائه پیشنهادات و کاهش قیمت است. وبگاه آمریکایی ماریسو «Mariso» توضیح می‌دهد که تحریم استارباکس منجر به تعداد بسیار کمتری از مشتریان در فروشگاه‌های آن شده است که نشان‌دهنده مؤثر بودن تحریم است. در گزارش این رسانه آمده است: «جنبش تحریم استارباکس در سراسر جهان و نه فقط در آمریکای شمالی در حال گسترش است. تنها در مالزی، به سرمایه‌گذاران توصیه شد که سهام شرکت غذایی برجایا را که مالک امتیاز استارباکس در این کشور است، بفروشند».
 
بهزاد نبوی باز می‌گردد؟
برخی اخبار از مذاکره تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی برای فعال کردن یک کارگروه ویژه در این جبهه حکایت دارد. طی هفته‌های اخیر عدم حضور افرادی همچون حسین مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی و الیاس حضرتی از حزب اعتماد ملی در جلسات جبهه اصلاحات منجر به عیان شدن شکاف در این جبهه شده است. آنها تأکید دارند رمز موفقیت اصلاح‌طلبان رسیدن به یک ایده و یک راهبرد و بروز دادن صدای واحد از جبهه اصلاحات است. سران جبهه اصلاحات با بیان اینکه در شرایط کنونی شکاف در اصلاحات به صلاح نیست، از بهزاد نبوی خواسته‌اند تا به منظور ایجاد همدلی در میان طیف‌های مختلف جریان اصلاحات یک کارگروه ایجاد کند تا شاید بتوان با ریش سفیدی شرایط حضور دوباره انشعابی‌هایی چون حزب کارگزاران را در جبهه اصلاحات فراهم آورند.
 
نشان دهند میزان رذالت!
معاون شهردار قدس اشغالی در پیامی از مقامات تل‌آویو خواست اسرای فلسطینی را زنده به گور کنند. «آرییه کینگ» این پیام را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، اسرای فلسطینی را «نازی» خواند و گفت زنده به گور کردن آنها تنها راه رفتار با آنهاست، زیرا «آنها تنها گروهی مورچه هستند» البته این اظهارات اولین بار نیست که از سوی مقامات اسرائیلی مطرح می‌شود. پیشتر، «یو آو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز فلسطینیان را به حیوان تشبیه کرده بود و گفته بود ارتش صهیونیستی «با حیواناتی انسان‌نما می‌جنگد» «عمیحای الیاهو» وزیر میراث کابینه رژیم صهیونیستی نیز پیش از این در اظهاراتی جنجالی یکی از گزینه‌های پیش‌روی تل‌آویو برای مقابله با فلسطینیان را «انداختن بمب هسته‌ای» روی غزه اعلام کرده بود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری از عدم اقبال نسل «زد» نسبت به انتخابات خبر داده و به روزنامه آرمان ملی گفته است: دانشجویان دهه نودی که تحت عنوان نسل Z از آنها یاد می‌کنند، اصلاً حال و هوای دیگری دارند و متأسفانه ما زبان اینها را هم بلد نیستیم که با آنها گفت‌وگو کنیم و تفاهم داشته باشیم، لذا قضیه انتخابات خیلی برای این نسل اهمیت ندارد. بنده از سر کنجکاوی درباره انتخابات اسفندماه از دانشجویان پرسیدم که چه گرایشی دارند و عضو چه گروه‌هایی هستند آنها در پاسخ گفتند انتخابات چیست؟ چه زمانی برگزار می‌شود؟ کجاست؟
 
نشریه «فارن افرز» با تحلیل شرایط پس از هفته‌ها عملیات نظامی صهیونیست‌ها در غزه نوشت: «اسرائیل از ۷ اکتبر با حدود ۴۰ هزار سرباز جنگی به شمال غزه حمله کرده و این منطقه کوچک را با یکی از شدیدترین بمباران‌های تاریخ ویران کرده است اما حماس همچنان پا برجاست. در نظرسنجی ۱۴ نوامبر از فلسطینیان در غزه و کرانه باختری که توسط جهان عرب برای تحقیق و توسعه انجام شد، ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که دیدگاه مثبتی در مورد حماس را دارند.»
 
سردار علی‌‌اکبر پورجمشیدیان، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء گفت: باند گروگان‌گیران اتباع خارجی در مناطق مرزی شهرستان خوی در عملیات پیچیده توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج) و نیروهای عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهداء منهدم شد. در این عملیات چهار نفر از سرشبکه‌های اصلی عوامل گروگان‌گیری اتباع خارجی که مبادرت به قاچاق، اخاذی و شکنجه اتباع بیگانه داشتند و در مناطق مرزی قطور این شهرستان فعال بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
 
پایگاه خبری «العربی الجدید» که از لندن به روزرسانی می‌شود و نزدیک به قطر است، در یادداشتی با عنوان «توافق تهران و مسقط برای کنار گذاشتن دلار در تجارت دوجانبه» با اشاره به سفر اخیر جریان‌های سیاسی و اقتصادی ایران به عمان نوشت: «پروژه دلارزدایی و صادرات گاز ایران با دنیا از طریق همکاری با عمان به خوبی پیش می‌برد.»
 
رسانه‌های سوری سفر نخست‌وزیر و هیئت اقتصادی سوریه در تهران را راهبردی و منحصر به فرد توصیف کردند، در همین حال رسانه‌هایی عربی اعلام کردند حضور ایران در سوریه به حضور اقتصادی بلندمدت تبدیل شده و ایران درصدد عملی کردن کریدور شرق به غرب است.
 
حمید امانی‌همدانی، معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور از درآمد ۴۴۰۰ میلیارد تومانی از محل مولدسازی دارایی‌های دولت در سال جاری خبرداد و گفت: «۱۰۰ درصد درآمد مولدسازی صرف تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات