صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۳۹۷۰

نیویورکر آمریکا تاکید کرد: پیروزی حماس بر "اسرائیل" در جنگ رسانه‌ای

روزنامه نیویورکر آمریکا اعلام کرد غزه در جنگ اطلاعاتی بر رژیم صهیونیستی پیروز شده و ویدئوهای منتشر شده از زندانیان و به ویژه کودکان اسرائیلی که در سراسر جهان طنین انداز شده بسیاری را متقاعد نمود که نیروهای فلسطینی بر خلاف اسرائیلی‌ها انسان بوده.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین دیوید کرک پاتریک و آدام راسگون با انتشار مقاله‌ای در این روزنامه اعلام کردند تمام جهان عرب اعتقاد دارند که رژیم صهیونیستی هرگز قادر به نابودی حماس نبوده و تبلیغات فلسطینیان عملکرد مناسبی داشته است.

حماس پس از حمله به اراضی اشغالی در 7 اکتبر اقدام به پخش ویدئوهایی کرد که از جمله آنها درخواست یکی از نیروهای حماس از یک کودک اسرائیلی برای گفتن «بسم الله» بود. مایکل میلستن افسر اطلاعاتی بازنشسته صهیونیست و متخصص در تحلیل رسانه‌های فلسطینی در این خصوص اعلام کرد هدف از انتشار ویدئوی «بسم الله» اظهار تکبر در برابر غرب بوده و گویی به نظر می‌رسد حماس غربی‌ها را انسان‌هایی احمق می‌پندارد. وی افزود حماس تصور می‌کند اگر تصاویری از چگونگی نشست و برخاست نیروهای خود با کودکان یهودی را منتشر کند غربی‌ها اعتقادات پیشین خود را کنار گذاشته و فلسطینیان را افرادی بسیار مهربان خواهند پنداشت.

نیویورکر تاکید کرد به اعتقاد این افسر سابق اسرائیلی این اقدام حماس کاملاً پوچ و بی تاثیر است اما این در حالی است که بسیاری از اسرائیلی‌ها به سادگی دریافته‌اند که حماس توانسته ماموریت ماجراجویانه خود را انجام داده و به اسرائیل خسارت وارد نماید و آن را ناشی از فهم اشتباه از واقعیت حماس می‌دانند.

 اما این ویدئو برای فلسطینیان و جهان عرب تاثیر مورد انتظار را داشت. دفتر الجزیره در مصر این ویدئو را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته و 1.4 میلیون بازدید، حدود 75 هزار لایک و حدود 3 هزار پست دریافت کرد که بیشتر آنها بسیار مثبت بوده است.

در ویدئوی دیگر منتشر شده توسط حماس نشان داده شد که یک زن 21 ساله اسرائیلی به نام میا شیم اعلام می‌کند نیروهای این جنبش پس از مجروح شدن وی از ناحیه دست به او خدمات پزشکی ارائه نموده و تاکید کرد همه چیز مرتب است. پس از آن نیز حماس ویدئوهای دیگری از آزادی اسرای اسرائیلی منتشر کرد که در یکی از آنها نشان می‌دهد یک پیرزن یهودی به نیروهای رباینده خود سلام می‌کند.

نیویورکر در این خصوص اعلام کرد اگر چه این نوع از تبلبغات شاید برای غربی‌ها اقناع کننده نبوده و به نوعی ناشیانه باشد اما به نقل از غیث العمری مشاور سابق در تشکیلات خودگردان فلسطین که سال‌ها از مخالفان حماس بوده است در این خصوص تاکید کرد این ویدئوها بسیاری از مردم جهان عرب را به این اقناع رساند که نیروهای حماس بر خلاف تروریست‌های داعش به شدت انسان بوده و به قوانین اسلامی جنگ احترام می‌گذارند، این ویدئوها در تمام جهان عرب طنین انداز شده و تنها در رسانه‌های حماس وجود ندارد بلکه در رسانه‌های بیشتر کشورهای عربی از جمله اردن، مصر و شمال آفریقا قابل مشاهده است.

حماس برای خلق اسطوره‌ای از خود بلافاصله پس از عبور نیروهای خود از دیوار مرزی اقدام کرده و شبکه الاقصی وابسته به این جنبش تصاویری از خودروهای آتش گرفته در شهرهای اسرائیلی و گروهی از جوانان صهیونیست که دست‌های آنان از پشت بسته شده بود را نشان داده و اعلام کرد: این تصاویر از آن شماست، این قدرت، قدرت شماست، این طوفان، سیل ایجاد شده توسط شماست و این جسارت مبارک همگی به شما تعلق دارد. پس از آن صالح العاروری نایب رئیس دفتر حماس با انتشار پیامی از فلسطینیان کرانه باختری خواست علیه شهرک نشینان قیام کرده چرا که نیروهای اسرائیلی نمی‌توانند همزمان در چند جبهه درگیر شوند. چنین پیام‌هایی پس از عملیات اسرائیل علیه غزه از سوی فرماندهان نظامی حماس از جمله محمد الضیف و ابوعبیده انتشار یافته و به طور مکرر در شبکه‌های الاقصی و الجزیره منتشر شد. اگر چه در کرانه باختری انتفاضه‌ای رخ نداد اما بسیاری از حامیان حماس با توجه به تلفات وارده شده به صهیونیست‌ها در این منطقه آن را نوعی پیروزی برای خود تلقی کردند.

 چندی بعد و پس از آنکه تمام نیروهای فلسطینی از اراضی اشغالی خارج شدند خبرنگار شبکه الاقصی از ادامه درگیری نیروهای حماس در اراضی اشغالی خبر داده و در حالی که مقامات صهیونیست از کشته شدن 700 اسرائیلی در این درگیری‌ها خبر دادند خبرنگار این شبکه بر اشتباه بودن این آمار و رو به افزایش بودن آن تاکید کرد.

بسیاری از ناظران طرف‌های مختلف تاکید کردند حملات هوایی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه موجب ایجاد همدردی با مردم محاصره شده این منطقه و تقویت مبانی تاریخی مقاومت حماس شده است. طلال عوکل ستون نویس روزنامه الایام در رام الله اعلام کرد: اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم باید گفت که اسرائیل خود را شکست داده است.

اما مهمتر از همه اینها تلاش زیاد شبکه الجزیره برای نشان دادن وسعت ویرانی‌های ناشی از حملات هوایی علیه نوار غزه بود به طوری که این شبکه بیشترین دوربین‌ها را در غزه داشته و از ادبیات مورد نظر حماس استفاده می‌کند. ماجد عبدالهادی یکی از مشهورترین خبرنگاران این شبکه عملیات حماس در قالب شعر ستود.

وائل الدحدوح رئیس شبکه الجزیره در نوار غزه نیز بسیاری از درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی را پوشش داد و پس از آنکه خانواده وی در یکی از حملات هوایی کشته شدند در حالی که به دوربین نگاه می‌کرد گفت: آیا با کشتن کودکانمان از ما انتقام می‌گیرید؟ آنها فقط کودکان را می‌کشند ... ارتش اشغالگر باید اخراج شود.

حتی شبکه العربیه عربستان و اسکای نیوز امارات که در ابتدا با عنوان «حمله حماس» از عملیات این جنبش انتقاد می‌کردند با گذشت زمان و افزایش کشته‌ها در غزه و چرخش تدریجی افکار عمومی به سمت حماس این شبکه‌های نیز مجبور شدند با احساسات عمومی همراهی کنند. آنها با استفاده از تعابیری مانند «جنگ اسرائیل علیه غزه» به شبکه‌هایی مانند الجزیره پیوستند و شروع به نمایش دادن وسعت ویرانی‌های نوار غزه و رنج‌های مردم این منطقه کردند.

نیویورکر به نقل از حسن الخطیب استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرزیت و از مسئولین سابق در تشکیلات خودگردان فلسطین نقل کرد: پایگاه مردمی حماس رو به افزایش است چرا که مردم به عناصر این جنبش به عنوان قهرمانانی می‌نگرند که در برابر اشغالگری وحشیانه اسرائیل ایستاده‌اند و این نگاه با انتقام وحشیانه اسرائیل که غزه با آن مواجه است تقویت می‌شود. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اعتقاد ساده‌ای دارند که این جنگ در 7 اکتبر آغاز شده اما عرب‌ها و به ویژه فلسطینیان از روزها و دهه‌ها قبل به چنین اتفاقی توجه داشته‌اند و آن را انتقامی از دهه‌ها سرکوب می‌دانند که بخشی از آن در کرانه باختری رخ می‌دهد که در حملات شهرک نشینان به فلسطینیان خودنمایی می‌کند، مردم اتفاق نظر دارند که اقدام حماس واکنشی به عملکرد اسرائیل در سال‌های گذشته است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد با افزایش حمایت افکار عمومی از حماس رهبران عربی نیز به حمایت از این گروه پرداختند که نمونه آن محکومیت کشتار و حمله به غیرنظامیان توسط طرفین درگیری در بیانیه اتحادیه عرب در 11 اکتبر بود. همین رویکرد در سخنان رهبرانی عربی در نشست سازمان ملل متحد برای بررسی درگیری غزه نیز قابل مشاهده بود.

ناصر القدوه برادرزاده یاسر عرفات که از منتقدین شدید حماس به شمار می‌رود در یک مصاحبه تلفنی اعلام کرد: من نمی‌خواهم هم اکنون از حماس انتقاد کنم، چگونه می‌توانم چنین کاری انجام دهم در حالی که بر سر مردم بمب ریخته می‌شود؟

نیویورکر تاکید کرد اما از سوی دیگر کار برای صهیونیست‌ها خیلی سخت شده زیرا روایت حماس از خود به طور گسترده میان فلسطینیان و کشورهای عربی منتشر شده است.

رهبران اسرائیلی وعده نابودی حماس را داده‌اند اما زمانی برای آن مشخص نکرده‌اند و این چطور امکان پذیر است در حالی که حمایت از افکار و اهداف حماس هر روز در حال افزایش یافتن است؟

شبلی تلحمی استاد علوم سیاسی دانشگاه میرلند که افکار عمومی کشورهای عربی را مورد مطالعه قرار می‌دهد اعتقاد دارد تاکید آمریکا و رژیم صهیونیستی بر نابودی حماس تنها به نفع این جنبش است. نیویورکر به نقل از این استاد دانشگاه آورده است: هنگامی که مردم در جهان عرب از نابودی حماس می‌شنوند به فکر نابودی غزه می‌افتند، حمایت آمریکا از اسرائیل باعث ارتباط یافتن واشنگتن به طرف بازنده در جنگ رسانه‌ای می‌‌شود، در خاورمیانه و تمام کشورهای جنوبی جهان نگاه‌ها به جو بایدن همان نگاه به جرج بوش در جریان جنگ عراق است و حالا دیگر هیچ کاری نمی‌توان انجام داد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات