اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۶۷

امکان تهاتر کارخانجات و ماشین‌آلات‌ چای دبش با بخش زیادی از تعهدات ارزیِ شرکت

شرکت دبش بابت واردات چای، ماشین‌آلات و تجهیزات ۳.۲۲۸ میلیارد دلار ارز نیمایی از سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ دریافت کرد. با احتساب فاصله میانگین ارز نیمایی و بازار در این سال‌ها، همچنین تملک املاک، کارخانجاتِ این شرکت و ماشین‌آلاتی که دبش از محل ارز‌های دریافتی وارد کرده است، پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از تخلف ارزی شرکت جبران شود.

هلدینگ و شرکت چای دبش در طول ۵ سال (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱) بابت واردات چای و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه با ابزارهای مختلف، جمعا ۳.۲۲۸ میلیارد دلار ارز نیمایی دریافت کرده است.

امکان تهاتر کارخانجات و ماشین‌آلات‌ چای دبش با بخش زیادی از تعهدات ارزیِ شرکت

شرکت دبش، از این رقم ۱.۴ میلیارد دلار ارز نیمایی، برای واردات چایی دریافت کرده است. اگر قیمت ارز نیمایی در سال‌‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ را به طور متوسط ۲۴ هزار تومان لحاظ کنیم و قیمت ارز آزاد را متوسط ۲۸ هزار تومان در نظر بگیریم و با فرض اینکه این شرکت ۱۰۰ درصد ارزهای دریافتی را در بازار فروخته باشد، کل تخلف ارزی رخ داده برای واردات چای حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.

* ۱۰۰ درصد چای‌هایِ وارداتی دبش، بی‌کیفیت‌ نبوده است‌

‌البته همان‌طور که گفته شد این عدد با فرض فروش ۱۰۰ درصد ارز‌های نیمایی به قیمت آزاد در بازار به دست آمده است، در حالی که این شرکت در مقاطعی به هر حال چای خارجی با کیفیت هم وارد کرده است؛ به عنوان مثال این شرکت امروز چای‌هایی در گمرک دارد که‌ از نوع چای‌ بی‌کیفیت نیست‌، البته عنوان شده است، بخش زیادی از چایی که این شرکت برای واردات اظهار کرده است، همان چای درجه ۲ و ۳ بی‌‌کیفیت بوده است که تقاوت قیمت زیادی با چای اظهار شده درجه یک دارد.

* صادرات صوری چای و واردات چای بی‌کیفیت‌ از اتهامات مدیرعامل چای دبش

اتهام اکبر رحیمی، مدیرعامل چای دبش در موضوع صادرات صوری چای و واردات چای بی‌کیفیت‌ و درجه دو ‌است که این موضوع مشمول جریمه است. ‌طبق قانون هر کالای قاچاقی ۳ برابر ارزش گمرکی آن جریمه می‌شود.

 

* ارزش کارخانجات چای دبش و‌ تجهیزات وارداتی نزدیک به رقم بدهی مدیرعامل شرکت

‌طبق محاسبه بالا، کل تخلف ارزی رخ داده دبش برای واردات «چای» را حدود ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم. بررسی‌‌های‌ صورت گرفته هم نشان می‌دهد‌ عدد وثیقه برای اکبر رحیمی، مدیرعامل چای دبش، معادل همین میزان‌ است. از سوی دیگر هلدینگ چای دبش، در‌ جاده مخصوص کرج و همچنین وردآورد، کارخانجات بزرگی دارد که ارزش روز آن به مجموع بدهی اکبر رحیمی نزدیک است.

همچنین برخی محدود از ماشین‌آلاتی که با ارزهای نیمایی وارد شده، در حال حاضر موجود است که آنها هم باید قیمت‌گذاری شود و پیش‌بینی می‌شود بخش دیگری از این تخلف ارزی شرکت دبش از این محل جبران شود.

* رفع تعهد ارزی ۱.۳ میلیارد دلار چای دبش هنوز مهلت دارد

در حال حاضر ۱.۵ میلیارد دلار از ارز دریافتی شرکت دبش، رفع تعهد نشده است که از این رقم، حدود ۱.۳ میلیارد دلارِ آن، هنوز چند ماه دیگر مهلت رفع تعهد دارد، یعنی چای دبش در موعد مقرر‌ ۲۰۰ میلیون دلار رفع تعهد نکرده که از زمان آن گذشته است. ‌

* دولت در سال اول فعالیت خود با همراهی وزارت اطلاعات به تخلف چای دبش ورود کرد

پس از ورود دولت سیزدهم و وزارت اطلاعات به موضوعِ تخلف این شرکت، ‌۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بود که ‌اکبر رحیمی، مدیرعامل چای دبش قصد فرار از کشور را داشت که‌ در فرودگاه بازداشت شد.

‌روز ۲۰ آذر بود که رئیس‌جمهور کشورمان در همایش‌ اقتصاد ایران‌ با اشاره به فساد اخیر در واردات چای گفت: این مسئله در سال اولِ فعالیت دولت سیزدهم کشف شد و تاکنون چهار میزگرد هم در رسانه ملی درباره آن برگزار شده است؛ حالا مردم منتظرند بعد از ۹ ماه اقدامی در این زمینه صورت بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات