صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۹۵

بسته خبری

اعتراف آمریکا به اشتباه در خروج از برجام/ خرید هسته‌ای آمریکا از ایران/ هشدار‌های ایران به پاکستان درباره وجود تروریست‌ها از زبان مقام امنیتی/ روایت رسایی از ممانعت لاریجانی در افشای تابعیت بریتانیایی روحانی/ سندزدن تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام خاتمی و روحانی/ وضعیت جریان‌های اصولگرا برای انتخابات پیش روی مجلس/ میزان مشارکت بالا در انتخابات از زبان فعال اصلاح طلب/ دعوت به مشارکت در انتخابات مجلس

اعتراف آمریکا به اشتباه در خروج از برجام

به گزارش نیویورک تایمز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست داووس با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران در زمان اجرای برجام محدود شده بود، گفت: به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم. بلینکن با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: «از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل این که دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.»

خرید هسته‌ای آمریکا از ایران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: «ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری می‌کنیم و بازرسان آژانس نیز طبق پادمان کارشناس اعزام می‌کند و در تاسیسات هسته‌ای کشور دوربین نصب می‌کند. اکثر کشور‌های پیشرفته خریدار آب سنگین ایران هستند و از آب سنگین هسته‌ای کشورمان نیز مشتق گرفته و صادر می‌کنیم. آمریکایی‌ها هم یک بار آب سنگین ایران را خریداری کردند. / خبرگزاری الف

هشدار‌های ایران به پاکستان درباره وجود تروریست‌ها از زبان مقام امنیتی

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به حضور برخی جریانات تروریستی در پاکستان گفت: متأسفانه برخی گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان لانه کرده اند. اگرچه متولیان در پاکستان از حضور تروریست‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، ولی در روز‌های گذشته، گروه تروریستی جیش‌الظلم که خود را به دروغ جیش العدل نامیده رسماً اطلاعیه داد که در خاک پاکستان هستیم. البته بعد از اینکه متوجه خطای خود شدند سعی کردند این اشتباه را اصلاح کنند که این بی فایده است و این اعتراف صریح خود گروهک است که در خاک پاکستان است. ما به پاکستان بار‌ها تاکید کردیم که این تروریست‌ها در خاک شما لانه کرده اند و البته پاکستان هم همیشه قول همکاری داده است، اما این نیازمند است که عزم جدی‌تر و قاطع‌تری را برای برخورد، اخراج و انهدام تروریست‌ها داشته باشد. / فارس

روایت رسایی از ممانعت لاریجانی در افشای تابعیت بریتانیایی روحانی

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: کسانی که منتقد روحانی بودند و درخواست محاکمه روحانی را داشتند، اکنون به این قانع شدند که فقط تایید صلاحیت نشود. تایید صلاحیت روحانی باعث کاهش مشارکت می‌شود. روحانی صلاحیت فردی ندارد. ۱۷ سال سفر مشکوک به انگلیس داشته و باید بررسی شود. مگراخذ مدرک دکترا ۱۷ سال طول می‌کشد؟! در پاسپورت آقای روحانی ورود و خروج بعضی از سفر‌ها ثبت نشده است. خاطرم هست تحقیق و تفحصی از دو تابعیتی‌ها شد که نهاد‌های امنیتی ارائه داده بودند. در راس آن لیست شخص حسن روحانی بود که تابعیت بریتانیا را دارد. اما لاریجانی نگذاشت که آن لیست رسانه‌ای شود. می‌گویند روحانی رای ندارد پس باید تایید شود تا مردم با رای ندادن از دور خارجش کنند این غلط‌ترین منطق در برخورد با انتخابات است چراکه با استناد به این منطق مسعود رجوی را هم باید تایید کنیم!

سندزدن تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام خاتمی و روحانی

علیرضا علوی‌تبار، تئوریسین اصلاح‌طلب به تازگی در گفتگو با روزنامه شرق اقدام به یک دستاوردسازی عجیب برای لیدر اصلاح‌طلبان کرد. علوی‌تبار در بخشی از مصاحبه خود با اشاره به اقدامات دیپلماتیک خاتمی، گریزی هم به ماجرای وقایع آن‌روز‌های افغانستان و حمله احتمالی ایران به افغانستان زده و گفته است: «در داستان افغانستان برخوردی توسط خاتمی شد و جلوی حمله ایران به افغانستان را گرفت که می‌توانست یک جنگ طولانی‌مدت و ناامنی بزرگ برای ما پدید بیاورد!
پی نوشت: باید ذکر کرد کسی که مانع جدیت تئوری حمله ایران به افغانستان شد، مقام معظم رهبری بودند نه خاتمی! این قبیل دروغ‌های اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه است. پیش از این، محمود میرلوحی، از فعالان جریان چپ نیز در یک مصاحبه؛ ماجرای مجبور کردن آمریکا به پرداخت غرامت جواسیس دستگیر شده‌اش در ایران که با درایت و تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفت را به برجام روحانی نسبت داده بود!

وضعیت جریان‌های اصولگرا برای انتخابات پیش روی مجلس

شهاب‌الدین صدر، عضو هیئت عالی شورای وحدت در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: از بین گروه‌های اصولگرا فقط شورای وحدت است که حدود ۵ سال منظم فعالیت می‌کند. ممکن است سلیقه جبهه پایداری با بقیه تفاوت داشته باشد، اما آن‌ها هم اصولگرا هستند. جبهه پایداری نیز از جمله گروه‌هایی است که در گستره نیرو‌های جبهه انقلاب فعالیت می‌کند که امکان دارد سلیقه آن‌ها مقداری با بقیه گروه‌ها تفاوت داشته باشد، اما آن‌ها هم فعالیت می‌کنند. همچنین اخیرآً گروه دیگری به نام شریان شکل گرفته که آن‌ها تقریباً شبیه جبهه پایداری و نزدیک به شورای ائتلاف بودند، اما در نهایت آن‌ها هم گروهی هستند که فعالیت می‌کنند. در مجموع ۴ گروه و جریان درون اصولگرایان فعال است. از بین گروه‌های اصولگرا فقط شورای وحدت است که حدود ۵ سال منظم فعالیت می‌کند. امکان دارد لیست واحدی توسط همه گروه‌های اصولگرا ارائه شود و یا ممکن است اصولگرایان توافق کنند با تغییرات لیست بدهند، آنچه اهمیت دارد این است که در جامعه اعتماد و امید ایجاد شود.

میزان مشارکت بالا در انتخابات از زبان فعال اصلاح طلب

محمدعلی وکیلی، چهره سیاسی- رسانه‌ای اصلاح‌طلب و نماینده مجلس دهم، در گفتگو با جهان‌نیوز گفت: به دلیل پیش ثبت نام‌ها و تغییر زمان آن، سبد ثبت نام شدگان حداقل از نظر جریان اصلاح طلب سبد غنی به حساب نمی‌آید. خُب حالا همان سبد ثبت نام شدگان هم به دلیل ورود هیات‌های اجرایی همچون خود هیات‌های نظارت به مسئله صلاحیت‌ها، ریزشی شد. می‌توان گفت که انتخابات ۱۴۰۲ هم انتخابات بین جریان اصولگرا است تا بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا. یعنی یک انتخابات درون جریانی را شاهد خواهیم بود. با این اوصاف با توجه به آمار‌هایی که از شهرستان‌ها می‌آید پیش بینی خودم مشارکت بالای ۴۵ درصد خواهد بود. با توجه به وضعیتی که هم اکنون در شهرستان‌ها شاهد هستیم به نظر من از دور قبل بیشتر می‌شود، اما در تهران به نظر من وضع به مراتب از دور قبل بدتر می‌شود. اگر آقای خاتمی دوباره «تکرار می‌کنم» را تکرار کند، حتما موجی از مشارکت ایجاد می‌شود.

دعوت به مشارکت در انتخابات مجلس

محمد عطریانفر، چهره سیاسی اصلاح‌طلبی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: حس برخی گرو‌ه‌های اصلاح طلب این است که با توجه به سیاست بسته‌ای که در بحث تایید صلاحیت‌ها در دستورکار حضرات است و نامزد‌های برگزیده آن‌ها امکان تایید را ندارند، چرا باید ظرفیت‌های خود را برای رقیب فعال کنند؟ این رویکرد درتوصیف وضعیت نابسامان و غیر پاسخگو حزب کارگزاران نیز مؤید است، اما در مقام تجویز سیره کارگزاران کمی با دوستان متفاوت است. ما هم آن توصیف را قبول داریم که افراد با عناوین ناموجه رد می‌شوند و فرصت برابر را از آنان می‌گیرند که آثار و تبعات آن امروز در بحث فقدان مشارکت حداکثری در انتخابات در حال بروز و ظهور است. کارگزاران به عنوان حزب سیاست‌مدار و روشنفکر که دغدغه پیشرفت و توسعه کشور را دارد، معتقد است به صرف اینکه شرایط نامناسب سیاسی را توصیف کنیم، کافی نیست. آیا باید منفعل و تماشاگر باشیم؟ خب نظر ما این نیست. معتقدیم در حد بضاعت و قدرت باید در عرصه رقابت‌ها حضور داشت و مبارزه کاملا مصلحانه و صمیمانه کرد و در نهایت مردم را به داوری دعوت نمود.

آخرین اخبار تحولات منطقه و فلسطین

- شاپس وزیر دفاع انگلیس هشدار داد که انگلیس باید در پنج سال آینده برای جنگ‌های بیشتری از جمله با چین، روسیه، ایران و کره شمالی آماده باشد. شاپس در اظهارات جنگ طلبانه خود مدعی شد که صبر جهان نسبت به فعالیت‌های ناپایدار ایران در حال تمام شدن است. شاپس خواستار شد تا ایران تکلیف خود را با عوامل زیادش در خاورمیانه روشن کند.

- دانیال هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل: در حال حاضر ۳ لشکر در نوار غزه فعالیت می‌کنند، یکی در شمال نوار غزه، دومی در کریدوری که شمال غزه را از جنوب جدا می‌کند و لشکر سوم در جنوب غزه در حال عملیات است. ما حمله را به مناطق دیگر در خان‌یونس گسترش دادیم. در زیر زمین خان یونس، عملیات برای یافتن و تخریب تونل‌ها در حال انجام است. این‌ها روش‌های جدید جنگی هستند که قبلاً شناخته شده نبودند؛ وی در مورد خروج لشکر ۳۶ IDF از نوار غزه گفت: "این یک موضوع عملیاتی به منظور تجدید قوا، آموزش و یادگیری بیشتر است"

- ارتش اسرائیل ادعا کرده است که تونل «استراتژیک» حماس در مرکز غزه را منهدم کرده است. بر اساس بیانیه ارتش اشغالگر صهیونیستی، این تونل در زیر جاده صلاح الدین قرار داشت که شمال و جنوب منطقه را به هم متصل می‌کرد و از مرکز غزه عبور می‌کرد. ادعا شده است که این تونل زیرزمینی که در عمق حدود ۹ متری و چند صد متری قرار دارد، توسط حماس برای رفت و آمد بین شمال و جنوب استفاده می‌شد.

- گردان‌های قسام اعلام کرد پایگاه نظامی اسرائیلی لیمان در منطقه الجلیل غربی در شمال فلسطین اشغالی را در پاسخ به کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه و ترور رهبران این جنبش در ضاحیه جنوبی با ۲۰ موشک از سمت جنوب لبنان هدف قرار داده است.

- یحیی سریع: نیرو‌های مسلح یمن در عملیاتی هدفمند کشتی آمریکایی (جنکو پیکاردی) را در خلیج عدن با تعدادی موشک دریایی مناسب هدف قرار دادند و ضربه دقیق و مستقیم بود.

- سخنگوی پنتاگون: ما با حوثی‌ها در جنگ نیستیم و به دنبال درگیری گسترده‌تر نیستیم، اما اجازه نمی‌دهیم حملات آن‌ها تکرار شود.

- جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام واشنگتن به درج مجدد نام انصار الله یمن در لیست تروریسم جهانی را به‌شدت محکوم کرده و آن را اقدامی سیاسی و جانبداری واضح و روشن از رژیم اشغالگر صهیونیستی و تلاشی در جهت حمایت از آن و سرپوش نهادن بر جنایات وحشیانه و نسل‌کشی این رژیم در حق ملت فلسطین در نوار غزه می‌دانیم.

- دولت انگلیس از کشته شدن یک انگلیسی در جریان بمباران شهر اربیل در شمال عراق توسط ایران خبر داد.

- سندرز، سناتور دموکرات ایالت ورمونت آمریکا در سخنانی با اشاره به ویرانی گسترده نوار غزه در پی حملات گسترده رژیم صهیونیستی، گفت که حمله اسرائیل به غزه شدیدترین حمله نظامی در قرن ۲۱ به شمار می‌آید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات