صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۲۹۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اسلام ناب اسلامی است که همه‌جانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل می‌شود. اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصی‌مان معین می‌کند، هم تکلیف ما را در جامعه معین می‌کند، هم تکلیف ما را در قبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معین می‌کند؛ این اسلام ناب است.(۱۳۹۵/۳/۱۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 


▼ حرف روز

دیپلماسی و میدان کنار هم

نگاه راهبردی به منطقه نشان می‌دهد که حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزان فلسطینی و در نتیجه پایبندی به آرمان فلسطین در راستای منافع ملی و مبانی اخلاقی قابل ارزیابی می‌باشد. مبارزه با رژیم منحوس صهیونیستی و تلاش برای خاموش کردن این غده سرطانی در منطقه رویکرد اساسی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران است. از این‌رو سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان سعودی و شرکت در نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی بر مبنای منافع و امنیت ملی بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان که بعد از ۱۱ سال صورت گرفت، نشان می‌دهد که سیاست خارجی کشورمان در مسیر درستی قرار گرفته است و مبنای محاسبات نیز در وزارت امور خارجه تغییر کرده است. ارزیابی‌ها در شرایط کنونی نشان می‌دهد که عملا یخ دیپلماسی در کشور ما شکسته شده است و ایران منافع خود را از طریق رویکردهای عملگرایی در سیاست خارجی دنبال می‌کند. سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای اسلامی و دیدار با مقامات کشورهای عربستان سعودی، مصر، قطر، سوریه و... رویکرد جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مسئله فلسطین به صورت علنی در دنیا آشکار ساخت. شاید در روزهای گذشته برخی در داخل نسبت به مسئله دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی مباحثی را مطرح کرده بودند و اینکه ایران موافق دو دولتی است، این در حالیست که مواضع ایران به وضوح مشخص است. رئیس‌جمهور کشورمان در تشریح راهکارها و پیشنهادات ۱۰گانه خود در این نشست برای برون‌رفت غزه از بحران کنونی گفت: «ما در این اجلاس برخلاف آنچه برخی درباره آینده مسئله فلسطین در قالب راهکار دو دولت بیان کردند، راهکاری کاملا دموکراتیک مبتنی بر مراجعه به آرای همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت‌شان ارائه کرده‌ایم.» رفع کامل محاصره و بازگشایی گذرگاه رفح، خروج فوری نظامیان صهیونیست از غزه، قطع هرگونه ارتباط سیاسی و تجاری با رژیم صهیونیستی، تشکیل دادگاه عادلانه برای بررسی جنایات اسرائیل، تشکیل یک صندوق برای بازسازی غزه، نام‌گذاری روز جنایت صهیونیست‌ها به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت و... از جمله پیشنهادات ایران در سران کشورهای اسلامی بود.
نکته پایانی نیز تأکید بر همگرایی میدان و دیپلماسی است که بر خلاف ایده‌پردازان غرب‌گرا، این دو مکمل هم می‌باشد و بدون میدان، موفقیتی در دیپلماسی وجود نخواهد داشت. دوگانه سازی میدان و دیپلماسی بر خلاف رویه‌های مرسوم در سیاست خارجی است که در یک برهه زمانی تلاش شد این دو مقوله را جدا از هم تعریف کنند.

اکبر معصومی

 

 

▼ گزارش روز

نظریه مقاومت در مقابل دشمن!

رئیسی در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با موضوع غزه که در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هفته‌های اخیر را باعث شرم تاریخی برای اخلاق و قانون و انسانیت دانست و خطاب به رؤسای کشورهای اسلامی تأکید کرد: «عنایت فرمایید مرور زمان نه موجد مشروعیت است و نه مالکیت. ۷۵ سال که هیچ، اگر بیش از این هم این اشغالگری ادامه داشت، باز هم رژیم آپارتاید صهیونیستی غاصب بود و متجاوز. این متجاوز باید اخراج شود هم تنبیه گردد، غرامت بپردازد. در مقابل، ایستادگی در برابر اشغالگری، دفاع مشروع است و امری مقدس. راهکار اصلی در مقابله با اشغالگر، ‌مقاومت است. چند دهه مقاومت غیورانه در مقابل دشمن صهیونیستی بخصوص مقاومت ۳۵ روز اخیر در مقابل جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها یک رکورد بی‌نظیر است. تجربه نشان می‌دهد هیچ راه‌حلی جز مقاومت برای عقب راندن اشغالگر وجود ندارد. به همین دلیل ما دست و بازوی حماس قهرمان و همه گروه‌های شجاع مقاومت را که فخر جهان اسلام هستند،‌ می‌بوسیم، و بر اراده پولادین مردم مقاوم غزه درود می‌فرستیم.» سیدحسن نصرالله نیز به مناسبت «روز شهید حزب‌الله»، سخنرانی کرد و گفت: «در وقایع جاری غزه، دو رویداد در حال تشدید است، واقعه اول تجاوز اسرائیل به مردم غزه و غیرنظامیان و واقعه دوم واکنش قهرمانانه و بزرگ غزه است. یکی از اهداف اصلی دشمن، تسلیم کردن است، نه فقط تسلیم کردن مردم غزه و فلسطین، بلکه شامل مردم لبنان و همه کشورهای منطقه می‌شود. هدف آنان، از بین بردن مطالبه حقوق مشروع است. هدف این است که مردم از گزینه مقاومت ناامید شوند.»
۵ سال پیش رهبر معظم انقلاب (۱۳۹۷/۸/۱۲) نظریه مقاومت را طرح کرده و فرمودند: «نظریه مقاومت را در مقابل دشمن قوی پنجه تبلیغ کنید.» شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی خود آورده است: برخی حیوانات کوچک وقتی با حیوانات درنده‌ای روبه‌رو می‌شوند؛ مثلا وقتی خرگوش با شیر مواجه می‌شود، حالت استسباع پیدا می‌کند؛ یعنی اراده فرار از آنها سلب می‌شود؛ قدرت تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند؛ خودباخته و مفتون می‌شوند. دشمن در راهبرد استسباعی خود به دنبال این نتیجه است که افکار عمومی را به این نتیجه برساند که چاره‌ای جز تسلیم نیست همه هدف این است. نقطه مقابل تسلیم، مقاومت است و این همان وعده الهی است که فرمود: «إِن الذینَ قالوا رَبنَا اللهُ ثُم استَقاموا تَتَنَزلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنةِ التی کُنتُم توعَدونَ(۳۰/فصلت) آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیا) وعده دادند بشارت باد.

حسين عباسيان

 

 

▼ خبر ویژه

انهدام شبکه سلطنت‌طلب

یه گزارش منابع آگاه در پی اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان، یک شبکه سازمان‌یافته ضدامنیتی مورد شناسایی قرار گرفت. لیدرهای این شبکه نیز اخیراً با هدایت سرپل‌های تروریستی سلطنت‌طلب، ضمن ورود به فاز اقدامات مسلحانه، قصد ترور یکی از نیروهای امنیتی در استان را داشتند که در تور اطلاعاتی سپاه قرار گرفته و بازداشت شدند. اعضای این تیم ضمن ارتباط با عناصر و رسانه‌های معاند در خارج از کشور، طی یک سال گذشته اقدامات ضد امنیتی از قبیل حمله به اماکن، تخریب اموال عمومی، آتش‌زدن بنرها‌، چاپ و پخش انبوه تراکت علیه نظام، شعارنویسی و ارسال محتوا به شبکه‌های ماهواره‌ای را انجام می‌دادند. از جمله اقدامات دیگر این شبکه، تلاش برای شناسایی به قصد آسیب رساندن به آمران به معروف و ناهیان از منکر بود که با اقدام به‌موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق به اجرای نقشه خود نشدند.

 



▼ اخبار

۱ـ رکوردشکنی صادرات نفت ایران به چین

رویترز گزارش داد که میزان واردات نفت خام چین به دلیل افزایش تولید نفت ایران به رغم تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، رکورد جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرد. بر اساس آمارهای ردیابی کشتی‌ها از ورتکس، چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و همچنین مشتری بزرگ نفت ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین ۱/۰۵ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است. این میزان ۶۰ درصد بالاتر از اوج واردات چین در قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ است. میزان تولید نفت ایران به ۳/۱۷  میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ تاکنون است. آمارهای ورتکس نشان می‌دهد؛ میزان واردات نفت چین در ماه اکتبر از ایران، به ۱/۴۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین واردات ماهانه تاکنون است. بر اساس اعلام تاجران چینی؛ اکثر ۴۰ پالایشگاه مستقل چینی معروف به «تی پات» نفت خام ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پالایش و فرآوری می‌کنند. این پالایشگاه‌ها تقریبا مبادلات مالی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون دلار انجام می‌دهند.

۲ـ حماس در آینده قدرتمندتر می‌شود!

در حالی که مقامات ارشد دولت بایدن به تل‌آویو فشار می‌آورند تا اقدامات بیشتری انجام دهد، ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار داشت که نگران است هر غیرنظامی کشته شده در غزه منجر به افزایش اعضای حماس در آینده شود. نیویورک تایمز نوشت: «مقامات آمریکایی می‌گویند که ارتش اسرائیل زمان محدودی برای انجام عملیات خود در غزه دارد چراکه خشم اعراب در منطقه و کلافگی در ایالات متحده و سایر کشور‌ها نسبت به افزایش تعداد قربانیان غیرنظامی، می‌تواند تل‌آویو را محدود کند. چرا که پاسخ قهرآمیز اسرائیل به حملات حماس باعث همدردی در سراسر جهان برای آرمان فلسطین شده است.» همچنین به گفته‌ مقامات آمریکایی، تصمیم سریع صهیونیست‌ها برای آغاز عملیات زمینی در غزه باعث شد که زمان کافی برنامه‌ریزی گسترده جهت کاهش خطر تلفات غیرنظامی وجود نداشته باشد، اما آنچه را تضمین کرد، تعداد بالای مرگ و میر غیرنظامیان بود.

۳ـ دوگانه‌سازی کاذب با اهداف سیاسی

غلامحسین کرباسچی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی درباره اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌ها گفت: «هیئت اجرایی مربوط به دولت است و آنها هم تحت تأثیر گزارشات و حب و بغض‌ها قرار می‌گیرند لذا باید نظر نهایی شورای نگهبان را مشاهده کرد چراکه آنها صلاحیت‌ها را با توجه به پرونده‌هایی که افراد دارند، مورد بررسی قرار می‌دهند اما در مجموع سیستم دولت، هیئت‌های اجرایی و مواردی نظیر پیش ثبت‌نام انتخابات حاکی از آن است که به دنبال برگزاری انتخابات پرشور نیستند. گفتنی است اصلاح‌طلبان همچنان تلاش دارند با ساختن دوگانه کاذب بررسی صلاحیت‌ها مطابق براساس موارد قانونی و برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی تلاش می‌کنند بر دستگاه‌های مسئول فشار بیاورند که تن به خواسته‌های فراقانونی آنها بدهند.»

۴ـ فعلا قصد انتشار لیست انتخاباتی ندارم

حسن روحانی، پس از ثبت‌نام در انتخابات خبرگانی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر انتشار لیست از سوی وی در انتخابات پیش روی خبرگان رهبری بیان داشت: «فعلا بنای لیست خاصی ندارم ولی در انتخابات خبرگان معمولا حوزویان لیست‌هایی می‌دهند.» وی افزود: درباره انتخابات مجلس هم برنامه خاصی برای لیست ندارم ولی همواره احزابی که با من در این یکی‌ـ دو ماه گذشته مشورت کردند را بر ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات مجلس توصیه کردم و به آنها گفتم که درباره مجلس خبرگان نیز فعالانه عمل کنند. گفتنی است رئیس‌جمهور سابق برای حضور در انتخابات خبرگان از حوزه انتخابیه تهران روز گذشته با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کرد.

 

 

▼ اخبار کوتاه

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در مصاحبه با ایلنا از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داده است! حسین جنتی گفت: «ریزش قیمت مسکن از شهرهای حومه به شهر تهران هم رسیده‌ که مهم‌ترین علت آن برخورد با مشاوران املاک غیر مجاز است و در استان تهران بیش از ١۶٠٠ واحد مشاور املاک غیر مجاز را پلمپ کردیم و از سوداگری مسکن در این مشاوران املاک جلوگیری کردیم که این اقدام در بازار مسکن مؤثر بود و برخورد با مشاوران املاک غیر مجاز همچنان ادامه دارد و به طور میانگین در هفته ٣٠ واحد مشاور املاک غیر مجاز پلمپ می‌شود.»

وزیر اطلاعات گفت: «در آینده نزدیک در منطقه تغییرات جدی‌ رخ خواهد داد و شاهد برخورد مقتدرانه با گروهک‌ها و باند‌ها و تشکل‌های ضد امنیتی و به معنای عام اقدامات تروریستی خواهیم بود.» حجت‌الاسلام‌ سیداسماعیل خطیب افزود: «عملیات طوفان الاقصی شکست دوباره قدرت آمریکا در منطقه و دنیا بود. هیمنه قدرت آمریکا که مدعی حمایت نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و سیاسی از رژیم صهیونیستی بود و آن را جایگزین خروج مفتضحانه خود در منطقه کرده بود، از هم پاشید.»

بر اساس اخبار رسیده در بین چهره‌های مطرح در میان احزاب اصلاح‌طلب و میانه‌رو تنها تعداد محدود چون مسعود پزشکیان، علی‌محمد نمازی، سجاد سالک، ابوالفضل رضوی، محمدرضا خباز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و کمال‌الدین پیرموذن ردصلاحیت شده‌اند که برخی از این افراد در چند دوره گذشته نیز به دلایل مختلف از جمله داشتم پرونده‌های قضایی رد صلاحیت شده با این ‌وجود بخت خود را برای بررسی مجدد پرونده آزموده‌اند.

یک مقام ارشد کمیسیون اروپا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرده که تعداد ناظران محتوای ایکس(توئیتر)، در مقایسه با دیگر رقبا بسیار کمتر است و همین نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. گفتنی است فقط ۲ هزار و ۲۹۴ ناظر محتوا دارد تا اطمینان حاصل کنند که کاربران از قوانین محتوای آنلاین اتحادیه اروپا پیروی می‌کنند که به میزان قابل توجهی کمتر از گوگل و تیک‌تاک است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان ثبت‌نام نکرد. این خبر از سوی یکی از نزدیکان آیت‌الله جنتی تأیید شد، اما از دلیل انصراف رئیس مجلس خبرگان برای عدم نامزدی در این دوره انتخابات اطلاعی در دست نیست.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشوردر گزارش جدید خود، برآورد قبلی در مورد تولید نفت خام ایران را ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد، تهران در ۳ ماهه سوم ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

علیرضا عنایتی سفیر ایران در ریاض با بیان اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی با امیرمحمد بن‌سلمان ولیعهد خبر داد آقای رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو دعوت از امیر محمد برای سفر به ایران تجدید کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات