صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۴۹۳۱
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی:

هدف رژیم صهیونیستی از اشغال جاده «فیلادلفیا» چیست؟

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه توافق آمریکایی-صهیونیستی برای کوچاندن مردم غزه به صحرای سینا دولت مصر را ناگزیر از گرایش به سمت محور مقاومت کرده است، گفت: فیلادلفیا ازجمله مناطق پرجمعیت به شمار می‌رود که انتقال اهالی غزه به آنجا به پیشبرد اهداف و توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای انتقال ساکنان غزه به رفح و سپس صحرای سینا منجر می‌شود.

 جاده صلاح‌الدین معروف به فیلادلفیا گذرگاه مرزی کم عرضی است که مصر را از نوار غزه جدا می‌کند و طبق توافق مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1979 میلادی منطقه‌ای حائل میان مصر و غزه (که آن زمان در اشغال صهیونیست ها بود) است.
رژیم صهیونیستی تا سال 2005 میلادی که از غزه عقب نشینی کرد، بر آن جاده سیطره داشت و حال به دنبال اشغال مجدد آن است تا مرز مصر و غزه کاملاً به دست رژیم صهیونیستی بیفتد.
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره تازه ترین زیاده خواهی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ناظر بر زیر نظر گرفتن محور فیلادلفیا، توقفگاه جنوبی غزه و واکنش شدید مصر به تل آویو به «راهبرد معاصر» گفت: جاده فیلادلفیا منقطه رفح را به جنوب غزه متصل می کند و به همین دلیل برای مصر و رژیم صهیونیستی اهمیت زیادی دارد. آنچه حائز اهمیت است و دامنه آن به مصر سرایت کرده، بی توجهی قاهره به وقایع غزه و کشتار بی رحمانه مردم غزه است.
دولت مصر با اعتراف به اینکه از ماهیت قصد تل آویو خبر دارد، از این موضوع به عنوان خط قرمز امنیت ملی خود یاد کرده است
وی افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از قتل عام بیش از 200 هزار انسان مظلوم و بی گناه در غزه قصد دارد همچنان که فلسطینیان را زیر شدیدترین بمباران ها قرار داد، بخش قابل توجهی از ساکنان غزه را به سمت صحرای سینا منتقل کند؛ موضوعی که با مخالفت شدید قاهره و شخص عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر مواجه شده است.
کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: فیلادلفیا ازجمله مناطق پرجمعیت به شمار می رود که انتقال اهالی غزه به آنجا به پیشبرد اهداف، نقشه ها و توطئه های رژیم صهیونیستی برای اخراج و انتقال ساکنان غزه به رفح و سپس صحرای سینا منجر می شود. دولت مصر با اعتراف به اینکه از ماهیت قصد تل آویو خبر دارد، از این موضوع به عنوان خط قرمز امنیت ملی خود یاد کرده است.
هانی زاده گفت: تردیدی وجود ندارد دولت مصر در هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد صحرای سینا محل اسکان فلسطینیان و اهالی غزه شود. در صورت تداوم زیاده خواهی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی دور از ذهن نیست شاهد واکنش های نظامی و امنیتی دولت مصر به تل آویو باشیم؛ در این صورت ارتش مصر وارد عمل می‌شود و این موضوع زمینه التهاب بیشتر منطقه و کلید زدن گسترش جنگ را فراهم می کند.
کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: ورود مصر به جنگ با رژیم صهیونیستی نه تنها برای منطقه و تل آویو، حتی برای آمریکا و جهان خطرناک است و پیامدهای وحشتناکی به دنبال خواهد داشت، زیرا ممکن است پای کشورهای دیگری نیز به جنگ باز شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مصر از هر سو زیر فشار است، افزود: شاهد گلایه جهان عرب و جهان اسلام از دولت مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی هستیم که در این مدت چندان به مردم غزه کمک نکرد و حتی موضع گیری خاصی نیز علیه رژیم صهیونیستی نداشت. بی تفاوتی دولت سیسی به وقایع غزه باعث تداوم زیاده خواهی های نتانیاهو شد، طوری که امروز رژیم صهیونیستی دولت مصر را به شدت زیر فشار قرار می دهد تا ساکنان غزه را به صحرای سینا منتقل کند.
هانی زاده یادآور شد: با توجه به اتفاق نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر کوچاندن مردم غزه به صحرای سینا مصر ناچار خواهد شد به سمت محور مقاومت متمایل شود تا از فشار آمریکایی-صهیونیستی بکاهد. شاید ابراز تمایل دولت مصر برای ارتقای مناسبات خود با تهران در هفته های اخیر بیانگر آن باشد که قاهره به شدت زیر فشار آمریکا قرار دارد.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات