صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بزرگداشت نوزدهم دی سال ۱۳۵۶، هر سال تکرار می‌شود؛ باید هم بشود، باید هم استمرار داشته باشد؛ در آینده هم باید این رشته‌ نورانی دوام پیدا کند؛ چرا؟ چون حادثه، یک حادثه‌ تحولی بزرگ بود، حادثه‌ عادی نبود. زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفه‌ همه است. حالا بعد عرض خواهم کرد که در حوادث بزرگ تاریخی، یا یک تجربه‌ گران‌بها هست یا تبیین یک سنت الهی در طبیعت هست. هر کدام از اینها در خور توجه، در خور استفاده‌ تاریخی ملت‌ها است؛ لذا باید زنده نگه داشته بشود.(۱۴۰۱/۱۰/۱۹)

 

▼ حرف روز 

اخلاق رقابت

با فعال شدن جدی بازیگران انتخابات، توجه به «سلامت رقابت‌های انتخاباتی» اهمیت خاص خود را پیدا می‌کند. توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، سیاه‌نمایی، بزرگنمایی مشکلات، اسراف، هزینه‌کردهای غیرشرعی، دادن وعده‌های غیرواقعی، خرید رأی و ... نمونه‌ای از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن سلامت رقابت انتخابات باشد. این اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی، همچون تبلیغات، مناظرات و گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌های گوناگون، یادداشت‌های مطبوعاتی وابسته به جریان‌های سیاسی و همچنین رقابت نزد طرفداران و هواداران باید مورد توجه قرار گیرد. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول ادوار انتخابات تلاش کرده‌اند تا با توصیه‌های خود بستر را برای برگزاری یک رقابت سالم و اخلاقی فراهم آورند. رهنمودهای ایشان در انتخابات مملو از هدایت‌هایی در زمینه رقابتی منصفانه است. چند روز پیش بود که معظم له در دیدار با مردم خوزستان و کرمان خطاب به نامزدهای انتخابات فرمودند: «تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد. تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعده‌ خلاف دادن است. تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند؛ تبلیغات این است و باید ان‌شاءالله برای همه فراهم باشد.»(۱۴۰۲/۱۰/۲) این اظهارات اولین کلام ایشان در این باب معطوف به انتخابات اسفندماه آتی است و وعده داده‌اند که در این باره بیشتر سخن خواهند گفت. در انتخابات این مردم هستند که در نهایت برخواهند گزید که چه کسی باید بر صندلی قدرت بنشیند، اما چه خوب که بازیگران سیاسی انتخابات تلاش کنند تا این انتخاب در مسیری سالم و اخلاقی هموار شود؛ چرا که مردم را از خطای در انتخاب مصون می‌دارد و انتخاب اصلحی خواهند‌ داشت. به واقع دروغ و اغواگری و فریب، انتخاب کنندگان را در مرحله انتخاب دچار خطای تصمیم‌گیری نکند و فروشندگان کالای بدلی به مشتریان ارائه ندهند! برای تحقق این امر هم باید فروشندگان از انصاف لازم برخوردار باشند، هم ناظران بازار به درستی بر مأموریت نظارت و بازرسی خود عمل کنند و متقلبان را پلمپ کرده، و هم مشتریان هنگام خرید با دقت نظر کالای مورد نظر خود را برگزینند. بدون شک، اگر این اصول رعایت شود، هم بهترین‌ها بر مسند قدرت خواهند نشست و هم رأی‌دهندگان از انتخاب خود پشیمان نخواهند شد.

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز 

  تحلیلی بر نتایج انتخابات شوراهای استانی عراق          

انتخابات شوراهای استانی عراق در دو مرحله در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، که طبق آمار کمیسیار عالی انتخابات عراق، این انتخابات مشارکت ۴۱ درصدی را به همراه داشت؛ اما غایب بزرگ این انتخابات جریان صدر بود، که بعد از استعفای دسته‌جمعی اعضایش از پارلمان عراق، این بار انتخابات شوراهای استانی را تحریم کرد. افزون بر صدر، «ایاد علاوی» نخست‌وزیر دوران انتقالی و حزب سکولارش به همراه برخی از احزاب تشرینی نیز در انتخابات شرکت نکرده و آن را تحریم کردند. نتایج اعلامی حاکی از پیروزی جریان چارچوب هماهنگی شیعیان، اما با لیست های متفاوت است. به این صورت که ۴۳ کرسی از آن ائتلاف نبنی به رهبری ریاست سازمان بدرهادی العامری و حزب عصائب اهل حق قیس خزعلی شد. ۲۹ کرسی به ائتلاف دولت قانون نور المالکی رسید. ۲۴ کرسی نصیب نیروهای دولت ملی، حزب ائتلافی دو جریان به ریاست حزب حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم و ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی نخست‌وزیر اسبق رسید. ۹ کرسی نیز نصیب ائتلاف ابشر یا عراق همام حمودی، ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق و این جریان شد. ائتلاف الاساس العراقی محسن مندلاوی، نایب رئیس پارلمان عراق نیز توانست ۶ کرسی را به دست آورد. در بین جریان‌های سیاسی اهل تسنن بیشترین آرا و کرسی‌ها نصیب ائتلاف تقدم به رهبری محمد حلبوسی، ریاست برکنار شده پارلمان عراق شد. نکته قابل توجه آنکه در بین قومیت‌ها هم در استان کرکوک حزب دموکرات کردستان عراق با مجموع آرای ۵۲۲۸۷ رأی دو کرسی را به دست آورد و یک شکست تاریخی را تجربه کرد و احتمال تغییرات در نفرات اصلی این حزب در این استان وجود دارد. در مجموع با توجه به آرای به دست آمده، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که جریان چارچوب هماهنگی شیعیان (الطار التنسیقی) در ۱۰ استان به همراه ائتلاف بومی استانداران در سه استان دیگر شیعه، می‌توانند در تعیین استانداران نقش اساسی را ایفا کنند، در چهار استان سنی نیز دیگر احزاب سنی به ویژه ائتلاف تقدم محمد حلبوسی به همراه ائتلاف‌های بومی استانداران مانند نینوی لاهلها می‌توانند در تعیین استانداران نقش اساسی را داشته باشند. در استان کرکوک ترکیب احزاب کردی، عربی و ترکمنی وضعیت ویژه‌ای را به خود دیده است و باید دید که آیا بین احزاب کردی با هم  ائتلافی از یک سو صورت می‌گیرد و از سوی دیگر بین تجمیع کردها با ترکمن‌ها برای در اختیار گرفتن پست استانداری این استان ائتلاف دیگری صورت خواهد پذیرفت یا خیر، که در صورت ائتلاف بین احزاب کردی باهم به علاوه با ترکمن‌ها، به احتمال بسیار زیاد استاندار کرد در این استان بر کرسی استانداری تکیه خواهد زد؛ لذا رصد تحولات و روند جابه‌جایی قدرت در عراق نشان‌دهنده پویایی فضای سیاسی و توسعه سیاسی است.

محمدمهدی جعفری

 

▼ خبر ویژه

هلاکت تروریست با سابقه در جنوب شرق کشور

اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «یکی از اشرار مسلح و از عوامل اصلی پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی جنوب شرق کشور به نام «اکرم ناروئی» در درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در منطقه بمپور استان سیستان و بلوچستان به هلاکت رسید. این شرور مسلح که سوابق متعدد شرارت مسلحانه و نقش بسزایی در تأمین تسلیحات و پشتیبانی از تیم‌های عملیاتی و نقل و انتقال تروریست‌‌های تکفیری منطقه را داشت، با وجود تغییر مکرر محل اختفای خود و رعایت شدید ملاحظات حفاظتی، با سلسله اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و آخرین محل اختفای او با همکاری قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه و فرماندهی فراجای استان به محاصره درآمد. وی  در این میان به مقاومت مسلحانه دست زد که  مورد هدف حافظان امنیت قرار گرفت و به هلاکت رسید و دیگر تروریست همراه وی بازداشت شد.»

 

 

▼ اخبار

تأیید رسمی یک شایعه انتخاباتی

«محسن هاشمی» معتقد است شرایط برای تشکیل و موفقیت ائتلاف میانه‌روها به شدت سخت شده و با این حال هنوز ممکن است با الگوگیری از مدل سیاست‌ورزی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به میدان آمد و این ائتلاف را به پیروزی رساند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره امکان تأثیرگذاری ائتلاف میانه‌روها بر فضای سیاسی کشور گفته است، باید به سابقه چنین ائتلافی نگاه کنیم؛ یک‌بار در سال ۱۳۹۲ این اتفاق افتاد. هنگامی که شورای نگهبان اعلام کرد صلاحیت هاشمی را برای حضور در انتخابات احراز نکرده است، ایشان قهر نکرد و به میدان آمد. محسن هاشمی همچنین از تشکیل معدود جلساتی میان آقایان روحانی، ناطق‌نوری، خاتمی، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری خبر داده و گفته است، امید می‌رفت حاصل این جلسات، اتفاق جدیدی باشد و بتواند حرکت جدی را شکل دهد. این در حالی است که پیش از این اخبار مربوط به تشکیل این جلسات بارها تکذیب شده و شایعه خوانده شده بود.

هیئت‌های آمریکایی در تهران!

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: «آمریکا هیئت‌هایی به ایران فرستاد و خواستار عدم گسترش دایره جنگ شد؛ تقریباً ۱۰ روز پیش پیامی از سوی یکی از کشورهای عربی خلیج فارس دریافت کردیم که هیئت خود را به تهران فرستاده بود و حامل پیام آمریکایی‌ها بود، آنها در این پیام خواستار حل بحران تمام منطقه شده بودند.» «حسین اکبری» تأکید کرد: «پاسخ ایران این بود که هم‌پیمانان تهران حق تعیین سرنوشت خود و آزادی مردم و استقلال سیاسی خود را دارند و ما جایگزین آنها در این امر نیستیم.» وی با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران می‌ترسند، گفت: «اگر ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش برای منع ترورها و اقدامات دیگر درست باشد، این امر برای توقف خونریزی‌ها نیست، بلکه برای این است که رژیم صهیونیستی مرتکب حماقت نشود و دایره جنگ را گسترش ندهد و آمریکا و طرف‌های دیگر را وارد جنگ نکند.»

یاوه‌گویی را تمام کن نتانیاهو

«سرایا القدس» امروز ویدئویی از یک اسیر صهیونیستی به نام «العاد کتسیر» (۴۷ ساله) منتشر کرد که از شهرک‌نشینان «نیر عوز» بوده است. «کتسیر» با اشاره به اینکه در اسارت نیروهای جهاد اسلامی قرار دارد، گفت: «امروز از طریق رادیو خبر کشته شدن یکی از عزیزانم را شنیدم. سه ماه است که در اسارت جهاد اسلامی هستم.» وی خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و اعضای کابینه‌اش، گفت: «من را در اسارت رها کردید. من هم اکنون، با معجزه زنده مانده‌ام. تقاضا دارم که اسرا را آزاد کنید و به این کشتار پایان دهید.» این اسیر صهیونیستی همچنین خطاب به نتانیاهو تأکید کرد: «به یاوه‌گویی و داستان‌سرایی پایان دهید. ما را اینجا رها نکنید. ما اینجا هر روز می‌میریم. از شما می‌خواهم که به توافق تبادل اسرا به حماس دست یابید و ما را به خانواده‌های‌مان بازگردانید.»

آمریکا مظهر دورویی و رذالت است

«سرلشکر باقری» با اشاره به حادثه دلخراش مزار شهدای کرمان و تأکید بر اینکه داعش و عناوین دیگر ساختۀ دست آمریکایی و استکبار جهانی هستند، افزود: «این اوج ریاکاری و دورویی آمریکایی‌هاست که این حادثه را محکوم کنند و تسلیت بگویند، اما در پشت‌پرده، تروریست‌ها را حمایت، تحریک و پشتیبانی کنند، در جهت توانمندسازی اطلاعاتی و آموزشی آنها تلاش کنند و آنها را به جان ملت ایران و سایر کشور‌ها بیندازند؛ این‌ اقدامات، ناشی از رذالت‌ها و خباثت‌های استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار است.» رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: «ملت ایران و محور مقاومت نشان داده است که با تحمل این درد و رنج‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

«سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید به سمت تولید خودرو مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی حرکت کنیم، بیان کرد: «مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است که اگر خودرو‌ها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، این مقدار ۶۰ میلیون می‌شد و حتی ۵۰میلیون لیتر هم می‌توانستیم صادر کنیم.

«مسعود پزشکیان» فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس فعلی در بخشی از یک مصاحبه که «مشرق» آن را منتشر کرد در اشاره به فعالیت چپ‌های تحریمی علیه انتخابات گفته است: «آنهایی که قهر کرده‌اند از نظر من نباید قهر کنند. اگر من هم به دنبال منافع شخصی خودم بودم بهتر آن بود که به جای حضور در انتخابات به طبابت می‌پرداختم.»

روزنامه «آرمان امروز» درباره فعالیت‌های انتخاباتی رئیس سابق مجلس نوشت: «لاریجانی می‌داند که دوری‌ بیش از این از قدرت، او را به حاشیه می‌راند و با چنین نگاهی نمی‌تواند به راحتی از خیر انتخابات مجلس بگذرد؛ اما چگونه؟ لاریجانی روحیه محافظه‌کاری در عرصه سیاست دارد و نمی‌خواهد به عرصه‌ای وارد شود که از پیش بازنده باشد.»

◄ «داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود نوشت: «گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در تهران در ۹ ماه اخیر نزولی شده و از ۱۲۱ درصد در اردیبهشت به ۵۷/۵ درصد در آذر ماه کاهش یافته است. متوسط قیمت مسکن در تهران در آذرماه ۲/۹ درصد کاهش یافته است.»

«نیویورک‌تایمز» و «رویترز» به نقل از شرکت‌های مشاور حمل‌ونقل دریایی گزارش دادند که با تدوام جنگ و تنش‌ها در دریای سرخ هزینه‌های تزانزیت کالا برای کشتی‌هایی که با وجود مداخله نظامی آمریکا حاضر به بازگشت به دریای سرخ نیستند، از جهش فعلی ۱۷۳ درصدی هم بالاتر خواهد رفت.

◄ «غلامرضا انصاری» نماینده سابق اصلاح‌طلب گفت: «با توجه به برخورد نامناسبی که دولت دوم آقای روحانی با اصلاح‌طلبان کرد و اغلب کاستی‌ها در نهایت به پای اصلاح‌طلبان نوشته شد، شرایطی را به وجود آورده که احتمال تکرار ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه دور از انتظار است.»

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «سه اسرائیلی دیگر که نام‌شان در لیست افراد مفقود شده ثبت شده بود، مشخص شده که در غزه اسیر هستند.» «دانیل هاگاری» عنوان کرد: «بدین ترتیب شمار اسرای اسرائیلی در غزه به ۱۳۶ نفر افزایش یافته است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات