صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یكی از نام‌های دارای افتخار در تاریخ ما‌ـ به همان اندازه‌ای كه واقعیت دارد‌‌ـ امیركبیر است. امیركبیر در كشور ما سه سال در رأس دولت بوده است. معلوم می‌شود سه سال وقت خیلی زیادی است. همه‌ كارهایی كه امیركبیر انجام داده و همه‌ خاطرات خوبی كه تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول سه سال است. بنابراین چهار سال، وقت كمی نیست‌ـ وقت خیلی زیادی است‌ـ به شرط اینكه از همه‌ این وقت به نحو درست استفاده شود.(۱۳۸۳/۳/۲۷)
 
 
▼ حرف روز
ملت ایران؛ ملت شگفتی‌ساز
انتخابات در حال نزدیک شدن است و شور و هیجان انتخاباتی میان مردم شکل گرفته است. همه افراد به دنبال یافتن نامزدی هستند که بتواند صدای آنها در مجلس شورای اسلامی ‌باشد. مجلسی که در آغاز قرن ۱۵ هجری شمسی ریل‌گذار توسعه و پیشرفت ایران خواهد بود. این مجلس نیاز دارد تا قدرتمند باشد و پشتیبانی و حمایت مردم را داشته باشد؛ چرا که اگر مردم نباشند، اساساً مجلس و قوانین آن برای چه کسی نوشته می‌شوند و چه کسی است که اصلاً به دنبال اجرای آن و نظارت بر اجرای آن باشد. بنابراین، مجلسی که منشأ اثر باشد نیاز است تا هم مردمی باشد و هم انقلابی. در آن سوی میدان، اما معاندان و دشمنان مردم به دنبال آن هستند که این مجلس را ضعیف و ناتوان کرده و از گردنه تأثیرگذاری خارج کنند؛ هر گاه که مجلس از دور تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در روند‌ها و فرآیند‌های کشور کنار گذاشته شود یا نقش حاشیه‌ای داشته باشد، فرصت برای لابی‌گران، ویژه‌خواران، چپاولگران و... به وجود می‌آید تا حقوق ملت را پایمال کرده، برای خود نان و نوایی دست و پا کنند. به همین دلیل دشمن سعی دارد تا با ایجاد یک جنگ ترکیبی (اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...) و در قالب دو راهبرد جنگ شناختی و جنگ نرم، اصول چهارگانه انتخابات (امنیت، سلامت، مشارکت، رقابت) را تحت‌الشعاع قرار داده و مردم را که اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی به شمار می‌روند، از میدان خارج کند. حوادث تروریستی چند وقت اخیر را به منظور تأثیرگذاری بر روی امنیت انتخابات، شبهه افکنی‌ها و افترا و تهمت‌زنی‌ها نسبت به تأیید و ردّ صلاحیت‌ها را به منظور تأثیرگذاری بر روی سلامت انتخابات، تحریم‌های اقتصادی و دلسرد کردن مردم و القای عدم تغییر را به منظور تأثیر‌گذاری بر روی مشارکت در انتخابات و در نهایت ایجاد دو قطبی‌های کاذب را به منظور کاهش رقابت در انتخابات‌ می‌توان تحلیل کرد. اما زهی خیال باطل، چرا که اسلحه جمهوری اسلامی ایران که با خشاب مردم همیشه مسلح بوده و هست، بارها و بارها نشان داده است که اتفاقاً در بزنگاه‌ها و در جا‌هایی که دشمن امیدوار بوده که به اهداف خود دست پیدا کرده است، آنها را ناکام گذاشته است. راهپیمایی تاریخی ملت در نهم دی ماه ۸۸ یا راهپیمایی‌های سالانه مردم در ۲۲ بهمن ماه به خوبی نشان‌دهنده این گزاره واقعی است. بنابراین، انتظار می‌رود ملت با بصیرت ایران در انتخابات پیش‌رو بار دیگر دشمنان را مأیوس و شگفت‌زده کنند.     
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
کلاف سردرگم خودرو در آستانه انتخابات
شورای رقابت در جلسه ۶۳۲، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) را بررسی و اصلاح کرد. بر اساس این دستورالعمل، مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب «هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها» است که از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده محاسبه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجراست. تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژ) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند و هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام خواهد شد. واکنش‌ها به خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو متفاوت است؛ برخی حضور این شورا را لازم و مانعی در مسیر رشد قیمت‌ها خوانده‌اند؛ حال آنکه برخی دیگر قیمت‌گذاری دستوری را منجر به گسل قیمتی در بازار و زیان‌دهی خودروسازان عنوان کرده‌اند. هر کدام از این دو گروه نیز استدلال‌های خاص خود را دارند که البته نقدهای جدی به نظرات آنها وارد است؛ مخالفان تغییر در وضعیت موجود و حذف شورای رقابت در قیمت‌گذاری با بررسی وضعیت بازار خودرو پس از خروج شورای رقابت مدعی هستند، این افزایش قیمت اخیر انواع خودرو که گاهی موارد در بازار به حدود ۲۰ درصد می‌رسد، محصول حذف شورای رقابت است، از طرف دیگر اگر قرار بر نرخ گذاری دستوری باشد، چه فرقی می‌کند که شورای رقابت این کار را انجام بدهد یا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده؟
موافقان حذف شورای رقابت با اشاره به سوابق شورای رقابت، بر ناکارآمدی شورای رقابت در قیمت خودرو تأکید دارد. این افراد معتقدند، شورای رقابت باعث چند نرخی شدن بازارخودرو شده و آثار سوء بسیاری داشته است. از نظر این افراد باید سازوکار بازار و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خودرو باشد و حذف شورای رقابت یک گام به جلوست. سخن پایانی اینکه قیمت‌گذاری دستوری قطعاً کار صحیحی نیست؛ ولی آیا مقدمات لازم برای حذف قیمت گذاری دستوری فراهم است؟ آیا در شرایطی که هنوز تقاضا بر عرضه غلبه دارد، این کار موجب افزایش قیمت نمی‌شود؟ بنابراین وزارت صمت باید در مرحله اول واردات خودرو را تا جایی که قانون به او اجازه داده است، دنبال و تقاضای بازار را تأمین کند و سپس به اقدامات اصلاحی دست بزند. این موضوع زمانی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که به فضای سیاسی کشور و انتخابات پیش رو و الزامات اجتماعی کشور در آستانه انتخابات توجه بیشتری داشته باشیم.   
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
مشاور دفتر رهبری اعدام شده است؟
پیگیری‌ها از یک منبع آگاه، حاکی از اعدام فردی به نام «محسن سراوانی» به جرم جاسوسی است؛ اما وی نه تنها هیچ سمت و ارتباطی با دفتر رهبر معظم انقلاب نداشته؛ بلکه در سال ۱۳۹۸ به اتهام سوءاستفاده از عنوان دفتر مقام معظم رهبری و جعل امضا تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده است. این منبع افزود: «بدیهی است عکس یک فرد با یکی از اعضای دفتر رهبر انقلاب که می‌تواند در برخی موقعیت‌ها اتفاق بیفتد، به هیچ عنوان دال بر ارتباط آن فرد با دفتر یا حتی ارتباط خاص با آن عضو دفتر نیست.» رسانه «ایران اینترنشنال»، به تازگی گزارشی درباره محسن سراوانی با تیتر «جزئیات پرونده «مشاور بیت خامنه‌‌ای» که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شد» منتشر کرده است. در این گزارش از سراوانی با عنوان «مشاور جوان بیت رهبری» هم نام برده شده است.
 
 
▼ اخبار 
ماجرای تخلف چای دبش چیست؟
وزیر اقتصاد درباره موضوع فساد چای دبش اظهار کرد: «حتما فساد اتفاق افتاده و کسی دنبال لاپوشانی این مسئله نیست. به محض اطلاع از وقوع فساد در بخش مربوطه واکنش و برخورد صورت گرفته و پرونده به قوه قضائیه ارجاع شده است.» «سیداحسان خاندوزی» با بیان اینکه برای مردم مهم است که آیا این فسادها در آینده ادامه خواهد داشت؟ افزود: «شرکت چای دبش بابت ارزی که برای واردات چای دریافت کرده بود، پولش را پرداخته و اموال مردم به جایی نرفته است. به بانک مرکزی پول داده، ارز دریافت کرده و قرار بوده با آن کالا و تجهیزات وارد کند که نصف آن را وارد کرده و نصف دیگر را وارد نکرده است. پولی از کشور خارج نکرده، ساختمان‌ها و ماشین‌آلات مربوط به آن نیز در اختیار قوه قضائیه است. اما برای جلوگیری از همین حد از تخلف هم که رخ داد، از فروردین امسال با ایجاد سامانه‌ای قرار شد هر شرکتی می‌خواهد تخصیص ارز بگیرد، در سامانه ثبت شود تا معلوم شود سال گذشته و دو سال قبل چقدر دریافت کرده است.»
 
فرمان عقب‌نشینی صادر شده است
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد، رژیم صهیونیستی هزاران نفر از نیروهایش را تحت چارچوب عقب‌نشینی بزرگ، ‌از شمال غزه خارج کرده است. این مقام آمریکایی اضافه کرد: «اسرائیل به واشنگتن تصمیمش برای کاهش عملیات در مرحله بعدی در جنگ غزه را اعلام کرده است.» وی افزود: «تضمین‌های قبلی اسرائیل محقق نشده و امیدواریم که این آغاز عملی کاهش نیروهای اسرائیلی در غزه باشد.» از سوی دیگر، «عامی ایالون» رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت/شاباک) طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در گفت‌و‌گو با روزنامه «هاآرتص» گفت: «اسرائیل هرگز با چهره پیروز از جنگ در غزه خارج نخواهد شد، حتی اگر بتواند یحیی السنوار را ترور کند.» رئیس اسبق شاباک افزود: «هرکسی که معتقد باشد فلسطینی‌ها تسلیم خواهند شد، نه فلسطینی‌ها و نه حماس و نه جنبش‌های اسلامی در قرن حاضر را نشناخته است.»
 
آمریکا تشنه خون است!
«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دولت آمریکا در برهه کنونی با آتش‌بس در نوار غزه موافق نیست. کربی طی نشست خبری در کاخ سفید با ادعای اینکه آتش‌بس اکنون به نفع حماس خواهد بود، مدعی شد:‌ «ما به حمایت از دستیابی به وقفه‌های بیشتر و افزایش ارسال کمک در غزه ادامه می‌دهیم.» به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در دفاع از حملات کور رژیم صهیونیستی به نوار غزه که تعداد زیادی از اصحاب رسانه را به خاک و خون کشیده، ادعا کرد: «من معتقد نیستم که اسرائیل عمداً خبرنگاران را در غزه هدف قرار می‌دهد. ما از خبرنگاران در هر جای دنیا حمایت می‌کنیم.» پیش از این نیز «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر گزاره مربوط به ارتکاب نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را رد کرده و از حملات این رژیم علیه زنان و کودکان فلسطینی حمایت کرده بود.
 
ناکامی عملیات تروریستی در راسک
«سلیم کدخدا» فرماندار راسک اظهارکرد: «از ساعت یک بامداد امروز درگیری مسلحانه نیرو‌های انتظامی پاسگاه جنگل راسک آغاز شد و پس از سه ساعت اعضای گروهک که نتوانستند به داخل پاسگاه نفوذ کنند، متواری شدند.» فرماندار راسک افزود: «در این درگیری سه ساعته گروهبان امیر حسین حسین‌آبادی، یکی از نیرو‌های انتظامی به شهادت رسید.» وی گفت: «تلاش نیروهای انتظامی برای دستگیری افراد مسلح شرور ادامه دارد.» گفتنی است، دو روز پیش از این نیروهای امنیتی در محدوده شهرستان بمپور در جنوب استان سیستان و بلوچستان برای دستگیری یکی از عوامل گروهک‌های تروریستی اقدام به عملیات کردند که فرد مذکور در این درگیری به هلاکت رسید. این فرد در اقدام تروریستی حمله به مقر انتظامی راسک مشارکت داشته است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
سفیر عربستان سعودی در بریتانیا می‌گوید کشورش حتی با وجود آمار «اسفناک» قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در غزه، همچنان به برقراری رابطه با این رژیم اعتقاد دارد، اما حاضر نیست با توجه به «آنچه بر مردم فلسطین رفته» است، آنها فدای چنین رویکردی شوند. او می‌گوید هرگونه عادی‌سازی باید در راستای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی حرکت کند. وی گفت تلاش‌هایی که با میانجی‌گری آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک با اشغالگران در جریان بود، به توافق «نزدیک» شده بود؛ اما پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل عربستان این گفت‌وگوها را متوقف کرد.
 
«حسن روحانی» با تکرار پیشنهاد رأی دادن اعتراضی گفت: «دو نوع می‌توان به شرایط حاکم اعتراض کرد. یک راه این است که در انتخابات شرکت نکنیم؛ اما این راه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. راه بهتر این است که پای صندوق رأی برویم و به فردی که به شرایط امروز معترض است، رأی دهیم. رأی اعتراضی بهتر از رأی ندادن است. مشکلات ما در نهایت باید با صندوق رأی حل شود، راه دیگری نداریم.»
 
یکی از وکلای خانواده‌های جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمایی اوکراینی، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده است، متهم ردیف اول این پرونده با قرار وثیقه آزاد شده است. این در حالی است که پیگیری‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد، متهم ردیف اول این پرونده به اتهام قتل شبه عمد از ابتدای تشکیل پرونده در بازداشت به سر می‌برد و برای وی تاکنون قرار وثیقه که به آزادی منجر شود، صادر نشده است.
 
صفحه رسمی «احمدیان» دبیرشورای عالی امنیت ملی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) در اولین پست توئیتری خود آیه ۵۱ سوره سبا را با ترجمه «اگر ببینی هنگامی که فریادشان بلند می‌شود، اما نمی‌توانند بگریزند و آنها را از جای نزدیکی که انتظارش را ندارند می‌گیرند از درماندگی آنها تعجب خواهی کرد» منتشر کرده است. در انتهای پیام دو عبارت رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت هشتگ شده است.
 
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، یک فرمانده در لشکر جفعاتی در پی کشته شدن سربازان تحت امرش در نوار غزه از ناراحتی سکته کرد و مرد. این شبکه افزود، ارتش اسرائیل به مرگ این فرمانده نظامی که از خدمت در نیروهای احتیاط اخراج شده بود، اذعان نکرده است. نزدیکان این فرمانده نظامی گفتند، مرگ وی در اثر این بود که وی نتوانست آنچه را که در غزه دیده بود، تحمل کند.
 
رئیس کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳، گفت: «متوسط افزایش حقوق کارمندان به ۲۰ درصد افزایش یافت و حداقل کف حقوق کارمندان در سال آینده ۱۰ میلیون تصویب شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات