بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۱۷۲

آفریقای جنوبی: اسرائیل در دادگاه لاهه شکست مفتضحانه‌ای خورد

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی بعد از دفاعیات نهایی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که رژیم اسرائیل متحمل شکست مفتضحانه‌ای شده است.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی امروز جمعه گفت که اسرائیل  برای رد شکایت مطرح‌شده توسط آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی در غزه «به طرز مفتضحانه‌ای» شکست خورده است.

رونالد لامولا گفت: «ما اطمینان خاطر داریم که ما شکایت متقاعدکننده‌ای را مطرح کرده‌ایم که جزئیات جنایی‌ آن توسط وکلایمان تشریح شده است و اسرائیل امروز به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورده است.»

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی اضافه کرد که اکنون واقعیت‌های متقاعد‌کننده‌ای توسط وکلای این کشور در اختیار دادگاه قرار گرفته و «قانون جانب ما است.»

اظهارات این مقام آفریقای جنوبی بعد از آن مطرح شد که نماینده اسرائیل در دومین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابل این دادگاه حاضر شد و استدلال‌های خود در رد شکایت آفریقای جنوبی را ارائه کرد. 

اولین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت نسل‌کشی در غزه روز گذشته برگزار شد. این جلسه از ساعت ۰۹:۰۰ صبح پنجشنبه به وقت گرینویچ (۱۲:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد.

نماینده آفریقای جنوبی در این دادگاه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است...ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد. 

در این شکایت‌نامه که در ۸۴ صفحه تنظیم شده آفریقای جنوبی تصریح کرده که اسرائیل مفاد «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» را نقض کرده است. 

اسرائیل و آفریقای جنوبی هر دو جزو امضاکنندگان این کنوانسیون هستند که صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را به عنوان بالاترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای رسیدگی به اختلافات مجاز می‌داند.

جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی تا امروز ادامه داشت و در جلسه امروز دفاعیات نماینده رژیم صهیونیستی شنیده شد. 

تمامی طرف‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند متعهد شده‌اند مرتکب نسل‌کشی نشوند و از ارتکاب آن توسط طرف‌های دیگر نیز جلوگیری کرده و آن را مجازات کنند. در این معاهده نسل‌کشی به عنوان «ارتکاب اقداماتی به قصد تخریب کامل یا بخشی از یک گروه ملی، قومیتی، نژادی یا مذهبی» تعریف شده است. 

نماینده آفریقای جنوبی تأکید کرد که نسل‌کشی «هرگز از قبل اعلام نمی‌شود». او گفت اکنون «شواهدی به مدت ۱۳ هفته در اختیار دیوان بین‌المللی دادگستری» است که نشان می‌دهد رژیم اسرائیل مرتکب نسل‌کشی شده است. 

وی با تأکید بر این‌که اوضاع غزه نیازمند مداخله دادگاه بین‌المللی است، از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا همچون پرونده روهینگیا، گام‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی بردارد.

آفریقای جنوبی از همه کشورهایی که منتقد عملیات اسرائیل در غزه هستند از این شکایت حمایت کرده و این رژیم را بابت کشتار فلسطینی‌ها پاسخگو کنند. 

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی است که اظهارات آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی هیچ پایه و اساس حقیقی ندارد و سوء استفاده از دادگاه است و آفریقای جنوبی را به همکاری با «تروریست‌ها» متهم کرد.

شماری از کشورها از جمله ترکیه، مالزی، ونزوئلا، برزیل و جمهوری اسلامی ایران از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی با تأکید بر این‌که رژیم صهیونیستی در حال نقض کنوانسیون حقوق بشر است، گفت: «نوار غزه به یک زندان محصور تبدیل شده که در آن‌جا نسل‌کشی در حال انجام است. اسرائیل بین مبارزان و غیرنظامیان تمیز قائل نمی‌شود و آن‌چه انجام می‌دهد به معنای واقعی نسل کشی است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات