صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۹۴

احمدیان در ژوهانسبورگ تشریح کرد: مداخلات ناامن‌کننده آمریکا در سطح جهان

علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای حضور در نشست دبیران شورای امنیت ملی اعضا و دوستان بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه در جمع اعضای این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت سایبری را تشریح کرد.

احمدیان در ژوهانسبورگ تشریح کرد: مداخلات ناامن‌کننده آمریکا در سطح جهان

احمدیان در ابتدای سخنان خود ضمن اعلام تشکر جمهوری اسلامی ایران از ابتکار رئیس جمهور و مقام‌های عالی جمهوری آفریقای جنوبی برای تشکیل این نشست و دعوت از ایران ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و مساعدت تمامی اعضای بریکس روند پذیرش درخواست جمهوری اسلامی در این مجموعه‌ مهم و اثرگذار آغاز و به سرعت به انجام برسد. 

وی تأکید کرد: بی تردید پیوستن کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا می‌تواند سهم بریکس از ذخایر انرژی جهان را به سطح ممتازی ارتقاء دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: فضای سایبر، زیست بومی برخاسته از ترکیب چند نوع فناوری نوین است که به موازات زیست بوم واقعی و فیزیکی موجود، با ماهیتی نو و به‌ صورت دیجیتال در ابعاد مختلف به‌ سرعت در حال رشد و توسعه بوده و تقریبا همه‌ حوزه‌های فعالیت‌های جوامع بشری را تحت تاثیر قابلیت‌ها و مزایای خود قرار داده، به‌گونه‌ای که از یک سوی آن را کاملاً متمایز از دوران‌های گذشته‌ حیات انسانی ساخته و از سوی دیگر، شاید زندگی انسانی بدون آن ناممکن باشد.

احمدیان افزود: این زیست بوم جدید اما، همان‌گونه که دارای فرصت‌های فراوانی برای زندگی بشری بوده و چهره‌ متفاوتی به آن بخشیده است، می‌تواند تهدیدهای بیشماری را هم متوجه جوامع و افراد انسانی کند که ضرورت ایجاب می‌کند با آنها هوشمندانه مواجه شویم.

وی گفت: این فضا به دلیل ماهیت فنی و فناورانه‌ خاص، به‌ صورت ذاتی و همچنین به‌ صورت عمدی، دارای آسیب پذیری‌های فنی بوده و علاوه بر آن که امنیت سایبری سامانه‌ها، شبکه‌ها و زیرساخت‌های متصل به آن را دچار خدشه می‌کند، قادر خواهد بود، متناسب با سطح آسیب وارده، امنیت خصوصی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیت ملی کشورها را با مخاطره‌ جدی مواجه کند. 

احمدیان افزود: حمله‌ سایبری به شبکه‌ برق سراسری و یا حمله‌ سایبری به شبکه‌ بانکی، شبکه‌ حمل و نقل ریلی و هوایی و دریایی و ... از جمله مصادیق تهدیدهای زیست سایبری و مخاطرات امنیتی ناشی از آن است.

علی اکبر احمدیان در ادامه گفت: ماهیت شبکه‌ای فضای سایبر و قدرت تعامل زیاد بر بستر آن و انجام فعالیت‌های تبادلی برای امور مختلف اقتصادی، اجتماعی و بانکی بر بستر این شبکه‌ها، امکان گسترش تهدیدات و حملات سایبری از درون شبکه‌های یک کشور به شبکه‌های سایر کشورهایی که با آنها تبادلات مذکور صورت می‌گیرد، وجود دارد در نتیجه، امنیت سایبری و به عبارت دیگر امنیت این کشورها به یکدیگر مرتبط بوده و متاثر از امنیت سایبری یکدیگر است.

احمدیان تاکید کرد: به بیان بهتر، امنیت سایبری دارای قلمرو جهانی و منطقه‌ای بوده و محدود به یک کشور نیست و به همین دلیل نیازمند همکاری و تعامل بین کشورهای همسو با یکدیگر است تا از این رهگذر امنیت خود را در سایر حوزه‌ها نیز مصون بدارند.

دبیر شواری عالی امنیت ملی خطاب به حضار گفت: یکی دیگر از چالش‌های حوزه‌ سایبر استفاده‌ برخی از کشورها از سامانه‌ها و سکوهای طراحی شده‌ خود برای وابسته کردن سایرین، در شکل و قالبی نوین، و در نتیجه مداخله در تحولات داخلی کشورهای دیگر و امنیت آنها با سوءاستفاده از این محصولات است که نمونه‌ بارز چنین سوءاستفاده‌ای پلتفرم‌های ایالات متحده آمریکاست. 

احمدیان اشاره کرد: تجربه‌ کشور من نشان داده که آمریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد کنند.

او گفت: فقدان قوانین عادلانه‌ بین‌المللی در حوزه‌ی فضای سایبر موجب شده تا دولت آمریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه‌ سکوهای (پلتفرم‌های) اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر، اینستاگرام و غیره، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف به‌ویژه در حوزه‌ امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند. 

احمدیان افزود: فضای سایبری هر کشور مانند فضای فرکانسی آن کشور، باید به‌ صورت اختصاصی توسط دولت‌ها، مدیریت شود و فعالیت بدون مجوز سکوهای اینترنتی که عموما آمریکایی هستند، موجب بروز چالش‌های امنیتی در کشورهای مختلف از جمله در ایران شده است. البته تصور می‌کنم، بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز تجربه‌هایی از این قبیل داشته باشند.

احمدیان گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که قربانی حملات سایبری متعدد است و زیرساخت‌های آن در مقاطع مختلف مورد حمله قرار گرفته و از این طریق در حوزه‌‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن مداخلات جدی شده است.

وی افزود: ما تجربه‌های بسیاری داریم که از یک سو، آمریکا و برخی متحدان وی با استفاده از بستر سایبر و سکوهای اینترنتی، دست به اقدامات ضد امنیتی و تحریک برخی افراد بر علیه امنیت ملی کشور خود زده‌اند و از سوی دیگر با سوء‌استفاده از همین امکانات، کوشیده‌اند مقابله‌ مشروع و قانونی با این تجاوزات با عناوین مختلفی پر هزینه سازند.

احمدیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است با اغتنام از فرصت ایجاد شده برای ارتقای امنیت سایبری بین کشورهای حاضر در این نشست، پیشنهادات مشخصی را ارائه کند.

به گزارش فارس، امضا تفاهمنامه‌های امنیت سایبری به‌ صورت دو و چند جانبه، همکاری در تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت سایبری جهانی در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آنها در مجامع بین‌المللی و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا در فضای سایبر از جمله پیشنهادات احمدیان به اعضای این نشست بود.

همچنین استفاده از سامانه‌ها و سکوهای اینترنتی غیر آمریکایی برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین کشورهای ما، همکاری کشورهای حاضر در رصد، پایش و هشداردهی تهدیدات و حملات سایبری به سایر اعضا و همکاری اعضای در مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌های کشورهای عضو از دیگر موارد پیشنهادی به اعضای این نشست بود. 

پیشنهاد، برگزاری تمرین‌های مشترک سایبری به‌صورت دو یا چند جانبه،  همکاری در آموزش و فرهنگ سازی در حوزه‌ امنیت سایبری، توجه به هوش مصنوعی که می‌تواند عرصه‌های جدیدی را برای امنیت سایبری پدید آورد و ما را با فرصت‌ها و چالش‌های نوینی مواجه سازد و همکاری در خصوص ارتقای نقش کشورهای عضو در حکمرانی بر اینترنت، پایان بخش سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع اعضای نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوست بریکس بود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات