صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۵۵۳۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): و اما اینكه چه شخصیت‌هایی روی من اثر گذاشته‌اند، باید بگویم شخصیت‌های زیادی بودند. آن كسی كه در دوره‌ جوانی من خیلی روی من اثر گذاشت، در درجه‌ اول، مرحوم «نواب صفوی» بود. آن زمانی كه ایشان به مشهد آمد، حدوداً پانزده سالم بود. من به شدت تحت تأثیر شخصیت او قرار گرفتم و بعد هم كه از مشهد رفت، به فاصله‌ چند ماه بعد، با وضع خیلی بدی شهیدش كردند. این هم تأثیر او را در ما بیشتر عمیق كرد.(۱۳۷۷/۲/۷)
 
 
▼ حرف روز
معانی یک اقدام هوشمندانه
حمله ضد تروریستی سپاه پاسداران را هم می‌توان به مثابه یک موضوع مستقل تحلیل کرد و هم می‌توان آن را در ارتباط با حوادث پیچیده منطقه در نظر گرفت. در این زمینه چند نکته تأمل‌برانگیز را می‌توان در ابعاد گوناگون اینگونه بر شمرد:
۱ـ در بعد نظامی این انتقام و عملیات ضد تروریستی از چند جهت قابل تحسین است‌:
الف‌ـ شلیک موشک‌ها از چند نقطه مختلف از کشور انجام گرفته و هدف‌های گوناگونی را مورد اصابت قرار داده که سطح آمادگی در مواجهه با تهدیدات را نشان می‌دهد.
ب‌ـ شلیک به اهداف خاص در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری پیام روشن و صریحی برای دشمنان دارد.
ج‌ـ میزان تخریب اهداف نشان‌دهنده هوشمندی در رهگیری است.
دـ کشف و شناسایی مقرهای تروریست‌ها و جاسوس‌خانه‌های پوششی رژیم صهیونیستی نیز یک دستاورد و توانمندی اطلاعاتی بالاست.
۲ـ در بعد سیاسی نیز می‌توان گفت‌:
الف‌ـ آمریکا پس از حملات اخیر به یمن سعی داشت تا قاعده بازی را در منطقه بر اساس غلبه قهری خود تعریف کند؛ لذا با ارسال پیام به اصطلاح هشدار سعی کرد ضمن تأثیر بر جنگ غزه، ایران را در طراحی خود کنترل کند؛ اما این اقدام به موقع نشان داد جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت طراحی خود را دارد و ابتکار عمل را در این طراحی در دستان خود نگه می‌دارد.
ب‌ـ هدف قرار دادن محل تجمع تروریست‌های تکفیری و مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی، یعنی مجازات عاملان و آمران حادثه تروریستی کرمان توأمان با هم صورت گرفته، و این یعنی هوشمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با حوادث و پدیده‌های مختلف در منطقه.
ج‌ـ اقدام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر انتقام از عاملان و آمران اقدام تروریستی کرمان و راسک، در تحولات پیچیده منطقه تأثیرگذار خواهد بود و تقویت جبهه مقاومت را در مواجهه با جبهه غربی و عبری به دنبال دارد؛ به خصوص آنکه همزمان با این اقدام، اقدمات مؤثرتر انصارالله و سایر گروه‌های مقاومت انجام شد.
نکته پایانی آنکه خط رسانه‌ای دشمن بر آن قرار گرفته تا با تلاش مذبوحانه‌ای اقدام با صلابت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک اقدام تروریستی معرفی کنند. در جواب این خط باطل باید گفت، قطعاً مسئولان اقلیم کردستان فراموش نکرده‌اند که زمانی داعش به دروازه‌های کردستان رسیده بود، این حاج قاسم و یارانش بودند که از جنایت تروریست‌های تکفیری در اقلیم جلوگیری کردند، و ده‌ها مدافع حرم ایرانی در عراق برای مبارزه با تروریست‌ها به شهادت رسیدند. آری، همان منطق مواجهه با تروریست‌ها ایجاب می‌کند تا منطقه از لوث تروریست‌های صهیونیسم نیز پاک شود.    
مصطفی برزکار
 
 
▼ گزارش روز
مبارزه با تروریسم
مقابله با تروریسم خط مشی نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تشکیل تا به امروز بوده است؛ چه زمانی که در داخل با منافقین مبارزه می‌کرد و چه زمانی که در آن سوی مرز‌ها در عراق و سوریه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی پنجه در پنجه افکنده بود. مبارزاتی که سبب شده است تا ایران در میان آتش بزرگ و ناامنی سرسام‌آور غرب‌آسیا، امنیتی مثال‌زدنی داشته باشد. حمله ضد تروریستی سپاه پاسداران که در چند روز گذشته به صورت دقیق و هدفمند مقرها و تروریست‌ها را نشانه رفته است، موجب برخی موضع‌گیری‌های سیاسی شده است. در این راستا، لازم است توجه شود که اقدامات ایران را می‌توان در راستای توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی میان ایران و همسایگان و ذیل منشور سازمان بین‌الملل مبنی بر مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن مورد تحلیل قرار داد. یکی از این توافق‌نامه‌ها همکاری‌های مشترک امنیتی میان ایران و عراق است؛ این توافق‌نامه عصر روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ به دست «السودانی» نخست‌وزیر عراق و «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امضا شد و طرفین موافقت کردند تا آخر شهریور ماه امسال سلسله اقدامات و همکاری‌های امنیتی، همانند «خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران»، «انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان جمهوری عراق» و «تلاش برای خلع سلاح کردن آنها» انجام گیرد. همچنین پس از حادثه تلخ عملیات تروریستی کرمان و در بیانیه سازمان ملل آمده است، همه کشور‌ها ‌باید بر اساس تعهدات خود ذیل قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت، با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذی‌ربط در مبارزه با تروریسم همکاری فعال داشته باشند. بنابراین مبارزات جمهوری اسلامی ایران با تروریسم نه موضوعی جدید، بلکه مسبوق به سابقه بوده و این اقدامات به معنای همکاری منطقه‌ای جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم است. همچنان که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها به صراحت به همسایگان خود گوشزد کرده است که حسن هم‌جواری و همسایگی ایجاب می‌کند تا از تروریسم پروری جلوگیری شود و همسایگان اجازه ندهند که مخالفان و معاندان جمهوری اسلامی علیه امنیت ملی ایران از این کشور‌ها اقداماتی را انجام دهند. ناگفته پیداست که صبر استراتژیک نظام هم نباید به معنای انفعال جمهوری اسلامی انگاشته شود؛ بلکه این صبر راهبردی به معنای انتخاب زمان و محل و نوع هجمه از سوی جمهوری اسلامی است. امروز جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران توانایی‌ها و ظرفیت و تجهیزات مورد نیاز  برای مبارزه با تروریسم در منطقه را به نحو احسن دارد؛ لذا تأمین امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم در منطقه از سوی کشورهای منطقه قابلیت اجرایی دارد و دیگر به حضور بیگانگان و کشور‌های خارجی، به ویژه ایالات متحده در غرب آسیا نیازی وجود ندارد.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
فرستاده‌ای که با دستان خالی بازگشت!
به گزارش‌ منابع آگاه، مشاور ارشد کاخ سفید که به تازگی به همراه هیئتی به لبنان سفر کرده بود، تنها دغدغه‌اش فراهم کردن شرایط بازگشت صهیونیست‌ها به شهرک‌های شمال سرزمین اشغالی در مجاورت مرز لبنان بوده است. طبق این گزارش‌ها، «آموس هوکشتاین» از مقامات لبنان خواسته است رزمندگان حزب‌الله به طول هفت کیلومتر از نوار دور شوند و به جای حزب‌الله، ارتش لبنان مستقر شود. طبق این گزارش، بلینکن حتی با لحنی تهدیدآمیز به لبنانی‌ها گفته است: «در غیر این صورت اسرائیل جنگی را علیه حزب‌الله آغاز خواهد کرد و لبنان باید از اتفاقات غزه درس بگیرد.» مقامات لبنان در پاسخ بسته شدن جبهه جنوب لبنان را مستلزم بسته شدن جبهه غزه و توقف جنگ دانسته و اعلام کردند، رژیم صهیونیستی باید نقض حریم هوایی و زمینی لبنان را متوقف کند. گفتنی است، اخبار رسیده نشان می‌دهد علت به تعویق انداختن گفت‌وگوها برای توافق در راستای پایان جنگ شکست هوکشتاین در آخرین مأموریت خود در بیروت است.
 
 
▼ اخبار 
انتقام از ۱۳۰۰ کیلومتری
«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح حملات موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها گفت: «با دعای ملت شریف ایران دست انتقام الهی گریبان جنایتکاران را گرفت.» وی افزود: «رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروهک‌های داعشی تکفیری که عده کثیری از هموطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند، توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور، یعنی از فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تأکید کرد: «رزمندگان سپاه پاسداران به صورت همزمان توانستند گروه دیگری را در منطقه شرق فرات که مرکز داعش است، مورد اصابت قرار داده و تعدادی از داعشی‌ها را به درک واصل کنند.» وی افزود: «همچنین به صورت همزمان در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه موفق شدیم با ۱۱ فروند موشک بالستیک مقر آنها را منهدم کنیم.»
 
آقای هاشمی قطعاً از اظهارات فاطمه راضی نیست!
«محمد هاشمی‌ رفسنجانی» در واکنش به گفته‌های عجیب فاطمه هاشمی اظهار داشت: «من که همان نظری را که قبلاً داشتم، دارم که پزشک تأیید کرد ایشان سکته کرده است. من همان شبی که فوت کردند تا عصر با ایشان بودم. در مورد مسئله فوت آقای اکبر هاشمی‌ رفسنجانی و شبهات مطرح‌ شده باید بگویم که از این حرف‌ها زیاد می‌زنند، من شخصاً به حرف کسی که سند ندارد، گوش نمی‌دهم، ما که سندی نداریم و من سندی ندیده‌ام. نظریه پزشکی اعلام شده است، وزیر بهداشت هم که آنجا بود و همه مقامات بودند. شبهات خیلی قابل اتکا نیست. مسئله دیگر هم این است که آقای هاشمی حقیقتاً عمر خود را صرف نظام و مبارزه کرد و طبق فرمایش حضرت امام، وحدت کلمه، انسجام و دوری از تفرقه، مشی همیشگی ایشان بود. قطعاً آقای هاشمی راضی نیست که من نوعی حرفی بزنم که دوگانگی در جامعه ایجاد شود.»
 
مدام از او شکست می‌خوریم
یک ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی مفهوم امنیتی خود را از دست داده است، اعلام کرد: «(سید)حسن نصرالله سه بار اسرائیل را شکست داده است و دشمنان تل‌آویو به این نتیجه رسیده‌اند که ما قادر به دفاع از خودمان نیستیم.» «آوی ایتام» فرمانده سابق تیپ الجلیل در ارتش این رژیم در واکنش به سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله نیز گفته بود: «ما در جنگ با حزب‌الله هستیم و جنوب لبنان جبهه دومی است که علیه اسرائیل فعال شده است و نصرالله با صدای بلند این را اعلام کرد که حزب‌الله از غزه و حماس حمایت می‌کند و ترسی از جنگ ندارد. نصرالله گفت که اسرائیل مجبور به متوقف کردن جنگ است و کابینه اسرائیل نابود خواهد شد. نصرالله تصمیم می‌گیرد و اجرا می‌کند و ما باید هرچیزی را که او می‌گوید، جدی بگیریم.»
 
دستگیری عوامل خارجی ترور در شش استان
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین جزئیات پرونده حادثه تروریستی کرمان گفت: «بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون ۳۵ نفر دستگیر شدند و از محل مهیا شده جهت اقدامات بعدی مرتکبین و برنامه‌ها و پیش‌بینی‌هایی که داشتند اقلام و وسایل مربوط به ساخت جلیقه‌های انفجاری از جمله تعداد زیادی ساچمه‌های بسته‌بندی شده و جلیقه‌های دوخته شده و وسایل الکترونیکی مانند باتری و لپ‌تاپ و همچنین پودر‌های ساخت بمب نیز کشف شده است.» ستایشی بیان کرد: «تیم‌های پشتیبان و انتقال‌دهنده متهمانی که از خارج از کشور آمدند، در شش استان شناسایی، دستگیر و تفهیم اتهام شده و قرار تأمین قانونی درباره آنها صادر و ابلاغ شده است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
روزنامه صهیونیستی «معاریو» گزارش داد: «خاکسپاری کشته‌های ارتش‌ـ طبق دستورالعمل‌های امنیتی‌ـ پنهانی و با حضور تعداد بسیار محدودی از تشییع‌کنندگان دیروز برگزار شده است، چرا که قبرستان کفر یووال جزء مناطق در معرض خطر حملات ضدزرهی حزب‌الله است.» براساس گزارش معاریو، یکی از بستگان کشته‌شدگان در این باره سؤال کرده است که چرا باید بعد از گذشت ۱۰۰ روز از جنگ در مرزهای شمالی بستگان او این‌گونه دفن شوند. او در ادامه اضافه می‌کند که تنها به ۱۰ نفر از اعضای خانواده‌اش اجازه رفتن به قبرستان داده شده و حتی در میانه راه به این افراد جلیقه‌های ضدگلوله داده شده است.
 
«امیر سرتیپ کیومرث حیدری» با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند، ادامه داد: «نیروهای مسلح ما هر تهدیدی، در هر سطح و مقیاسی را پاسخگو هستند و پاسخ قاطع به آن خواهند داد.» فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه دشمنان اسلام از آمادگی نیروهای مسلح ما خواب راحت نخواهند داشت، گفت: «دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی در اقصی نقاط عالم نیز خرسند باشند و احساس آرامش کنند که ارتش اسلام بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ارتش دنیاست.»
 
«شهاب طباطبایی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه باید شرایط را برای حضور حداکثری مردم فراهم کرد، تأکید کرد: «همه نخبگان، مردم را از سیاست زده کرده‌اند. این مردم می‌گویند اگر سر سوزنی روزنه امید ببینیم، باز هم می‌ایستیم. مردم به براندازان روی خوش نشان نمی‌دهند و ما هم امروز همچنان می‌گوییم اصلاحات آخرین راه‌حل است. خدا نکند اسفند امسال سکوت و بی‌تفاوتی مردم را نسبت به انتخابات ببینیم. هنوز فرصت باقی است و می‌توان شرایط را به سمت بهبود برد.»
 
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر اساس واقعیت‌های اقتصادی فعلی کشور تدوین شده، تأکید کرد، مجلس شورای اسلامی نیز باید با همین نگاه به ارزیابی آن بپردازد. «حمیدرضا مقصودی» با اشاره بر اینکه دولت همانند مجلس تمایل دارد که در صورت وجود منابع، خدماتش را گسترش دهد، گفت: «شجاعانه اعلام کرده که بر اساس واقعیات تصمیم می‌گیرد.»
 
«احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مجوز فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار از سوی چه نهادی باید صادر شود؟ تصریح کرد: «تا به امروز هیچ نهادی مجوزی برای این اقدام نداده است.» وزیر اقتصاد تصریح کرد: «تدبیر اصلی وزارت صمت در حوزه سیاست‌های خودرو حرکت کردن به سمت اصلاح ساختارهایی است که قیمت خودرو متأثر از آن ایجاد می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات