صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۱۷۱
گزارش نشریه «اکونومیست»؛

بحران مرزی محرک شکست بایدن در انتخابات

اصل و نسب مادر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به «تانگ» می رسد، روستایی دورافتاده در اسکاتلند با حدود 500 نفر جمعیت که زمانی متعلق به وایکینگ ها بود
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

گزارش‌ها از مرز مکزیک نشان می‌دهد، مردم معتقدند رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات پیروز خواهد شد، تعداد زیادی از آنها قبل از تحلیف، وی را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا می‌دانند. مرزهای ناامن، حمایت از مهاجرت قانونی را تضعیف و نقش احزاب افراطی را تقویت می‌کند. بنابراین، مهاجرت ممکن است موفق شود ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند و باعث شکست رئیس‌جمهور کنونی این کشور شود.

اصل و نسب مادر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به «تانگ» می رسد، روستایی دورافتاده در اسکاتلند با حدود 500 نفر جمعیت که زمانی متعلق به وایکینگ ها بود. درباره نسب پدربزرگش، گفته می شود به Kallstadt  با یک هزار و 200 نفر جمعیت برمی‌گردد، روستایی باواریایی که خانواده هاینز از آن سربرآوردند. در سوی مقابل، نسب اجداد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ایرلند و انگلستان می‌رسد.

در ایالات متحده همه افراد حتی بومیان آمریکا که خیلی بیشتر از هر کس دیگری آنجا زندگی کرده اند، از جای دیگری هستند. این مزیت کشوری است که حدود 160 میلیون جمعیت دارد و می توانند هر زمان بخواهند و فرصتی پیش بیاید، به آنجا مهاجرت کنند. طبعاً تعداد این افراد چند میلیون نفر بیشتر از آن چیزی است که بیشتر آمریکایی ها انتظار دارند و مایل به ورود به کشورشان هستند.

این اختلاف نظر به تازگی در کانون توجهات قرار گرفته است و می تواند به قیمت شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام شود. در سال 2016 ترامپ موضوع «تنش مرزی» را به عنوان دغدغه خود مطرح کرد تا نامزد جمهوری خواهان شود و سپس برنده انتخابات ریاست جمهوری شد. در آن زمان وی طوری کمپین به راه انداخت گویی تعداد مهاجرانی که غیرقانونی از مرز عبور می کنند، بی سابقه است، در حالی که این گونه نبود؛ ولی این روزها چنین است.

تنها در ماه نوامبر 2023 حدود 250 هزار تلاش برای عبور از مرزهای جنوبی ایالت متحده ثبت شد.  بسیاری از افراد تازه وارد ممکن است درخواست پناهندگی داده و در آمریکا پذیرفته شده باشند، ولی برخی دیگر باید سال ها منتظر بمانند تا درباره تقاضایشان تصمیم گیری شود. از زمان روی کار آمدن بایدن بیش از 3 میلیون نفر از گذرگاه مرزی اجازه ورود به کشور دریافت کرده اند که بیشتر از جمعیت شهر شیکاگوست و گفته می شود، دست کم 1 میلیون نفر دیگر بدون شناسایی یا ثبت ویزا وارد شدند.
 
علاوه بر این، فرمانداران جمهوری‌خواه به مهاجران پول می‌دادند تا به مکان‌های تحت کنترل دموکرات‌ها بروند و مشکلات مرز جنوبی را به شمال منتقل کنند. همه این موارد کاملاً تقصیر بایدن نیست، ولی بازار کار آمریکا محدود و انگیزه افراد برای رفتن غیرقانونی به آنجا بسیار است. در دوره ترامپ نیز این آمار افزایش یافت تا اینکه دوره شیوع کووید-19 فرا رسید و به دلیل اعمال محدودیت ها، مشکل حل شد.

هنگامی که در سال 2021 محدودیت های سفر برداشته شد، دوباره شاهد موج مهاجران غیرقانونی بودیم، مدتی بسته بودن تقاضا باعث افزایش جمعیت در پشت مرزهای جنوبی شد. در این میان بیش از نیمی از افراد از مرزهای دور از مکزیک و بخش شمالی آمریکای مرکزی می آیند. هرچند ونزوئلایی ها بخش عمده ای از مهاجران را تشکیل می دهند، اما ده ها هزار نفر در حال حاضر از روسیه، هند و چین به قاره آمریکا سفر و سپس سعی می کنند از مرزهای جنوبی عبور کنند. در بیشتر مواقع بازگرداندن آنها غیرممکن می شود، مانند چین که قصد ندارد در صورت رد پذیرش شهروندانش، آنها را بازگرداند.

با وجود این، برخی تقصیرها بر دوش بایدن است. سخنان ترامپ درباره فرستادن متجاوزان به آن سوی مرزها به وسیله مکزیک و جدایی کودکان از والدینشان به عنوان عامل بازدارنده، همراه با طرح وی برای ساختن دیوار حائل برخی سیاست گذاران دموکرات را در زمینه مهاجرت همراه کرده است و معتقدند، افکار عمومی نیز طرفدار چنین ایده ای هستند. در واقع، حمایت از مهاجران وارد دوره جدیدی شده است.

زمانی که دولت دموکرات قدرت را در دست گرفت، غریزه آنها باعث شد برخلاف آنچه ترامپ انجام می‌داد، عمل کنند. بر این اساس، کار ساخت دیوار مرزی متوقف شد، دموکرات ها سیاست ماندن در مکزیک را کنار گذاشتند که پناهجویان را مجبور می کرد تا زمانی که مقام های فدرال درباره تقاضایشان تصمیم بگیرند، در مرزهای جنوبی بمانند.

از زمان انتخابات میان دوره ای 2022 بایدن مخفیانه برخی سیاست های ترامپ را اتخاذ و با بستن شکاف های موجود در دیوار مرزی که باعث می شد پناهجویان بدون شناسایی اقدام به عبور کنند، موافقت کرد. با وجود این، آمریکایی‌ها از تلاش‌های وی آگاه نیستند، زیرا رئیس جمهور آمریکا از جلب توجه نسبت به رویکرد سه‌جانبه‌اش متنفر است و می ترسد تیمش علیه وی اقدام کنند.

برخی خواسته های جمهوری خواهان درباره مهاجرت منطقی است. بیشتر مهاجران بدون ویزا از مرزهای جنوبی عبور می کنند و وقتی مأمور گشت مرزی می بینند و گرفتار می شوند، درخواست پناهندگی می دهند. جمهوری خواهان به دنبال افزایش سلامت و ایمنی مرزها هستند و می توان آن را معتبر دانست. این هدفی منطقی است، هرچند طبق قوانین بایدن، ترس از خشونت گروهی زمینه ای برای ورود به کشور است.

جمهوری خواهان نمی خواهند برای دولتی که نمی تواند قوانین مهاجرت را صحیح اجرا کند و به آن اعتماد ندارد، هزینه و در عوض، سعی می کنند وزیر امنیت ملی را برکنار کنند. درباره دموکرات‌ها، آنها در حال بررسی خواسته‌های جمهوری‌خواهان ازجمله امکان بازخواست خانواده مهاجران برای ورود نامحدود به کشور هستند؛ هرچند آن را سلاحی علیه بایدن می دانند. در این زمینه محتمل ترین گزینه این است هر دو طرف به جای تقابل، راه وعده های انتخاباتی را در پیش بگیرند.

گزارش ها از سمت مرز مکزیک نشان می دهد، مردم بر این باورند ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد، تعداد زیادی از آنها قبل از تحلیف، وی را رئیس جمهور بعدی آمریکا می دانند و برای حضورش تلاش می کنند.  مرزهای ناامن، حمایت از مهاجرت قانونی را تضعیف و نقش احزاب افراطی را تقویت می کند. بنابراین، موضوع مهاجرت ممکن است موفق شود ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند و باعث شکست بایدن شود.

رئیس جمهور کنونی آمریکا باید طرح حیله گرانه جمهوری خواهان را افشا کند، آستین ها را بالا بزند و وارد اصلاح پروژه مرزی شود. این کار درست ممکن است به وی کمک کند به آرزوهایش برای حفظ موقعیت خود به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده دست یابد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات