صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «امام موسی کاظم(علیه‌السلام) همه زندگی خود را وقف جهاد مقدس ساخته بود؛ یعنی: اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن؛ ثانیاً، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی؛ ثالثاً، تلاش برای تشکیل آن جامعه.»(۱۳۹۹/۵/۲۰) *شهادت باب الحوائج حضرت موسی‌کاظم(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
خواص جمهوری اسلامی گوش به فرمان
خواص و نخبگان جامعه نقش ویژه و بی‌بدیلی در راهبری توده‌های جامعه ایفا می‌کنند. درست است که در نهایت امر این عموم جامعه است که انتخاب می‌کند و به تغییر و تحولی منجر می‌شود؛ اما هدایت و راهبری عموم جامعه در دست خواص آن جامعه است. در همان اوایل انقلاب اسلامی درست است که خواست عمومی ملت (۹۸/۲ درصد) از جامعه استقرار حکومت جمهوری اسلامی بود، اما تبیین این خواسته و بیان ویژگی‌ها، ابعاد و وجوه این حکومت را نخبگان جامعه انجام دادند. نمی‌توان از نقش بی‌بدیل و بااهمیت رهبری حضرت امام(ره) چشم‌پوشی کرد. همچنان که همین امروز نیز نقش خواص جمهوری اسلامی در ادامه راه انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی بسیار مهم و ویژه است. گاهی موضع‌گیری به موقع و درست یا بی موقع و اشتباه می‌تواند به پیروزی یا شکست یک ملتی منجر شود. در همین زمینه، بیانات گوهربار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در روز گذشته در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش مؤید این مطلب است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن بیان اینکه در کشور ما و در ملت ما خواص در اقلیت نیستند، تأکید داشتند: «کسانی که از روی نقشه، فکر، تشخیص اقدام و کار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند، در سطح کشور گسترده است، این از برکات انقلاب است.» به دلیل همین نقش مهم است که جبهه دشمن نیز برای خواص برنامه‌ها و توطئه‌ها و دسیسه‌های مختلفی می‌چیند. گفتنی است، چه بسیار خواصی که در بند ابتلائات و آزمایش‌ها از قطار انقلاب و نظام پیاده شدند و چه بسیار خواصی که در این راه ثابت قدم ماندند و عاقبت بخیر شدند. بیانات معظم‌‌له در جمع همافران ارتش جمهوری اسلامی و گوش به فرمان کردن همه خواص برای تبیین‌گری در عرصه انتخابات وظیفه‌ای است که امروز انقلاب اسلامی بر گردن ایشان نهاده است. انتخابات پرشور، انتخابات سالم و انتخاباتی که همراه با سلامت و امنیت باشد، برای نظام جمهوری اسلامی اقتدارآفرین و قدرت‌آفرین است. با انتخابات پرشور تهدیدات دشمنان خنثی می‌شود و انتخابات است که زمینه را برای دخالت مستقیم مردم در سرنوشت سیاسی خود فراهم می‌کند. چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری می‌تواند راهگشا باشد. چنین انتخاباتی توطئه‌ها و دسیسه‌های گوناگون را از سر نظام باز می‌کند و انتخاباتی چنین می‌تواند جلوه‌گر اتحاد و میهن‌پرستی ایرانیان باشد؛ اتحاد برای ایران آباد، ایران آزاد، ایران پیشرو، ایران اسلامی و ایران تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز.     
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
حقی که می‌خواهند ما را از آن محروم کنند...
«مردم ایران، خواهش می‌کنیم در انتخابات شرکت نکنید.» جمله‌ای که این روز‌ها نقل شبکه‌های معاند شده است. اینها از محروم کردن ملت ایران از حقی سخن می‌گویند که ملت‌ها برای رسیدن به آن فداکاری‌ها کرده‌اند.
در سال ۱۸۲۰، بیش از دو هزار زن آمریکایی در تقاضانامه‌ای خواستار اعطای حق رأی برابر با مردان شدند. این تقاضانامه مورد اعتنای دولت آمریکا واقع نشد. در سال ۱۹۱۰، زنان آمریکا راهپیمایی‌ها و تظاهرات وسیعی را در نیویورک، ماساچوست و نیوجرسی سازمان دادند. در سال ۱۹۲۰، «ویلسون» رئیس جمهور ایالات متحده، نوزدهمین متمم قانون اساسی آن کشور را به مجلس سنا رساند که بر اساس آن تمام زنان ایالات متحده آمریکا برای اولین بار حق رأی برابر با مردان را می‌یافتند یا در سال ۱۹۲۰ یکی از دو حزب اصلی ژاپن، از حق رأی زنان پشتیبانی کرد. در سال ۱۹۲۴، ارتش ژاپن تمام جنبش‌های اجتماعی مردم‌سالاری و فمینیستی را سرکوب کرد. در سال ۱۹۴۵ نیروهای متفقین، ژاپن را شکست دادند. در سال ۱۹۴۷، تظاهرات سراسری در ژاپن به طرفداری از حق رأی زنان سازمان‌دهی شد. سرانجام در سال ۱۹۴۸، قانون اساسی جدید ژاپن حق رأی برابر زنان را به رسمیت شناخت.
هرچند در اثر این جنبش‌های جهانی، بارقه‌های انتخابات آزاد به ایران نیز رسیده بود؛ اما شواهد حاکی از آن است که انتخابات در ایران پیش از انقلاب نیز مسئله‌ای بوده که شاه نمی‌خواست آن را تمام و کمال به مردم واگذار کند؛ لذا «حسین فردوست» (رئیس سازمان بازرسی شاهنشاهی) در کتاب خود می‌نویسد: «در دوران قدرت علم که در واقع مهم‌ترین سال‌های سلطنت محمدرضاست، نماینده‌های مجلس با نظر او تعیین می‌شدند. محمدرضا دستور داد که با علم و منصور یک کمیسیون سه نفره برای انتخابات نمایندگان مجلس تشکیل دهم. هر روز، منصور با یک کیف پر از اسامی به آنجا می‌آمد. منصور اسامی افراد مدنظر را می‌خواند و علم هر که را می‌خواست تأیید می‌کرد و هر که را نمی‌خواست دستور حذف می‌داد. منصور نیز با جمله «اطاعت می‌شود»، با احترام حذف می‌کرد.»
بعد از انقلاب اولین حرکت سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) برگزاری همه‌پرسی بود. در واقع، امام(ره) از همان اول حق انتخاب آزاد را برای همه مردم کشور به رسمیت شناختند و پس از آن نیز، این مهم در کشور به اجرا درآمد. در سلامت و تأثیر انتخابات در جمهوری اسلامی همین مسئله کافی است که دشمنان تلاش دارند در وهله اول مردم را به نرفتن پای صندوق دعوت کنند و در وهله دوم تلاش دارند که مردم انتخاب درستی نداشته باشند؛ آیا اگر رأی مردم در کشور تأثیری نداشت، دیگر نیازی به تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی بود؟ لذا باید از این ظرفیت بزرگ به خوبی پاسداری کرد.    
محمد حکیمی
 
 
▼ خبر ویژه
مصر روابط با تل‌آویو را قطع می‌کند
رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، مقامات مصری تهدید کرده‌اند در صورتی که فلسطینی‌ها به صحرای سینای مصر کوچانده شوند، قاهره توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با تل آویو را تعلیق یا به صورت کامل لغو می‌کند. پیش از این نیز «محمد احمد زکی» وزیر دفاع مصر در دیدار با هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه و امور بازسازی غزه تأکید کرده بود: «ما بر موضع قاطع خود در حمایت از آرمان فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی و رد کامل تلاش‌ها برای کوچاندن ملت فلسطین تأکید داریم.» «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز تأکید کرده است، این کشور هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان از غزه یا کرانه باختری به خارج از سرزمین‌شان را رد می‌کند. برخی از مقامات رژیم صهیونیستی بار دیگر اظهاراتی را درباره کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه مطرح کرده‌اند. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چندی پیش از این با اشاره به حمله‌های همه‌جانبه این رژیم به نوار غزه گفت: «این فرصتی برای تمرکز بر پروژه کوچاندن فلسطینیان است.»
 
 
▼ اخبار 
شعارهای ملت ایران در جهان طنین‌انداز شده است
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «مردم ایران با حضوری پرشورتر از قبل در انتخابات، شکست دیگری را در کارنامه سراسر خفت دشمنان ثبت می‌کنند.» «سردار پاسدار علی فدوی» اظهار داشت: «سربلندی و اقتدار ایران اسلامی در ۴۵ سال گذشته به دلیل حضور همیشه مردم در صحنه است و این ضمانت خداوند است که همواره طرفدار و یاریگر جبهه حق است.» وی گفت: «در هیچ مقطع زمانی و در هیچ نقطه جهان، این گونه جبهه استکبار علیه ملتی دسیسه نمی‌کند؛ ولی ایستادگی و مقاومت مردم ایران باعث شده تا دشمن نیز به شکست خود معترف باشد و جرئت شلیک کردن حتی یک گلوله به سمت ایران را به خود راه ندهد.» سردار فدوی گفت: «خیزش امروز دنیا علیه اسرائیل، نتیجه انقلاب اسلامی ملت ایران است، مردم دنیا اکنون شعارهای انقلاب اسلامی را علیه آمریکا و اسرائیل سر می‌دهند و به خوبی متوجه شده‌اند که آمریکا ۷۵ سال آنها را در خصوص قضیه اسرائیل فریب داده است.»
 
انتشار لیست انتخاباتی در تهران ممنوع است!
جبهه اصلاحات تصویب کرده است، هیچ لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان برای حوزه انتخابیه تهران ارائه نشود. گفتنی است، در همین راستا فشارهای مختلفی به طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو وارد شده که لیستی را برای تهران منتشر نکنند! این گروه سیاسی به نامزدهای اصلاح‌طلب گفته است، در صورت شرکت در انتخابات از حوزه تهران آنها طرد خواهند شد و مورد حمایت قرار نخواهند گرفت. جبهه اصلاحات تلاش کرده است با اعلام زودهنگام عدم ارائه لیست در تهران طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو را در مضیقه قرار دهد.البته جبهه اصلاحات مصوب کرده، ارائه لیست در استان‌ها از سوی اصلاح طلبان بلامانع است. راهبرد جبهه اصلاحات آن است که با ارائه ندادن لیست ضمن انتقال پیام سیاسی مبنی بر مشارکت نکردن، کنش اصلی انتخابات خود را در استان‌ها پیگیری کند تا از طریق این راهبرد همچنان خود را به عنوان جریان معترض بازنمایی کند.
 
هیچ تماسی با آمریکایی‌ها گرفته نشد!
«علی شمخانی» مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب ضمن تکذیب اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درباره تماس ایران با آمریکا قبل از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد گفت: «پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر فرماندهان مقاومت، بر اساس تصمیم مورد اجماع مقرر شد، عملیات موشکی پرحجم علیه پایگاه عین‌الاسد که مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق به شمار می‌رود، برای دستیابی به حداکثر تخریب به صورت کاملاً غافلگیرانه انجام شود.» دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان حمله به پایگاه عین‌الاسد افزود: «به دلیل روابط نزدیک ایران با عراق و همچنین رعایت ملاحظات همسایگی، نیم ساعت قبل از انجام عملیات، موضوع صرفاً به نخست‌وزیر وقت عراق به صورتی اطلاع‌رسانی شد که امکان پیش‌بینی تمهیدات حفاظتی خاص از سوی آمریکا مقدور نباشد.»
 
ما نباشیم انتخابات ارزش ندارد!
رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌تازگی تعارف را کنار گذاشته و به صراحت اعلام می‌کنند انتخاباتی را قبول دارند که جناحی باشد و نفرات مورد تأیید آنها بتوانند در آن کاندیدا شوند. در همین راستا «عباس عبدی» در روزنامه «هم‌میهن» به افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شدگان واکنشی حاکی از ناراحتی نشان داده و نوشته است: «اگر ۱۰ هزار نفر دیگر هم تأیید صلاحیت کنند، تأثیری در این انتخابات ندارد. اعتبار انتخابات به تعداد نامزدها نیست؛ اعتبار انتخابات به تعداد نامزدهای متعلق به گروه‌ها و جناح‌های شناخته‌شده است. اینها چه کسانی هستند که تأیید شده‌اند و هیچ‌کس هم آنها را نمی‌شناسند.» گفتنی است، جریان اصلاحات که پیش از این سابقه زدن زیر میز انتخابات در صورت پیروز نشدن را در پرونده دارد، اکنون از انتخابات به خاطر تأیید صلاحیت نشدن برخی چهره‌های با سوابق واضح را مشروعیت‌زدایی از انتخابات جا می زنند!
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ براساس گزارش منابع آگاه، برخی از فعالان اصلاح‌طلب معتقدند خاتمی در شرایط کنونی بسیار متأثر از اصلاح‌طلبان ساختاری بوده، اما در عین حال در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌کوشد تا افزون بر بروز دادن انتقاد به شرایط موجود و طرح برخی مطالب گزنده و گزاره‌های سرکش از دیگر سو به صورت روشن مانع از طرح تحریم و عدم مشارکت در انتخابات شود. این فعالان اصلاح‌طلب تأکید دارند، خاتمی به وضوح می‌داند که هرگونه بروز آشکار مشارکت نکردن از جانب وی در انتخابات مجلس به معنای مسدود شدن حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است.
 
◄ در حالی که یک روزنامه انگلیسی مدعی شد دو بانک بزرگ انگلیس به ایران در دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول کمک می‌کنند؛ اما سخنگوی هر دو بانک‌ این ادعاها را رد کرده‌‌اند. روزنامه «فایننشال تایمز» طی گزارشی مدعی شد، ایران با استفاده از دو بانک بزرگ انگلیس، یعنی گروه بانکداری «لویدز» و شرکت خدمات مالی «سانتاندر بریتانیا» تحریم‌ها را دور می‌زند و در سراسر جهان پول انتقال می‌دهد. گفتنی است، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران و شعبه انگلیسی آن از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند.
 
◄ یک رسانه عبری‌زبان با بیان اینکه سران رژیم صهیونیستی تظاهر به مبارزه با گرانی می‌کنند، گفت: «هزینه ماهیانه خرید یک خانوار از سوپرمارکت‌‌ها در سایه جنگ افزایش سرسام‌آوری داشته است.» بر اساس این گزارش، داده‌های جدید در رژیم صهیونیستی از خالی شدن جیب صهیونیست‌ها در سایه جنگ حکایت می‌کند، زیرا از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و سپس حمله اسرائیل به غزه هزینه‌های خرید از سوپرمارکت‌ها ماهیانه ۳۷۰ شکل (حدود ۱۰۰ دلار) برای هر خانواده صهیونیستی افزایش یافته است.
 
◄ سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از رشد ۸/۴ درصدی وزن و ۲۲ درصدی ارزش صادرات محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی و غذایی، در ۱۰۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. «سیدروح‌الله لطیفی» گفت: «از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۶ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۶۵۸ تن محصول کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی به ارزش چهار میلیارد و ۸۷۳ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۸۸۴ دلار رسیده است.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات