صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۶۷۱۹

اصلح کیست؟

با وجود اینکه شورای نگهبان صلاحیت حداقلی افراد را تایید می‌کند، اما صلاحیت کارامدی به ملت سپرده شده است و این مردم هستند که باید با بررسی سوابق افراد به شاخص‌ترین گزینه دست یابند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

از مهمترین پرسش‌هایی که در زمان انتخابات برای انتخاب کنندگان مطرح می‌شود این سوال مهم است که به راستی اصلح کیست؟
شکی نیست، همه کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند، حداقل صلاحیت را برای ورود به کارزار حساس مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را داشتند. اما نکته مهم اینکه شورای نگهبان با نگاه حداقلی، افراد را تایید می‌کند و این انتخاب کنندگان هستند که باید با نگاه دقیق و درست از میان کاندیدای موجود، بهترین را انتخاب و روانه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کنند.

حال سوال اینجاست علاوه بر ویژگی‌های عمومی از جمله؛ صداقت، راستگویی، امانتداری، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، سخت کوشی و تلاش برای حل مشکلات مردم و‌... که یک نماینده باید داشته باشد، چه ویژگی‌های مهم دیگری است که کاندیدای اصلح را از دیگران متمایز می‌سازد:

۱_شناخت منافع کلان ملی
اصل ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اشاره می‌کند هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی را دارد. شاید بتوان گفت از مهمترین ویژگی یک کاندیدای اصلح این است که درک درست و دقیقی از مسائل کلان ملی داشته باشد و بتواند در لحظه و به موقع تصمیمات مناسبی را برای پیش برد اهداف کشور بردارد.
این مسئله از آن جهت مهم است که برخی به جای اندیشیدن به مسائل کلان ملی، منافع حزبی، جناحی و حتی شهرستانی خود را ترجیح می‌دهند که این می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی برای ملت و کشور داشته باشد.

۲_آشنا به ساز و کار اداری و سابقه کار اجرایی
طبیعی است کسی می‌تواند قدم بهتری برای حل مشکلات مردم بردارد که از نزدیک مشکلات را حس کرده و حتی سال‌ها برای حل مشکلات مردم در سمت‌های مختلف انجام وظیفه کرده باشد.
این سخن به این معنا نیست که راه برای جوانان به مجلس بسته شود، بلکه به این معنا است که کسی که سابقه اجرایی کمتری دارد شاید بتواند یک مجموعه‌ای را مدیریت کند، اما برای ورود به مجلس به دلیل اهمیت بسیار والای جایگاه نمایندگی به سابقه اجرایی بیشتری نیاز داشته باشد.

نکته مهم اینکه این ویژگی هم میتواند در نمایندگان گذشته وجود داشته باشد و هم در میان کسانی که سابقه نمایندگی ندارند، اما به امورات اجرایی کشور آشنا هستند و سابقه کار اجرایی در رده بالا را داشته اند.
بدیهی است کسی که سابقه اجرایی کمی دارد و حتی شاید یک روز در ساختار اجرایی کشور حضور نداشته باشد نمی‌تواند در قامت نمایندگی مردم یک شهر در مجلس شورای اسلامی به درستی به ایفای وظایف خود بپردازد. از این جهت که به دلیل فرصت بسیار کوتاه، مجلس شورای اسلامی محل آزمون و خطا و یادگیری افراد تازه وارد به امورات اجرایی کشور نیست.

جمع بندی اینکه با وجود اینکه شورای نگهبان صلاحیت حداقلی افراد را تایید می‌کند، اما صلاحیت کارامدی به ملت سپرده شده است و این مردم هستند که باید با بررسی سوابق افراد به شاخص‌ترین گزینه دست یابند؛ و نکته اخر اینکه شاید کسی که از بیرون از گود برای مسائل مملکت طرح و برنامه می‌دهد شاید اگر به جایگاه نمایندگی دست یابد به دلیل عدم اشنایی و شناخت درست مسائل و نداشتن تجربه میدانی نتواند موفق شود که در آن صورت فرصت‌های حل مشکلات به سرعت سپری می‌شود و مشکلی از مردم حل نخواهد شد.
آنچه که در انتخاب اصلح به ما کمک می‌کند شناخت و بررسی درست و دقیق سوابق نامزد‌ها است که می‌تواند بهترین معیار برای رسیدن به انتخاب اصلح باشد.

برچسب ها: انتخابات ، اصلح ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات