صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۵۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه شعبان؛ ماه عبادت، ماه توسل، ماه مناجات؛ فصل مناجات با خدای متعال، فصل مرتبط کردن این دل‌های پاک با معدن عظمت، با معدن نور؛ این را قدر باید دانست. این مناجات شعبانیه یک تحفه‌ای است که در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همه‌ این دعاها هم پر از مضامین عالی است، اما بعضی یک برجستگی خاصی دارند... ماه شعبان یک چنین ماهی است؛ دل‌های پاک، دل‌های نورانی، دل‌های جوان، از این موقعیت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطه‌تان را با خدا قوی کنید.»(۱۳۹۲/۳/۲۲)
 
 
▼ حرف روز
انتخابات راه‌حل مشکلات است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز به مناسبت قیام قهرمانانه مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ با هدف زنده نگه داشتن قیام ۱۹ دی مردم قم، با هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی دیدار کردند و همان طور که انتظار می‌رفت، باز هم درباره مهم‌ترین رویداد پیش‌روی کشور، یعنی انتخابات همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بیانات مبسوط و فوق‌العاده راه‌گشایی فرمودند و با تأکید بر اهمیت وحدت ملی و انتخابات ۱۱ اسفند به منزله راه‌ حل مشکلات و اصلاح امور، همه را به شرکت پرشور در انتخابات فراخواندند. انتخابات پیش‌رو حقیقتاً مهم و تعیین‌کننده است؛ هم برای ما به عنوان «آقای جمهوری اسلامی» که با انقلاب اسلامی، امام طوفانی در جهان ایجاد کردند که آثار آن تا امروز و البته فردا ادامه دارد و حداقل دستاوردش این بوده که مثلث افسانه شکست‌ناپذیری قدرت‌های زورگوی مادی دنیا، دروغ بزرگ زندگی راحت و عادلانه در سایه‌سار ایدئولوژی پایان تاریخ(لیبرالیسم سرمایه‌دارانه)‌ و تقلب دموکراسی و آزادی را به سخره گرفت و از چشم ملت‌ها و دولت‌ها انداخت و جایگزینی به نام مردم‌سالاری دینی را به دنیا معرفی کرد که امروز به الگوی ملت‌ها در مسیر دستیابی به عزت، استقلال و کرامت انسانی تبدیل شده است. طبیعی است دشمنان قسم‌خورده از این زخم ‌کاری، تا انهدام و زوال این اساس جدید، یعنی جمهوریت و اسلامیت حاصل از انقلاب اسلامی لحظه‌ای از پای ننشینند. حال بهترین زمان برای این تسویه حساب به ویژه در موقعیتی که قدرت هماوردی در عرصه‌های سخت‌افزارانه و نیمه‌سخت را ندارند، روی‌آوری به جنگ ترکیبی با محوریت جنگ شناختی و جنگ روایت‌‌گری دروغ‌بافانه و ناامیدسازانه در بازی سرنوشت‌ساز انتخابات است؛ چرا که هم حضور با شور مردم در انتخابات و هم خدای ناکرده کاهش مشارکت پس از ۴۵ سال از انقلاب معنادار است؛ هم برای دشمنان عنود انقلاب و هم برای ما که «آیا این نظام هنوز هم مورد تأیید و پشتیبانی مردم است»؟ خواسته و هدف‌گذاری دشمنان این است که مردم «حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی» نداشته باشند! اما رهبر معظم انقلاب که بدون‌ کمترین تردید در طرف مردم ایستاده و دل‌نگران وضعیت زندگی، امنیت و سلامت آنهاست و بارها بر مسئولان نهیب زده‌اند که امروز بهترین راه مبارزه و مقابله با دشمنان و آمریکا، نمایش کارآمدی نظام اسلامی است، تنها راه حل مشکلات را حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌دانند؛ چرا که مردم با یک رأی خود هم توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کنند و هم اگر خوب رأی بدهند، راه حل‌های جدید را برای عبور از سد مشکلات شاهد خواهند بود: «همه باید در انتخابات شرکت کنیم.»   
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
چرخه باطل جنگ و فروش سلاح
به گزارش پایگاه «اسکای نیوز» صادرات سال گذشته تسلیحات آمریکا با احتساب فروش مستقیم شرکت‌های دفاعی آمریکایی به کشورهای خارجی به ۲۳۸ میلیارد دلار رسید. این حجم از صادرات تسلیحات برای ایالات متحده یک رکورد به شمار می‌رود. لهستان، آلمان، استرالیا و جمهوری چک در میان کشورهایی هستند که در سال ۲۰۲۳، میلیاردها دلار تسلیحات را به صورت مستقیم از ایالات متحده آمریکا خریداری کرده‌اند.
زمینه اصلی فروش سلاح و رکوردشکنی ایالات متحده در سال گذشته وقوع جنگ‌ها و بحران‌های بین‌المللی است. بنابراین، آمریکا خود باید زمینه‌ساز بحران‌ها باشد تا بتواند از این طریق تسلیحات ساخت خود را به فروش برساند. تسلیحاتی که ارزش‌افزوده بالایی دارند و بسیار سودآور هستند. با همین منطق می‌توان فهمید که ایالات متحده در جنگ اوکراین و روسیه هم زمینه‌ساز بود و همچنین خواهان ادامه این جنگ است؛ چرا که فرسایشی شدن جنگ‌ها به مثابه سود بالا برای اوست. درباره جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطین نیز چنین است. به عبارتی، ایالات متحده برخلاف شعارهای خوبی که درباره ضرورت کنترل و توقف جنگ می‌دهد، در عمل با تجهیز کردن رژیم صهیونیستی به انواع سلاح و مهمات به دنبال فروش تسلیحات خود است و هیچ علاقه‌ای به پایان این جنگ ندارد. طرح دو دولتی پیشنهادی ایالات متحده هم در واقع به دنبال همین مهم است. با تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین این منازعه تا ابد ادامه خواهد داشت و رقابت تسلیحاتی کشورها به دلایل سیاسی موجب سودآوری آمریکا می‌شود. 
از سوی دیگر پیامد این رکوردشکنی آن است که سایر تولید کنندگان سلاح و مهمات، همانند آلمان، انگلیس، نروژ، چین و روسیه وارد بازی رقابت برای پیدا کردن بازار هدف مناسب و افزایش خشونت در سطح نظام بین‌الملل و استمرار بحران‌های موجود می‌شوند. در واقع، اجماع نظر برای توسعه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ساخت و ارائه تجهیزات نظامی با سرعت بسیار بالایی افزایش پیدا خواهد کرد. هر چند خرید صرف تجهیزات نظامی نمی‌تواند تولیدکننده قدرت درون‌زا باشد و دقیقاً برعکس ممکن است به پاشنه آشیل و وابستگی نظامی و امنیتی تبدیل شود، اما دولت‌های گوناگون سعی دارند تا با خرید تجهیزات نظامی به‌روز، هم عقب‌ماندگی فناوری خود را جبران کنند و هم بازدارندگی خود را ارتقا دهند. همچنین بحران‌های بالقوه در اقصی نقاط دنیا به بالفعل تبدیل شده و در نهایت بحران‌های موجود نیز استمرار پیدا می‌کنند. چرخه باطل خشونتی که برای نگه داشت آن معلوم نیست که چه باید انجام گیرد. 
 رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
تذکر صریح رهبری به مجلس خبرگان
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «وظیفۀ خبرگان، چقدر وظیفه سنگین و دشواری است. خبرگان رهبری، غیر از این وظایفی که در آیین‌نامه آمده است، تحت آیین‌نامه داخلی یک کمیسیون تحقیق هم دارد، که کمیسیون اصل ۱۱۱ یا به فرمایش مقام معظم رهبری هیئت تحقیق می‌باشد. در این باره یک دیدگاه، این است که اگر کمیسیون تحقیق بخواهد به وظایف خودش عمل کند، موجب تضعیف رهبری می‌شود. ما الحمدلله رهبری داریم که در دنیا، دوست و دشمن به توانایی، تدبیر، شجاعت و اقتدارش اعتراف دارند؛ بنابراین چرا کمیسیون تحقیق وظایف خودش را انجام ندهد؟ که نتیجه‌‌اش قطعاً تقویت رهبری خواهد بود. در پایان اجلاس اخیر و در دیدار با حضرت آقا، ایشان شروع صحبت‌شان با وظایف کمیسیون تحقیق بود. خطاب به خبرگان گفتند: شما باید وظایف نظارتی خودتان را جدی بگیرید؛ کمیسیون تحقیق وظیفه دارد، رهبری مریضی دارد، رهبری پیری دارد. حتی این تعابیر را به کار بردند. حضرت آقا با مجلس خبرگان، صریح صحبت کردند.»
 
 
▼ اخبار 
ترامپ و بایدن باید کنار بروند!
نامزد درون‌حزبی جمهوری‌خواهان گفت: «اغلب آمریکایی‌ها می‌گویند که بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۷ ساله برای ریاست‌جمهوری خیلی پیر هستند. رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یک زن است؛ یا من یا کامالا هریس.» «نیکی هیلی» از حمایت از دونالد ترامپ در صورت نامزدی حزب جمهوریخواه خودداری کرد و در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا یک زن خواهد بود و اگر ترامپ نامزد جمهوریخواهان شود، پیروز نخواهد شد.» وی مدعی شد، همه نظرسنجی‌ها این را نشان می‌دهد که او پیروز نخواهد شد و ما یک رئیس‌جمهور زن خواهیم داشت! نیکی هیلی که زمانی فرستاده ترامپ در سازمان ملل بود، افزود: «من اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقی بیفتد. من متوقف نمی‌شوم.» اظهارات هیلی درباره نامزدی کامالا هریس درحالی است که تا کنون نشانه‌ای مبنی بر کناره‌گیری بایدن از انتخابات و معرفی نامزد دیگری از سوی حزب دموکرات وجود ندارد.
 
نگرانی تازه صهیونیست‌ها
نشریه آمریکایی «فارن افرز» نوشت: «روسیه به صورت همزمان با گسترش روابط با تهران در حال ایجاد روابط دیگری است. طی دو سال گذشته، مسکو روابط خود با «محور مقاومت» را تقویت کرده است. جنگ غزه موجب افزایش حمایت‌های مردمی از محور مقاومت شده و آنها را به اقدام نظامی علیه نیروهای آمریکایی، منافع اسرائیل و کشتیرانی بین‌المللی ترغیب کرده است. چنین اقداماتی این شانس جدید را به روسیه می‌دهد تا ایالات متحده و متحدانش را تضعیف کند. پس از عملیات ۷ اکتبر، روسیه حمایت دیپلماتیک از حماس و حوثی‌ها را افزایش داده و ضمن انتقاد از اقدامات آمریکا، در سازمان ملل از این گروه‌ها حمایت کرده است. روسیه همچنین کمک‌های فنی و لجستیکی نیز به محور مقاومت ارائه کرده است. همچنین نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه ممکن است اقدام به تجهیز حزب‌الله به جنگ‌افزارهای پیچیده الکترونیکی کند.»
 
صنعتگران ایرانی جمله «ما می توانیم» را ثابت کردند
«سرلشکر حسین سلامی» فرمانده سپاه اظهار داشت: «امروز که وارد چهل‌و‌ششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شدیم، پس از فتوحات در عرصه‌های جنگ تحمیلی‌، صنعتگران ایرانی با تلاش خود توانسته‌اند تحریم‌های فشرده جهانی را دور بزنند و بی‌اثر کنند و جلوه‌ای از توان ایرانی را به نمایش بگذارند و ثابت کنند که «ما می‌توانیم».» فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه در دنیای امروز، کشورهای ضعیف جایی در جغرافیای جهان ندارند، گفت: «اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید از همه نظر از جمله صنعت و فناوری قوی شویم.» به گفته سرلشکر سلامی، بخش مهمی از ساختمان قدرت جمهوری اسلامی، همین توان و پیشرفت صنعت و فناوری و نیز جوانان تحصیل‌کرده به شمار می‌روند. وی اظهار داشت: «صنعتگران پیشرو ما جمله «ما می‌توانیم» را در عمل بیان کردند و امروز با عزت و آبرومندی در دنیا حرفی برای گفتن داریم.»
 
وحشتناک‌تر از آنچه فکر می‌کنید!
روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در یادداشتی با عنوان «اسرائیل می‌تواند از وقوع جنگ در شمال جلوگیری کند» نوشت: «به جای پرداختن به احتمال جنگ بهتر است بر روی مذاکرات دیپلماتیک متمرکز شد.» در این یادداشت آمده است: «رابطه بین جنگ در غزه و جنگ احتمالی در لبنان وسیع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.» در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: «تفسیر این مسئله بسیار ساده است، حزب‌الله نه تنها در بعد رسانه‌ای و اظهارات علنی خود به ادامه جنگ در شمال تا زمان ادامه جنگ در غزه متعهد است، بلکه عملاً هم آن این کار را انجام می‌دهد، پس اگر این جنگ ادامه پیدا کند، جنگ با لبنان به دو دلیل احتمالاً امری گریزناپذیر خواهد بود.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محسن هاشمی» رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به روند تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، گفت: «به نظر می‌آید در میان ۱۵ هزار نفر بشود افرادی را پیدا کرد که شاخص‌های اصلاح‎جو داشته، توسعه‌گرا و به دنبال زندگی بهتر برای مردم باشند، اما شناخته شده نیستند.» وی افزود: «این طور نیست که در میان ۱۵ هزار نفر نتوانید افرادی را پیدا کنید که حداقل مخالف افکار افراطی‌هایی که ما نمی‌خواهیم بروند مجلس، باشند.»
 
«حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی» با اشاره به اینکه اکنون جلساتی با گروه‌های مختلف داشته و درباره ائتلاف صحبت کرده‌ایم، گفت: «به زودی جلسه‌ای برای رسیدن به جمع‌بندی برگزار می‌کنیم.» عضو جبهه پایداری افزود: «اینکه من بگویم همه افرادی که جزء اعضای جبهه پایداری هستند، باید به مجلس راه پیدا کنند، دیدگاه اشتباهی است و این کار را ما نکردیم و نمی‌کنیم و هر کس هم دنبال چنین دیدگاهی باشد، اشتباه است.»
 
«جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات گفت، اصلاح‌طلبان از هیچ کاندیدای غیراصلاح‌طلب و نیابتی در انتخابات پیش رو حمایت نخواهند کرد. با توجه به مصوبه مجمع عمومی، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات مجلس و خبرگان ۱۱ اسفند در تهران امکان ارائه لیست ندارد. بدیهی است جبهه اصلاحات و احزاب عضو در استان‌ها و شهرستان‌ها براساس راهبرد تصویب‌شده و با رأی دو سوم اعضا مجاز به ارائه لیست یا عدم آن هستند.
 
سخنگوی شورای نگهبان، «طحان نظیف» در پاسخ به پرسشی درباره ادعای مطرح شده درباره عدم احراز صلاحیت آیت‌الله امامی‌کاشانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: «آیت‌الله امامی کاشانی از بزرگان کشور هستند و هیچ نکته‌ای نسبت به صلاحیت ایشان وجود نداشته و گویا بر اساس شرایط جسمانی انصراف خودشان را اعلام کرده و نظرشان این بوده که فرصت به جوان‌تر‌ها داده شود.»
 
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در انتقاد از عملکرد بایدن گفت، هر بمبی که بر یمن سقوط می‌کند، یک میلیون دلار هزینه برای ایالات متحده دارد. ترامپ در سخنانی در جمع حامیان خود در میشیگان گفت: «ما در حال بمباران یمن هستیم... هر بمب یک میلیون دلار قیمت دارد... اما مهم‌ترین چیز این است که شما مردم زیادی را می‌کشید.»
 
«محمدعلی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «وقتی مجلس قابل اهمیت است و مشارکت امکان‌پذیر است که اعلام شود حل مشکلات مزمن و بر زمین مانده کشور مثل حصر، سیاست خارجی و تحریم‌های کمرشکن یا بحث فیلترینگ که جامعه درگیر آن است، به مجلس آینده واگذار می‌شود. برای مشارکت باید دلیل مشارکت به وجود آورد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات