صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۷۲۳
لیست انتخاباتی مورد حمایت اصلاح‌طلبان در تهران با عنوان «صدای ملت»

آیا اصلاح طلبان در تهران لیست انتخاباتی ارائه دادند؟

گزارش ها نشان می دهد در بسیاری از شهرستان های کشور تنور انتخابات به اندازه ای گرم است که نوید بخش مشارکت بالا و حضور گسترده مردم برای حمایت از کاندیدهای مورد علاقه خود را دارد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

فعالیت های تبلیغاتی انتخابات 11 اسفند که چند روزی است آغاز شده است و تا صبح روز پنج شنبه یک روز مانده به رای گیری در 11 اسفند ماه ادامه خواهد داشت، فضای کشور را تبدیل به فضای انتخاباتی کرده است. فضایی که در آن رقابت شدیدی بین افراد و جریان های سیاسی حاکم است. گزارش ها نشان می دهد در بسیاری از شهرستان های کشور تنور انتخابات به اندازه ای گرم است که نوید بخش مشارکت بالا و حضور گسترده مردم برای حمایت از کاندیدهای مورد علاقه خود را دارد. موضوعی که در مرحله اول خط بطلانی بر تمام تبلیغات یک سال گذشته دشمن را دارد و در مرحله بعدی به معنای وجود فضای سنگین رقابت در شهرستان های کشور است. از این رو در تهران نیز لیست انتخاباتی صدای ملت با سرلیستی علی مطهری و با حمایت اصلاح طلبان منتشر شد.  هرچند مطهری لیست منشره را فراجناحی و اعتدالی می‌خواند (2 کلیدواژه آشنای حسن روحانی) اما هم مورد حمایت 4 حزب اصلاح‌طلب است و هم در رسانه‌های این جریان مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

روز پنجشنبه نشست خبری فهرست صدای ملت با حضور علی مطهری و اعضای این فهرست و برخی اصلاح‌طلبان و چهره‌های حزبی برگزار و به طور رسمی از فهرست صدای ملت رونمایی شد. علاوه بر علی مطهری که سرلیستی این فهرست را بر عهده دارد چهره‌هایی همچون محمد بطحایی، محمد خوش‌چهره، منصور حقیقت‌پور، اسماعیل دوستی، زهرا ساعی و مجتبی شریعتی‌نیاسر نیز در این فهرست حضور دارند. با این حال به گفته علی مطهری همکاری وی با احزاب اصلاح‌طلب محدود به تهران نمی‌شود و او همراه با 4 حزب اصلاح‌طلب به دنبال انتشار فهرستی در شهرستان‌ها نیز هست. مطهری در مراسم رونمایی از لیست انتخاباتی «صدای ملت» اظهار کرد: برای اینکه علت پیدایش فهرست صدای ملت برای شما روشن شود باید بگویم که در انتخابات جاری احساس شد گروه‌هایی هستند که مایل به مشارکت و لیست دادن در انتخابات نیستند و ما احساس کردیم تقویت این نگرش به نفع کشور نیست، چراکه ما در هر شرایطی نیاز داریم زمینه اصلاح امور را فراهم کنیم و اصلاح امور نیز جز از طریق انتخابات و آشتی مردم با صندوق رای امکان‌پذیر نیست. وی افزود: اگر نقطه مقابل صندوق رای را نگاه کنیم در نهایت منجر به براندازی خواهد شد. اگر بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا مشارکت پایین بیاید و نظام تضعیف شود این روند به مرور موجب براندازی نظام حاکم می‌شود.

مطهری تاکید کرد: به ‌رغم همه انتقاد‌ها و گله‌هایی که نسبت به 2 انتخابات گذشته که نمی‌توانیم ادعا کنیم انتخابات آزاد بود، داریم و به رغم انتقاد به برخی رویه‌ها از قبیل محدود کردن آزادی بیان ولی همچنان معتقدیم برای اصلاح امور باید وارد نهادهای حکومت شد تا از این طریق زمینه اصلاحات را فراهم کرد. مطهری ادامه داد: در این دوره گروه‌های نقطه مقابل اصولگرایان گفتند هیچ فهرستی نخواهند داد چون افراد مدنظر آنها به اندازه کافی حضور ندارند و ما برای اینکه این فضا را بشکنیم وارد عرصه شدیم که در نهایت شاید به نفع همین گروه‌ها هم باشد.

وی گفت: البته یک بیانیه ۱۱۰ نفری منتشر شد که بیانیه خوبی بود و اصرار داشت ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم و از هر روزنه‌ای برای پیاده‌سازی هدف‌های اصلاحی استفاده کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم فهرستی را ارائه کنیم که به دنبال این قضیه برخی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اعلام حمایت کردند؛ چه گروه‌های اصلاح‌طلب و چه مستقل و چه اصولگرا حمایت کردند. سرلیست فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: ملاک فهرست ما اعتدال و عقل‌گرایی و دوری از شعارزدگی و ایجاد تغییر در حد امکان است، البته ما نمی‌توانیم ادعا کنیم با یک انتخابات مجلس همه تغییرات را محقق می‌کنیم ولی به هر حال امکان فراهم کردن زمینه اصلاحات را می‌توانیم به وجود بیاوریم. مطهری خاطرنشان کرد: فهرست ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و در واقع صدای مردم است و برای هیچ کدام از این گروه‌ها اصالتی قائل نیست. ما اعتقاد داریم دیوار کشیده شده بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ناشی از روابط افراد و شخصیت‌ها است و در واقع اختلاف اساسی میان این 2 جریان وجود ندارد و اینطور نیست که اینها نتوانند با وجود اختلاف فعلی با هم کار کنند. ما باید این دسته‌بندی‌ها را کنار بگذاریم. وی در پاسخ به سوالی درباره فهرست صدای ملت برای استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: صدای ملت و ائتلاف چهارگانه احزاب اصلاح‌طلب فهرست مشترکی برای شهرستان‌های کشور ارائه خواهند داد.
با این حال حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه از انتشار لیست از سوی علی مطهری تمجید می‌کند اما وجود ائتلاف میان حزب کارگزاران سازندگی با فهرست «صدای ملت» را تکذیب کرد. این رفتار دوگانه در حالی است که پیش از این چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب همچون سعید حجاریان نیز از استراتژی اصلاحات برای بازی کردن نقش قهر انتخاباتی در تهران و فعالیت در شهرستان‌ها رونمایی کرده بودند.

.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات