صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۵۶۷۴۰

چرا در آستانه انتخابات محمود صادقی ژست اپوزیسیون به خود گرفت؟

در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با انتشار این دو بیانیه و اظهارات دبیرکل خود محمود صادقی، همسو با جریان برانداز و اپوزیسیون در هدف قرار دادن اصل و جایگاه ولایت فقیه، تحریم انتخابات و عدم مشارکت مردم گام برداشته است
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ انسیه ربیعی

هفته گذشته انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، ۲ بیانیه شدیدالحن را علیه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان منتشر کرد. این انجمن در بیانیه نخست بار دیگر ضمن زیر سوال بردن اصل انتخابات و بی‌ارزش دانستن مشارکت مردمی، انتخابات جاری را فاقد معیار‌های حداقلی برای معناداری و اثربخشی دانست و اعلام کرد در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه نامزدی ندارد. روز بعد در بیانیه‌ای دیگر با حمله به اصل ولایت فقیه، مجلس خبرگان را نشانه گرفت و باز هم اعلام کرد در این انتخابات هم نماینده نخواهد داشت. در تکمیل این دو بیانیه محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز مدعی شد: «مجموعه تشکیلاتی که اصلاح‌طلبان شکل داده‌اند افراد با تجربه و حسن نیت هستند و در همه ادوار مشارکت داشته‌اند، اما الان فضا را به گونه‌ای می‌بینند که انتخاباتی نیست. اساسا حتی اگر مردم بیایند و آدم‌های خوبی هم انتخاب شوند، اما دیگر مجلس معنا ندارد و از حیض انتفاع خارج شده است.»

وی همچنین عملکرد ضعیف مجلس دهم را به ماهیت اصلی پارلمان در کشور تعمیم داد و با تضعیف جایگاه مجلس بیان کرد: «۴ لایحه مربوط به مبارزه با پولشویی را سال ۹۷ تصویب کرده‌ایم، ولی الان چند سال است در مجمع تشخیص در حال خاک خوردن است این همه زحمت بکشیم که نماینده وارد مجلس شود، ولی فایده‌ای از آن نمی‌بینیم، چه فایده‌ای دارد؟ چرا باید از افرادی حمایت کنیم که عملکردشان را نتوانیم تضمین کنیم؟»

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و نماینده ادوار مجلس از جناح اصلاح‌طلب با نادیده افتضاحاتی که نمایندگان فهرست امید در مجلس دهم در خانه ملت به بار آوردند (تلاش‌های حقارت‌آمیز برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی»، کاسب کاری در ماجرای سهمیه‌بندی بنزین، سیاه‌نمایی و تشویق مردم به آشوب و اغتشاش! و ...) گفت: «راهبرد اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ «انتظارات حداقلی - مشارکت حداکثری» بود منتخبان مردم هم تلاش زیادی کردند، ولی نتوانستند به نتیجه‌ای برسند لذا الان به این نتیجه رسیده‌ایم که نهاد قانونگذاری باید به جایگاه خودش برگردد.»

از محمود صادقی چه می‌دانید؟
از این رو پرواضح است که در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با انتشار این دو بیانیه و اظهارات دبیرکل خود محمود صادقی، همسو با جریان برانداز و اپوزیسیون در هدف قرار دادن اصل و جایگاه ولایت فقیه، تحریم انتخابات و عدم مشارکت مردم گام برداشته است، اما نکته مهمی که وجود دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد این است که محمود صادقی به عنوان فردی که پدرش از مخالفان شاه و از شاگردان حضرت امام بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آیت‌الله مشکینی به عنوان رئیس دادگاه انقلاب شهرستان الیگودرز منصوب شد و نیز به عنوان نماینده مردم دورود و ازنا در اولین دوره مجلس شورای اسلامی حضور یافت؛ چرا امروز اینگونه جایگاه ولاین فقیه و مجلس را زیر سوال می‌برد؟
آیا این گونه اظهارنظر‌ها و واکنش‌ها پیش از انتخابات دهن کجی به نظامی نیست که خود و خانواده‌اش از دل آن برآمدند و صاحب مقام و منصب شدند؟

یک بام و دو هوای جبهه اصلاحات
از سوی دیگر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در شرایطی چنین مواضعی را به خود گرفته است که شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن، سایت روزنامه شرق بیانیه ۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه اصلاح‌طلب با عنوان «روزنه‌گشایی کنیم» را منتشر کرد که پیام آن در یک کلمه، دعوت به شرکت در انتخابات مجلس بود هرچند که یک روز قبل از آن، جبهه اصلاحات ایران به صورت رسمی اعلام کرده بود که در انتخابات مجلس تهران و نیز خبرگان لیستی ارائه نخواهد کرد، اما به هر حال نتیجه این شد که سوم اسفند از فهرست ۳۰ نفره «صدای ملت» در انتخابات دوزادهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران به سرلیستی «علی مطهری» رونمایی شد.
در همین راستا «محمد جواد روح» سردبیر روزنامه هم میهن و از امضا کنندگان بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تحت عنوان «روزنه گشایی» و جهت مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه منتشر شده بود؛ تصریح کرد: «ما ۱۰۰ آدم هستیم که معتقدیم باید گفتگو کرد، داخل جبهه اصلاحات ساختاری تهیه کردند که نشود به اقلیت امید داشت. جبهه‌ای در اصلاحات شکل گرفته که در هر انتخابات از ۶ ماه قبل می‌گویند که نامزد نشوید، انتخابات هم شرکت نکنید.»
روح در ادامه بیان کرد: «انجمن مدرسین یک بیانیه تند علیه انتخابات صادر کرد و گفت در انتخابات شرکت نکنید از آقای صادقی پرسیدم که چند نفر از شما نامزد شدید گفت: یک نفر که آن هم رد صلاحیت شد، بله این بیانیه برای یک نفر صادر شده، زیرا صد در صد نیرو‌هایی که این افراد معرفی کردند، رد صلاحیت شدند.»

کلام آخر
در انتخابات پیش رو اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نامزد نشدند و در واقع رد صلاحیت اصلی توسط همین افراد صورت گرفت به همین دلیل اصلاح‌طلبانی هم که قصد داشتند نامزد شوند دلسرد شدند. از یک سو مرعشی معتقد بود در کرمان ۱۰ کاندیدای شناخته شده دارند؛ از سوی دیگر علی مطهری هم می‌گفت اگر مشارکت وجود داشته باشد حداقل ۲۰ نفر ما تایید می‌شوند. واقعیت این است که اصلاح طلبان گمان کردند مشارکت کم است و رأیی وجود ندارد و ترس از شکست مانع ارائه لیست از طرف جبهه اصلاحات شد. مواضع شخصی محمود صادقی و بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز حکایت از این دارد که اصلاح‌طلبان هرگاه در نبرد سیاسی خود را بازنده یافتند؛ هر نوع اتهامی را نسبت به جمهوری اسلامی روا داشتند و هر گونه موضع گیری و بیان هر مطلب علیه بزنگاه‌های مهم کشور همچون انتخابات را برای خود آزاد دانستند و در خانه نشستند و ژست اپوزیسیون به خود گرفتند با این همه در چنین شرایطی نظرسنجی‌ها حکایت از این دارند که برخلاف فضاسازی و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند، مشارکت بالا و قابل قبولی قابل پیش‌بینی است و مردم امسال هم نقش پررنگی را در این انتخابات ایفا خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات