صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۹۳

چشم‌انداز تورم ترکیه تغییر کرد

تورم سالانه ترکیه در ماه آوریل، ۶۹.۸درصد اعلام شد و به‌دلیل ارقام صعودی متوالی نرخ تورم، بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی تورم پایان سال میلادی خود را به ۳۸درصد تغییر داد.بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده، تورم ترکیه در ماه آوریل با وجود افزایش نرخ بهره توسط دولت ترکیه برای کنترل افزایش قیمت،به ۶۹.۸درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل صعود کرده است.

تورم ترکیه به‌صورت ماهانه، در ماه‌های ژانویه و فوریه، به‌ترتیب۶.۷و ۴.۵۳درصد افزایش یافت که عمدتا به‌دلیل افزایش شدید حداقل دستمزد و انتشار مجموعه‌ای از به‌روزرسانی ارقام اقتصادی در سال جدید میلادی بود.

مهمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در مورد این ارقام اظهار کرد که تورم ماهانه در ماه آوریل مطابق با انتظارات بوده است. وی گفت: پس از این‌که تورم سالانه در ماه می به اوج خود برسد، بر اساس پیش‌بینی‌های ما، به‌شدت کاهش خود را آغاز خواهد کرد؛ به این ترتیب دوره مبارزه با تورم به پایان می‌رسد و ما وارد روندکاهش تورم خواهیم شد.بانک مرکزی ترکیه درتلاش برای مهار تورم،نرخ بهره اصلی خودرااز ۴۵درصد در پایان ماه مارس ۲۰۲۴ به ۵۰ درصد افزایش داد.

البته در روزهای گذشته بانک مرکزی ترکیه تصمیم خود را برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره نسبت به سطح فعلی اعلام کرد اما هشدار داد که در صورت تشدید تورم، هزینه‌های استقراض را افزایش خواهد داد.فاتح کاراهان،رئیس‌ بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد:«هرکاری که لازم باشدبرای جلوگیری ازهرگونه وخامت پایدارتورم انجام می‌دهد.» بانک مرکزی پیش‌بینی تورم برای پایان سال ۲۰۲۴ را از ۳۶ درصد قبلی به ۳۸ درصد افزایش داد. پیش‌بینی آن برای پایان سال ۲۰۲۵ بدون تغییر در ۱۴ درصد باقی ماند، در حالی که تخمین زده شد که تورم تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۹ درصد کاهش یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات