صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۱۹
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد:

زنگنه: متغیرهای اقتصادی نشان می دهند راه زیادی تا کاهش نرخ تورم در پیش رو نمانده است

قطع به یقین با افزایش مناسبات سیاسی و بهبود تعامل با کشورهای منطقه و کشورهای مختلف جهان آثار اعلام آمار مثبت متغیرهای پولی کارکرد بیشتری می یابد و انتظارات بهتر می شود و این روند باعث ارتقای کارامدی و کارایی سیاست های پولی می شود.  
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با ایمان زنگنه

به گزارش بصیرت؛ کاهش نرخ تورم یکی از مطالبات مردم از مسوولین و دولتمردان است با این حال همچنان انتظارات تورمی قربانی میگیرد و تورم زاست در حالی که آمارهای بانک مرکزی موید بهبود وضعیت شاخص های موثر بر اقتصاد و در نهایت حرکت به سمت کاهش نرخ تورم است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این موضوع با ما گفت و گو کرده است.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص گامهای مثبت بانک مرکزی و دولت برای کنترل نرخ تورم و مهار تورم درآینده ای نه چندان دور گفت: بهبود شاخص های پولی و متغیرهای موثر در اقتصاد نوید دهنده این موضوع بسیار مهم است که خوشبختانه دولت و بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های درست در راستای مهار تورم حرکت می کنند به گونه ای که در مسیری قرار گرفته ایم که در آینده ای نه چندان دور میوه و حاصل سیاست های درست را می چینیم و به کامرانی مورد نظر در اقتصاد که مهار تورم و رشد تولید است دست می یابیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران طی سال های اخیر از تورم مزمن رنج برده و مردم نسبت به وجود تورم معترض بودند و یکی از مطالبه های مهم آنها از دولت سیزدهم کاهش نرخ تورم بود به نظر می رسد اقتصا ایران با سیاست گذاری های درست از گرفتار شدن در چرخه تورم های زیاد آن هم به صورت بلند مدت خارج شده است.

استاد اقتصاد بیان داشت: با اینکه در سال های گذشته به دلیل سیاست گذاری های غلط دولت ها و عدم ارتباط با همسایگان و وابسته کردن اقتصاد به برجام و شرطی کردن اقتصاد حتی تا آستانه قرار گرفتن در شرایط ابر تورمی رفتیم اما در میانگین   بلند مدت نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی به شدت کاهش یافته که در نوع خود اتفاق مثبتی ارزیابی می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی مطرح نمود: وقتی نسبت پول کاهش می یابد و سهم شبه پول بالا می رود نشان می دهد وضعیت اقتصادی در حال نرمال شدن است بنابراین می توان انتظار داشت  فعالان اقتصادی احساس کنند قرار است شرایط بر مدار ثبات باشد، چون زمانی که سهم پول افزایش می یابد  فعالان اقتصادی انتظار تحولات منفی دارند و آماده تبدیل دارایی ها هستند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران و استاد دانشگاه تاکید نمود: اعداد و ارقامی که امروز بانک مرکزی اعلام می کند موید این است که در مسیر اصلاح قرار گرفته ایم. با رجوع به میانگین های بلند مدت که درآمارها مشهود است می توان امیدوار بود که از وضعیت تورمی دور شده ایم و تورم های بالا که برخی به آن دامن می زنند وتلاش می کنند تا انتظارات تورمی را درجامعه به صورت هدفمند پیاده کنند در وضعیت وشرایط فعلی ایجاد نمی شود و با واقعیات اقتصادی و سیاست گذاری های فعلی خوشبختانه همخوانی ندارد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه ادراک ما از انتظارات تورمی بخصوص در سال های اخیر به تحولات سیاسی وابسته شده وهر زمان که شاهد تنش سیاسی هستیم متوجه افزایش انتظارات تورمی در جامعه می شویم لذا باید در اولین قدم دولت به سمت بهبود حوزه سیاسی برود یعنی با توسعه روابط با کشورهای مختلف و توسعه روابطی که با همسایگان و کشورهای منطقه کلید زده زمینه های لازم برای کاهش انتظارات تورمی را در جامعه ایجاد کند، چرا که اقتصاد ما به مسائل سیاسی بسیار حساس است و به سرعت نسبت به آن از خود واکنش نشان می دهد.

وی در این باره بیان داشت: در صورت توسعه دیپلماسی خارجی و روابط سیاسی است که جایی برای رشد انتظارات تورمی باقی نمی ماند آن زمان مردم نسبت به امارهای بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی مطمئن می شوند. باور پذیر شدن مردم گام مهمی است چرا که به سمت بازارهای سفته بازی و دلالی برای تبدیل پول به سکه وارز نمی روند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر توفیقات سیاسی با آمار مثبتی که بانک مرکزی در حوزه متغیرهای پولی اعلام می کند همراه شود قطع به یقین مردم دیگر به سمت بازارهای سفته بازی نمی روند، پس اگر مردم هنوز احساس نکردند نیاز به جرفه ای در حوزه سیاسی یا تحولاتی در حوزه دیپلماتیک داریم تا چشم انداز روشن تری پیش روی  فعالان اقتصادی ایجاد شود.

عضو انجمن اقتصاددانان در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: قطع به یقین با افزایش مناسبات سیاسی و بهبود تعامل با کشورهای منطقه و کشورهای مختلف جهان آثار اعلام آمار مثبت متغیرهای پولی کارکرد بیشتری می یابد و انتظارات بهتر می شود و این روند باعث ارتقای کارامدی و کارایی سیاست های پولی می شود و در این زمان است که شاهد کارکرد بهتر سیاست پولی در اقتصاد و کاهش انتظارات تورمی خواهیم بود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات