صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۰۰

پایان کار نیمه تمام «شهیدجمهور» برای بانوان کارآفرین کشور

آمار احیای واحدهای تولیدی در دو سال اخیر نشان از عزم جزم شهید جمهور برای رونق تولید داشت و این روزها جای خالی او برای کارآفرینان بیش از دیگران احساس می‌شود. حالا جمعی از برترین بانوان کارآفرین و تولیدکننده کشور در نشستی با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از دغدغه‌هایشان می‌گویند تا نتیجه این تعامل، تکمیل «بسته حمایتی خادم الرضا» برای تولیدکنندگان شود و پایان کار نیمه تمام شهید جمهور.
جمع «ترین ها» امروز در معاونت ریاست جمهوری امور زنان و خانواده جمع است. یک جمع کوچک اما اثرگزار که نماینده همه زنان کارآفرین و بانوان تولید‌کننده کشور هستند؛ از مادرزنبورداری ایران و بزرگ‌ترین‌صادرکننده داروهای گیاهی کشور تا کارآفرین برتر کرمانشاه،خوزستان،هرمزگان و‌ بانوان تولیدکننده‌ای که دایره تاثیرگزاری فعالیت‌هایشان از مرزهای کشور گذشته و فراسرزمینی شده‌اند.

بسته حمایتی خادم الرضا(ع) یادگار شهیدجمهور به صنعتگران

بهانه اصلی جلسه امروز «بررسی درخواست‌های برترین بانوان تولیدکننده» است. اینکه کارآفرینان برتر بگویند چه مانع یا موانعی چرخ تولید در کشور توسط بانوان را کند می‌کند. نماینده وزارت صمت و معاون رییس جمهور در امور زنان هم گوش شنوا باشند. قرار است پس از احصای درخواست‌ها و مطالبات، «بسته حمایتی» همزمان با دهه تولید و تجارت به تولیدکنندگان داده شود. بسته‌ای که نامش «بسته حمایتی خادم الرضا(ع)» است و «یادگار آقای رییسی و پایان کار نیمه تمام او».
 
حل مشکلات بزرگ با تغییرات کوچک
این جمع کوچک هر کدام حرف‌ها دارند با انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده.خزعلی می‌گوید:« گاهی با یک تغییر در دستور العمل و آیین‌نامه، مشکل بسیاری از تولیدکنندگان رفع و گره‌ها باز می‌شود و شاهد سرعت بیشتری در تولید خواهیم بود. به همین دلیل شناسایی عواملی که موجب می‌شود تولید و صادرات کُند پیش رود، بسیار مهم است.»

هزار بانوی کارآفرین در یک اتحادیه

با این مقدمه مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی‌های صنایع دستی و گردشگری استان البرز اولین بانویی است که دغدغه هایش را مطرح می‌کند. معصومه عسگری بیش از هزار بانوی کارآفرین استان البرز و همه روستای توابع این استان را در یک اتحادیه دور هم جمع کرده تا کاری کنند کارستان. به گفته عسگری 40 درصد بانوان کارآفرین استان البرز، سرپرست خانوار هستند و اختصاص دادن فضایی برای زنان کارآفرین استان و تمرکز آنها در یک مکان می‌تواند صنایع دستی و گردشگری البرز را متحول کند.
 

سکان هدایت 300هزار واحد صنفی کشور در دست بانوان

زنان در بسیاری از پست‌های مدیریتی پیشتازند و مصداقش معاونت آموزش و پژوهش اتاق اصناف کشور که سکان هدایت آن را یک بانو عهده‌دار است. لیلا غلامی پور از حضور پررنگ بانوان در اتاق اصناف کشور می‌گوید. اینکه از حدود سه میلیون واحد صنفی، «300 هزار واحد صنفی» «توسط بانوان» اداره می‌شود و درخواست او کاهش مالیات برای اصناف است.

بانوان سکان‌دار 15درصد نانوایی‌های سنتی استان تهران

جالب است بدانید که «رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران» هم «یک بانوی موفق» است که به عنوان نماینده بانوان و دیگر واحدهای صنفی در جلسه حضور پیدا کرده تا حرفش را به گوش مسئولان برساند. فاطمه نظری قبل از بیان هر درخواستی از «نقش بانوان نانوا» می‌گوید. از اینکه «15 درصد مجوزهای نانوایی متعلق به بانوان» است و بعد از این اشاره جذاب از مسئولان می‌خواهد تا حواسشان به اجرای درست طرح نانی نو و مشکلات اجرای این طرح باشد.

دغدغه بانویی که بزرگ ترین صادرکننده داروهای گیاهی است

دغدغه‌های بزرگ‌ترین صادرکننده گیاهان دارویی ایران مژگان عرب لو هم شنیدنی است. هم دغدغه دارد هم مطالبه و می‌گوید: چرا صنایع دستی ایران سهمی در دنیا ندارد؟ مهم ترن دلیلش آن است که بانوان تولید‌کننده ما دانش فنی صادرات را بلد نیستند و استانداردهای جهانی را در تولید کالای صادراتی رعایت نمی‌کنند. در حالی که داروهای گیاهی ایران مرغوب‌ترین نوع داروها در دنیا است و اگر صادرات استانداردسازی شود شاهد انقلاب در درآمد ارزی فقط از کانال صادرات گیاهان دارویی ایران هستیم.
 

اما و اگرهای فروش محصولات بانوان کارآفرین در کشورهای همسایه

کارآفرین بعدی رییس اتحادیه بافندگان فرش دستبافت هرمزگان است. مژگان دادی پور که صنعت فرش بافی در هرمزگان و روستاهایش را احیا کرده است. مطالبات دادی پور از خزعلی اختصاص تسهیلات کم بهره به بانوان برای راه اندازی واحدهای صنفی است و ایجاد شهرک‌های صنفی مربوط به مشاغل بانوان. موضوع فروش محصولات و تولیدات هم که دغدغه همه بانوان کارآفرین است و خزعلی در پاسخ به این دغدغه می‌گوید: درصدد فراهم کردن بازار فروش تولیدات بانوان کارآفرین در کشورهای همسایه هستیم.

دغدغه‌های مادر زنبورداری ایران

مادر زنبورداری ایران و سن و سال دارترین بانوی کارآفرین هم در این جلسه حضور دارد و دغدغه هایش شنیدنی است. عفت رییسی که همه سال‌های جوانی‌اش در صنعت زنبورداری گذرانده و به عنوان کارآفرین سرد و گرم چشیده درخواست هایش را مطرح می‌کند. عفت رییسی از اصلاح قوانین دست و پا گیر می‌گوید. از تقویت اقتصاد محلی و تسهیل صدور مجوز برای بانوان.
 
پلتفرم کسب و کار و کارآفرین موفق
بد نیست بدانید که سکان کامل‌ترین پلتفرم کسب و کار در کشور در دستان بانویی کارآفرین است. مینا مهرنوش از مزایای این پلتفرم می‌گوید و از کارآفرینان برای حضور فعال در آن دعوت می‌کند.

دولت سیزدهم و توجه به کسب و کار خانواده محور

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده پس از شنیدن درخواست‌ها از تلاش‌های دولت سیزدهم می‌گوید. از اینکه کسب و کار خانواده محور از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است. خزعلی از ضرورت شغل منعطف برای بانوان می‌گوید. اینکه قرار است بانوان تولیدکننده‌ای که دارای فرزند هستند از حمایت ویژه برخوردار باشند.خزعلی در پایان این نشست خودمانی می‌گوید کشت فراسرزمینی و فراهم کردن مقدمات حضور بانوان کارآفرین موفق در نمایشگاه‌های بین اللملی هم در دستور کار قرار دارد و مشکل دریافت سیب سبز سلامت برای مشاغل خانگی بانوان هم از موضوعات مهمی است که باید برای آن راهکاری در نظر گرفته شود. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده امیدوار است بسته حمایتی خادم الرضا(ع) یادگار شهید جمهور گره‌های تولید برای کارآفرینان و صنعت گران را باز کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات