صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۴۵

رژیم صهیونیستی و جاسوسی از دیوان لاهه

دیوان لاهه از جمله نهادهای بین المللی است که سازمان تروریستی موساد، سعی در بدست آوردن اطلاعات این سازمان در راستای تاثیر بر رای دیوان بین المللی لاهه از طریق تهدید است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

دیپلماسی از نگاه صهیونیست ها به معنای فشار، تهدید و بحران سازی علیه آن کشور یا آن نهاد می باشد. به عبارتی پایه موجودیت رژیم صهیونیستی بر مبنای نسل کشی و زور در داخل سرزمین های اشغالی، فشار و تهدید و جاسوسی از کشور ها و نهادهای بین المللی می باشد. دیوان لاهه از جمله نهادهای بین المللی است که سازمان تروریستی موساد، سعی در بدست آوردن اطلاعات این سازمان در راستای تاثیر بر رای دیوان بین المللی لاهه از طریق تهدید است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که برآوردها در این رژیم حاکی از آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری بعد از درخواست آفریقای جنوبی حکم آتش‌بس در غزه را صادر خواهد کرد. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد تا جلوی این گام را بگیرد.

در همین زمینه نشریه گاردین جزئیات قابل تاملی را از کارزار جاسوسی و طرح ارعاب صهیونیست‌ها علیه مقام‌های ارشد دیوان لاهه طی یک دهه اخیر با محوریت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر کرده است. در این راستا، گاردین به این نکته اشاره داشته که داده‌های خود را از طریق مصاحبه با ده‌ها مقام سابق و کنونی صهیونیست و البته برخی تحلیلگران و رسانه‌های اسرائیلی و در عین حال تکیه بر تلاش‌های مستقل خود کسب کرده است.

گزارش گاردین با بازتاب‌های قابل توجهی در محیط بین‌الملل روبه‌رو شده و بسیاری از تحلیلگران انتشار آن در شرایط کنونی را تا حد زیادی مرتبط با اوج گرفتن تهدیدات رژیم اشغالگر قدس علیه دیوان لاهه و دادستان آن یعنی «کریم‌ خان» می‌دانند که قویا به دنبال صدور حکم بازداشت بین‌المللی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه و جنایات صهیونیست‌ها در این جنگ است؛ گزاره‌ای که در صورت تحقق می‌تواند تبعات ویرانگری برای رژیم اشغالگر قدس به همراه داشته باشد.

گاردین در گزارش خود می‌نویسد: "هنگامی که کریم‌ خان، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای نخست‌وزیر اسرائیل شد، وی یک هشدار معنادار نیز داد و گفت: «من تاکید می‌کنم تمام تلاش‌ها برای ایجاد مانع یا ارعاب و اعمال نفوذ بر مقام‌های دیوان بین‌المللی لاهه باید هرچه سریع‌تر متوقف شود". 

وی به صورت جزئی‌تر در این رابطه توضیحی نداد با این حال این مساله را مورد اشاره قرار داد که این قبیل اقدامات بر اساس اساسنامه دیوان لاهه، خود جرم کیفری است. وی هشدار داد اگر این رویه‌ها ادامه یابد، دیوان نیز در نشان دادن واکنش تردید نخواهد کرد. در این راستا بر اساس تحقیقات نشریه گاردین و مجله‌های +۹۷۲ و Local Call که در اراضی اشغالی قرار دارند، این نکته افشا شده است که اسرائیل به مدت یک دهه در جنگ پنهان علیه دیوان لاهه قرار داشته است. در این راستا، نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی اقدام به هک، اعمال فشار و جاسوسی و همچنین تهدید کارکنان و مقام‌های ارشد دیوان لاهه کرده‌اند تا در روند تحقیقات و اقدامات آنها علیه اسرائیل ایجاد مانع و چالش کنند. بر اساس تحقیقات مذکور، رژیم اسرائیل اقدام به شنود و جاسوسی از ارتباطات مقام‌های ارشد دیوان لاهه نظیر کریم‌ خان و البته دادستان پیشین این نهاد بین‌المللی یعنی «فاتو بنسودا» کرده و تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌های آنها را هدف جاسوسی قرار داده است.

البته این روند جاسوسی در ماه‌های اخیر نیز در جریان بوده و هدف اصلی آن این بوده که نیات دادستان دیوان لاهه را برای اسرائیل آشکار کند. به گفته یک منبع آگاه، کریم‌ خان اخیرا سعی داشت حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، با این حال شدیدا تحت فشارهای دولت آمریکا قرار داشت. کسی که (فاتو بنسودا) به عنوان دادستان کل دیوان لاهه در سال ۲۰۲۱ پرونده تحقیقات درباره اسرائیل در این دیوان را آغاز کرد و در نوع خود زمینه را برای مواضع اخیر کریم‌ خان علیه اسرائیل هموار کرد هم بر اساس اسناد و شواهد تازه، هدف ارعاب و جاسوسی اسرائیل قرار گرفته است. یک مقام آگاه به گاردین گفته است نتانیاهو به شخصه علاقه زیادی به جاسوسی از دیوان بین‌المللی دادگستری دارد و حتی گفته شده در این زمینه حساسیت زیادی درباره تداوم جاسوسی از دیوان و مقام‌های ارشد آن دارد.

اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با جاسوسی از مقام‌های دیوان لاهه تحت نظارت مشاوران امنیتی وی و همچنین سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و به طور خاص سازمان «شین‌بت» انجام شده است. البته در این رابطه نهادهایی نظیر اداره اطلاعات ارتش اسرائیل، بخش اطلاعات سایبری این رژیم و واحد ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل نیز فعال هستند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند اطلاعات به دست آمده از فرآیند جاسوسی، به وزارتخانه‌های امور خارجه، امور راهبردی و دادگستری صهیونیست‌ها تحویل می‌شده است. سه‌شنبه گذشته یک عملیات پنهان جاسوسی علیه بنسودا (دادستان سابق دیوان لاهه) توسط نشریه گاردین افشا شد که متحد نزدیک نتانیاهو یعنی «یوسی کوهن» که پیش‌تر رئیس بخش آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) بوده، آن را رهبری می‌کرد. در یک مرحله، فرد مذکور حتی از جوزف کابیلا، رئیس‌جمهور وقت جمهوری دموکراتیک کنگو نیز کمک گرفته است. یافته‌های جاسوسی ۱۰ ساله اسرائیل از دیوان لاهه و مقام‌های ارشد آن برگرفته از مصاحبه‌های گاردین با چندین و چند افسر اطلاعاتی سابق و کنونی رژیم اسرائیل و البته مقام‌های ارشد این رژیم است.

در عین حال، مصاحبه‌های زیادی نیز با مقام‌های دیوان لاهه، دیپلمات‌ها و وکلای آشنا و نزدیک به دیوان لاهه و مقامات آن علیه رژیم اسرائیل و البته تلاش‌های صهیونیست‌ها برای ایجاد مانع در مسیر تحقیقات مذکور انجام شده است. سخنگوی دیوان لاهه در گفت‌وگو با گاردین تاکید کرده وی از روند فعالیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی شماری از آژانس‌های اطلاعاتی که موضعی خصمانه نسبت به دیوان دارند، اطلاع داشته است. مقام‌هایی از این دست تاکید داشته‌اند دیوان همواره سعی داشته اقدامات تقابلی را در رابطه با این تحرکات از خود نشان دهد و در دستور کار داشته باشد. البته این نکته نیز مورد اشاره قرار گرفته که هیچ‌کدام از حملات و اقدامات غیرسازنده مذکور نتوانسته‌ به هسته مرکزی اطلاعات دیوان لاهه دسترسی یابد. سخنگوی دفتر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در پاسخ به مسائلی از این دست گفته است این مسائل صرفا ادعاهایی برای تخریب وجهه اسرائیل است.

 سخنگوی ارتش اسرائیل هم مدعی شده اسرائیل هیچگاه علیه دیوان لاهه و مقام‌های آن جاسوسی نکرده و نمی‌کند. اقدام اخیر کریم‌ خان،  دادستان دیوان لاهه در زمینه درخواست صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در نوع خود نخستین‌بار است که دیوان لاهه را در موقعیتی قرار داده که علیه یک رهبر نزدیک به قدرت‌های غربی اعلام جرم و تعقیب کیفری می‌کند. بنیان استدلال کریم‌ خان نیز جنایات اسرائیل در جنگ غزه طی ۸ ماه اخیر است که موجب کشته شدن بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی فلسطینی شده است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که طی دهه اخیر نیز تحقیقات زیادی علیه مقام‌های اسرائیلی و اقدامات آنها علیه مردم فلسطین در دستور کار بوده است. دیوان لاهه ۱۲۴ عضو دارد که صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و گالانت عملا موجب می‌شود آنها در سفر به ۱۲۴ کشور مذکور با چالش‌های جدی و اساسی روبه‌رو شوند. 

برخی منابع اسرائیلی به گاردین گفته‌اند رویکرد سخت دیوان لاهه علیه اسرائیل سبب شده نهادهای سیاسی و نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی یک جنگ همه‌جانبه را علیه دیوان لاهه و مقام‌های آن در دستور کار قرار دهند. سال ۲۰۱۵، به طور خاص سالی بود که رژیم اسرائیل به نحوی جدی علیه دیوان لاهه وارد یک جنگ شد. در آن سال، در پی شناسایی فلسطین به عنوان یک دولت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این گزاره مطرح شد که فلسطین به دیوان لاهه خواهد پیوست. در آن زمان مقام‌های اسرائیلی این مساله را محکوم کرده و آن را نوعی «تروریسم دیپلماتیک» توصیف کردند.

یکی از مقام‌های سابق ارتش اسرائیل که با اقدامات این رژیم علیه دیوان لاهه آشنایی دارد، به گاردین گفته است «پیوستن فلسطین به دیوان لاهه از نگاه اسرائیل عبور از یک خط قرمز بزرگ بود و حتی اسرائیل آن را خطرناک‌ترین حرکت دیپلماتیک از سوی فلسطینی‌ها علیه خود ارزیابی می‌کرد». از نگاه اسرائیل، عضویت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل چندان مشکلی نداشت، با این حال عضویت آن در دیوان لاهه بشدت خطرناک بود. بر اساس آنچه گاردین از آن اطلاع حاصل کرده، در دوره‌ای که بنسودا دادستان دیوان لاهه بود، پرونده‌ای را علیه اسرائیل و جنایات آن علیه مردم فلسطین باز کرد که این مساله سبب شد ۲ مرد به خانه وی در لاهه بروند و از معرفی خود خودداری کرده و نامه‌ای را به دست بنسودا برسانند. این افراد مدعی شده بودند یک نامه را می‌خواهند از طرف یک زن آلمانی به بنسودا بدهند؛ زنی که می‌خواسته از وی تشکر کند. این در حالی است که این نامه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای پول نقد و البته یک شماره تلفن اسرائیلی بود.

برخی منابع گفته‌اند این اقدام در پی آن بوده تا این پیام را به دادستان سابق دیوان لاهه برساند که اسرائیل می‌داند وی کجا زندگی می‌کند. در عین حال، ۵ منبع آشنا به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل علیه دیوان لاهه گفته‌اند به دلیل عدم دسترسی مقام‌های دیوان به نوار غزه و کرانه باختری، این دیوان و مقام‌های آن بخش زیادی از ارتباطات خود را با این منطقه از طریق تلفن و ایمیل و پیام انجام می‌دادند که همگی آنها هدف جاسوسی اسرائیل قرار داشتند. اسرائیل به نحو گسترده‌ای به زیرساخت‌های ارتباطی فلسطینی‌ها دسترسی دارد و همین مساله جاسوسی از ارتباطات آنها را به یک امر ساده برای صهیونیست‌ها تبدیل می‌کند. بر اساس آنچه منابع آگاه  گفته‌اند هر تماسی که با نوار غزه یا کرانه باختری از سمت دیوان لاهه گرفته می‌شود، به طور کامل تحت جاسوسی قرار داشته و البته افرادی که با آنها در این مناطق صحبت شده نیز تحت جاسوسی و نظارت قرار می‌گرفتند. البته صهیونیست‌ها اقدامات زیاد دیگری را نیز برای بدنام کردن مقام‌های ارشد دیوان لاهه انجام داده‌اند؛ مسائلی که همه و همه سعی داشته‌اند اهرم‌های دیوان برای مواخذه کردن صهیونیست‌ها را تضعیف کنند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات