صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف می‌کند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملت او تداوم می‌بخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده می‌ماند.(1368/5/25)
 
 
▼ حرف روز
عیار جمهوری اسلامی مشخص شد
شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه ایشان حادثه مهمی در تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای به شمار می‌آید و در معادلات دنیا تأثیرگذار است. این حادثه به اندازه‌ای مهم بود که 68 نفر از سران و مقامات عالی‌رتبه کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای برای ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید کشورمان راهی تهران شدند تا پیام دوستی و برادری خود را به جمهوری اسلامی ایران انتقال دهند؛ از این رو حضور مقامات کشورها در تهران حاوی پیام‌های گوناگونی بود که به طور زنده برای جهانیان مخابره شد.
همزمانی سفر مقامات کشورها با مراسم تشییع باشکوه و خیره‌کننده شهدای خدمت، بازتاب‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران در میان کشورها و در عین حال در بین مردم بود.
این وضعیت حاوی دو نکته است: نخست اینکه حضور 68 نفر از سران کشورها در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت نشان داد، دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهیدمان به خوبی زبان دیپلماسی کارآمد و نتیجه‌محور را بلد بودند و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای جریان مقابل در مدت سه سال گذشته به موفقیت‌های بزرگی رسیدند. زبان دیپلماسی در دولت سیزدهم در حالی زمینه‌ساز پیشبرد سیاست همسایگی شد که در عین حال، دولت این فرصت را خلق کرد تا به ائتلاف‌های بین‌المللی، از جمله عضویت ایران در سازمان‌های اقتصادی بریکس و شانگهای برسند که به کانون توجه جهانیان مبدل شد.
به نظر می‌رسد با تداوم سیاست نگاه به شرق در آینده نقش ایران در بازار جهانی انرژی راهبردی‌تر نیز خواهد شد. از طرفی همکاری ایران با گروه بریکس و شانگهای در قالب نگاه به شرق و مبادله با سایر کشورهای اقتصادی در دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، اثر مثبتی خواهد داشت.
دوم اینکه حضور میلیونی مردم تبریز، تهران، قم، خراسان جنوبی و در آخر نیز مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت نشان‌دهنده رابطه عمیق ملت با حکومت است. این در حالی است که در جریان فتنه 1401، رسانه‌های محور عبری، غربی و عربی همواره تلاش کردند مردم را جدا از حکومت نشان دهند که این حضور خط بطلانی بر تمام سیاست‌های دروغین دشمن بود. حال که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد، باید شاهد تغییر در راهبرد غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران باشیم. اینکه نه تنها امکان منزوی کردن ایران در صحنه بین‌المللی وجود ندارد؛ بلکه ایران در حال تبدیل شدن به هاب انرژی و کریدوری جهان است و همچنین رابطه حاکمیت و ملت، رابطه عمیقی است که امکان گسست آن وجود ندارد و جمهوری اسلامی در عمق اعتقادات مردم ریشه دارد.    
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
تغییر معنای نماز جمعه!
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (شنبه 1403/3/5) در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت، یکی از نکات برجسته درباره مرحوم شهید آل‌هاشم را تغییر معنای نماز جمعه خواندند و خاطرنشان کردند: «مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد، این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد.»
سیدمحمدعلی آل‌هاشم برای مردم تبریز، چهره شناخته‌شده و افتاده‌ای بود. می‌توانستند او را احتمالاً در اتوبوس‌های شرکت واحد که برای جابه‌جایی مسافران استفاده می‌شد، ببینند. از اولین اقداماتی که پس از تصدی امامت جمعه تبریز انجام داد، برداشتن موانع بین مردم و مسئولان بود. ایشان در قامت امام جمعه، امامتش تنها مختص روز جمعه و صحبت پشت تربیون نبود، بلکه امام تمام روزهای هفته بود. بانی «میزهای خدمت» در کشور بود و اولین بار میز خدمت را در تبریز دائر کرد. هر هفته چند مدیرکل می‌آیند و به صورت حضوری به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند. الحمدلله در بسیاری از استان‌ها در نماز جمعه میزهای خدمت دائر است. ایشان با بدنه مردم ارتباط بسیار نزدیکی داشت و مشکلات مردم را رسیدگی می‌کرد. به بازار می‌رفت و به کسبه سر می‌زد، با خانواده‌های شهدا دیدار و ارتباط قلبی با مردم داشت. شهید آل‌هاشم خودش را محدود به قشر خاص مذهبی و انقلابی نمی‌کرد. در استان آذربایجان و شهر تبریز طیف‌های گوناگونی حضور دارند. ایشان می‌گفت ما با لیدرهای برخی گروه‌ها و اقشار اجتماعی کاری نداریم، ولی جوانانی که دنبال آنها می‌روند، بچه‌های ما هستند و ما نمی‌توانیم به آنها بی‌توجه باشیم؛ لذا در مجامع ایشان حضور پیدا می‌کرد. نتیجه این نوع تعامل این بود که ایشان پدیده و الگویی شد برای همه مسئولان به ویژه ائمه جمعه که نمایندگان رهبر معظم انقلاب و امتداد گفتمان رهبری هستند و باید نمایان‌کننده سیره امام جامعه باشند. ایشان این تصویر ماندگار را نه در ذهن مردم تبریز و آذربایجان، بلکه در ذهن همه مردم به ویژه نسل جوان ما ماندگار کرد و تراز نماز جمعه را بالا برد و فرهنگ و مشی جدید در امام جمعه‌ای ایجاد کرد.
نکته پایانی اینکه هر زمان که به‌ظاهر در حرکت انقلاب، مکثی یا سکته‌ای پدید می‌آید، ناگهان حادثه‌ای رخ می‌دهد و خون تازه‌ای در رگ‌های حیات انقلاب اسلامی جریان پیدا می‌کند. آنچه در تشییع شهدای اخیر ملت ما رونمایی شد، این بود که فاصله‌ای بین دولت و ملت وجود ندارد. آنها که با چرتکه‌اندازی آرا در انتخابات فکر می‌کنند مشروعیت مردمی نظام نقصان دارد، در محاسبات خود باید مؤلفه‌های دیگر به‌ویژه تصاویری را که از «ملک» و «ملکوت» انقلاب اسلامی وجود دارد، در نظر بگیرند. اشک‌های بی‌امان مردم در تشییع مردان میدان خدمت یک تفسیر ملکوتی از یک بدرقه کم‌نظیر تاریخی بود که نشان می‌داد این انقلاب همچنان ادامه دارد...          
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
اختلاف آمریکا و اروپا درباره ایران!
برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند آمریکا با صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران مخالفت کرده است. وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از خبرگزاری «رویترز» مدعی شد، دیپلمات‌ها می‌گویند که ایالات متحده با فرانسه، آلمان و انگلیس بر صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختلاف نظر دارد. به گفته منابع مطلع، آمریکا به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران نیست. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفته است: «قطعنامه‌ای آماده شده است. دیگران نیز تأیید کردند که تروئیکای اروپا پیش‌نویسی را آماده کرده، اما آن را به اعضای شورای حکام ارسال نکرده است.» نشست بعدی شورای حکام آژانس قرار است سوم تا هفتم ژوئن (14 تا 18 خرداد ماه) برگزار شود و اروپایی‌ها مدعی هستند چون ایران تخلفات زیادی در حوزه هسته‌ای دارد، باید علیه ایران قطعنامه جدید صادر شود!
 
 
▼ اخبار 
نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی حبس می‌شود
برخلاف مخالفت چند کشور از قبیل آمریکا، انگلیس، جمهوری چک و اتریش از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی، گویا درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو با استقبال بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی کاخ سفید مواجه شده‌است. «ماکو» تارنمای شبکه تلویزیونی 12 رژیم صهیونیستی فاش کرد، در صورتی که قاضی‌های دادگاه بین‌المللی لاهه حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو و گالانت را صادر کنند، آنها از سفر به 124 کشور جهان محروم خواهند شد. در این گزارش آمده ‌است،‌ در صورتی که سه قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه با صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی موافقت کنند، این دو از این پس نخواهند توانست به هیچ یک از کشورهای امضا کننده توافق رم سفر کنند. آنها دیگر اجازه سفر به کشورهایی همچون آلمان، هلند، یونان، فرانسه، ژاپن، اسپانیا و دولت فلسطین را نخواهند داشت، در حالی که در ذیل خبر خود نام هر 124 کشور از قاره‌های مختلف جهان در این ارتباط ذکر شده است.
 
صحنه انتخابات چگونه خواهد بود؟
«عباس سلیمی‌نمین»، فعال سیاسی اصولگرا درباره وضعیت صحنه انتخابات گفت: «به طور قطع اصولگرایان هم کاندیدا‌های متعدد خواهد داشت و اصلاح‌طلبان هم چنین وضعیتی را تجربه می‌کنند. بعید است که اصلاح‌طلبان روی یک فرد متمرکز باشند. ما سه جریان مشخص را درون اصولگرایان می‌بینیم، اول جریان میانه‌رو، دوم کسانی که کمتر دیگران را قبول دارند و سوم کسانی که سنتی بوده‌اند. ساختار تشکیلاتی اصولگرایان تلاش خود را خواهد کرد، اما من فکر می‌کنم خوش‌بینی است که یک نفر از اصولگرایان تمام سلایق را نمایندگی کند.» سلیمی نمین درباره احتمال گشایش فضای سیاسی برای اصلاح‌طلبان گفت: «قطعاً این امکان وجود خواهد داشت، بعید می‌دانم که مشکلی برای حضور اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد. آقایان جهانگیری، همتی و لاریجانی مشکلی برای حضور در صحنه ندارند. اینکه لاریجانی شخصاً به صحنه بیاید مشخص نیست. رهبری خواهان اصلاح جفایی است که انجام شد.»
 
بر شمار اسیران رژیم صهیونیستی افزوده شد!
«ابوعبیده» سخنگوی عزالدین قسام، (شاخه نظامی حماس) در یک فایل ویدئویی اعلام کرد، رزمندگان فلسطینی تعدادی از نظامیان ارتش اسرائیل را در یک کمین موفق به اسارت گرفته‌اند. ابوعبیده گفت: «رژیم اشغالگر همچنان به سیاست انتقام کورکورانه و نابودی غزه ادامه می‌دهد و در حال تجربه کردن شکست پشت شکست است.» او افزود: «همچنان در مناطق نبرد به اشغالگران درس می‌دهیم، آخرین مورد شکست آنها در جبالیا و رفح بود و طی بیش از دو هفته گذشته ده‌ها عملیات علیه نظامیان اشغالگر در رفح و بیت حانون انجام دادیم.» هرچند ارتش صهیونیستی به سرعت همچون گذشته این واقعه را تکذیب کرد، اما عزالدین قسام نیز با انتشار ویدئوی عملیات خود، تجهیزات به غنیمت گرفته شده از نظامیان صهیونیستی را نیز به نمایش گذاشت.
 
دولت مردمی عدالت مالیاتی را محقق کرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم تثبیت درآمد‌های حاصل از مالیات و حقوق گمرکی به‌عنوان منابع مالی پایدار، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و افزایش 15 میلیارد دلاری درآمدهای حاصل از صادرات نفت را، از جمله اقدامات اقتصادی دولت شهید رئیسی اعلام کرد. «داود منظور» با ابراز اینکه «تلاش کردیم دولت را با درآمد‌های پایدار اداره کنیم»،‌ خاطرنشان کرد: «متوسط نرخ رشد مالیات در سه سال آخر دولت قبل معمولاً حدود 20 درصد بوده است، این نرخ در دولت آقای رئیسی رسید به 60 درصد، یعنی سالی 60 درصد مالیات افزایش پیدا کرد. عملاً ما با عادلانه کردن نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدیدی که مالیات پرداخت نمی‌کردند، با هوشمندسازی مالیاتی و استفاده از نظام داده‌ها توانستیم مالیات را قدری به مالیات عادلانه نزدیک کنیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
نشریه «فارن‌افرز» نوشت: «رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری خود، رویکرد «خاورمیانه، نخست» آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران در سیاست خارجی را پذیرفت، نفوذ منطقه‌ای ایران را گسترش داد و روابط با همسایه‌ها را بهبود بخشید. او این اطمینان را به ‌وجود آورد که ریاست‌جمهوری ایران، با رهبری هماهنگ است. روابط با چین و روسیه را تعمیق داد و برنامه هسته‌ای کشور را گسترش داد. با این همه، بعید است که درگذشت رئیسی، چندان آشفتگی‌ای در تهران به‌وجود آورد. احتمالاً ریاست‌جمهوری در دستان محافظه‌کاران وفادار به حاکمیت باقی خواهد ماند.»
 
عرض تسلیت و ابراز همدردی مقامات کشور‌های مختلف به دلیل درگذشت رئیس‌جمهور ایران، رسانه وابسته به موساد را عصبانی کرد. وبگاه «اینترنشنال» ضمن ابراز عصبانیت نوشت: «مقامات دولتی برخی کشورها و تعدادی از نهادهای بین‌المللی با پیام تسلیت و شرکت در مراسم تشییع، به مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش واکنش نشان دادند. دولت‌ها و نهادها بر پایه چه استدلال معقول و مقبولی در چنین سطوحی ابراز تأسف و تأثر می‌کنند؟»
 
روزنامه «هم‌میهن» با انتشار لیستی از گمانه‌زنی‌ها و فضاسازی‌ها از نامزدی «مجید انصاری» عضو مجمع روحانیون مبارز خبر داده و نوشته است: «او در سال 1394 برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد، اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد. حالا باید دید در نهایت اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای این انتخابات خواهند داشت و آیا تأیید صلاحیت او در این انتخابات صورت می‌گیرد یا خیر؟»
 
روزنامه «آرمان ملی» از  نامزدی حسن روحانی در انتخابات حمایت کرده و می‌نویسد: «نظر آقای روحانی درباره‌ انتخابات هشتم تیر ماه این است که احزاب میانه‌رو به شکل فعال وارد صحنه شوند. حسن روحانی تا این لحظه تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو نشان نداده‌اند و صرفاً بر مشارکت فعال در انتخابات تأکید کرده‌اند.»
 
منابع فلسطینی گزارش دادند، ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه در روز هفتم اکتبر تاکنون، دست کم 9 هزار فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده است. همچنین باشگاه اسیر فلسطین اعلام کرد، نظامیان اشغالگر صهیونیست در 24 ساعت گذشته 15 فلسطینی دیگر را در حمله به کرانه باختری بازداشت کرده‌اند.
 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت، این کشور تلاش کرد تا تنش‌ها در خاورمیانه که در مسیر عکس در حال حرکت بود، کاهش یابد. وی در ادامه سخنانش اعتراف کرد: «اگر دفاع ایالات متحده از رژیم صهیونیستی نبود،  حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ویرانگر می‌شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات