صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۹۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این‌رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد. در این حادثه‌ سنگین شخصیت‌های برجسته‌ای مانند حجه‌الاسلام آل‌هاشم، جناب آقای امیرعبداللهیان، جناب آقای مالک رحمتی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.(۱۴۰۳/۲/۳۱)
 
 
▼ حرف روز
سیدابراهیم قصه ما
شاید در بحبوحه بهار ۱۴۰۰، در روزگاری که نامزدهای انتخاباتی برای نشستن بر صندلی قدرت با یکدیگر در رقابت بودند، کسی گمان نمی‌کرد که پیروز انتخابات (آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی) چنین سرنوشت باشکوهی داشته باشد. علاقه‌مندانش او را مدیری پاک‌دست می‌دانستند که با پرچم فسادستیزی، (اگر بگذارند!) گام‌های مهمی را در این مسیر برخواهد داشت. رقیبانش نیز او را بازیگری می‌شناختند که برای رسیدن به صندلی‌های بالای قدرت تلاش خواهد کرد. حتی در مناظرات آن روزها او را به آلوده بودن به «سندروم کرسی بی‌قرار قدرت» متهم کردند و مدعی شدند، مردم نگرانند که او زودتر از موعود مسئولیت را برای کسب کرسی‌های بالاتر قدرت رها کند!
امروز پرده‌ها افتاده و حقایق آشکار شده است و خون شهید رسواکننده همه سحرها و مکرها و فریب‌ها و اتهاماتی است که یا جریان مافیا یا ساده‌لوحان کم‌بصیرت که در زمین مافیا بازی می‌کردند، مطرح می‌کردند. امروز مشخص شده است که آیت‌الله رئیسی نظر به وجه الله داشته و بی‌قراری او نه برای صندلی‌های قدرت زمینی، که برای پرواز تا اعلی علیین و مجاورت با انبیاء و اولیا و شهدا بوده است. آرزویی که جز با حرکت مخلصانه در مسیر خدمت به ملت محقق نشد. امروز او به بالا رفته است و ما زمین‌گیر مانده‌ایم و دنیایی از حسرت که «ناگهان چه زود دیر می‌شود!» و ناتوان از درک این حقیقت که سیدابراهیم قصه ما چگونه توانست اینقدر فاصله بیندازد بین خود و رقیبانش؟!
رمز پرواز رئیس‌جمهور شهید را باید در اخلاص او دانست که با سادگی برخاسته از قلب سلیمش آمیخته شده بود. آنقدر ساده و بی‌آلایش که چشم‌های نسلی که صاحبان قدرت را در سه دهه اخیر اغلب با نوعی رندی و تبختر همراه دیده بود، به دیدنش عادت نداشت و دیر او را باور کرد؛ وقتی که دیگر دیر شده بود.
اما او بی‌اعتنا به این تفسیرها و تحلیل‌های بی‌اعتبار، خود را خادم ملت می‌دانست و با همه توان تمام زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم کرد. مردمی که او را دوست داشتند و او نیز قلبش برای آنان می‌تپید. او در این مسیر روز و شب نمی‌شناخت و همه همراهانش را خسته کرد؛ خسته خدمت.
وقتی که رفت تازه فهمیدیم که چقدر دوستش ‌داشتیم؛ بدون آنکه حاضر شده باشیم این دوستی را بر زبان آوریم... و او چقدر مظلوم بود که دوستدارانش نیز در پیچ و خم بازی‌های سیاست، از ابراز محبت لسانی به او دریغ می‌ورزیدند. او همه این کم‌محبتی‌ها را دید و هیچ گاه به روی‌مان نیاورد. سلام بر ابراهیم، «وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا». 
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
هشدار به اردن
رسانه‌های اردنی به تازگی فاش کردند، صادرات نفت عراق به اردن ۲۰ روز پیش بدون افشای دلایل و مدت کوتاهی پس از افزایش صادرات نفت عراق به اردن از ۱۰ هزار بشکه در روز به ۱۵ هزار بشکه در روز، متوقف شده است.
«عامر الشوبکی» کارشناس انرژی اردن اعلام کرده است، عرضه نفت عراق به اردن از ۲۲ آوریل گذشته تاکنون متوقف شده است. همچنین عراق نفت خام را با نرخ ترجیحی به اردن صادر می‌کند.
وزارت انرژی و منابع معدنی اردن از توقف واردات نفت خام از عراق خبر داد و علت آن را پایان اعتبار توافق امضا شده بین دو کشور اعلام کرد. داده‌های پلتفرم تخصصی انرژی حاکی از آن است که واردات اردن از نفت عراق در سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن، بیش از ۵۵ درصد افزایش یافت و این مقدار نفت صادر شده از عراق به اردن، حجم زیادی از سوخت مورد نیاز اردن را تأمین کرده است. «ایمان عواد» رئیس بخش نفت و گاز طبیعی وزارت انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرده است، این وزارتخانه از زمان پایان اعتبار توافق دوجانبه از وزارت نفت عراق خواسته است که این توافق را با همان شرایط امضا شده، به مدت سه ماه دیگر تمدید کند. عواد افزوده است، وزارتخانه متبوعش بی‌وقفه با طرف عراقی و سفارت اردن در بغداد، در حال پیگیری صدور مجوزهای لازم از جانب عراق برای تمدید این توافق است.
به جز اظهارنظرهای مقامات اردنی، توقف صادرات نفت عراق به اردن دلایلی دارد که در ادامه متن به آنها اشاره می‌شود.
یکی از آن دلایل موضوع اخیر جمع‌آوری امضا در پارلمان عراق برای رأی‌گیری و تصمیم به منظور توقف صدور نفت از عراق به اردن است.
به نظر می‌رسد، به جز موضوع اتمام اعتبار توافق‌نامه بین دو کشور، در تحولات اخیر غزه دستگاه حاکمه اردن و نظام پادشاهی اردن در یک ایستگاه مهم تاریخی در سمت ظالمان تاریخ ایستاده و سر سپردگی خود را به مستکبران عالم، به ویژه رژیم جنایتکار صهیونیستی اثبات کرده است؛ به همین دلیل جبهه متحد مقاومت در سراسر منطقه با استفاده از همه ظرفیت‌ها، از جمله نمایندگان مردمی کشورها در منطقه و این بار در عراق خواسته است اعلام نارضایتی خود را از دستگاه حاکمیتی اردن اعلام کند و این اقدام اخیر عراق را می‌توان در این راستا دانست.
گفتنی است، اقدام اخیر عراق در سطح منطقه با حمایت گروه‌های مقاومت همراه بوده و به صورت سیاستی اعلامی و اعمالی هشداری است به ساختار پادشاهی اردن مبنی بر اینکه باید از سیاست‌های خبیثانه خود علیه مردم مظلوم غزه دست بردارد.          
محمدمهدی جعفری‌وناشی
 
 
▼ خبر ویژه
انتخابات ریاست‌جمهوری هشتم تیرماه برگزار می‌شود
در نشست سران قوا که به میزبانی معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین معاون حقوقی رئیس‌جمهور، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی وزیر کشور در محل ساختمان دولت برگزار شد، درباره نحوه اجرای اصل ۱۳۱ قانون اساسی مبنی بر طی فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری در مدت ۵۰ روز بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت. بر این اساس، زمانبندی فرآیند انتخابات شامل زمان تشکیل هیئت‌های اجرایی، نام‌نویسی نامزدها، تبلیغات و روند برگزاری بررسی و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود. بر اساس تقویم مصوب انتخابات، نام‌نویسی نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت صبح ۷ تیرماه خواهد بود.
 
 
▼ اخبار 
شهادت در خیمه ولایت و میدان خدمت
«سردار سلامی» در پیامی درباره شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نوشت: «حافظه تاریخی ایران عزیز امروز یادآور حوادث و رخدادهایی مانند وقایع تروریستی هفتم تیر ماه و هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شخصیت‌های برجسته کشور، از جمله شهیدان رجایی و باهنر رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر محبوب و مردمی وقت کشور و نیز آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و امت است که با الطاف خداوندی برخلاف خواست دشمنان خبیث انقلاب و نظام، تقویت وحدت و اتحاد ملی و تولید سرمایه و اراده قدرتمند و نافذ برای تداوم انقلاب و گشایش دروازه‌های پیشرفت ایران عزیز را رقم زد. سبک و سیره عملی رئیس‌جمهور شهید که به گوهر تقوا، اخلاص، ساده‌زیستی، عدالت‌طلبی، فسادستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در «خیمه ولایت» و «میدان خدمت» را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است.»
 
رژیم صهیونیستی در بن‌بست قرار دارد
«دکتر یورام حمو»، افسر و مدرس سیاست‌های امنیتی و طراحی راهبردی دانشگاه نظامی رژیم صهیونیستی، که دو هفته پیش از مقام خود استعفا کرد، سند راهبردی ۱۰ صفحه‌ای درباره جنگ دایر در غزه منتشر کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره این سند، آن را سندی جنجالی در زمینه عملکرد جنگی نیروهای مسلح اسرائیل توصیف کرد که در آن به شدت رفتارهای جنگی و نظامی اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است. مهم‌ترین نکات این سند ۱۰ صفحه‌ای این است که رویکرد اصلی مدیریت جنگ به شکل قابل توجهی به بن‌بست رسیده است، شکست‌ها‌ و ناکامی‌ها روند جنگ را متوقف کرده است و جایگزین و آلترناتیو موجود در اختیار کابینه حکومت نظامی است، اما این نگرانی وجود دارد که مسئله ربوده‌شدگان به یک مسئله دائمی تبدیل شود.
 
همه سران رژیم صهیونیستی باید تحت تعقیب قرار گیرند
حماس با صدور بیانیه‌ای از تصمیم «کریم خان» دادستان کل دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور حکم بازداشت سه نفر از رهبران مقاومت فلسطین به شدت انتقاد و تأکید کرد: «همه حکم‌های بازداشت صادر شده علیه رهبران مقاومت فلسطین نقض کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل بوده و باید لغو شود.» در بیانیه حماس به این منظور آمده است: «تصمیم برای صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیست به دلیل جنایت نسل‌کشی آنها علیه مردم فلسطین با ۷ ماه تأخیر صورت گرفت.» در این بیانیه تأکید شده است: «دادستان دادگاه لاهه باید حکم بازداشت علیه همه مقامات صهیونیست، از جمله سران این رژیم که دستور تجاوز به غزه را داده‌اند و نظامیانی که در ارتکاب جنایت علیه مردم فلسطین شرکت کرده‌اند، صادر می‌کرد.»
 
مجلس خبرگان، مظهر مردم‌سالاری اسلامی
رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به‌کار ششمین دوره مجلس خبرگان در پیامی تأکید کردند: «مجلس خبرگان مظهر مردم‌سالاری اسلامی است و این روشن‌ترین نشانه و معرف جمهوری اسلامی ایران است.» در بخشی از این پیام آمده است: «اعضای محترم و منتخبِ این مجلس، با مشیت الهی و با همت مردم، این فرصت را یافته‌اند که یکی از برترین نقش‌ها را در استحکام زنجیره‌ پولادین رهبری نظام بر عهده بگیرند، و سزاوار است به خاطر این نعمت، سپاسگزار خداوند و قدردان مردم باشند. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ مردم است. معیارها اسلامی است و گزینش، مردمی. این روشن‌ترین نشانه و معرف جمهوری اسلامی ایران است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب: «ما را در احساس اندوه و فقدان این بزرگان در این مرحله حساس شریک بدانید. شما امت اسلامی را در نبرد سخت خود با قدرت‌های استکباری رهبری می‌کنید. تمامی تسلی خاطر ما، همه ستمدیدگان، مبارزان مقاومت و رزمندگان، امید به حضور شما و رهبری حکیمانه‌تان است. از خداوند می‌خواهم که عمر شما را بلند بدارد، در تحمل این فقدان قلب شما را یاری کند و به خانواده‌های(این شهدا) صبر اعطا کند.»
 
◄ «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین: «از شنیدن خبر درگذشت جناب آقای سیدابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلیکوپتر شوکه شده‌ام. اینجا به نمایندگی از دولت و ملت چین، ضمن تسلیت عمیق به شما، مراتب همدردی خالصانه خود را به شما، خانواده آقای رئیسی، دولت و مردم ایران ابراز می‌نمایم. درگذشت ایشان یک فقدان بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین را یک دوست خوب را از دست دادند و من از این جهت بسیار غمگین شدم.»
 
 ◄ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه: «سیدابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط و حسن همجواری بین کشورهای‌مان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.»
 
◄ «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند: «از درگذشت غم‌انگیز دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً متأسف و متأثر شدم. سهم وی در تحکیم روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.»
 
◄ «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه: «قلباً به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت (شهادت) سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان‌شان را به آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم‌دوست ایران تسلیت می‌گوییم.»
 
◄ بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی: «خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان‌شان را دریافت کردم و بابت این حادثه ناگوار، صمیمانه‌ترین تسلیت و تعزیت خویش را تقدیم کشورتان می‌کنم.»
 
◄ «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان: «به نشانه احترام به رئیس‌جمهور ایران و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات