صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۲۸

طرح‌های اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شفافیت قوای سه گانه تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شفافیت قوای سه گانه و بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شفافیت قوای سه گانه و بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی افزود: ۱۲ طرح و لایحه و ۱۱ استعلام دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان بررسی شد.

طحان نظیف تاکید کرد: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، بر اساس این قانون، احراز هویت در انتخابات پیش‌رو علاوه بر شناسنامه با کارت ملی هم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که مربوط به جداول است، توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تایید رسید.

طحان نظیف بیان کرد: بررسی طرح استفساریه ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان بررسی شد که زمان لازم‌الاجرا شدن این مصوبه مورد ایراد قرار گرفت و خلاف اصل ۷۳ تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز با وجود اصلاحات مجلس هنوز ایراداتی دارد که به مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت و اطلاعات با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی انتظامی بین ایران و قرقیزستان به تأیید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:: طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی که درباره جرائم قابل گذشت و غیر قابل گذشت بود، پس از اصلاحات، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: در مراحل قبل هم ما و هم هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ایراداتی داشتند که اخیرا هیات عالی اعلام کرده که ایرادات برطرف شده است و این موضوع در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی نشده است که از ۵ روز اول حتما استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم که از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم.

وی تاکید کرد: بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

طحان نظیف درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته بیان کرد: ما در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض پایان بررسی‌ها، اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم و باید دستگاه‌ها و امکانات این نوع انتخابات آماده سازی شود، تاکنون جلساتی با وزارت کشور داشتیم و این جلسات ادامه دارد به محض رسیدن به نتیجه در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: معیار‌های شورای نگهبان معیار‌هایی است که در قانون اساسی آمده است.

وی تاکید کرد: مصوبه شورای نگهبان در خصوص تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر هم در ثبت‌نام و هم در بررسی صلاحیت‌ها مبنای عمل خواهد بود.

طحان نظیف گفت: ما در همه دوره‌ها تنوع سلایق را داشتیم و رئیس جمهور منتخب با رای و اراده و انتخاب مردم همواره از میان جریانات سیاسی مختلف حضور یافته است و ان‌شاءالله در دوره پیش رو نیز به همین صورت خواهد بود.

وی بیان کرد: ستاد پیشگیری از جرائم انتخابات ریاست جمهوری در تهران و مراکز استان‌ها تشکیل شده است، همچنین با قوه قضائیه همکاری خوبی درباره تخلفات و جرائم احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری داریم.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلسه رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس از جمله غلامرضا تاجگردون گفت: شورای نگهبان نظر خود را هنگام بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده و مسئولیت بررسی اعتبارنامه‌ها با نمایندگان مجلس است؛ در حدی که اطلاع دارم بصورت کتبی چیزی در این زمینه استعلام نشده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات