صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۰۶۶

یادداشت روزنامه‌های شنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۳

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز شنبه ۵ خرداد

رئیس‌جمهورِ تراز انقلاب اسلامی و مسئولیت سنگین سیاسیون

مسعود اکبری
1- این روزها ملت ایران در فقدان ناشی از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب، مردمی، کارآمد، با اخلاص و انقلابی و همراهان ایشان، عزادار و سیاه پوش است. یکی از ویژگی‌های بارز و شاخص شهید سید ابراهیم رئیسی، «خدمت صادقانه» به مردم بود. 
از همان زمان که شهید رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، تحول در خدمت‌رسانی مشهود بود. این روند دقیقا در مقطعی که ایشان ریاست قوه قضائیه و در ادامه، ریاست بر قوه مجریه را عهده‌دار شد نیز ادامه پیدا کرد. 
قطعا پرداختن به کارنامه افتخارآمیز شهید آیت‌الله رئیسی در مناصب مختلف، نیازمند چندین گزارش و یادداشت است. بر همین اساس ما در این وجیزه، به خدمات این شهید بزرگوار در دولت سیزدهم می‌پردازیم و از آنجا که این اقدام را ضروری می‌دانیم باز هم در حد و اندازه بضاعت خود به آن خواهیم پرداخت.
2- وقتی آیت‌الله رئیسی دولت را تحویل گرفت، شیوع کرونا در اقصی نقاط جهان و از جمله ایران، وضعیت بغرنجی را پدید آورده بود. تا 15 مرداد 1400- اتمام کار دولت روحانی- در حدود 19 میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود. با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل گذاری در امور اجرائی کشور، تا پایان اسفند 1400 مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود 158 میلیون دز رسید. یعنی در حدود 8 ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور 8 برابر افزایش یافت. در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و به چندین کشور صادر شد. 
در تابستان 1400 میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از 700 نفر افزایش یافته بود که در ادامه با سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم و دایر شدن مراکز شبانه‌روزی تزریق کرونا و افزایش قابل توجه مراکز واکسیناسیون در کنار واردات گسترده و تولید داخلی انبوه واکسن کرونا، به نقطه‌ای رسیدیم که بارها رکورد روزهای بدون فوتی کرونا در تقویم کشور ثبت شد.
3- بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در تابستان 1400 و در پایان دولت دوازدهم به حدود 60 درصد رسید. این در حالی است که در حداقل 40 سال گذشته میزان تورم هیچ‌گاه بالای 50 درصد نبوده و فقط در سال 1374 شاهد تورم 49،5 درصدی بوده‌ایم. 
خردادماه 1401 و در شرایطی که هنوز یک‌سال هم از روی کارآمدن دولت رئیسی سپری نشده بود،61 نفر از مدیران منتسب به طیف مدعی اصلاحات در نامه‌ای سرگشاده درباره سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم هشدار دادند که تورم سه‌رقمی در راه اقتصاد ایران است. 
و اما گزارش مرکز آمار از تورم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم سالانه به ۳۷ درصد کاهش یافت که کمترین رقم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون به شمار می‌رود. علاوه‌بر این دولت سیزدهم توانست تورم تولیدکننده را که نشان‌دهنده‌ وضعیت تورم در بخش تولیدی کشور است، از 103 درصد در ماه‌های پایانی دولت قبل به 23 و هشت دهم درصد در فروردین 1403 کاهش دهد. 
جناب آقای بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت- آذر 1402- گفت:«وقتی آقای رئیسی وارد اولین جلسه دولت شد که وزرا هنوز به دولت قبل اختصاص داشتند، رئیس بانک مرکزی وقت در آن جلسه گفت پول نداریم حقوق این ماه را بدهیم»!
با این‌حال دولت رئیسی علاوه‌بر پرداخت بموقع حقوق کارمندان، موفق شد حجم بزرگی از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل را تسویه کند، از جمله: تسویه  ۲۷۰هزار میلیارد تومان بدهی اصل و سود اوراق، تسویه ۱۰۰هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص ۴۰هزار میلیارد برای رتبه‌بندی معلمان و ۵۴ هزار میلیارد برای تسویه بدهی بانک مرکزی. 
4- در روزهای اخیر «تد کروز» نماینده جمهوریخواه در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت:«شما وقتی وزارت خارجه آمریکا را تحویل گرفتید، ایران روزانه چقدر نفت می‌فروخت؟ حدود 300 هزار بشکه؛ ایران امروز چقدر نفت می‌فروشد؟ حدود 2 میلیون بشکه در روز. با این حساب با وجود تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی، آن‌ها از این طریق حدود 80 میلیارد دلار درآمد دارند.» 
«کروز» در ادامه خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت:«بگذارید یک سؤال دیگر بپرسم. ناوگان اشباح و یا همان ناوگان ارواح ایران(شناورهای بدون امکان مکان‌یابی) در نوامبر 2020 چند کشتی داشت؟ تعدادشان حدود 70 فروند بود. اما امروز آن‌ها بیش از 400 فروند را در اختیار دارند.» و اما پاسخ وزیر خارجه آمریکا به این سناتور جمهوریخواه بسیار قابل تأمل است. بلینکن در بخشی از اظهارات خود در پاسخ به تد کروز می‌گوید:«علت این مسئله آن است که آنها(جمهوری اسلامی ایران) مصمم هستند که این کار را انجام دهند. » اخیرا شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد:«آقای رئیسی در زمانی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا بود و در مقطعی که واشنگتن اجرای تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کرد، رئیس‌جمهور شد. تولید نفت ایران در دوره رئیسی و تحت شدیدترین‌ تحریم‌های غرب رشد ۶۰ درصدی داشت.»
5- دیپلماسی فعال و عزتمندانه، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم بود. رویکردی که خدمات ارزنده شهید «حسین امیرعبداللهیان» نیز در تحقق آن نقش به سزایی ایفا کرد. شهید آیت‌الله رئیسی در 34 ماه ریاست جمهوری، طی 28 سفر به 23 کشور مختلف رفته و با سران و مقامات آن‌ها دیدار کرد.
عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، عضویت رسمی ایران در گروه بریکس، آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، کنار رفتن دست اندازها و موانعی از جمله برجام و FATF، راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب، امضای موافقنامه جامع همکاری اقتصادی با چندین کشور، کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور، اقدامات تحسین برانگیز در حمایت از مردم مظلوم فلسطین(به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی)، تحول در دیپلماسی منطقه‌ای و روابط با کشورهای همسایه و...تنها بخشی از کارنامه موفق دولت رئیسی در سیاست خارجی است. 
روزنامه «فایننشال تایمز» چندی پیش در مطلبی نوشت:«سیاست‌های آمریکا برای مقابله با تهران شکست خورده است... تداوم پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در کنار افزایش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از نشانه‌های شکست سیاست‌های غرب در قبال ایران است.»
6- شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پایه‌گذار نهضت احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد بود. شهید رئیسی در سفرهای استانی به طور خاص این مسئله را پیگیری می‌کرد. بر همین اساس در نتیجه زحمات شبانه‌روزی شهید رئیسی و دولتمردان، حدود ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور هستند. همچنین کاهش نرخ بیکاری به هشت و دو دهم که کمترین نرخ بیکاری پس از انقلاب است؛ در نتیجه افزایش رشد اقتصادی و احیای واحدهای تولیدی در دولت سیزدهم رخ داد. 
7- در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و در مقطعی که دولت قبل روی کار بود شاهد قطع مداوم و گسترده برق در شهرهای مختلف کشورمان بودیم. در همان مقطع رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی شدند که قطعی برق ناشی از تحریم‌هاست. در این فقره نیز با تغییر دولت و تغییر ریل‌گذاری، شاهد تغییر و تحولات مهمی بودیم. به دلیل سوءمدیریت در دولت قبل، واحدهای نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی از مدار خارج می‌شدند. اما در دولت سیزدهم با مدیریت جهادی به نقطه‌ای رسیدیم که هیچ واحد نیروگاهی، خارج از مدار قرار نداشت.
علاوه‌بر این، در کنار تعمیرات نیروگاهی، ارتقای ظرفیت نیروگاهی موجود در کشور با اتکا به روش‌های دانش بنیان با هزینه بسیار کم و بدون نیاز به سوخت نیز در دستور کار قرار گرفت. نتیجه آن شد که با وجود گرمای زیاد، شاهد قطعی برق نبودیم. این در حالی است که در این مدت، نه تحریم‌ها لغو شد و نه ایران به FATF پیوست.
در دولت قبل حتی آب خوردن مردم نیز به تحریم‌ها و اخم و لبخند دشمن گره خورد. این رویکرد تأسف برانگیز ضمن تشویق دشمن به تشدید گستاخی و فشار، مردم را نیز گلایه‌مند و آزرده خاطر کرد. کار به جایی رسید که در مناطقی از جمله غیزانیه در خوزستان، مردم با مشکلات زیادی در حوزه تأمین آب مواجه شدند.
اما در دولت سیزدهم با اینکه تحریم‌های ظالمانه کنار نرفت، پروژه‌های عظیم آبرسانی در خوزستان و کردستان و همدان و سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور به بهره‌برداری رسید و آبرسانی به 5 هزار روستا به مرحله اجرا درآمد. 
8- یکی از ویژگی‌های بارز شهید آیت‌الله رئیسی، نسبت وی با مردم بود. نسبتی که در رفتار و جهت‌گیری های کلی دولت تا حد زیادی مشهود بوده و همین امر باعث زنده شدن امید در جامعه شد. شهید رئیسی در 34 ماه ریاست جمهوری، 47 سفر استانی انجام داد. سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید، منشأ خدمات و برکات زیادی بود. بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با اعضای هیئت دولت یکی از محاسن دولت سیزدهم را ارتباط رودررو و نزدیک با مردم در سفرهای استانی عنوان کردند.
9- قطعا خدمات ارزنده شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به موارد مذکور ختم نمی‌شود و خدمات ایشان، فهرست بلند بالایی است که پرداختن به همه موارد، از حوصله این وجیزه خارج است. 
شهید رئیسی تصویر ارزشمندی از رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی را نشان داد. مردم عزیز ایران نیز در روزهای اخیر در تشییع و پاسداشت «رئیس‌جمهور شهید و همراهان وی» سنگ تمام گذاشته و حماسه‌ای بزرگ آفریدند. 
10- اکنون نوبت فعالین و جریان‌های سیاسی است. مردم عزیز ایران، حرف و عمل- حال و گذشته- سیاسیون و به ویژه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را با ویژگی‌هایی که شهید رئیسی در قامت رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی بر جای گذاشت، خواهند سنجید. 
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز شنبه ۵ خرداد
مشهدی ها گوهرشناسند
مهدی حسن زاده 
پنج شنبه 3 خرداد 1403، مشهدالرضا(ع) یکپارچه تابلوی باشکوهی از شور و شعور، معرفت و محبت و بصیرت و غیرت را به نمایش گذاشت. برآوردها حاکی از حضور 3 میلیون دلداده انقلاب اسلامی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید خدمت و خادم ملت آیت ا... رئیسی است. 
مشهد همواره در مقاطع مختلف نقش خود را در روند حرکت انقلاب اسلامی به بهترین وجه ایفا کرده است. از قیام پرشور 10 دی 57 علیه رژیم ستمشاهی تا مقاطع مختلف پس از انقلاب و حضور دلاورانه در دفاع مقدس و تا سال های اخیر در مناسبت های مختلف انقلابی و مذهبی، مشهد الرضا همواره قلب تپنده ایران اسلامی و الهام بخش حرکت های ملی و مذهبی بوده است. مجاوران امام مهربانی ها پیشگام تبعیت از ولی فقیه خود بوده اند و در مقاطع تاریخی مختلف، نشان داده اند که پایتخت معنوی ایران، نقش مهم و بی بدیلی در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران زمین بازی می کند.
ساکنان مشهد الرضا(ع)  گوهرشناس اند و مردی را که در سال های نه چندان دور در کسوت نوکری امام رضا(ع) به آنان خدمت می کرد، خوب می شناسند و در سوگ از دست دادنش این گونه بی تاب و با چشم گریان به بدرقه پیکرش آمدند. همسایگان آفتاب، مردان حماسه اند و خون فردوسی توسی در رگ هایشان جریان دارد و می دانند در برابر چشمان نامحرم دشمنانی که منتظر تزلزل پایه های حکومت پس از درگذشت شهادت گونه رئیس جمهور هستند، باید تهمتنانه وارد میدان شد و بسان آرش با تمام توان تیر حضور باشکوه خود را بر چشم اسفندیار دشمن فروکنند.
مردمی که پنج شنبه به بدرقه پیکر شهید بزرگوار سید ابراهیم رئیسی آمده بودند، پیشتر وی را در کنار خود دیده بودند. برای آن ها رئیسی، رئیسی دور از دسترس نبود. مسئولی بود که کرسی های مدیریتی بین وی و مردمان سرزمینش جدایی نیفکند. اهالی مشهد الرضا(ع) خدمات وی در کسوت تولیت آستان قدس رضوی و پس از آن ریاست قوه قضاییه و سپس ریاست جمهوری را دیده بودند. همین مردمی که زیر بار گرانی تحت فشارند و با پوست و گوشت، فشارهای اقتصادی را لمس می کنند اما با قلب خود رئیس جمهور و اخلاص و صداقت وی را ارزیابی می کنند و در نهایت چون اقیانوسی بیکران در پی تابوت سیدالشهدای خدمت روان می شوند تا خادم الرضا(ع) را به مولایش امام رضا(ع) برسانند و این شهید بزرگوار را در جوار مضجع نورانی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک بسپارند.
خداوند به حق امام الرئوف علی بن موسی الرضا(ع) بر درجات شهید آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه پرتلاش و انقلابی، شهید حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه مردمی تبریز، شهید مالک رحمتی، استاندار جوان و خوش فکر آذربایجان شرقی که در آستان مطهر رضوی در کسوت هایی چون قائم مقام این آستان مقدس به مجاوران و زائران خدمت کرد و سایر شهدای سانحه هوایی اخیر بیفزاید.
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز شنبه ۵ خرداد

شهادت بیدارگر
حمیدرضا‌شاه‌نظری

 سال‌هاست غربی‌ها و امپراتوری رسانه‌ای آنان در تلاش هستند جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان منزوی نشان دهند و در داخل ایران هم فاقد پایگاه اجتماعی مشروعیت‌ساز و فاقد مقبولیت مردمی تصویرسازی کنند. این تلاش با جنگ شناختی گسترده‌ای که دو دهه است با شدت بسیار روی اذهان جامعه ایران در حال انجام است، به قدری پرحجم و شدید بوده که بسیاری را تحت تأثیر قرار داده و آنان را دچار خطای تحلیلی و شناختی کرده است. طنز این موضوع آنجاست که حتی این عملیات رسانه‌ای که از سوی واحد‌های عملیات روانی- ادراکی سرویس‌های اطلاعاتی مختلف دشمنان مدیریت می‌شود، به گونه‌ای بوده که بسیاری از جماعت مزدور به اصطلاح برانداز و ضدانقلاب را نیز دچار خطای شناختی کرده است، مانند آن داستان طنز معروف که شخصی از سر بیکاری و سرگرمی به دروغ فریاد زد که‌ای مردم! در کوچه بالایی آش می‌دهند. مردم با شنیدن این خبر، ظرف به دست به راه افتادند تا از کوچه بالایی آش نذری بگیرند. کار بالا گرفت. آن شخص که همهمه و اشتیاق مردم را دید با خود فکر کرد، نکند واقعاً در کوچه بالایی آش می‌دهند؟! بنابراین خودش نیز کاسه به دست گرفت و راهی کوچه بالایی شد! حالا حکایت این جماعت است که سال‌ها در بوق و کرنا کرده‌اند که‌ای مردم چه نشسته‌اید که جمهوری اسلامی ایران دیگر مشروعیت ندارد و به قدری این دروغ را تکرار کرده‌اند که خودشان هم باورشان شده و فراموش کرده‌اند از ابتدا هم این ادعا دروغی بوده است که خودشان ساخته‌اند و دقیقاً به همین خاطر است که وقتی برنامه‌های تحلیلی تلویزیونی این جماعت مزدور را تماشا می‌کنید، می‌بینید که این‌ها چطور از حضور میلیونی مردم در شهر‌های مختلف برای تشییع شهدای خدمت شگفت‌زده شده‌اند و به همین خاطر است که بازی ریاضی و آمار برای کم نشان دادن حضور مردم به راه افتاده و تلاش زیادی می‌شود تا با این بازی‌ها از اهمیت این حضور کاسته شود. 
در سطح بین‌المللی هم حضور پرتعداد و بی‌سابقه ده‌ها هیئت دیپلماتیک از کشور‌های جهان و ادای احترام به رئیس‌جمهور اسلامی ایران و سایر شهدای خدمت که با حضور بی‌سابقه برخی مقامات از برخی کشور‌ها که حتی رابطه دیپلماتیک نیز با ایران ندارند، همراه بود، باعث شگفتی تحلیلگران شده است. این اتفاق در وهله اول نشان‌دهنده جایگاه و موقعیت ممتاز و کانونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان و در وهله دوم نشان‌دهنده شخصیت برجسته شهید سیدابراهیم رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در سطح منطقه و جهان است. این همبستگی ملی و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران و با ملت ایران نشان داد برخلاف تلاش دشمنان، امروز نه تنها جمهوری اسلامی ایران، منزوی نشده است بلکه در اوج عزت و اقتدار در میان جهانیان قرار دارد، این را اضافه کنید به واکنش پرشور ملت‌های منطقه در نقاط مختلف به این رویداد که با عزاداری و بزرگداشت گسترده، دلبستگی خود را به آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و حمایت از جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران نشان دادند. 
واقعیت، تخیلات و لاطائلات ذهنی طراحان جنگ شناختی و عملیات ادراکی دشمنان در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای نیست، بلکه آن چیزی است که در صحنه در حال رخ دادن است. ملت ایران به انقلاب اسلامی خود همچنان پایبند است و قدر خادمان خود را می‌داند و متوجه تفاوت بین آن کسی که خادم است و آن کسی را که ارباب‌منشانه و متفرعنانه با آنان برخورد می‌کند، می‌فهمد. امروز احساس شرمی که برخی از مردم بابت رأی‌ندادن به شهید عزیز سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ابراز می‌کنند و با ناراحتی و غم از آن سخن می‌گویند، ناشی از رأی‌ندادن به ایشان نیست، بلکه ناشی از تصویر غلط و قضاوت نادرستی است که برخی از ایشان داشته‌اند و امروز به یک‌باره تصاویر غلط ذهنی‌شان فرو ریخته و این هم اثرات همان جنگ رسانه‌ای و شناختی است که بی‌وقفه از سوی دشمنان علیه افکار مردم ایران در جریان است و شهادت مظلومانه خادمان ملت و شهید سیدابراهیم رئیسی مانند پتکی بوده که بر تصاویر غلط دشمن‌ساخته فرود آمده و آن را فرو ریخته است و به همین خاطر است که گفته می‌شود شهادت بیدارگر و انسان‌ساز است. 
حضور همیشگی ملت ایران در صحنه‌های گسترده در ۴۵ سال گذشته نشان داده است انقلاب اسلامی از اعماق وجود ملت ایران برخاسته و تجلی اراده آنان برای مقابله با ظلم، استکبار، وابستگی و تفرعن و به دست آوردن عزت، استقلال و عظمت تاریخی این ملت یکتاپرست است و اگر در مقاطعی مثلاً در پای صندوق‌های رأی حضورشان حداکثری نبوده یا ناشی از برخی گلایه‌مندی‌ها بوده یا در برخی موارد ناشی از اثرات جنگ ادراکی دشمنان و نه عدم‌اعتقاد به اصل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران. پیام عزت، استقلال، ظلم‎ستیزی و استکبارستیزی انقلاب اسلامی ملت ایران، پیامی است که ملت‌های منطقه هم عموماً با آن همراهی دارند و حوادث اخیر نشان داد آزادگان زیادی در جهان نیز با آن همراهی دارند و این همان راز ماندگاری انقلاب اسلامی و تداوم مسیری است که ۴۵ سال پیش آغاز شد و امروز با قدرتی بیش از همیشه و در اوج قله اقتدار و عظمت ادامه دارد. 
انقلاب اسلامی راهی است به وسعت تاریخ که ۴۵ سال پیش به شکل جمهوری اسلامی، تعین سیاسی پیدا کرده است و همچنان تا زمانی که مستضعفین عالم هستند با قدرت روزافزون ادامه خواهد داشت و تا زمانی که شهید می‌دهد، زنده و پویایی خود را فریاد می‌زند.

عناوین اخبار روزنامه جام جم در روز شنبه ۵ خرداد

پیام‌های یک حماسه
محمدمهدی ایمانی‌پور
داغ و اندوه ناشی از شهادت رئیس‌جمهور متعهد و مردمی کشورمان حضرت آیت‌ا... رئیسی و همراهان گرامی ایشان، همچنان در دل‌ها باقی است و باور این فقدان و فراق، هنوز در اذهان و قلوب نمی‌گنجد.
با این حال آنچه در مراسم تشییع و بزرگداشت شهدای راه خدمت گذشت، دارای پیام‌های کلیدی و مهمی برای مخاطبان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در این خصوص، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
حضور جمعیت بی‌سابقه در مراسم تشییع و وداع با رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان به خودی خود، مبطل و ناقض گزاره ادعایی شکاف میان مردم و حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران بود. از زمان اغتشاشات ۱۴۰۱ تاکنون، دشمنان تلاش وقیحانه و مستمری را در راستای القای این شکاف و دوگانگی کرده و حتی با استناد به پیش‌فرض‌هایی که خود نیز نسبت به دروغین‌بودن آن اذعان داشتند، به جنگ با اصول و باور‌های مردم ایران و منطقه روی آوردند. موج خروشانی که ملت قدردان ایران از تبریز و قم تا تهران و مشهد خلق کردند، نیازی به «تحلیل» ندارد و به خودی خود یک «پیام آشکار» برای دوستان و دشمنان نظام ماست. این وداع عظیم مایه دلگرمی دوستداران گفتمان انقلاب اسلامی و در مقابل، مایه بهت و وحشت دشمنان قسم‌خورده سرزمین مقدس و عزیزمان است.
 
دومین نکته، معطوف به حضور گسترده هیات‌های خارجی در تهران یا سفارت‌های کشورمان در سایر کشورها، آن هم به‌صورت خودخواسته و در بالاترین سطوح ممکن، در همدردی با نظام و ملت ایران بود. طی سال‌های متمادی، غرب و ضدانقلاب، بار‌ها آدرس انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از طریق رسانه‌ها و مجاری ارتباطی خود به افکار عمومی جهان مخابره کرده و این انزوای ادعایی و دروغین را معلول اصرار بر اصول و مبانی دینی و متاثر از اسلام سیاسی (بر اساس گفتمان اصیل امامین انقلاب اسلامی) دانسته‌اند. مراسم بزرگداشت آیت‌ا... رئیسی، بستر ورویدادی جهت سنجش این ادعای همیشگی دشمنان محسوب می‌شد. آیا نوع حضور هیات‌های خارجی، ترکیب جغرافیایی و فرهنگی آن‌ها و پیام‌هایی که در بالاترین سطوح و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم خطاب به رهبر عظیم‌الشأن کشورمان تقدیم شد، مختصات یک کشور منزوی را ارائه می‌دهد یا برعکس، نشان‌دهنده اصالت و اعتبار کشورمان برای دیگر بازیگران و دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؟
 
سومین نکته، معطوف به آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی دوران پیش رو خواهد بود. حادثه تلخ شهادت ناگهانی رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، فرصتی هرچند ناخواسته بود تا عظمت ذاتی و اکتسابی نظام جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی را در تفوق بر مصائب و مشکلات نمایان سازد و جایگاه رفیع ملت ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی ــ اسلامی را باردیگر به رخ جهانیان بکشد. «تقویت خودباوری ایران اسلامی» و «ناامیدی دشمنان»، دومولفه فرامتنی حضور گسترده مردم در مراسم وداع با رئیس‌جمهور فقید کشورمان بود. از این رو بر خلاف تلاش مذبوحانه بدخواهان انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بین‌المللی، نه‌فقط چنین ضایعه‌ای به آسیب‌پذیری کشورمان منجرنشده، بلکه به نقطه‌ای برای بازخوانی قدرت وباور مابه آینده‌ای سرشاراز امید و پیشرفت تبدیل شده است. بنابرتاکید رهبر حکیم وبزرگوار انقلاب اسلامی، دراندیشه ونگاه دینی وانقلابی، توقف یاعقبگرد تحت هیچ شرایطی معنا ندارد.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز شنبه ۵ خرداد

ماجرای مذاکره مسقط

عبدالرضا فرجی راد

پیش مطلبی در MEE آمده و اشاره به بخشی از مذاکرات پنهانی و محرمانه جمهوری اسلامی و آمریکا در مسقط دارد که حالا منابعی با سانحه پیش آمده تلاش کرده اند بخشی از آن را رسانه‌ای کنند.
بر این اساس یکی از سرفصل های مذاکرات مسقط میان برت مک گورگ و باقری کنی پیشرفت های بزرگی بر سر پایان دادن به جنگ غزه و تلاش برای پایین کشیدن دولت نتانیاهو مطرح شده است.
منابعی در این رابطه می‌گویند که جمهوری اسلامی و آمریکا در مذاکره بر سر سه موضوع بسیار به نقطه توافق نزدیک شده بودند.
۱- پایین کشیدن دولت نتانیاهو و تغییر دولت در اسرائیل ۲- پایان جنگ در غزه ۳- خاموش کردن بقیه جبهه ها از جمله مهار حزب الله در جنوب لبنان.
با توجه به اینکه حالا این مذاکرات در آستانه موفقیت با چالش جان باختن رئیسی متوقف شده و تا معلوم شدن دولت بعدی جمهوری اسلامی احتمال از سرگیری اش در ابهام است، سوال این است که آیا نتانیاهو از پشت پرده این مذاکره محرمانه دولت بایدن با جمهوری اسلامی اطلاع داشته یا نه؟!!!
آن چه در گزارش مغفول مانده و به آن توجه نشده این است که وقتی دولت ایران رسما اعلام می کند که مذاکراتی در جریان است طبیعتا اسراییل هم از مذاکرات مطلع بوده است. باید توجه داشت که حتی از موفقیت نسبی آن مذاکرات هم مطلع بوده است. علت این امر روشن است. وقتی ایران به اسراییل حمله می کند، آمریکا که متعهد دفاع از اسراییل است یک سیاست دفاعی را در مقابل ایران در پیش می گیرد تا یک سیاست تهاجمی. در واقع سعی می کند موشک های ایران را خنثی نماید نه اینکه یک تهدید جدی برای ایران باشد. مشخصا اسرائیلی که می داند مذاکرات مسقط ادامه دارد باید در هر حال حرکت رو به جلو داشته باشد که امریکا چنین موضعی می گیرد و اتفاقا بعد از این حمله بود که مذاکرات ادامه می یابد و در روابط و گفت و گوهای ایران و آمریکا تاثیر منفی نمی گذارد.

روزنامه شرق

بررسی حقوقی امکان نامزدی اعضای شورای متشکل از رؤسای قوای مقننه و قضائیه و معاون‌اول رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست‌جمهوری

آیا اعضای شورای برگزاری انتخابات‌، می‌توانند نامزد ‌ شوند؟

مصطفی سالاری
بنا به تصریح اصول 114 و 131 قانون اساسی، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دو حالت قابل پیش‌بینی است:

حالت اول؛ برگزاری انتخابات در شرایط و حالت عادی و در پایان دوره چهارساله ریاست‌جمهوری (حالت عادی مقرر در اصل 114 قانون اساسی)، که موضوع این یادداشت حقوقی نیست.

حالت دوم؛ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط و حالات استثنائی مقرر در اصل 131 قانون اساسی و در مواردی است که دوره ریاست‌جمهوری قبل از پایان چهار سال و در نتیجه فوت، عزل، استعفا یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور پایان می‌پذیرد یا در پایان دوره چهارساله ریاست‌جمهوری، به هر دلیل رئیس‌جمهور جدید هنوز انتخاب نشده است. در این حالت، بنا به تصریح اصل 131 قانون اساسی؛ «...شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت 50 روز، رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود...». به عبارتی، قانون اساسی هدف از تشکیل این شورا را صرفا به این منظور دانسته که انتخابات رئیس‌جمهوری را در این حالت خاص و استثنائی ترتیب دهد تا رئیس‌جمهور ظرف حداکثر 50 روز، انتخاب شود.

اکنون، سؤال‌ها و ابهاماتی درخصوص امکان نامزدی اعضای این شورا مطرح است.

برای پاسخ، تدقیق در مفاد دو حکم قانونی ضرورت دارد؛ اصل 131 قانون اساسی و ماده 37 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری (اصلاحی 25/8/1365) که بیان می‌دارد؛ «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست‌جمهوری را به صورت اجرا یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند».

شورای موضوع اصل 131 قانون اساسی (متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه) صرفا برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط و حالات بیان‌شده در آن اصل تشکیل می‌شود و نمی‌توان نقش مستقیم، مهم، غیرقابل واگذاری و مدیریت عالی آن شورا بر انتخابات را انکار کرد یا به نقشی غیرمستقیم یا کم‌اهمیت تقلیل داد. بنابراین، نامزدی اعضای این شورا به لحاظ داشتن نقش مستقیم (مدیریت عالیه) در انتخاباتی که در آن شرایط خاص برگزار می‌کنند، بنا به صراحت ماده 37 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، بدان جهت که آنان «...در امر انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت اجرا یا نظارت نقش دارند...»، مشروط به استعفای آنان از سمتی است که به اعتبار آن، عضور شورا هستند. علاوه بر این، عضویت در این شورا به تبع سمت اصلی آنان است و شغل تلقی نمی‌شود، بلکه مأموریتی خاص و ویژه و همچنین وظیفه و تکلیفی قانونی است ناشی از شغل (سمت) اصلی آنان که از جانب قانون‌گذار برای برگزاری انتخابات در این حالت خاص از انتخابات عهده‌دار می‌شوند. وظیفه و تکلیف قانونی این شورا در محدوده صلاحیت اختیاری مقامات اداری نیست و نوعی حق (و در نتیجه متضمن اختیار صاحب حق در اعمال یا عدم اعمال آن) قلمداد نمی‌شود که بتوانند با حفظ سمت (شغل) اصلی، از انجام آن خودداری و استنکاف ورزند و بدین طریق، تعارض منافع ناشی از نامزدی خود و عضویت در این شورا را رفع کنند. بنابراین، مادام که هر فردی دارای یکی از آن سمت‌های اصلی است، عضویتش در شورای متشکل برای برگزاری انتخابات در شرایط حادث (موارد اجرای اصل 131 قانون اساسی)، الزامی و غیرقابل تفکیک از شغل و سمت اصلی آنان و غیرقابل واگذاری به غیر است؛ بنابراین نامزدی اعضای این شورا در فرایند برگزاری این حالت از انتخابات، نه به اعتبار سمت اصلی آنها بلکه به دلیل عضویت در این شورای سه‌نفره که بنا به تصریح اصل 131 قانون اساسی، ترتیب‌دهنده برگزاری انتخابات است، بنا به حکم ماده 37 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، منع قانونی دارد و رفع این موقعیت تعارض منافع، صرفا با استعفا از سمت اصلی حاصل می‌شود.

روزنامه رسالت

میراث سید ابراهیم رئیسی

مسعود پیرهادی

هرچند دفتر دولت سیزدهم، سه‌ساله بسته شد، اما اگر بخواهیم به‌تناسب راهی که پیموده شده و تلاشی که صورت گرفته، قضاوت کنیم، سید ابراهیم رئیسی خیلی بیشتر از هشت‌سالِ برخی افراد دوید و البته رسید. پیکر خادم ملت پس از تشییع کم‌نظیر در شهرهای مختلف کشور برای همیشه در آغوش مولا و صاحبش حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام آرام گرفت.
در این نوشته به گوشه‌ای از آنچه سید ابراهیم رئیسی از خود به جا گذاشت اشاره می‌کنم.
 اخلاق در سیاست
انگار بسیاری پذیرفته‌اند که سیاست با اخلاق و ایدئولوژی جور درنمی‌آید. گویا سیاست ماکیاولیستی و منهای دیانت و اخلاق برای خیلی افراد، مزه کرده و پیروزی ظاهری، چشم بسیاری را از دیدن ذبح اخلاق، کور کرده است. در این وانفسا که «سیاست ما عین دیانت ماست» یا فراموش شده بود یا در حد کلیشه غیرقابل باور درآمده بود، شخصی به تبعیت از ساسة العباد، از کنار توهین و تخریب و تهمت با کرامت و بزرگواری عبور می‌کرد. یک‌نفر صندوقچه اسرارش را ابزاری برای تنظیم‌گری یا امتیازگیری از عمرو و زید قرار نداد. فردی وسط دعواهایی که برای خدا نبود از حقش می‌گذشت تا احدی خواسته یا ناخواسته کشتی نظام را سوراخ نکند. بنای آوردن مصداق و اطاله کلام ندارم وگرنه هم مصادیق، فراوان‌اند و هم حرف، بسیار.
 مردم‌داری
باید از اعماق وجود، هوای مردم را داشته باشی تا دل مردم را داشته باشی و ازآن خود کنی. نه کاری به محاسبات عجیب و غریب درباره جمعیت تشییع‌کنندگان دارم نه به اعداد اعلامی و احتمالی؛ ولی قدر متیقن آن است که خیلی‌ها آمده بودند؛ آنقدری جمعیت آمده بود که بی‌بی‌سی هم نتواند آن را کتمان کند و این جز با مردم‌داری محقق نمی‌شد. حتی دوستانش هم با «ناهار خوردی» شوخی می‌کردند و مثل همیشه با لبخند شیرینش همراهی می‌کرد، اما عیبی ندارد هر که بغضی نداشت، فهمید که پدرانه و از روی دلسوزی و نگرانی پرسید که ناهار خوردند یا نه. ایرادی ندارد که با «خودم پشت فرمون می‌نشینم» کلیپ درست کنند و خنده‌ای بر لب بیاورند؛ همگان دلهره‌ات برای آنکه کسی در این استقبال‌ها آسیبی نبیند را دریافتند. 
نمی‌دانم شاید در مراسم تشییع هم نگران بودی کسی اذیت نشود ...
 مدیریت میدانی
کسی که حتی یک جمع کوچک را مدیریت کرده باشد، می‌داند که حضور مدیر در میدان، چقدر حائز اهمیت و راهگشاست؛ چه رسد به یک جمع هشتاد و چند میلیون نفری. حتی غرض‌ورزان، این نقطه قوت را هم به سخره می‌گرفتند؛ اما او هیچ گاه از طعن و کنایه‌ها ملول و خسته نشد و سفرهای استانی را تا سفر آخرت پی گرفت. نگرانی و دغدغه مردم برایش مهمتر از حرف قشر همیشه مدعی و خارج گود نشسته و بی‌تفاوت نسبت به درد ملت بود. شک ندارم کارگران کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیلی که به برکت پیگیری و اهتمام و حضور میدانی او دوباره به کار برگشتند در این چند روز جور دیگری غم داشتند. آنقدر خوزستان و سیستان و بلوچستان رفت تا بالاخره پروژه‌هایی که سالیان طولانی روی زمین مانده بود را به اتمام رساند و اگر بود باز هم می‌رفت ...
 ولایتمداری
حرکت بر مدار ولایت و عدالت، فی‌نفسه سخت و طاقت‌فرساست؛ حال اگر این التزام و اتباع از جانب کسی باشد که هم مجتهد باشد و هم دارای بدنه اجتماعی جدی، ارزش مضاعف پیدا می‌کند. از صدر انقلاب تا کنون، بودند کسانی‌که در بدو امر، ولایتمدار بودند یا لااقل اینگونه نشان می‌دادند اما با چند استقبال و زنده باد، خود و جایگاهشان را گم کردند و عاقبتشان بخیر نشد. سید ابراهیم رئیسی به‌مراتب از آنان جایگاه والاتری داشت اما خود را صرفا یک طلبه و سرباز ولایت معرفی می‌کرد و همین تواضع لله، رفعتش بخشید و اینگونه عاقبتش بخیر شد.
فارغ از همه این نکات که گفته شد، رئیسی عزیز، غم بزرگ و یاد نیکی در دل‌های ما بر جای گذاشت. روحش شاد و یادش گرامی باد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات